Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Stunning schreef: vr 2 juni 2023, 17:14 Heb je de verschillende banden gemeten na montage ?

Zelf houd ik altijd een band / velg ratio aan van tussen de 1.9 en 2.2, waarbij dichter bij 2 de beste rijeigenschappen geven voor mij (meestal rond de 2.1).

Deze ratio bereken je door band mm's te delen door je velg mm's.

Bijv 2.4 band meet 61mm : 27mm velg = 2.25 ratio. Maar wat je zegt de Forekaster zal eerder 58mm zijn, dan is de ratio 2.14
heb dit nu ook toegepast en klopt bij mij ook aardig
Heb nu de 2.4 op de 27mm en de 2.6 op de 29mm
Alleen nu geen band meer op de 35mm maar die velg wil ik toch verkopen 😬
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Nogmaals even een positieve review voor de Michelin wild enduro.
Deze band heeft en doet eigenlijk alles goed wat ik van een band verwacht.
Als ik er morgen 2 kapot zou rijden, zouden ze nog steeds zeer bestendig tegen ruwer terrein zijn, de grip is goed, ze zijn niet al te zwaar en lijken vergeleken met de concurrentie ook niet veel zwaarder te rollen.
Ik prakkeseer in ieder geval over niks anders. (Op de echte trails dan hè)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

eensch. ook een tijd mee gereden, vondt alleen de achterband niet prettig. te weinig remtractie
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

En als je achter een voorband gebruik ?
Denk wel dat het dan niet meer "licht' *kuch* rolt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

dan zijn er uiteindelijk betere alternatieven dan dat denk ik.
kom er nu achter dat tijdens een weekend Luxemburg een continental Xynotal ook niet heel veel remgrip heeft, daar is de kryptotal re beter. de front is prima, overal grip
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Hmm, wij doen volgende week een midweekje Luxemburg. Nog niet eerder geweest en dacht eigenlijk op de Specialized Ground Control achter en Maxxis Rekon voor te rijden. Maar als ik die Continentals zo zie qua profiel dan kan ik wellicht beter de Nobby Nics (soft) uit de schuur halen?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Softe NoNi voor is denk ik wel fijn.
Rond het Mullerthal zijn de stenen vrij ruw/poreus. Er werden vroeger molenstenen uitgehakt.
Dus je hebt op de rotsen meer grip dan bijv bij Malmedy.
Maar de helling op fietsen vraagt het grootste deel van je energie
Dat kleine beetje extra rolweerstand merk je daar niet.
De extra grip wel
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 juni 2023, 21:01 Softe NoNi voor is denk ik wel fijn.
Rond het Mullerthal zijn de stenen vrij ruw/poreus. Er werden vroeger molenstenen uitgehakt.
Dus je hebt op de rotsen meer grip dan bijv bij Malmedy.
Maar de helling op fietsen vraagt het grootste deel van je energie
Dat kleine beetje extra rolweerstand merk je daar niet.
De extra grip wel
müllerthal trail van berdorf naar echternach hebben we ook gedaan, geweldig op de fiets. grip kun je daar beter in overvloed hebben, rolweerstand is in van mindere mate van belang. we zaten in jeugdherberg in Bollendorf en vanuit daar 3 dagen gefietst
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Thanx! Van de week maar iig de voorband wisselen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Advies gevraagd: De kleine shredder rijdt momenteel rond met Wolfpack Enduro banden. Die hebben voldoende grip voor het bikepark, en rollen licht genoeg voor een rondje UHR, zodat papa niet steeds banden hoeft te wisselen.
Alleen: de wang van de band is te zwak bleek begin deze week. De combi van niet al te subtiel rijden, op een hardtail, met lage bandenspanning en rotsen zorgde voor een scheur in de zijkant.
Ik zoek dus een vervanger die steviger is, zonder dat het meteen een lomp zwaar (rollende) band wordt en die past bij de Wolfpack voorband (ook een Enduro). Band moet dus op (heel) lage spanning nog te rijden zijn (momenteel 1.1 bar in het park, in NL nog minder, het mannetje weegt maar 33 kg, en enige demping is met zijn rijstijl op de hardtail wel gewenst).
Wolfpack heeft een extra stevige versie van de Enduro blijkt, maar helaas alleen in 29"uitvoering. Ik zoek 27.5".

Usual suspects zijn Hans Dampf (supertrail zou denk ik sterk genoeg moeten zijn bij zijn gewicht?) of DHR II (EXO+?), maar tips zijn welkom. Ik wil liever geen insert plaatsen ivm gewicht en de mogelijkheid om ook nog eens (makkelijk) een XC bandje te kunnen plaatsen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

De combi van niet al te subtiel rijden, op een hardtail, met lage bandenspanning en rotsen zorgde voor een scheur in de zijkant.
Is deze situatie heel veel voorkomend of gewoon pech?

Bij pech zou ik het gewoon lekker laten houden bij wat je had, als de berijder ook 33kg is.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ook aan gedacht, maar de wang is dermate dun dat dit nog wel eens gaat gebeuren. Ook met 33kg.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

38x10 schreef: do 15 juni 2023, 14:17 Advies gevraagd: De kleine shredder rijdt momenteel rond met Wolfpack Enduro banden. Die hebben voldoende grip voor het bikepark, en rollen licht genoeg voor een rondje UHR, zodat papa niet steeds banden hoeft te wisselen.
Alleen: de wang van de band is te zwak bleek begin deze week. De combi van niet al te subtiel rijden, op een hardtail, met lage bandenspanning en rotsen zorgde voor een scheur in de zijkant.
Ik zoek dus een vervanger die steviger is, zonder dat het meteen een lomp zwaar (rollende) band wordt en die past bij de Wolfpack voorband (ook een Enduro). Band moet dus op (heel) lage spanning nog te rijden zijn (momenteel 1.1 bar in het park, in NL nog minder, het mannetje weegt maar 33 kg, en enige demping is met zijn rijstijl op de hardtail wel gewenst).
Wolfpack heeft een extra stevige versie van de Enduro blijkt, maar helaas alleen in 29"uitvoering. Ik zoek 27.5".

Usual suspects zijn Hans Dampf (supertrail zou denk ik sterk genoeg moeten zijn bij zijn gewicht?) of DHR II (EXO+?), maar tips zijn welkom. Ik wil liever geen insert plaatsen ivm gewicht en de mogelijkheid om ook nog eens (makkelijk) een XC bandje te kunnen plaatsen.
Hans Dampf rolt zwaar naar mijn ervaring, niet leuk op UHR. Misschien is de speedgrip versie veel beter, ik had soft. Als je grip/rol balans wil houden zou ik nobby nics in supertrail leggen, speedgrip achter soft voor. Ik heb die ook als vervanging voor MM/HD op hardtail en heel tevreden van.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Pirelli heeft pro wall banden, als je daar de XC RC van pakt heb je een redelijk lichte, ligt lopende en band met voldoende grip zeker achter
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Cube-Elite schreef: vr 16 juni 2023, 09:44 Pirelli heeft pro wall banden, als je daar de XC RC van pakt heb je een redelijk lichte, ligt lopende en band met voldoende grip zeker achter
voldoende grip...., ook voor een bikepark waar dat ventje rijdt? als hij nu met wolfpack enduro rijdt en zoekt iets met een stevigere wang dan is een xc bandje aanraden niet echt een heel goed advies
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie