Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Arson schreef: di 21 maart 2023, 18:04
Onderschat de klimmetjes op Zoetermeer en Bergschenhoek niet. Kort, maar veelal een stuk steiler en losser dan op de UHR. Ik ben ook niet de lichtste en heb wel een duidelijke voorkeur voor hard naar beneden. Ik heb dan ook liever iets meer grip dan snelheid. Zoals ik al zei, tijdje met Racing Ralph acher op mijn hardtail gereden en dat was me net wat te weinig grip.
Ik neig toch wel naar de Wicked Will achter. Alleen voor twijfel ik over. Ook een Wicked Will, of toch maar die Nobby Nic? Ergens voelt een Nobby Nic dan weer als te dicht bij wat er al op lag. Toch lijkt die combi een stuk sneller dan wat ik nu heb als ik het met mijn maatje vergelijk.

Andere opties zijn inderdaad nog een set Wolfpack (maar welke dan?) of iets van Vittoria?
Zoetermeer en Bergschenhoek zijn qua karakter wel even totaal anders dan de UHR, waar een licht XC-setje al voldoende is. Die eerste 2 routes vragen om serieuze grip, zowel omhoog als omlaag.
Stap nou eens af hier van dat altijd maar sneller willen zijn, dan maar wat later bij de auto. Grip is toch veel belangrijker, liever zonder schaafwonden aankomen bij diezelfde auto.
Ik rij met WI/WI - NO-NI 2.4 op 30mm velgen en daarmee heb je op repaktracks meer dan voldoende grip. Op de UHR zwaar overkill, maar zoals ik hier al eerder zei: Een hoog Km/h gemiddelde is alleen belangrijk voor wielrenners.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 550
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Giant-E schreef: do 23 maart 2023, 12:59
Arson schreef: di 21 maart 2023, 18:04
Onderschat de klimmetjes op Zoetermeer en Bergschenhoek niet. Kort, maar veelal een stuk steiler en losser dan op de UHR. Ik ben ook niet de lichtste en heb wel een duidelijke voorkeur voor hard naar beneden. Ik heb dan ook liever iets meer grip dan snelheid. Zoals ik al zei, tijdje met Racing Ralph acher op mijn hardtail gereden en dat was me net wat te weinig grip.
Ik neig toch wel naar de Wicked Will achter. Alleen voor twijfel ik over. Ook een Wicked Will, of toch maar die Nobby Nic? Ergens voelt een Nobby Nic dan weer als te dicht bij wat er al op lag. Toch lijkt die combi een stuk sneller dan wat ik nu heb als ik het met mijn maatje vergelijk.

Andere opties zijn inderdaad nog een set Wolfpack (maar welke dan?) of iets van Vittoria?
Zoetermeer en Bergschenhoek zijn qua karakter wel even totaal anders dan de UHR, waar een licht XC-setje al voldoende is. Die eerste 2 routes vragen om serieuze grip, zowel omhoog als omlaag.
Stap nou eens af hier van dat altijd maar sneller willen zijn, dan maar wat later bij de auto. Grip is toch veel belangrijker, liever zonder schaafwonden aankomen bij diezelfde auto.
Ik rij met WI/WI - NO-NI 2.4 op 30mm velgen en daarmee heb je op repaktracks meer dan voldoende grip. Op de UHR zwaar overkill, maar zoals ik hier al eerder zei: Een hoog Km/h gemiddelde is alleen belangrijk voor wielrenners.
Soms is meer grip zelfs sneller.
Je kan later remmen in een afdaling en je slipt minder snel door op een steile technische klim.
En als het wat modderig is ben je sowieso blij dat je wat extra profiel hebt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Giant-E schreef: do 23 maart 2023, 12:59
Arson schreef: di 21 maart 2023, 18:04
Onderschat de klimmetjes op Zoetermeer en Bergschenhoek niet. Kort, maar veelal een stuk steiler en losser dan op de UHR. Ik ben ook niet de lichtste en heb wel een duidelijke voorkeur voor hard naar beneden. Ik heb dan ook liever iets meer grip dan snelheid. Zoals ik al zei, tijdje met Racing Ralph acher op mijn hardtail gereden en dat was me net wat te weinig grip.
Ik neig toch wel naar de Wicked Will achter. Alleen voor twijfel ik over. Ook een Wicked Will, of toch maar die Nobby Nic? Ergens voelt een Nobby Nic dan weer als te dicht bij wat er al op lag. Toch lijkt die combi een stuk sneller dan wat ik nu heb als ik het met mijn maatje vergelijk.

Andere opties zijn inderdaad nog een set Wolfpack (maar welke dan?) of iets van Vittoria?
Zoetermeer en Bergschenhoek zijn qua karakter wel even totaal anders dan de UHR, waar een licht XC-setje al voldoende is. Die eerste 2 routes vragen om serieuze grip, zowel omhoog als omlaag.
Stap nou eens af hier van dat altijd maar sneller willen zijn, dan maar wat later bij de auto. Grip is toch veel belangrijker, liever zonder schaafwonden aankomen bij diezelfde auto.
Ik rij met WI/WI - NO-NI 2.4 op 30mm velgen en daarmee heb je op repaktracks meer dan voldoende grip. Op de UHR zwaar overkill, maar zoals ik hier al eerder zei: Een hoog Km/h gemiddelde is alleen belangrijk voor wielrenners.
Je hebt natuurlijk overkill en overkill....
Een NoNi en WiWi combo is voor de UHR overkill, maar niet zoveel dat je er last van hebt.
Probeer dat eens met MaMa en HaDa, dan merk je gewoon dat de afdalingen door rolweerstand langzamer gaan.
Je gaat inderdaad nergens de bocht uit, maar dat ligt niet aan de grip. Je komt door de rolweerstand simpelweg langzamer bij die bocht aan. Daar valt niet tegenop te trappen.

Dat is waar Arson op doelt gok ik zo. Fatsoenlijke grip, met fatsoenlijke rolweerstand.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

MacReal schreef: do 23 maart 2023, 15:09 Dat is waar Arson op doelt gok ik zo. Fatsoenlijke grip, met fatsoenlijke rolweerstand.
Dit dus. Ik ben absoluut geen racemonster en haal mijn plezier uit de afdaling, niet uit het zo snel mogelijk rondrijden.
Ik hoef alleen niet zoveel grip dat ik er last van heb. Zoals dat nu het geval is met mijn DHF en Dissector. Ik ben dus op zoek naar een optimaal compromis voor in NL waarbij 90% van mijn nederlandse ritjes op repack zijn. Mijn huidige banden gebruik ik wel voor in het buitenland.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik ben erg blij met mijn Wolfpack Race achter en Wolfpack Trail voor op mijn LTHT voor de Nederlandse routes. Trapt vrij licht, kom overal boven, zat grip in de bochten, ik kan de fiets lekker plat leggen.
Als ik de verhalen zo lees denk ik vergelijkbaar met Maxxis Rekon Race achter en Forekaster voor?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Arson schreef: do 23 maart 2023, 17:05
MacReal schreef: do 23 maart 2023, 15:09 Dat is waar Arson op doelt gok ik zo. Fatsoenlijke grip, met fatsoenlijke rolweerstand.
Dit dus. Ik ben absoluut geen racemonster en haal mijn plezier uit de afdaling, niet uit het zo snel mogelijk rondrijden.
Ik hoef alleen niet zoveel grip dat ik er last van heb. Zoals dat nu het geval is met mijn DHF en Dissector. Ik ben dus op zoek naar een optimaal compromis voor in NL waarbij 90% van mijn nederlandse ritjes op repack zijn. Mijn huidige banden gebruik ik wel voor in het buitenland.
Als je het bij Maxxis wenst te houden, dan is de Ardent voor en Ikon achter een lekkere vlot rollende combinatie die meer dan genoeg grip geeft op de routes die jij rijdt. Afhankelijk van je velgbreedte (met de banden die je nu rijdt vermoed ik dat je iets van 30mm velgen hebt) kan je een 2.4 Ardent kiezen en een 2.35 Ikon achter. Tijdens het rijden van de Bart Brentjens Challenge vorig jaar, had ik zelf een 2.2 Ikon achterop en daar kwam ik qua grip makkelijk alle beklimmingen mee naar boven.

