Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen geknoei, hooguit half werk.
Sealant in de biba werkt goed tegen lekrijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 maart 2023, 23:28 Geen geknoei, hooguit half werk.
Sealant in de biba werkt goed tegen lekrijden.
Welke sealant zou het beste , ook voor de franse ventielen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 maart 2023, 23:28 Geen geknoei, hooguit half werk.
Sealant in de biba werkt goed tegen lekrijden.
En hoe wil je dan je sealant vervangen na een tijd? De oude harde stukken verwijderen?

Gewoon een bodgejob, of goed doen of niet. Anders kun je veel biba's weg gooien na verloop van tijd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En met gewoon tubeless rijden kun je veel ouwe latex wegmikken... ook niet echt milieuvriendelijk.
Elke methode heeft gewoon z'n eigen voor- en nadelen (in een biba gaat de latex langer mee).

Waar latex in een binnenband niet tegen helpt is snakebites. Heb je regelmatig veel keien onder de wielen wel iets om rekening mee te houden. Zo reed ik vorig jaar mijn binnenband stuk op de Mont Ventoux... (nee, niet op de asfaltweg ;-)).

Voor nu hou ik het even op binnenbanden voor de Nederlandse bosrondjes (met weinig lekrijd-risico) en latex in de buitenbanden voor de Alpenweek. Was dat standaard drie keer per jaar vervangen van de latex wel een beetje beu (kosten, milieu en gedoe).

Zou ik in Zuid-Limburg wonen en regelmatig de Voerstreek aandoen zou ik overigens wel altijd met latex rijden. Het hangt vooral van je gebruik af wat handig is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Nieuwe bike, een Orbea Occam, nieuwe banden. DHF 2,5 voor, Dissector 2,4 achter. Allebei maxxterra in exo casing.
Maatje van me op zijn Canyon Neuron met Nobby Nic voor, Wicked Will achter. Beiden speedgrip en superground casing.
Allebei met binnenbandjes.

Van het weekend Leersum gedaan en bij ieder heuveltje waar we af rolden moest ik omhoog weer veel eerder in de pedalen. Zo erg dat het opviel. Dus ook nog even een stukje van fiets gewisseld en het verschil was echt heel groot. Zo groot dat je bijna zou denken dat het niet aan de banden alleen kan liggen. Maar ik zou niet weten wat dat dan zou moeten zijn, dus gok ik toch de bandjes.

Ik rij voornamelijk Zoetermeer en omgeving (dus granulaat) met af en toe uitstapjes naar UHR/Rheden/Nijmegen. Ik wil de huidige banden in principe gewoon gebruiken voor tripjes naar de Ardennen enzo, maar iets sneller rollends voor hier in NL.

De goedkoopste optie is om een Rekon 2.4 exo dual compound erbij te halen en de Dissector naar voren te verplaatsen. Nu heb ik geen ervaring met die combi, maar hoeveel gaat dat de rolweerstand verbeteren? Andere optie is dezelfde banden halen als mijn maatje. Dat lijkt me een aardige middenweg. Of misschien zelfs Wicked Will voor en achter? Voor en achter speedgrip? Of voor toch soft? Ik weet niet zo goed waar ik wijs aan doe en experimenteren met banden is een dure hobby. :D

Ter vergelijking, ik heb een tijdje een Racing Ralph achter gehad op mijn vorige fiets, maar dat was vooral tijdens de steile klimmen op Zoetermeer onvoldoende grip. Dus eigenlijk minimaal iets met meer grip dan een Racing Ralph.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 maart 2023, 23:28 Geen geknoei, hooguit half werk.
Sealant in de biba werkt goed tegen lekrijden.
houthakkertje schreef: ma 20 maart 2023, 10:03 Welke sealant zou het beste , ook voor de franse ventielen.
Binnenbanden met ventielen waar de kern uit kan, bijv Schwalbe, dan kan de latex prima door het ventiel. Iedere latex die bij een gewone tubeless setup door het ventiel kan, kan je ook in een biba gebruiken.

Dutch schreef: ma 20 maart 2023, 14:39 En hoe wil je dan je sealant vervangen na een tijd? De oude harde stukken verwijderen?

Gewoon een bodgejob, of goed doen of niet. Anders kun je veel biba's weg gooien na verloop van tijd.
Gewoon niet vervangen.
De sealant blijft in een biba langer goed dan in een velg/buitenband.
Geen idee waarom.
Dus je hoeft de biba niet weg te gooien omdat de sealant is opgedroogd.
Je moet de biba wel weggooien na een snakebite, en dat gebeurd allicht een keer voordat de sealant is uitgewerkt.
In de tussentijd helpt het tegen lekrijden.
Kan handig zijn voor mensen die vaak buitenbanden wisselen, geen geknoei.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Arson schreef: ma 20 maart 2023, 19:29 Nieuwe bike, een Orbea Occam, nieuwe banden. DHF 2,5 voor, Dissector 2,4 achter. Allebei maxxterra in exo casing.
Maatje van me op zijn Canyon Neuron met Nobby Nic voor, Wicked Will achter. Beiden speedgrip en superground casing.
Allebei met binnenbandjes.

Van het weekend Leersum gedaan en bij ieder heuveltje waar we af rolden moest ik omhoog weer veel eerder in de pedalen. Zo erg dat het opviel. Dus ook nog even een stukje van fiets gewisseld en het verschil was echt heel groot. Zo groot dat je bijna zou denken dat het niet aan de banden alleen kan liggen. Maar ik zou niet weten wat dat dan zou moeten zijn, dus gok ik toch de bandjes.

Ik rij voornamelijk Zoetermeer en omgeving (dus granulaat) met af en toe uitstapjes naar UHR/Rheden/Nijmegen. Ik wil de huidige banden in principe gewoon gebruiken voor tripjes naar de Ardennen enzo, maar iets sneller rollends voor hier in NL.

De goedkoopste optie is om een Rekon 2.4 exo dual compound erbij te halen en de Dissector naar voren te verplaatsen. Nu heb ik geen ervaring met die combi, maar hoeveel gaat dat de rolweerstand verbeteren? Andere optie is dezelfde banden halen als mijn maatje. Dat lijkt me een aardige middenweg. Of misschien zelfs Wicked Will voor en achter? Voor en achter speedgrip? Of voor toch soft? Ik weet niet zo goed waar ik wijs aan doe en experimenteren met banden is een dure hobby. :D

Ter vergelijking, ik heb een tijdje een Racing Ralph achter gehad op mijn vorige fiets, maar dat was vooral tijdens de steile klimmen op Zoetermeer onvoldoende grip. Dus eigenlijk minimaal iets met meer grip dan een Racing Ralph.
DHF en Dissector zijn zwaar voor NL. Die lekker gebruiken voor het buitenland :-q Ik had veel schik van een setje WiWi's voor en achter. Dissector naar voren en Rekon achter gaat wel schelen, maar wil je dan naar het buitenland moet je alsnog voor naar achter zetten en voor een andere band plaatsen.

Ik heb bij LarsTB hier op het forum een setje Wolfpack Race en Speed gekocht (race voor/speed achter), dat is ook een heel mooi setje voor NL en biedt verbazingwekkend veel grip t.o.v. hoe groot de noppen eruit zien. Daar ben ik zeer over te spreken en zijn financieel ook interessanter.
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Naast noppen is compound ook belangrijk, maxxterra zal waarschijnlijk veel bijdragen aan je rolweerstand.
Ik had vroeger MM/HD beiden in addix soft, nu NoNi soft voor en speedgrip achter. Deze combi is echt veel sneller (en veel dichter bij mijn 2x 2,6" mezcal combo die ik in Afrika reed qua rolweerstand) dan de vorige. Mezcal is ook snel en veel grip zolang het droog is. De noni's doen het beter in herfst/winter voor mij. Op zwaardere klimmetjes ben ik wel weer in nadeel qua grip tegenover de oude HD achter, probeer wat te oefenen met technisch klimmen op trapjes enzo, dan slipt achter toch nog steeds wat door zo nu en dan. Altijd een compromis tussen grip en weerstand.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja oke maar hij heeft het over de UHR en zoetermeer daar heb je die problemen niet dat je achterwiel wegslipt.
Voor dat gebruik gewoon lichte XC banden. Wat maakt niet zo heel veel uit. Schwalbe combo, Pirelli combo etc.

