Heeft spinning wel zin?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

Als jij gewoon in je eigen zone wilt spinnnen, dan kun je beter gaan spinnen buiten de "reguliere lesuren". Jij hebt de instructeur dan toch niet nodig, en de instructeur en medesporters hoeven zich niet te ergeren.
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

Misschien dat ik het niet begrijp, maar bestaat een opbouwfase dan alleen maar uit fase 1 en lekker lange duurtrainingen draaien, of mag daar ook gewoon een intervaltraining tussendoor?
Het mountainbikeseizoen ligt toch ook in de winter? (meeste toertochten, wedstrijden) dus ik snap het verhaal niet dat je niet 1 keer in de week op fase 3, 4 mag gaan fietsen. In de winter breek je hiermee wat af, maar in de zomer moet het juist weer? Natuurlijk zal een te lange of te frequente belasting in het voorseizoen niet de gewenste opbouw hebben, maar 1 keer in de week lijkt mij toch geen probleem?
Zeker als je kiest voor de Les Mills lessen ( altijd dezelfde opbouw dus ook makkelijk zelf zwaarder of lichter te fietsen) zal dit naar mijn bescheiden mening echt wel meevallen en ook zijn steentje meedragen aan de opbouw voor het nieuwe seizoen.
Ik rpm nu 4 jaar maar heb nooit het idee gehad dat dit schadelijk is voor mijn trainingsopbouw. Als ik kijk naar een lesopbouw RPM lijkt dit heel veel op een ritje op de mtb. Ik kan tijdens zo'n ritje nooit mijn hartslag in zone 1 of 2 houden, daarom fiets ik voor duurtrainingen ook gewoon op de weg.
Zou het dan betekenen dat ik ook in de winter niet kan gaan mtb-en omdat dit schadelijk is voor de opbouw vanwege een te hoge hartfrequentie?
Ik denk dat de ts eerder een probleem heeft van eenzijdige training dan dat spinning niet tot verbetering zou leiden.

ik kan me overigens helemaal vinden in wat Proflex zegt, je bepaald je eigen tempo.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
newmtb'er
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: za 11 oktober 2008, 05:02
Mijn mountainbike: Gossini Koblat

Ik doe zelf ook aan spinning en heb net als een aantal andere hier, het gevoel dat je sneller hersteld na een korte intensieve inspanning. Maar ik verbaas me erover dat niemand het hier heeft over schaatsen als alternatief. Is beter dan hardlopen (minder belastend voor gewrichten) en je gebruikt veel dezelfde soort spieren (of op zelfde manier) en je hoeft ook nadien niet meer te wennen aan de houding want die komt ook goed overeen met fietsen. Je duurvermogen blijft hetzelfde, het enige saaie zijn misschien altijd zelfde rondje, al hoop ik nu steeds meer op een natuurtocht :wink: :wink:. Veel (weg)wielrenners schaatsen in winter (Ger Jacobs oa) en in de zomer fietsen heel veel schaatsers (oa Sven Kramer)
If you're going through hell, you better go fast
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

adirem schreef:
Het mountainbikeseizoen ligt toch ook in de winter? (meeste toertochten, wedstrijden) dus ik snap het verhaal niet dat je niet 1 keer in de week op fase 3, 4 mag gaan fietsen.
De veldtoertochten zijn in het winterseizoen, het wedstrijdseizoen niet.

Als iemand gewoon lekker op zaterdag of zondag een tochtje wil rijden, verder geen wedstrijden, marathons oid fietst en dus waarschijnlijk ook niet gebonden is aan trainingsschema's, dan kan een spinning of rpm les vol meegaan ook geen kwaad naar mijn idee.

Als iemand echter in het winterseizoen gaat spinnen of rpm lessen volgt (en voluit met het vaak goed bedoelde enthousiasme van de instructeur meegaat) om een goede basis te hebben in februari om op verder te gaan bouwen, dan is dat niet de manier. Maar daar lopen vast al andere topics over.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

newmtb'er schreef:....Maar ik verbaas me erover dat niemand het hier heeft over schaatsen als alternatief....
Is toch logisch, vraag is ook "Heeft spinning wel zin?" :winkie:

Het op termijn sneller herstellen dat meerdere mensen hier beschrijven is overigens 1 van de effecten van intervaltraining.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Van spinnen leer je doorbijten, in een ander tempo fietsen dan dat je zelf ideaal vindt en je bouwt er spiermassa mee op.

Conditioneel voegt het niet veel toe maar je wordt er wel sterker van.

Het maakt natuurlijk ook een verschil hoe je spint. Er zijn er bij die een jas aan hebben en zelfs deze dicht houden. Die zitten alleen maar een beetje rondjes te draaien.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Ik maak voor het gemak even onderscheid tussen 2 groepen mountainbikers of wielrenners:

- Mensen met prestatie gerichte doelen (wedstrijdprestaties, het (uit)rijden van een prestatietocht of marathon binnen een bepaalde tijd, dat soort dingen).