Toen ik vorig jaar banden aan het testen was had ik wel het idee dat de Schwalbe banden iets sneller rollen dan die van Maxxis. Daarentegen vond ik de Schwalbe banden wel een iets instabieler karkas hebben. Ik reed Schwalbe dan ook meestal zo'n 0,2 bar hoger dan Maxxis.

Vlak ook de Rocket Ron niet uit. Er is een nieuwe Rocket Ron in 29x2.35 maat. Als je die voor en achter rijdt, dan heb je een hele snelle en capabele combinatie voor alles in Nederland en ook een band die alle ondergronden en weer types aan kan (spreek ik uit ervaring).
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 550
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Stunning schreef: do 23 maart 2023, 20:03 Toen ik vorig jaar banden aan het testen was had ik wel het idee dat de Schwalbe banden iets sneller rollen dan die van Maxxis. Daarentegen vond ik de Schwalbe banden wel een iets instabieler karkas hebben. Ik reed Schwalbe dan ook meestal zo'n 0,2 bar hoger dan Maxxis.
Dat ligt er helemaal aan welke rubber compounds je vergelijkt en welke types karkas. Had je een Maxxis Dual compound of een 3C Maxxspeed, Maxxterra of Maxxgrip? En je Schwalbe kan een speed, Speedgrip, soft of super soft geweest zijn.
Algemeen genomen heeft een Schwalbe net een steviger karkas dan een Maxxis, als je vergelijkbare types bekijkt.
Een Superground is een tikkeltje steviger dan een EXO, een Supertrail is ietsje steviger dan een EXO+ en een Supergravity is ietsje steviger dan een DD. En dan heb je nog de performance uitvoering van Schwalbe. Die zou eventueel ietsje lichter kunnen uitgevoerd zijn dan de EXO, maar dat weet ik niet echt. Er is nog een Superrace die wat lichter is uitgevoerd dan de Superground en een Superdownhill die nog steviger is dan een Supergravity.
Dat zijn wel factoren die meetellen in het vergelijk.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat scheelt heel veel. Ik gaf het al even aan met de pirelli een light of pro wall versie scheelt gewoon 0,2 tot 0,3 bar voor een soortgelijke werking. Vind ik toch extreem voor een band die slechts een 70 a 80 gram in de zijnwanden heeft.

Daarom zei ik ook al, je kan discuseren over een paar tiende met elkaar, maar dat heeft echt geen zin.
Als iemand op 2,5 bar rijd kan je vragen of het wat lager kan, maar tussen grofweg 1.2 en 2.0 moet je echt alle factoren wel weten om wat te gaan roepen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