De meeste rolweerstand komt van achter, dus daar een zo licht mogelijke lopende band.
Pirelli H, XC RC, schwalbe thunder burt, conti raceking. En voor hoeveel grip je wilt maar met een pirelli XC RC of M heb ik zat grip.
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Arson schreef: ma 20 maart 2023, 19:29 Nieuwe bike, een Orbea Occam, nieuwe banden. DHF 2,5 voor, Dissector 2,4 achter. Allebei maxxterra in exo casing.
Maatje van me op zijn Canyon Neuron met Nobby Nic voor, Wicked Will achter. Beiden speedgrip en superground casing.
Allebei met binnenbandjes.

Van het weekend Leersum gedaan en bij ieder heuveltje waar we af rolden moest ik omhoog weer veel eerder in de pedalen. Zo erg dat het opviel. Dus ook nog even een stukje van fiets gewisseld en het verschil was echt heel groot. Zo groot dat je bijna zou denken dat het niet aan de banden alleen kan liggen. Maar ik zou niet weten wat dat dan zou moeten zijn, dus gok ik toch de bandjes.

Ik rij voornamelijk Zoetermeer en omgeving (dus granulaat) met af en toe uitstapjes naar UHR/Rheden/Nijmegen. Ik wil de huidige banden in principe gewoon gebruiken voor tripjes naar de Ardennen enzo, maar iets sneller rollends voor hier in NL.

De goedkoopste optie is om een Rekon 2.4 exo dual compound erbij te halen en de Dissector naar voren te verplaatsen. Nu heb ik geen ervaring met die combi, maar hoeveel gaat dat de rolweerstand verbeteren? Andere optie is dezelfde banden halen als mijn maatje. Dat lijkt me een aardige middenweg. Of misschien zelfs Wicked Will voor en achter? Voor en achter speedgrip? Of voor toch soft? Ik weet niet zo goed waar ik wijs aan doe en experimenteren met banden is een dure hobby. :D

Ter vergelijking, ik heb een tijdje een Racing Ralph achter gehad op mijn vorige fiets, maar dat was vooral tijdens de steile klimmen op Zoetermeer onvoldoende grip. Dus eigenlijk minimaal iets met meer grip dan een Racing Ralph.
Ik heb op mijn Occam nu vooraan Hans Dampf (supertrail/soft) en achteraan Nobby Nic (supertrail/speedgrip) voor de wat ruwere trails. Op zich bolt dat niet slecht maar voor de meer XC gerichte trails heb ik een setje Hunt Trail wide V2 gekocht en daar de banden die origineel op de RF wielen zaten gelegd. Da's vooraan de Dissector en achteraan de Rekon. Die Maxxis Dissector/Rekon combo bolt toch net iets lichter dan de Schwalbe Hans/Nic combo. Maar da's te verwachten ook. Volgende keer ga ik de Hans Dampf vervangen door een Magic Mary denk ik. Vooral omdat de Hans Dampf bij wat klevende modder iets te snel vol loopt.
Voor jouw gebruik en eisen zou ik dus gewoon de Dissector vooraan leggen en een Rekon achteraan.
Ik merk wel duidelijk dat de Nobby Nic duidelijk wat meer grip heeft, dan de Rekon, op ruwere technische klimmetjes en iets beter remt bij diezelfde afdalingen. Dat zelfde effect ga je ook wel merken als je de Dissector naar voren verplaatst en de Rekon achter legt. Maar als die DHF/Dissector nu wat te teveel rolweerstand heeft lijkt me dat voor jouw toepassing geen probleem te zijn.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Cube-Elite schreef: di 21 maart 2023, 11:18 Ja oke maar hij heeft het over de UHR en zoetermeer daar heb je die problemen niet dat je achterwiel wegslipt.
Voor dat gebruik gewoon lichte XC banden. Wat maakt niet zo heel veel uit. Schwalbe combo, Pirelli combo etc.

