Heeft spinning wel zin?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Ik vraag me echt af wat spinning nu bijdraagt aan je mountainbike conditie.
Na mijn blessure ben ik flink gaan spinnen. Eerst tijdens het herstel 1 keer in de week en momenteel 2x 2 uur in de week en 1 x 1 uur in de week. Ook nog een spinning marathon gedaan van 5 uur. Dus ik dacht ik ben aardig op de weg terug.

Afgelopen zondag wel naar buiten geweest, maar het viel me eigenlijk goed tegen. Ik had verwacht dat ik verder was! Niet echt last van verzuring, maar mijn hartslag zat op toch een wat lagere snelheid heel erg hoog. Nu waren de omstandigheden buiten niet ideaal, maar goed, je merkt ook aan je lichaam of het lekker gaat of niet.

Ik begin dus ernstig te twijfelen aan het spinnen en misschien dat ik van 2 van de 3 naar gewoon fitness maak.
Zijn er andere mensen die dit ook zo ervaren?

gr
J
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het enige wat ik ervaar, is dat er geen (voor mij althans) serieus alternatief bestaat voor het echte werk. Bij alles wat je binnen doet, ervaar je niet hetzelfde als buiten: wind, regen, kou, hitte, ondergrond, etc. etc.

Ik zit nu op de roeimachine, en da's leuk voor erbij. Voornamelijk omdat het nieuw voor me is:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Volgens mij is het beter dan stilzitten en is daarmee zo'n beetje alles gezegd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

tja, ligt er aan...
zowiezo, spinning is wat anders dan een spinningbike gebruiken :-)

Heb zelf ook heel lang met die vraag gespeeld, veel over gelezen en vraag aan zowel aan sportarts als een professionele wielrenners voorgelegd.


Antwoord was overal hetzelfde, spinning opzich is niet slecht maar iets anders dan effectief aan je fietsconditie werken.......

Eigenlijk is de frequentie/hartslag (bij zowel spinning als rpm) veel te hoog om duurconditie naar behoren uit te bouwen, je doet dus bij alleen maar fantiek rammen op hoge toerentallen/hartslag alleen maar afbreuk aan je duurconditie. Explosiviteit zal misschien iets verbeteren maar als wielrenner of mountainbiker ben je meestal niet gebaat bij een verslechterde duurconditie.

Zeker in de winterperiode dus mee uitkijken, bij onjuiste toepassing zal je zelfs minder sterk de winter uit komen.
Maar goed, bovenstaande zegt meer over (basis)trainingsleer dan spinning ansich.....


Advies was steeds, kijk kritisch naar de manier van lesgeven op de betreffende sportschool, indien te intensief niet meegaan maar gewoon lekker je constante eigen tempo (D1 of D2) blijven rijden.

Zoek dus een spinning-instructeur die zelf ook fanatiek en op niveau buiten fietst, hier heb je meer aan dan iemand die alleen maar lesgeeft binnen in de sportschool :D
Laatst gewijzigd door vasquez op ma 4 januari 2010, 11:37, 3 keer totaal gewijzigd.
scarcage
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 22:17
Mijn mountainbike: Trek Paragon GF 29-er
Contacteer:

Ik spin nu een aantal maanden, omdat ik in de winter niet 's avonds kan/wil fietsen ga ik 1 keer in de week spinnen waar ik voorheen in de wintermaanden alleen in de weekenden fietste. Ik merk er qua conditie niet zo heel veel van. Wat ik wel merk is dat ik iets sneller herstel van een korte inspanning.

Voordat ik spinde had ik langer nodig om te herstellen van pittige stukjes, nu herstel ik ook meer bewust. Ik ga niet ineens stoppen met trappen maar trap langzamer en laat mn hartslag bewust weer een beetje zakken. Het feit dat ik me nu bewust ben van deze processen vind ik een aanwinst en deze komt door het spinnen.

Qua echte conditie/duurzaamheid/kracht merk ik ook niet zo heel veel verschil. Misschien dat ik in het voorjaar ga merken dat ik in de winter meer heb gedaan dan andere jaren. Stiekem hoop ik dit ;-)
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

bert l. schreef:Volgens mij is het beter dan stilzitten en is daarmee zo'n beetje alles gezegd.
+1
Dat is waar natuurlijk!
Ik had alleen meer resultaat verwacht.
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je hebt ook resultaat, maar blijkbaar niet op de manier waarop je hoopte. Nu was zondag wel een beetje bar om te fietsen. Probeer het nog eens op een "normaler" moment.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Was je niet te warm gekleed?
Flip
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 21 september 2009, 15:25
Mijn mountainbike: Scott Scale 980 XXL
Contacteer:

Ik RPM' 2 a 3 keer in de week en ik merk inmiddels geen vooruitgang in mijn conditie meer.
Wat hierboven ook gezegd wordt wat bij mij wel een dramatische verbetering is, is dat ik veel sneller herstel van krachtsinspanningen. Tijdens het MTB'en merk ik dan ook dat ik veel sneller verder kan na een pittige heuvel of sprint dan eerst.