rho schreef: vr 24 maart 2023, 14:38
Stunning schreef: do 23 maart 2023, 20:03 Toen ik vorig jaar banden aan het testen was had ik wel het idee dat de Schwalbe banden iets sneller rollen dan die van Maxxis. Daarentegen vond ik de Schwalbe banden wel een iets instabieler karkas hebben. Ik reed Schwalbe dan ook meestal zo'n 0,2 bar hoger dan Maxxis.
Dat ligt er helemaal aan welke rubber compounds je vergelijkt en welke types karkas. Had je een Maxxis Dual compound of een 3C Maxxspeed, Maxxterra of Maxxgrip? En je Schwalbe kan een speed, Speedgrip, soft of super soft geweest zijn.
Algemeen genomen heeft een Schwalbe net een steviger karkas dan een Maxxis, als je vergelijkbare types bekijkt.
Een Superground is een tikkeltje steviger dan een EXO, een Supertrail is ietsje steviger dan een EXO+ en een Supergravity is ietsje steviger dan een DD. En dan heb je nog de performance uitvoering van Schwalbe. Die zou eventueel ietsje lichter kunnen uitgevoerd zijn dan de EXO, maar dat weet ik niet echt. Er is nog een Superrace die wat lichter is uitgevoerd dan de Superground en een Superdownhill die nog steviger is dan een Supergravity.
Dat zijn wel factoren die meetellen in het vergelijk.
Het is mijn ervaring, op basis van zo'n beetje alle Maxxis XC/Trail banden die ik heb getest en daarnaast een aantal Schwalbe XC/Trail banden. Als je mij nu blind op een fiets zou zetten met eender een Maxxis of Schwalbe band, dan zou ik denk ik binnen 25 meter in het terrein al kunnen roepen welk merk het van de twee het is. Overigens is het mijn ervaring, die van jou kan anders zijn. Er vanuit gaande dat je deze merken ook zo uitgebreid hebt getest.

Maar goed, om je vraag te beantwoorden. De compounds die ik van Maxxis heb gereden zijn Dual en MaxxSpeed, op basis van 120tpi en 60tpi karkassen. Schwalbe is allemaal 67tpi en ik heb Super Race en de Super Ground karkassen gereden met Addix Speed en Addix SpeedGrip.

Er zit overigens een discutabel begrip tussen stevig en instabiel. Je karkas kan wel heel stevig zijn (ik ga er even gemakshalve van uit dat je robuust- en lekbestendigheid bedoeld ?), maar daardoor kan de opbouw van het karkas zelf, op basis van hoe het is geweven wel instabiel zijn.

Een paar jaar geleden is Schwalbe de route van 'souplesse' opgegaan om met racefiets banden zoals de Vittoria Corsa (op basis van een katoenen karkas) te concurreren. De Corsa rijdt heel soepel en verfijnt door het katoenen karkas. Schwalbe heeft dat getracht te immiteren op basis van een 'souplesse' karkas: https://www.schwalbe.com/nl/pressereade ... be-pro-one
Nu rijd ik standaard de Corsa op mijn racefiets en heb ik voor de grap ook een keer de Schwalbe Pro One geprobeerd. Je wiebelt alle kanten op en de band is heel gevoelig voor de juiste druk. Ik vermoed dat hun 'souplesse' karkas ook op de MTB banden van Schwalbe zijn toegepast.

Terug naar de MTB banden. Zelfs de 120tpi banden van Maxxis voelen nog stabieler aan dan de 67tpi banden van Schwalbe en moest ik dus de Schwalbe banden op een hogere druk rijden dan die van Maxxis, 120tpi banden die dus een fijner weefsel hebben een veel soepeler rijden dan de Schwalbe 67 tpi hebben. Maar Maxxis is dan wel stabieler dan Schwalbe.

Dan heb ik verder nog niet eens over de kwaliteit. Ik heb twee Schwalbe banden kunnen retourneren omdat het Snakeskin weefsel van het Super Ground karkas gewoon zichbaar was door het rubber. De afwerking / kwaliteitscontrole van Schwalbe is echt matig. Daarnaast zijn ze overprijst en vallen ze inmiddels voor mij in de categorie 'B-merk'. Leuk voor de schoolfiets van mijn dochter, maar niet voor serieuze toepassingen op de MTB of racefiets.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Stunning schreef: za 25 maart 2023, 11:39
Terug naar de MTB banden. Zelfs de 120tpi banden van Maxxis voelen nog stabieler aan dan de 67tpi banden van Schwalbe en moest ik dus de Schwalbe banden op een hogere druk rijden dan die van Maxxis, 120tpi banden die dus een fijner weefsel hebben een veel soepeler rijden dan de Schwalbe 67 tpi hebben. Maar Maxxis is dan wel stabieler dan Schwalbe.