De meeste rolweerstand komt van achter, dus daar een zo licht mogelijke lopende band.
Pirelli H, XC RC, schwalbe thunder burt, conti raceking. En voor hoeveel grip je wilt maar met een pirelli XC RC of M heb ik zat grip.
Onderschat de klimmetjes op Zoetermeer en Bergschenhoek niet. Kort, maar veelal een stuk steiler en losser dan op de UHR. Ik ben ook niet de lichtste en heb wel een duidelijke voorkeur voor hard naar beneden. Ik heb dan ook liever iets meer grip dan snelheid. Zoals ik al zei, tijdje met Racing Ralph acher op mijn hardtail gereden en dat was me net wat te weinig grip.
Ik neig toch wel naar de Wicked Will achter. Alleen voor twijfel ik over. Ook een Wicked Will, of toch maar die Nobby Nic? Ergens voelt een Nobby Nic dan weer als te dicht bij wat er al op lag. Toch lijkt die combi een stuk sneller dan wat ik nu heb als ik het met mijn maatje vergelijk.

Andere opties zijn inderdaad nog een set Wolfpack (maar welke dan?) of iets van Vittoria?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het is ook gewoon proberen wat je fijn vind en welke band de beste grip heeft.
Wellicht iets redelijk breed waardoor je de spanning kan laten zaken, dat is vaak het beste op losse ondergrond.

Ik weet nog dat ik in het Harz met een raceking achter heel veel grip had in het nat op stenen en wortels.
Terwijl dat nou niet een band is dat bekend staat om grip
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

Sinds twee weken heb ik de combi Barzo/Mezcall trail versie (2.35) op m'n Scalpel SE2 met 30mm interne breedte velgen.

In het kort, ik ben er blij mee. Weinig rolweerstand en aan de voorkant meer grip in de bochten vergeleken met de Racing Ray. De Racing Ray die af en toe langzaam weggleed aan de voorkant was de reden voor het zoeken naar een nieuwe combi.
De Mezcall achter geeft ook erg veel grip met technische klimmetjes. Over de Racing Ralph achter die ik voorheen had was ik ook tevreden.

Al met al ben ik blij met de swap naar Vittoria. Ik heb het idee dat deze combi net wat lichter aanvoelt - lees minder rolweerstand. Placebo effect? Hoe de combi zich gaat houden bij natte omstandigheden moet ik nog meemaken.

Dank voor alle adviezen hier :-q
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat ik wel merk. de stap van 25 naar 27 intern merkte ik bijna niet. Maar naar 30 wel.
Ik snap het zelf ook niet, bewust dezelfde band gepakt, maar het voelt echt heel rustig en stabiel aan en zeker meer tractie op het achterwiel.

De ene week met 27mm intern en 22psi en 25psi en de week erna op 30mm intern met dezelfde spanning.
En het gekke is ook dat het een smalle 2.4 band is die maar op exact 60mm valt op 30mm, terwijl als ik die maxxis banden zie van 2.4 lijken het wel tractoren.
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

De ETRTO geeft normaal een juistere weergave van de breedte van de band. Een 2.4 kan net zo goed 60mm als 62mm zijn. En het ligt er ook een beetje aan hoe rond de band komt te staan op een 30mm velg en uiteraard welk profiel de band heeft. De stand van de noppen en de afmetingen geven sommige banden een bredere/smallere look.

Kijk ook eens naar het type banden dat je gebruikt. Een WT band op een 30mm velg zit als gegoten. Maar op een smallere velg denk ik dat het redelijk onstabiel wordt. Die banden zijn gemaakt om op een bredere velg te liggen. Een niet WT band zou daar minder last van moeten hebben, maar die zou eventueel iets vlakker kunnen vallen, op een 30mm velg, waardoor de zijdelingse noppen teveel naar boven komen te staan.
Plaats reactie