- Mensen met recreatie of algemene fitheid gerichte doelen (vooral lekker in beweging blijven, om fit te zijn of af te vallen, met de groep mee kunnen komen etc.).

Voor beide groepen ga ik er van uit dat ze het vooral doen, omdat het leuk is :wink:.

Naar mijn idee heeft voor de eerste groep spinningles erg weinig zin, tenzij je zelf je intensiteit kan bepalen en daarmee de spinningles kan uitvoeren als simpelweg een van de trainingen uit je schema, maar dan binnen, met muziek en met anderen. Die laatste dingen maken het dan wel weer zinnig, met name als het kl*teweer is buiten.

Ik ga er van uit dat deze groep gestructureerd naar een doel toe wil trainen en dan is een spinningles 'zoals de instructeur het wil' niet zinnig. Spinning traint allerlei vaardigheden tegelijk in beperkte tijd en legt nauwelijks focus. Hoge trapfrequentie, kracht, korte steady state intervallen, staand, zittend, alles komt langs in een krap uurtje. Daardoor past je lichaam zich na herstel minder aan, dan wanneer je langere tijd op 1 vaardigheid tegelijk zou trainen. Bovendien conflicteert winterse spinning 'zoals het bedoeld is' bijna gegarandeerd met een zinnige trainingsopbouw, als je doelen in de lente of zomer liggen.

Voor de 2e groep geldt: Vrijheid, blijheid! Doe lekker wat je wil en wat leuk is. Binnen bewegen is altijd beter dan op de bank zitten als het buiten slecht is. Sta er echter niet van te kijken dat je na een paar maanden nauwelijks progressie meer maakt. Daar zijn een slimmer trainingsschema en andere trainingsvormen voor nodig. Geloof me: De meeste spinninginstructeurs kunnen je daar niet bij helpen, want die hebben óf de kennis niet, of ze willen je als klandizie behouden. Voeg je bij groep 1 als je verder wil komen.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ik pak wel geregeld een spinningles mee. Bij ons op de sportschool maken ze onderscheid in enkele categorieën, waaronder strength en interval. Bij strength wordt eigenlijk de gehele les een klim gesimuleerd en draai je de gehele les door een relatief lager trapfrequentie en veel weerstand. Bij die les is het dus makkelijk om jouw weerstand lager te houden om zo toch in je trainingszone te blijven.

Bij interval is een lagere intensiteit inderdaad moeilijk door de hoge trapfrequentie.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Ziet TS de invloed van de waarschijnlijk lage temperatuur niet over het hoofd?
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
BasSel
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 1 juli 2009, 09:34
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert

VeeDee schreef:Ziet TS de invloed van de waarschijnlijk lage temperatuur niet over het hoofd?
Dan kun je nog altijd 4 uur op de tacx :tong (langste dag van je leven)
Gebruikersavatar
Hein1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 16:46
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper comp 29er 2013

Heel veel tips :-q

Maar ik blijf gewoon m'n ding doen in de sportschool,en zie wel waar het ..... strand!?

Voor Maori,.....' He roa te wā kua kitea :wink:

Seeya,and greetz,
Hein :bier:
You don't like my tattoos?
At least I can cover them up.

Your face on the other hand...


funbiker-petra
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 7 januari 2010, 21:25
Mijn mountainbike: Cannondale F600sl
Contacteer:

Ik ben bij de funbikers Mierlo. Ik fietse als enigste vrouw mee tussen de mannen. Waar ik in het begin vooral moeite mee had was tijdens de bochten doortrappen. Na die bocht had ik het hard te halen om ze weer bij te komen. Eigenlijk was ik constant aan het intervallen. Toen ik eenmaal ging spinnen, soms 2 uur achter elkaar (en wel intensief) heb ik er heel veel profijt van gehad. Ik merkte dat ik steeds beter kon bijkomen, en ook steeds sneller herstelde als ik ze weer inhaalde. Ondanks dat ik tochten reed van 30-45 km kreeg ik van de spinlessen toch wel een enorme spierpijn in het begin. Ik ben wel heel graag buiten, maar lekker knallen op keiharde muziek vind ik ook wel eens aangenaam hoor.
Laatst gewijzigd door funbiker-petra op ma 18 januari 2010, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
http://budgetoporde.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik geloof dat mensen in hun waarde laten niet aan de orde is - voor zo ver ik het lees is dit nog steeds een technische discussie en is er nog niemand afgez*ken. :-D

Ik zou beamen wat JeroenK vertelt, met als toevoeging: zelfs als je een 'logische'* trainingsopbouw volgt kan spinnen geen kwaad zolang het niet ten koste gaat van de hoofdmoot van trainingen die in deze periode nuttig zouden zijn. Als je nu 3 duurtrainingen in de week maakt en in de aanloop naar het seizoen een enkele vervangt door een uurtje spinnen lijkt me dat geen probleem. Sterker nog: uren lang op cadans 95 en 78% van je HR_VO2max rijden wordt saai, en dat uurtje intensief is zowel fysiologisch als psychologisch een welkome afwisseling. 't Is dat muziek altijd zo slecht is...