Dan heb ik verder nog niet eens over de kwaliteit. Ik heb twee Schwalbe banden kunnen retourneren omdat het Snakeskin weefsel van het Super Ground karkas gewoon zichbaar was door het rubber. De afwerking / kwaliteitscontrole van Schwalbe is echt matig. Daarnaast zijn ze overprijst en vallen ze inmiddels voor mij in de categorie 'B-merk'. Leuk voor de schoolfiets van mijn dochter, maar niet voor serieuze toepassingen op de MTB of racefiets.
Nou, dan houd ik mijn hart vast als ik volgende week na een “tussenjaartje” Specialized Ground Control weer eens naar Schwalbe terug ga (Racing Ray/Racing Ralph 2.35). Daarvoor 3 jaar met volle tevredenheid met dubbel Rekon Race 2.35 gereden. Dat vond ik een hele fijne band, maar als voorband soms net iets te weinig grip voor hier in NL.
carbon bike, titanium collarbone...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik herken wel deels wat stunning zegt.

Een schwalbe is heel gevoelig voor de juiste druk, dat hebben ze altijd al gehad. Ik heb dat hier jaren geleden ook al gezegd. Pirelli en Michelin hebben dat niet (maxxis nog nooit mee gereden) die reageren veel linearder op bandenspanning.

Op de race vind ik het wel meevallen, alhowel ik wel goed voel dat daar de pirelli ook veel fijner en lekkerder aanvoelt.
Schwalbe komt er nu bij de racebanden ook van terug, die zijn al stugger. Dat zeggen ze niet want dan verkopen ze geen raceband meer, want daar leeft nog het beeld soepeler is beter, met 23mm wel maar niet met 30mm.

rechtdoor vind ik schwalbe altijd wel lekker aanvoelen, wel heel stabiel.

Als je die 2.35 op 30mm velgen rijd dan gaat het wel meevallen. Zeker met vol profiel kan je ze best 1 a 2 tiende harder zetten, dat geeft nog voldoende comfort.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Nespresso schreef: zo 26 maart 2023, 09:57
Stunning schreef: za 25 maart 2023, 11:39
Terug naar de MTB banden. Zelfs de 120tpi banden van Maxxis voelen nog stabieler aan dan de 67tpi banden van Schwalbe en moest ik dus de Schwalbe banden op een hogere druk rijden dan die van Maxxis, 120tpi banden die dus een fijner weefsel hebben een veel soepeler rijden dan de Schwalbe 67 tpi hebben. Maar Maxxis is dan wel stabieler dan Schwalbe.

Dan heb ik verder nog niet eens over de kwaliteit. Ik heb twee Schwalbe banden kunnen retourneren omdat het Snakeskin weefsel van het Super Ground karkas gewoon zichbaar was door het rubber. De afwerking / kwaliteitscontrole van Schwalbe is echt matig. Daarnaast zijn ze overprijst en vallen ze inmiddels voor mij in de categorie 'B-merk'. Leuk voor de schoolfiets van mijn dochter, maar niet voor serieuze toepassingen op de MTB of racefiets.
Nou, dan houd ik mijn hart vast als ik volgende week na een “tussenjaartje” Specialized Ground Control weer eens naar Schwalbe terug ga (Racing Ray/Racing Ralph 2.35). Daarvoor 3 jaar met volle tevredenheid met dubbel Rekon Race 2.35 gereden. Dat vond ik een hele fijne band, maar als voorband soms net iets te weinig grip voor hier in NL.
Ja, de dubbele Rekon Race heb ik ook gereden. Fijne bandencombinatie ! Voorwaarde is wel dat het droog moet zijn, misschien licht nat. Kan ie ook nog wel hebben. Maar dan weer niet in snelle en langere afdalingen.

