Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Michielemans schreef: ma 15 mei 2023, 22:43 Welk karkas + compound rijd je?
Een vriend van mij heeft een Argotal Trail binnen een half uur afgeschreven op een wat stenige track, en is snel weer terug naar Exo+
In Finale had mijn zoon Enduro casing Fr + Re erop en eind vd week waren de andere aanwezigen Maxxis, Specialized, en Schwalbe (meen betty) er behoorlijk slechter aan toe meen ik me te herinneren.

Maar mijn Veetire Flow R-Cp was de winnaar met in 4 dagen van nieuw naar kaal met losse zij-noppen
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stunning schreef: wo 17 mei 2023, 22:31 Omdat ik veel op de Hooge- en Lage Vuursche rijd, ben ik heel kritisch op mijn bochten controle, ik wil al die kombochtjes daar echt aggressief invliegen.

Persoonlijk vind ik de transitie van de middennoppen naar de zijnoppen beter bij een Rekon Race dan bij een Rekon. Echter, ben je bij beide op de zijnoppen beland, dan vind ik ze gewoon top.

De (gewone) Ardent is ook top op de zijnoppen. Zowel in de 2.25 als in de 2.40 variant. Misschien nog wel een klein slagje beter dan de Rekon eerlijk gezegd.

Trouwens, nu je toch 30mm velgen hebt, waarom dan niet de Rekon Race 2.4 rijden ? Ik heb de 2.4 niet gereden, maar ik lees overal dat die band flink meer volume heeft dan de 2.35 uitvoering en de RR 2.4 heeft ook iets grotere noppen over het geheel.

Check ook deze filmpjes maar even:
https://www.youtube.com/watch?v=mvRs-1f ... UgMjkuMi40
https://www.youtube.com/watch?v=8IPAC1t ... UgMjkuMi40
Nadeel van de Ardent en de Rekon Race zijn het gebrek aan keuze qua rubber samenstelling. Alleen de Rekon en de Ardent Race zijn er in Maxxterra respectievelijk maxxspeed.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Op de UHR zou Dual Compound genoeg moeten zijn. Heb ook geen verschil kunnen ontdekken tussen MaxxSpeed en Dual Compound (ook niet buiten de UHR zoals Limburg).

Maar het ligt er ook aan waar je nog allemaal meer rijdt. Als je van die granulaat rondjes gaat rijden, dan is MaxxTerra wellicht wel fijn op je voorband.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dutch schreef: do 18 mei 2023, 11:05In Finale had mijn zoon Enduro casing Fr + Re erop en eind vd week waren de andere aanwezigen Maxxis, Specialized, en Schwalbe (meen betty) er behoorlijk slechter aan toe meen ik me te herinneren.

Maar mijn Veetire Flow R-Cp was de winnaar met in 4 dagen van nieuw naar kaal met losse zij-noppen
Misschien eens Magic Mary proberen? Ik heb gelezen dat een set 4 jaar mee gaat met 4 weken per jaar bikepark / Alpen....
(en dat je aan je rem skills moet gaan werken wanneer je die in een maand kunt vervangen...)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Dat ligt ook aan de rubbercompound neem ik aan. Veel slijtage is zacht rubber maar veel grip. Een band die 4 jaar mee gaat zal minder grip geven dan een band die een kaar mee gaat ondat het rubber waarschijnlijk gewoon harder is.

Of men al die grip nodig heeft zal per persoon verschillen.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat mij dus altijd opvalt is dat ik er veel hoor met nat een wat grovere band.
Maar in de winter tot en met vorige week is de Pirelli XC RC perfect,

Vandaag had ik aan de voorkant toch liever de M gehad, maar die had ik niet mee.... Merkte ik vorig jaar ook juist bij een droog en los wil ik grover terwijl de hele winter de XC RC perfect is.

Nu heeft dat uiteraard met de bosgrond te maken. In limburg moet je het niet proberen natuurlijk.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Peelrijder schreef: do 20 april 2023, 16:19
Vision schreef: do 20 april 2023, 13:54

Als ik dit goed lees, zijn de Fast Trak en de Renegade qua grip te vergelijken met je vorige Ardent Race/Ikon combi ?

Rij zelf nu sinds kort met de laatstgenoemde combi, vind het zeker voor dit jaargetijde een erg fijne combi en voor mij qua rolweerstand ook snel genoeg. Had eerst een Ikon voorop vond deze ook niet verkeerd, echter denk dat de Ardent Race net wat meer bite cq grip heeft.
De Renegade en de Ikon zijn nagenoeg dezelfde band in mijn ervaring al rolt de Renegade net iets vlotter.