Daarbij moet je natuurlijk wel bedenken dat het er wel een enorm verschil tussen RPM/spinnen in een altijd warme fitness-school of buiten in verschillende temperaturen.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

vasquez schreef:Advies was steeds, kijk kritisch naar de manier van lesgeven op de betreffende sportschool, indien te intensief niet meegaan maar gewoon lekker je constante eigen tempo (D1 of D2) blijven rijden.

Zoek dus een spinning-instructeur die zelf ook fanatiek en op niveau buiten fietst, hier heb je meer aan dan iemand die alleen maar lesgeeft binnen in de sportschool :D
Deze post lijkt me nuttig inderdaad. Met hoog toeren draaien is het lastig je hf laag te houden, maar je kan de les zo zwaar maken als je zelf wilt. Spinninginstructeurs/trices die zelf fietsen houden hier vaker rekening mee imo.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Wiebren
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 486
Lid geworden op: za 13 januari 2007, 22:32

Vorig jaar heb ik ook veel op de spin bike gezeten, ik heb toen voornamelijk geprobeerd wat aan mijn kracht te doen en wat interval werk. Ik had de eerste paar rondjes op de mtb (in begin maart gok ik) precies het zelfde als de topic starter. Echter na wat langer weer op mijn mtb te hebben getrained merkte ik wel dat ik veel explosiever was en veel meer kracht had dan voorheen.

Ik heb het gevoel dat je bij het gebruik van een spinning bike de spieren net iets anders aanspreekt dan bij je normale fiets (misschien te wijten aan de positie?), waardoor je op de normale fiets eerst weer even moet wennen. Ik leg hier wel de nadruk op het "Ik heb het gevoel dat" uit het begin van deze alinea, ik kan het verder ook niet onderbouwen.

Dus misschien dat je na een paar keer op de mtb toch iets merkt van je werk op de spin bike.
Niets is zeker, en zelfs dat niet
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er zijn een paar winteralternatieven voor wie niet kan of wil fietsen en niet wil of kan spinnen. Denk dan aan hardlopen of zwemmen.

Wat ook erg goed voor je basisconditie is en volledig ondergewaardeerd wordt is wandelen. Dan doel ik niet op slenteren of een pannenkoekenwandeling op zondagmiddag tussen de parkeerplaats en het pannenkoekenhuis, maar op een stevige wandeling van éen á twee uur met een hartslagmeter om. Probeer maar eens stevig door te stappen en je hartslag boven de 100 te houden. Nog éen tip: kleed je niet te warm aan.

Verder kun je nog denken aan NW-en, schaatsen en langlauf.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Livio Livius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 9 augustus 2009, 20:49

Of indoorroeien!
Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op http://www.sanquin.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Race: Canyon Ultimate CF SL - Mtb: Idworx MR
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Ik heb 5 jaar spinning gedaan voor erbij maar ik heb nooit een verschil gemerkt toen ik er mee stopte.
Het enige wat ik er wel mee geleerd heb is het rijden op een klein verzetje, snelle omwentelingen maken bedoel ik dus.
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Wat Vasquez schrijft herken ik ook. Ik ben na 10 jaar gestopt met spinnen en ben toen overgestapt op een trainingsadviseur met schema. Ik doe nu veel duurtraining in de winter en weinig intensief werk. De duurconditie is met sprongen vooruit gegaan. Waar ik vroeger denk ik in twee stukken brak als ik een marathon moest rijden rijd ik nu marathons van 6 uur continue rond het omslagpunt. De volgende dag ben ik daarvan hersteld.

Met mijn adviseur heb ik destijds gesproken over spinning. Hij gaf aan dat naast MTB-tochten in de winter het spinnen teveel van hetzelfde is. Veel rijden met hoge frequentie, kortstondig en met hoge hartslag. Bij mijn conditietest kon hij dit ook zien; ik kon heel goed rijden met een hoge hartslag maar mijn vermogen zat dan niet echt hoog.

Wel is het mogelijk om op de spinningbike/Tacx het duurvermogen uit te bouwen. Ik heb een heel schema met intervalletjes van ongeveer 1 uur.

Bas
Plaats reactie