Joh, let niet op mijn woorden en ga gewoon die Ray/Ralph rijden en ervaar het zelf. :wink: Het kan zijn dat wij twee heel verschillende rijders zijn en jij hier niks van merkt en/of dat het voor jou minder relevant is.

Wat Cube-Elite zegt klopt wel, zorg in ieder geval dat je een bredere velg hebt. Dat scheelt ook weer. Die van mij lagen op een 27mm velg.

Laat je ervaringen graag weten ! :-q
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 550
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Stunning schreef: za 25 maart 2023, 11:39
rho schreef: vr 24 maart 2023, 14:38
Dat ligt er helemaal aan welke rubber compounds je vergelijkt en welke types karkas. Had je een Maxxis Dual compound of een 3C Maxxspeed, Maxxterra of Maxxgrip? En je Schwalbe kan een speed, Speedgrip, soft of super soft geweest zijn.
Algemeen genomen heeft een Schwalbe net een steviger karkas dan een Maxxis, als je vergelijkbare types bekijkt.
Een Superground is een tikkeltje steviger dan een EXO, een Supertrail is ietsje steviger dan een EXO+ en een Supergravity is ietsje steviger dan een DD. En dan heb je nog de performance uitvoering van Schwalbe. Die zou eventueel ietsje lichter kunnen uitgevoerd zijn dan de EXO, maar dat weet ik niet echt. Er is nog een Superrace die wat lichter is uitgevoerd dan de Superground en een Superdownhill die nog steviger is dan een Supergravity.
Dat zijn wel factoren die meetellen in het vergelijk.
Het is mijn ervaring, op basis van zo'n beetje alle Maxxis XC/Trail banden die ik heb getest en daarnaast een aantal Schwalbe XC/Trail banden. Als je mij nu blind op een fiets zou zetten met eender een Maxxis of Schwalbe band, dan zou ik denk ik binnen 25 meter in het terrein al kunnen roepen welk merk het van de twee het is. Overigens is het mijn ervaring, die van jou kan anders zijn. Er vanuit gaande dat je deze merken ook zo uitgebreid hebt getest.

Maar goed, om je vraag te beantwoorden. De compounds die ik van Maxxis heb gereden zijn Dual en MaxxSpeed, op basis van 120tpi en 60tpi karkassen. Schwalbe is allemaal 67tpi en ik heb Super Race en de Super Ground karkassen gereden met Addix Speed en Addix SpeedGrip.

Er zit overigens een discutabel begrip tussen stevig en instabiel. Je karkas kan wel heel stevig zijn (ik ga er even gemakshalve van uit dat je robuust- en lekbestendigheid bedoeld ?), maar daardoor kan de opbouw van het karkas zelf, op basis van hoe het is geweven wel instabiel zijn.

Een paar jaar geleden is Schwalbe de route van 'souplesse' opgegaan om met racefiets banden zoals de Vittoria Corsa (op basis van een katoenen karkas) te concurreren. De Corsa rijdt heel soepel en verfijnt door het katoenen karkas. Schwalbe heeft dat getracht te immiteren op basis van een 'souplesse' karkas: https://www.schwalbe.com/nl/pressereade ... be-pro-one
Nu rijd ik standaard de Corsa op mijn racefiets en heb ik voor de grap ook een keer de Schwalbe Pro One geprobeerd. Je wiebelt alle kanten op en de band is heel gevoelig voor de juiste druk. Ik vermoed dat hun 'souplesse' karkas ook op de MTB banden van Schwalbe zijn toegepast.

Terug naar de MTB banden. Zelfs de 120tpi banden van Maxxis voelen nog stabieler aan dan de 67tpi banden van Schwalbe en moest ik dus de Schwalbe banden op een hogere druk rijden dan die van Maxxis, 120tpi banden die dus een fijner weefsel hebben een veel soepeler rijden dan de Schwalbe 67 tpi hebben. Maar Maxxis is dan wel stabieler dan Schwalbe.

