Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rasmazzer schreef: ma 2 januari 2023, 19:51
aurelius schreef: ma 2 januari 2023, 19:28 En waar fiets je dan oha, als je eenmaal bent aangekomen op je plaats/fietsgebied van bestemming?
De terrils van Beringen en Genk bijvoorbeeld. Maar ook de heuvels op de grens tussen Vlaams en Waals Brabant.
Bekend terrein voor mij vanuit Zuid L.
Mij bevallen Wicked Wills uitstekend. En vlot rollend en prima grip in dat soort gebied. Ben ook gewend aan 60-70km ritten over soms snellere overbruggingsstukken met dan weer afwisselend meer technische trails. (Als ‘t lente/zomer droog is zelfs WiWi voor en RaRa achter. Rolt nog sneller, maar wel wat minder rem-grip achter op de steilste stukken).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als trailsetje ben ik wel gecharmeerd van de Wolfpack Cross (A) en Trail (v). Niet te zwaar, veel grip (name voor) en prima rolweerstand. Doet het prima in vlak NL maar ook op ritjes in Nideggen etc (al is het profiel van de Cross wat te laag voor echt steile en losse hellingen)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die combi reed ik 'hier' ook. Ook fijn. Maar ik vond 't wat te zwaar en traag, en had de grip van een Trail niet nodig.
De Trail heeft wat meer grip dan een WiWi, maar rolt duidelijk zwaarder dan een WiWi, is ook zwaarder. De Cross is weer lichter dan een WiWi, rolt niet sneller, en is kwetsbaarder op de zijwangen. Dat is met scherpe (vuur)steen (op hoge snelheid op afdalingen) wat uitkijken. Maar die heb je niet rond Genk en op de Terrils :wink: .
Is een WiWi voor 'te weinig' voor je, dan zou je ook een NoNi voor kunnen leggen, icm een WiWi achter, als je het bij Schwalbe zou willen houden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

aurelius schreef: di 3 januari 2023, 10:22 Die combi reed ik 'hier' ook. Ook fijn. Maar ik vond 't wat te zwaar en traag, en had de grip van een Trail niet nodig.
De Trail heeft wat meer grip dan een WiWi, maar rolt duidelijk zwaarder dan een WiWi, is ook zwaarder. De Cross is weer lichter dan een WiWi, rolt niet sneller, en is kwetsbaarder op de zijwangen. Dat is met scherpe (vuur)steen (op hoge snelheid op afdalingen) wat uitkijken. Maar die heb je niet rond Genk en op de Terrils :wink: .
Is een WiWi voor 'te weinig' voor je, dan zou je ook een NoNi voor kunnen leggen, icm een WiWi achter, als je het bij Schwalbe zou willen houden.
Ja, klopt. De Cross houdt ook niet erg van duitse leisteen. Maar ik denk dat die combi het best leuk doet op Beringen en de WP`s doen het altijd best goed in het natte.
De WiWi ken ik dan weer niet maar ik hou wel van een beetje reserve vooraan voor het geval ik iets leuks/spannends tegenkom. De Trail rolt idd wel wat zwaarder dan bv de oude Forekaster maar is in mijn ogen nog goed te doen :)

Opties genoeg iig :-q
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Vandaag toertocht on Staphorst gereden met de Hutchinson Kraken in 2.3. Ooit 20 jaar geleden op de 26” al eens met Hutchinson gereden.

Fijne band, rolt lekker, goede vertrouwde grip op de bochtige singletracks van de route Staphorst. Denk dat ik met deze banden wel vrienden ga worden.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Met Hutchinson ook tevreden. Er zijn nu bredere versies zie ik; 2,4. Valt wel smal maar toch. De 66 tpi in hardskin is een lekker stevig bandje. De wangen rij je niet zo snel stuk bij een lage druk.

De banden worden in Frankrijk gemaakt. Europees dus.

Zijn naast Continental het merk dat ik voortaan nieuw koop. Continantal in het trail enduro gebruik, Hutchinson voor de xc.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

corex schreef: za 21 januari 2023, 19:49 Met Hutchinson ook tevreden. Er zijn nu bredere versies zie ik; 2,4. Valt wel smal maar toch. De 66 tpi in hardskin is een lekker stevig bandje. De wangen rij je niet zo snel stuk bij een lage druk.

De banden worden in Frankrijk gemaakt. Europees dus.

Zijn naast Continental het merk dat ik voortaan nieuw koop. Continantal in het trail enduro gebruik, Hutchinson voor de xc.
Waar zie je die? Lukt me niet om op de Hutchinson site te komen.

Op 30mm intern lopen de 2.3 wel mooi rond :-D
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Op de site. Kan je daar niet mee helepne.

Waar de 2.4 te koop is weet ik niet. komt t.z.t. wel
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heb een flink deel van dit topic doorgeworsteld, maar ben er nog niet helemaal uit.
Mijn Ralph/Ray setje op mijn "Nederland" wielen is aan vervanging toe. Over Ralph achter ben ik redelijk tevreden, Ray voorop zit te snel aan de limiet naar mijn smaak en mag wel vervangen worden door iets met een wat agressiever profiel. Licht lopende banden blijft echter ook belangrijk. Mijn (29") velgen hebben een interne breedte van 25 mm.

Ik overweeg nu een Schwalbe of een Vittoria setje (die laatste zijn her en der voor interessante prijzen te koop)
- Wicked Will / Racing Ralph
of
- Barzo / Mezcal

En dan heb ik ook nog de keuze in 2.35/2.4 breedte of 2.25 breedte. Vanwege de velgbreedte (en gewicht) 2.25"? Of voor 2.35/2.4 plaatsen. Of rondom voor de iets bredere versie gaan?

Keuzes, keuzes...

Oh ja, skinwall is een plus
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Overweeg ook een Continental Crossking / Raceking combinatie.
De Barzo en de Crossking lijken enorm op elkaar, maar volgens mij heeft de Crossking een iets agressievere corner-knob dan de Barzo en in potentie dus meer grip in bochten.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Bij Conti even opletten, de zijwang is bij de normale en lichtere versies nogal slapjes, dus niet geschikt voor de zwaardere rijders
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

38x10 schreef: di 31 januari 2023, 16:08 Heb een flink deel van dit topic doorgeworsteld, maar ben er nog niet helemaal uit.
Mijn Ralph/Ray setje op mijn "Nederland" wielen is aan vervanging toe. Over Ralph achter ben ik redelijk tevreden, Ray voorop zit te snel aan de limiet naar mijn smaak en mag wel vervangen worden door iets met een wat agressiever profiel. Licht lopende banden blijft echter ook belangrijk. Mijn (29") velgen hebben een interne breedte van 25 mm.

Ik overweeg nu een Schwalbe of een Vittoria setje (die laatste zijn her en der voor interessante prijzen te koop)
- Wicked Will / Racing Ralph
of
- Barzo / Mezcal

En dan heb ik ook nog de keuze in 2.35/2.4 breedte of 2.25 breedte. Vanwege de velgbreedte (en gewicht) 2.25"? Of voor 2.35/2.4 plaatsen. Of rondom voor de iets bredere versie gaan?

Keuzes, keuzes...

Oh ja, skinwall is een plus
En heb je de Rocket Ron ook overwogen ? Die is er tegenwoordig in ook in 2.35, heb ik vorig jaar gereden en is een hele snelle band. Goede grip ook in alle omstandigheden. Hele goede grip. Alleen soms wat 'onderstuur' als je plat een kombocht door rost en net iets de verkeerde lijn kiest, maar wel heel voorspelbaar.

2.4 banden vind ik al niet mooi vallen op mijn 27mm velgen, ik houd 2.35 als de max aan voor sub 29mm velgen. 2.35 is ook meer dan genoeg in NL, althans voor mij dan. Incl Limburg.

Het gewicht is niet zo heel spannend en is zwaar overdreven. Een lichte set banden 'voelt' inderdaad wel sneller maar is het niet. Vorig jaar ook een setje 2x Thunderburt gereden van 1.202 gram als lichtste set en een keer een set Ardent 2.4 en Ikon 2.35 van 1.790 gram als zwaarste set en geen verschil in gemiddelde snelheid op dezelfde route en omstandigheden.

Ik zou het op een 2.35 aan de voorkant houden en een 2.25 aan de achterkant.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een racing Ray is echt wel een hele goede band.
Als je daarmee te snel aan de limiet zit, moet je zelf gewoon gaan testen met andere banden, wat jij fijn vind.

Want iedereen hier heeft weer een andere mening,en rijstijl, en fiets, en zithouding, en ondergrond, en bandenspanning etc......
Er zit tegenwoordig echt niet meer zoveel verschil in een zelfde typ band van een ander merk.

In de test die ik hierboven poste geven ze voor de Pirelli XC RC aan stuurprecisie, opzich klopt dat, maar met aanremmen op rechte stukken is ie gewoon ronduit vaag aan de voorkant. De M is daar weer perfect (voor mij)
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Freekenstein schreef: di 31 januari 2023, 19:51 Bij Conti even opletten, de zijwang is bij de normale en lichtere versies nogal slapjes, dus niet geschikt voor de zwaardere rijders
Correct. Ze hebben 3 types:
Performance = Goedkopere compound
Race = Betere compound. Dunnere en soepelere zijwand. Zweet sneller latex.
Protection = Betere compound. Verstevigde zijwanden.

Ik zou sowieso voor de Protection gaan dan.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie