Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Nespresso schreef: zo 26 maart 2023, 09:57
Stunning schreef: za 25 maart 2023, 11:39
Terug naar de MTB banden. Zelfs de 120tpi banden van Maxxis voelen nog stabieler aan dan de 67tpi banden van Schwalbe en moest ik dus de Schwalbe banden op een hogere druk rijden dan die van Maxxis, 120tpi banden die dus een fijner weefsel hebben een veel soepeler rijden dan de Schwalbe 67 tpi hebben. Maar Maxxis is dan wel stabieler dan Schwalbe.

Dan heb ik verder nog niet eens over de kwaliteit. Ik heb twee Schwalbe banden kunnen retourneren omdat het Snakeskin weefsel van het Super Ground karkas gewoon zichbaar was door het rubber. De afwerking / kwaliteitscontrole van Schwalbe is echt matig. Daarnaast zijn ze overprijst en vallen ze inmiddels voor mij in de categorie 'B-merk'. Leuk voor de schoolfiets van mijn dochter, maar niet voor serieuze toepassingen op de MTB of racefiets.
Nou, dan houd ik mijn hart vast als ik volgende week na een “tussenjaartje” Specialized Ground Control weer eens naar Schwalbe terug ga (Racing Ray/Racing Ralph 2.35). Daarvoor 3 jaar met volle tevredenheid met dubbel Rekon Race 2.35 gereden. Dat vond ik een hele fijne band, maar als voorband soms net iets te weinig grip voor hier in NL.
Eerste ritje met de Racing Ray/Ralph* op Leersum en Amerongen achter de rug. Qua rolweerstand echt een stap vooruit, veel meer dan ik had verwacht. En de grip valt ook niet tegen, maar nog wel even zoeken naar de juiste bandenspanning en het uitbreekmoment bij de Ray. Voorlopig positief verrast.

Wel apart dat de 2.35/60-622 Ralph 58mm breed is en de (ook) 2.35/60-622 Ray maar 55mm. Beide op 30mm interne breedte velgen.

*) Met biba's. Had al een fles Docblue aangeschaft, maar na LarsTB's betoog gelezen te hebben toch maar gewoon de biba's gemonteerd...
carbon bike, titanium collarbone...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Nespresso schreef: do 30 maart 2023, 14:13
Nespresso schreef: zo 26 maart 2023, 09:57 Nou, dan houd ik mijn hart vast als ik volgende week na een “tussenjaartje” Specialized Ground Control weer eens naar Schwalbe terug ga (Racing Ray/Racing Ralph 2.35). Daarvoor 3 jaar met volle tevredenheid met dubbel Rekon Race 2.35 gereden. Dat vond ik een hele fijne band, maar als voorband soms net iets te weinig grip voor hier in NL.
Eerste ritje met de Racing Ray/Ralph* op Leersum en Amerongen achter de rug. Qua rolweerstand echt een stap vooruit, veel meer dan ik had verwacht. En de grip valt ook niet tegen, maar nog wel even zoeken naar de juiste bandenspanning en het uitbreekmoment bij de Ray. Voorlopig positief verrast.

Wel apart dat de 2.35/60-622 Ralph 58mm breed is en de (ook) 2.35/60-622 Ray maar 55mm. Beide op 30mm interne breedte velgen.

*) Met biba's. Had al een fles Docblue aangeschaft, maar na LarsTB's betoog gelezen te hebben toch maar gewoon de biba's gemonteerd...
Hahaha, je hoeft je niet te verontschuldigen voor je biba's hoor :wink: ik rijd in Nederland al jaren gewoon met biba's in het rond. Zelfs de BBC met biba's gereden. Geen gedoe met sprayende lekke buitenbanden die dan alsnog lek blijven, zwetende zijkanten, of gedoe met pluggen, of iedere paar maanden weer latex bijvullen (je hoeft mij niet te overtuigen dat het allemaal niet zo is, dit is gewoon mijn ervaring en perceptie met tubeless). En bij een lekke band is een biba in 3min vervangen en weer door.

Alleen als ik ga trail/enduro rijden in het buitenland rijd ik tubeless.

Enfin, bedankt voor je eerste rij impressie van de Schwalbe's. Die gaan nog wel groeien met het gebruik hoor. Waarschijnlijk na zo'n 200km zijn ze gewoon op maat.

Wel interessant dat de Schwalbe's een snellere ervaring geven dan de Rekon Race banden, die ik voor en achter een hele snelle combi vind.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Op los grind mis je altijd grip, dat is meer geluk dan banden. De een is iets beter dan de andere, maar veel scheelt het niet.
Wat hier de grootste impact heeft is dat bij heel veel banden de buitenste rij te ver naar buiten staat, dat is drama op los grind.
Helemaal mee eens. Heeft me in 2014 een gebroken sleutelbeen en meerdere gebroken ribben opgeleverd :-{ :-{ Naast mij als rijder was toen de boosdoener een Continental Mountain King II voorband met precies de gebrekken die jij aangeeft.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Stunning schreef: do 30 maart 2023, 18:41Wel interessant dat de Schwalbe's een snellere ervaring geven dan de Rekon Race banden, die ik voor en achter een hele snelle combi vind
Nee, ik bedoelde in vergelijk met de Specialized Ground Controls.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Stunning schreef: wo 29 maart 2023, 21:25
Giant-E schreef: wo 29 maart 2023, 20:18

Bedankt voor je reactie. Afgaande op de volgende afbeelding, is een Racing Ralph toch beter op hardpack. Of mis ik iets?