Dan heb ik verder nog niet eens over de kwaliteit. Ik heb twee Schwalbe banden kunnen retourneren omdat het Snakeskin weefsel van het Super Ground karkas gewoon zichbaar was door het rubber. De afwerking / kwaliteitscontrole van Schwalbe is echt matig. Daarnaast zijn ze overprijst en vallen ze inmiddels voor mij in de categorie 'B-merk'. Leuk voor de schoolfiets van mijn dochter, maar niet voor serieuze toepassingen op de MTB of racefiets.
Concludeer ik juist dat je dus vooral XC gerichte banden op een hardtail hebt getest?

Ik ben ook een iets zwaardere rijder, dus mijn bandendruk ligt waarschijnlijk altijd wel ietsje hoger. Ik moet wel zeggen dat die bij Schwalbe misschien wel iets hoger ligt dan bij Maxxis. Maar ik krijg er dan wel iets betere grip voor terug. Qua comfort heb je van die hogere druk veel minder last op een full sus trail bike dan op een hardtail. Dus voor mij vallen de Schwalbe banden nu net weer wel goed mee. Toch ben ik ook niet vies van een Maxxis band. Ik vind de verschillen zeker niet zo groot dat ik het ene merk geweldig vind en het andere aan B-merk.
Misschien verandert dit nog wel met meer ervaring.
Toch is het ook veel een persoonlijke voorkeur. Je ziet het b.v. ook bij het YT enduro team. De ene rijder zweert bij Schwalbe en de andere wil niet anders dan Maxxis banden. En dat zijn dan profs die op dezelfde fiets rijden op dezelfde parcours in dezelfde omstandigheden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik heb al eerder gezgd dat een ieder zijn voorkeuren heeft, veelal gebaseerd op subjectieve metingen en "gevoel"
Lichaamshouding/techniek en bandendruk doet meer dan profiel
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik rij primair Zoetermeer en Bergschenhoek en eens per week (als het lukt) Amerongen/Leersum/Rhenen. Voor Wolfpack Race (vergelijkbaar met de Vittoria Barzo) en achter Racing Ralph, Wolfpack Race of Vittoria Mezcal. Alles in 2.25". De "race" uitvoering van de Vittoria Barzo heeft wat zachtere zijwanden dan de Wolfpack Race en geeft daarom meer comfort (voelt heerlijk aan); verder zie ik weinig verschil tussen deze twee banden (en dat is positief). Op Zoetermeer alleen met een wat versleten Racing Ralph achter problemen met grip op die ene steile klim. Maar verder nooit problemen. Op Bergschenhoek nergens last van te weinig grip hoe droog het ook is daar. Alle banden bedoeld voor zwaarder werk dan de genoemde vind ik niet nodig op deze parcours (tenzij Bergschenhoek nat bijligt; dan wordt het een ander verhaal).

Wel afgelopen najaar onder zeer natte omstandigheden tijdens een marathon in Daun slechte ervaringen gemaakt met de Wolfpack Race als voorband. Leelijk onderuit gegaan op een grasafdaling met veel modder. Toen moeten constateren dat onder deze omstandigheden een Wolfpack Race voor mijn techniek niet de optimale keuze is. Voor de rest rij ik de Wolfpack Race nu 3 jaar als voorband en ben super tevreden. Met name op parcours zoals Bergschenhoek en Zoetermeer een voorband die me nog nooit negatief heeft verrasst, door bijv. plotseling weg te glijden. Je krijgt altijd een waarschuwing en hebt tijd bij te sturen. Gebrek aan grip achter met Wolfpack Race/Vittoria Mezcal en Racing Ralph is op Bergschenhoek en Zoetermeer primair een kwestie van de juiste positie en afstelling van de bike (bijv. zadel).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie