MTB route bij Zandvoort |

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

PaneVino schreef: di 15 november 2022, 15:55 Via 'clandestiene paadjes' ... Nou heb je mijn interesse :P
Rit-linkje dat ik effe kan spieken of er voor mij nog 'onbekend materiaal' in zit? :-D

Als je al lang in de regio woont zal het allemaal niet heel nieuw zijn, maar het maakt de 20 km naar het circuit toe, wel een stukje leuker.
https://www.strava.com/activities/8110428568

FF in het kort;
vanaf de Meerweg het Bennebroekerbos door, dan Linnaeushof in, door het bos naast het Linnaeusbos naar de Prinsenlaan. Woestduin (laatste keer niet gedaan) en Leyduin door. Er schijnt dan bij de hockeyvelden van Rood/Wit een paadje (Naaldenveld) te zijn van de Zwaluwenweg naar de Zandvoortselaan (Bentveld), maar die heb ik nog niet gedaan / gezocht. Dan de Zandvoorstelaan oversteken naar het Burg. Enschedepark en door naar Kraantje Lek. Daar kan je een heel stuk parallel aan het fietspad (niet spoorzijde) richting Zandvoort. Tunneltje onderdoor en achter de flats aan de Lorentzstraat door het duingebiedje naar de ingang van het circuit via het Dr. Jacobs Thijsseweg en het pad langs de sportvelden.

Er is trouwens een stuk bos, links op de weg van Bentveld naar Kraantje Lek, wat er wel héél erg uitdagend uitziet. Een duin... zo hoog en steil, daar valt Kraantje Lek echt bij in het niet. Helaas lijkt het erop dat het eigen terrein is :-{
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ah, dat ziet er uit als een combi van mijn afgelopen dinsdagse Nightbikes en mijn zaterdagse 'Kennemer Kroezz' ;)
Niet helemaal legaal ... maar aangezien ik die machtshebbers niet erken en verder niemand lastig valt mag dat ;)

Je kunt bij RoodWit inderdaad het Naaldenveld op en doorsteken tot de Naaldenveldweg. Bij het Linnaeushof zit nog veel meer moois nog. En verrassend hoogteverschil ook. Gaaf gebiedje.

Zo ook bij het Burg. Enschedepark. Daar pak ik ook steevast wat meer paadjes. Met als klapper dan altijd 'het kopje van aerdenhout' op of af.

Visserspad fietspad of 'stiekem' (net als ik zaterdag) langs het hek?

Dat bos met dat hele hoge duin. Ja joh... Daar heb ik al meerdere keren schuimbekkend naar gekeken en 's nachts over gedroomd. Koningshof heet dat. En met zo'n naam weet je het eigenlijk al.... Net als in Elswout (waar ook verrassend veel hoogteverschil is nog) verboden voor alles wat fiets heet.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

PaneVino schreef: di 15 november 2022, 16:50 Ah, dat ziet er uit als een combi van mijn afgelopen dinsdagse Nightbikes en mijn zaterdagse 'Kennemer Kroezz' ;)
Niet helemaal legaal ... maar aangezien ik die machtshebbers niet erken en verder niemand lastig valt mag dat ;)

Je kunt bij RoodWit inderdaad het Naaldenveld op en doorsteken tot de Naaldenveldweg. Bij het Linnaeushof zit nog veel meer moois nog. En verrassend hoogteverschil ook. Gaaf gebiedje.

Zo ook bij het Burg. Enschedepark. Daar pak ik ook steevast wat meer paadjes. Met als klapper dan altijd 'het kopje van aerdenhout' op of af.

Visserspad fietspad of 'stiekem' (net als ik zaterdag) langs het hek?

Dat bos met dat hele hoge duin. Ja joh... Daar heb ik al meerdere keren schuimbekkend naar gekeken en 's nachts over gedroomd. Koningshof heet dat. En met zo'n naam weet je het eigenlijk al.... Net als in Elswout (waar ook verrassend veel hoogteverschil is nog) verboden voor alles wat fiets heet.
Toch maar eens op dinsdagavond en zaterdag mee met beide clubjes, als dat mag....
Meer paadjes leren kennen is altijd handig.

Linnaeushof en aangrenzend bos inderdaad al eens helemaal door gekris-krast.
Zo'n 42 jaar geleden deed ik dat trouwens al. Eerst op m'n homemade cross-brik (gewone fiets met verwijderde spatborden, lampen en bagagedrager :D ) en daarna op een echte BMX.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
bert.mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 10 december 2022, 20:29
Mijn mountainbike: Orbea Occam M30 2023

Vandaag een rondje Zandvoort gedaan, ik was in de buurt - Schiphol, iemand afgezet. fietsje mee.

Werkelijk een schitterende track, mooie aangelegd en goed onderhouden met vers schelpengrind in de kombochten. Mooie klimmetjes en hele behoorlijke afdalingen om op snelheid te nemen. Al zitten er ook wel verraderlijke bochten in, goed vooruitkijken.

Heel afwisselend, je komt langs diverse plekken en de hele tijd langs het circuit van zandvoort, soms er vlak langs en ook mooie uitzichten bovenop de duinen. Parcours is heel knap aangelegd in de duinen ingeklemd door het circuit, ik vond het echt een uitdaging om te verkennen.

Parkeerterrein naast Slipschool Rob Slotemaker, Rob Slotemakerstraat 1, was afgesloten, ik heb geparkeerd op het parkeerterrein bij de hoofdtribune/ingang van circuit zandvoort, aan het eind bij "Jantjes Pad". Dit is ook het formele startpunt van MTB Parl zandvoort, #dunebikers.