Afbeelding
Nope, ik denk dat je niets hebt gemist :wink:

De vraag is alleen waar jij het compromis zoekt ?

Gezien je granulaat routes met bosroutes wil gaan combineren op basis van dezelfde achterband. En dan ook nog op de limiet naar beneden rijden op de granulaat routes, waarbij je wel wat remkracht kan gebruiken vermoed ik. Dan is mijn ervaring dat de Rocket Ron op basis van die combinaties het beste presteert, zonder in te boeten op het rollende vermogen vs de Ralph. Zeker gezien de Rocket Ron 2.35 dezelfde rubber samenstelling heeft als de Ralph, namelijk Addix Speed. Echter de noppen samenstelling van de Rocket Ron meer grip / remkracht biedt tov de Ralph zonder in te boeten op rolweerstand. Helemaal als het allemaal net iets natter wordt, dan kan je de noppen van Rocket Ron ook wel gebruiken. Enfin, dat zou mijn afweging zijn voor een compris band.
Via paulus1981 een verse Racing Ralph op de kop getikt. Ben benieuwd, ik rij toch nooit onder natte omstandigheden en paulus was erg positief over deze band op Bergschenhoek.
Maar eigenlijk is ie bedoeld voor wat minder rolweerstand op de UHR etc, ook gisteren op LE & AM merk je dat de Nobby Nic gewoon wat zwaarder rolt. Ik hoop dus straks met de WiWi - RaRa daar wat te winnen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik droog weer maakt het allemaal niet zo gek veel uit. Je kan veel van schwalbe zeggen, maar het is altijd een risicoloze combi de RARA met een RORO oid, het is allemaal prima in order.

Elk merk heeft een prima combo, de nuance zal anders liggen, maar je gaat er echt niet veel harder of langzamer door, zeker niet op dit soort banen.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Heb uiteindelijk voor de combi Maxxis Forekaster & Rekon Race EXO TLR gekozen. Snelheid en grip.
Karren maar!!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Wat is mening over Rekon (niet race dus) tov de nieuwe Forekaster? Zoek nog een 2.4 als voorband. Heb nig Aspen en een Rekon Race voor achter.

Heb al eerder met Rekon/Rekon Race gereden en vond dat wel een fijne combi. Nu de Forekaster vernieuwd is, ben ik wel benieuwd
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Bonanza schreef: vr 31 maart 2023, 20:42 Wat is mening over Rekon (niet race dus) tov de nieuwe Forekaster? Zoek nog een 2.4 als voorband. Heb nig Aspen en een Rekon Race voor achter.

Heb al eerder met Rekon/Rekon Race gereden en vond dat wel een fijne combi. Nu de Forekaster vernieuwd is, ben ik wel benieuwd
Forekaster gen2 rold wel stukje zwaarder dan de rekon
Maar ik vond de rekon altijd een beetje onvoorspelbaar in de bochten
Forekaster gen2 komt meer in de buurt van een dissector
Als je betrouwbaarheid belangrijker vindt dan snelheid is de Forekaster gen2 een top band
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

HB_Eagle schreef: vr 31 maart 2023, 21:33
Bonanza schreef: vr 31 maart 2023, 20:42 Wat is mening over Rekon (niet race dus) tov de nieuwe Forekaster? Zoek nog een 2.4 als voorband. Heb nig Aspen en een Rekon Race voor achter.

Heb al eerder met Rekon/Rekon Race gereden en vond dat wel een fijne combi. Nu de Forekaster vernieuwd is, ben ik wel benieuwd
Forekaster gen2 rold wel stukje zwaarder dan de rekon
Maar ik vond de rekon altijd een beetje onvoorspelbaar in de bochten
Forekaster gen2 komt meer in de buurt van een dissector
Als je betrouwbaarheid belangrijker vindt dan snelheid is de Forekaster gen2 een top band
Ik ga de Forekaster een kans geven dan. Dit jaar ga ik nog naar Engeland, Schotland, Noorwegen en Australië voor het werk en dan gaat de fiets mee. Grip is dan belangrijker :-q
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

bij grip belangerijk moet je heel andere banden kiezen
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

novaterra schreef: vr 31 maart 2023, 21:58 bij grip belangerijk moet je heel andere banden kiezen
Als het nat is, blijf ik binnen :bier:
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Bonanza schreef: vr 31 maart 2023, 22:05
novaterra schreef: vr 31 maart 2023, 21:58 bij grip belangerijk moet je heel andere banden kiezen
Als het nat is, blijf ik binnen :bier:
Dat heeft weinig met nat te maken maar meer met het terrein en de trails die je daar tegenkomt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

rho schreef: za 1 april 2023, 00:13
Bonanza schreef: vr 31 maart 2023, 22:05
binnen :bier:
Dat heeft weinig met nat te maken maar meer met het terrein en de trails die je daar tegenkomt.
Overdekte trails?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Dutch schreef: za 1 april 2023, 05:31
rho schreef: za 1 april 2023, 00:13

Dat heeft weinig met nat te maken maar meer met het terrein en de trails die je daar tegenkomt.
Overdekte trails?
Zou in Schotland ideaal zijn :lol:
Plaats reactie