Waar je mee de mist in gaat als fanatieke sporter* is als je in week 2 van januari 3x in de week aan het spinnen bent, ten koste van duurtraining die je nu nog moet maken om een brede basis te hebben. Af en toe een zwaardere of intensievere week is wederom een prikkel (en maakt de aanvang van het intensief trainen in het voorjaar ook ietsje minder abrupt), maar structureel spinnen 'voor de conditie' is voor de fanatieke rijder gewoon niet echt zinning danwel efficient.

Dat je nu geen zin hebt om bij -12 's avonds 2u op de weg te gaan rijden (ik rij momenteel 2x per week op de Tacx) of spinnen harstikke leuk vindt is prima, maar verandert niets aan mijn stelling hierboven. Evenmin dat die stelling iets zou mogen veranderen aan de lol die je aan spinning beleeft. :wink:


* Allemaal termen die ik relateer aan mensen die eigenlijk een vermogensmeter willen, een kalender met trainingsschema hebben en de naam Friel wat zegt....
Stamppot with weaksauce!
Flip
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 21 september 2009, 15:25
Mijn mountainbike: Scott Scale 980 XXL
Contacteer:

JeroenK schreef:Ik maak voor het gemak even onderscheid tussen 2 groepen mountainbikers of wielrenners:

- Mensen met prestatie gerichte doelen (wedstrijdprestaties, het (uit)rijden van een prestatietocht of marathon binnen een bepaalde tijd, dat soort dingen).

- Mensen met recreatie of algemene fitheid gerichte doelen (vooral lekker in beweging blijven, om fit te zijn of af te vallen, met de groep mee kunnen komen etc.).

Voor beide groepen ga ik er van uit dat ze het vooral doen, omdat het leuk is :wink:.

Naar mijn idee heeft voor de eerste groep spinningles erg weinig zin, tenzij je zelf je intensiteit kan bepalen en daarmee de spinningles kan uitvoeren als simpelweg een van de trainingen uit je schema, maar dan binnen, met muziek en met anderen. Die laatste dingen maken het dan wel weer zinnig, met name als het kl*teweer is buiten.

Ik ga er van uit dat deze groep gestructureerd naar een doel toe wil trainen en dan is een spinningles 'zoals de instructeur het wil' niet zinnig. Spinning traint allerlei vaardigheden tegelijk in beperkte tijd en legt nauwelijks focus. Hoge trapfrequentie, kracht, korte steady state intervallen, staand, zittend, alles komt langs in een krap uurtje. Daardoor past je lichaam zich na herstel minder aan, dan wanneer je langere tijd op 1 vaardigheid tegelijk zou trainen. Bovendien conflicteert winterse spinning 'zoals het bedoeld is' bijna gegarandeerd met een zinnige trainingsopbouw, als je doelen in de lente of zomer liggen.

Voor de 2e groep geldt: Vrijheid, blijheid! Doe lekker wat je wil en wat leuk is. Binnen bewegen is altijd beter dan op de bank zitten als het buiten slecht is. Sta er echter niet van te kijken dat je na een paar maanden nauwelijks progressie meer maakt. Daar zijn een slimmer trainingsschema en andere trainingsvormen voor nodig. Geloof me: De meeste spinninginstructeurs kunnen je daar niet bij helpen, want die hebben óf de kennis niet, of ze willen je als klandizie behouden. Voeg je bij groep 1 als je verder wil komen.
Ik had het zelf niet beter kunnen vertellen. Ik denk dat het precies zo is. Heel goed.
Nog 1 kleine aanvulling: Spinningles of RPM (zoals ik zelf doe) is primair gericht op het verbranden van zoveel mogelijk calorieën in een zo kort mogelijke tijd.
Om af te vallen is het dus ook niet zo heel erg denderend omdat je niet echt vet verbrandt omdat de intensiteit daarvoor te hoog is.
Wel verbrand je gemiddeld tussen de 500 en 800 calorieën in 3 kwartier.
Ik val in groep 2 en voor mij was RPM heel goed om een basisconditie op te bouwen (dat werkt wel als je nauwelijks conditie hebt) op een leuke uitdagende manier.
Op sommige nrs (bijvoorbeeld The Prodigy - Voodoo People (Pendulum Remix) kan ik helemaal losgaan op zo'n fiets. Heel gaaf.
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

met RPM (wat toch een interval les is) basis conditie opbouwen?? Daar bouw je misschien wel conditie mee op, maar zeker niet de basisconditie.
Als spinning primair gericht is op het verbranden van zoveel mogelijk calorieën in een zo kort mogelijke tijd zoals je zegt, waar zijn dan de strength, race day, en interval lessen voor bedacht...

Naar mijn mening is 5 uur per week vol mee gaan met spinning lessen om je basisconditie op te bouwen dus niet de juiste manier. En dat is toch de vraag van de ts.
Plaats reactie