Bij het startpunt is een helder info bord met de route, verdeeld in verschillende sectoren die je kan herhalen/afzonderlijk rijden, en een tooling station met gereedschap en pomp/lucht. Zeer professioneel.

Ben aardig wat mensen tegengekomen, althans ik ben vooral ingehaald :-). Ga vaak maar even aan de kant als ik geratel achter me hoor :wink: . Zit nog in de beginnershoek, dan was dit een flink uitdagend parcours.

Er was een "race experience" gaande, er kwamen heel wat brullende Porches en Ferrari's langs, leuk om te zien.

Parcours was mooi droog, sommige stukjes langs het water een beetje nat, de rest goed droog. De Laarwal was ook droog. Maar daar ben ik nog maar even omheen gefietst. Er is een veilige detour omheen. Leuk ook dat je op gegeven moment over de MTB track heen gaat met een houten bruggetje en ook de drijvers over het water zijn leuk. heel afwisselend en leuke variaties/kronkels. Dan weer over de duinen en zo weer opeens in de bosjes. Onder bomen/takken door. Wel uitkijken voor doornstruiken naast het parcours. Beter niet in terechtkomen.

Aangenaam verrast, hulde aan onderhoudsploeg, kom graag een keer terug!

Als er een race is op zandvoort zal het wel drukker zijn, ook met voetgangers die vanuit de duin de race bekijken? Je kruist diverse keren het voetgangersgebied, dan is het wel opletten denk ik.

Na afloop een portie kibbeling op de boulevard gehaald en weer terug naar huis :bier:
No Matter how slow you go, You are still Lapping everyone on the Couch :lol:
WouterB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 oktober 2022, 12:44

Weet iemand of deze route morgen toegankelijk is? Op MTBroutes staat dat hij bij evenementen gesloten is en de website van circuit Zandvoort geeft aan de er morgen een evenement is: https://www.circuitzandvoort.nl/eveneme ... jaarsrace/

Ik ga er dus van uit dat je die dag hier niet mag fietsen, of heb ik dat fout?
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Volgens de Dunebikers facebook pagina niet gesloten. Is ook alleen bij echt grote events, denk F1, historic grandprix etc. Zou lekker gaan morgen :-q
WouterB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 oktober 2022, 12:44

Thanks. Had inderdaad nog niet op hun Facebookpagina gekeken, maar het lijkt dat ze bij sluiting dit steeds netjes aangeven en nu staat er niks. Ik ga het wel proberen vanmiddag.

Edit: Was inderdaad gewoon toegankelijk. Lekker dagje om te fietsen en nog best veel fietsers onderweg.
Het evenement was niet super druk bezocht, maar je moet op zo'n dag wel extra opletten voor wandelaars op de trail, want schijnbaar snappen sommigen niet dat dit een MTB route is.
WouterB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 oktober 2022, 12:44

Weet iemand trouwens of het mogelijk is om aan de Haarlemse/Bloemendaalse kant van de boulevard al het circuit op te komen? Nu rijd ik steeds helemaal naar Zandvoort om dan via Bleekemolen het circuit op te gaan, maar zou mooi zijn als ik het stuk langs de boulevard zou kunnen overslaan.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

volgens mij niet, ik heb het wel geprobeerd maar dat is een wandelpad wat achter de hekken uitkomt. vroeger kon je vanaf het achterliggende fietspad ook een stukje oversteken, maar daar staan nu ook hekken helaas.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

In tegenstelling tot vroegah ... is er nu rondom een hek zonder gaten. Nergens (en ik heb flink gekeken....) is een andere opening dan de officiële deuren, waarvan er doorgaans 2 open zijn.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
bjlevi
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 14:28
Mijn mountainbike: Commencal META TR + Canyon Exceed

Weet iemand of de route morgen (zaterdag) gewoon open is?
Ik vraag dit omdat ik zag dat er ook een wandel evenement is. Op de Facebook van Dunebikers staat hier niets over.
Trek Superfly 6 - 2015
Commencal META TR - 2021
Canyon Exceed CF 6 - 2021
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

als er niks op FB staat is het gewoon open.
De wandelaars doen ook een rondje over het circuit en niet de MTB route.
vd week lag het er trouwens prima bij.
Ik zou er geen uur voor rijden, maar ik kan het aanrijden op de fiets vanuit huis en dan is het een leuk speels rondje :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
bjlevi
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 14:28
Mijn mountainbike: Commencal META TR + Canyon Exceed

Thanks!

En is de wallride te doen als die nat is? Of is het voor een geoefende wallride rijder ook niet te doen?
Trek Superfly 6 - 2015
Commencal META TR - 2021
Canyon Exceed CF 6 - 2021
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als die nat is, is die glad n ga je geheid enorm hard op je plaat.
Het waait hier ook serieus hard, dus ik denk dat vandaag Zandvoort sowieso niet leuk is met stuifzand etc.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
bjlevi
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 14:28
Mijn mountainbike: Commencal META TR + Canyon Exceed

Bedankt voor de info.
Wallride was lekker droog. Was erg leuk om te rijden. Alleen laatste stukje bovenin durfde ik niet zo vanwege de groene aanslag.
Heb mijn vandaag goed vermaakt.
Trek Superfly 6 - 2015
Commencal META TR - 2021
Canyon Exceed CF 6 - 2021
Plaats reactie