De Ardent race is precies zoals je zegt, iets mee bite, de Fast Trak lijkt de ruimte tussen de Ardent race en de Ikon op te vullen.
Hapt net iets minder, rolt net wat beter.
Soms op droge stukken ben ik hem voor met Fast trak bijna kwijt, maar nog altijd kunnen corrigeren.
De snelheid die de Fast trak heeft t.o.v. de Ardent race doet mij er nog steeds toe houden om met de Fast Trak te blijven rijden.

Misschien dat ik de Ground Control er nog op leg als het echt te droog wordt en ik het 'kwijt' zijn heftiger/ vaker ga ervaren, maar daar zal ik hier ook een update over plaatsen.
Thanks man :-q !
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Dutch schreef: do 18 mei 2023, 10:55
mfacey schreef: zo 14 mei 2023, 13:28 Sinds 3 weken twee banden uit de nieuwe serie van Continental op mijn Jeffsy hier in Spanje. Ik heb de Xynotal achter in high grip compound en Kryptotal Fr voor eveneens in de grip uitvoering.
Detail neukmodus, welke casing compound? High grip = supersoft? Grip = soft?

Hier de Kryptotal Fr + Re in Enduro casing soft in gebruik.
Voor nog slechts 2 dagen Finale mee gereden, 1e dag moest de band wel even zijn "ontkisting" gel oid lossen was wat onbetrouwbaar 1e afdaling daarna goed vertrouwen zelfs met iets meer druk dan ik normaal zou rijden (24si tov 22psi)
Trail Endurance zowel voor als achter.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Cube-Elite schreef: vr 19 mei 2023, 16:17 Wat mij dus altijd opvalt is dat ik er veel hoor met nat een wat grovere band.
Maar in de winter tot en met vorige week is de Pirelli XC RC perfect,

Vandaag had ik aan de voorkant toch liever de M gehad, maar die had ik niet mee.... Merkte ik vorig jaar ook juist bij een droog en los wil ik grover terwijl de hele winter de XC RC perfect is.

Nu heeft dat uiteraard met de bosgrond te maken. In limburg moet je het niet proberen natuurlijk.
Interessant, ik zat net naar de XC RC in 2.4 te kijken. Jouw eerdere reviews daar ook al over gelezen, top reviews btw :-q . Een kennis van mij rijd nu met de XC RC (2.4) V&A hij is daar erg content mee veel meer als met de 2.2 waar hij eerst mee reed tevens, bevalt hem deze 2.4 hem stukken beter qua grip (bochten) en rolweerstand dan de Rekon Race (2.35). Zelf ben ik niet zo'n begenadigd rijder als hij is een wedstrijdrijder zelf meer een vrij fanatieke recreant. Vraag me af of de XC RC (2.4) misschien dan ook wel wat voor mij is ? Rij hoofdzakelijk rond Eindhoven,bos/heide grond waar het in de zomer behoorlijk mul kan zijn Ook al naar de M (2.4) zitten te kijken maar die weegt in de Prowall versie nogal behoorlijk wat.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

mfacey schreef: za 20 mei 2023, 16:42
Dutch schreef: do 18 mei 2023, 10:55

Detail neukmodus, welke casing compound? High grip = supersoft? Grip = soft?

Hier de Kryptotal Fr + Re in Enduro casing soft in gebruik.
Voor nog slechts 2 dagen Finale mee gereden, 1e dag moest de band wel even zijn "ontkisting" gel oid lossen was wat onbetrouwbaar 1e afdaling daarna goed vertrouwen zelfs met iets meer druk dan ik normaal zou rijden (24si tov 22psi)
Trail Endurance zowel voor als achter.
dat zijn nu niet de high grip oid uitvoeringen, meer bang for the buck. grip is soft of ultra soft
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afbeelding
Middelste symbool is compound, ergo enduro heeft dezelfde indicatie als downhill soft.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

cheeta schreef: za 20 mei 2023, 17:02 Afbeelding
Middelste symbool is compound, ergo enduro heeft dezelfde indicatie als downhill soft.
beetje trail in droge omstandigheden gaat super met de endurance, maar echte rotsen durf ik er niet mee aan, dan liever de enduro of downhill casing. de dh casing kreeg ik slecht op de velgen, de enduro prima
Bird Aeris 9 blurple
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vision schreef: za 20 mei 2023, 16:51
Cube-Elite schreef: vr 19 mei 2023, 16:17 Wat mij dus altijd opvalt is dat ik er veel hoor met nat een wat grovere band.
Maar in de winter tot en met vorige week is de Pirelli XC RC perfect,

Vandaag had ik aan de voorkant toch liever de M gehad, maar die had ik niet mee.... Merkte ik vorig jaar ook juist bij een droog en los wil ik grover terwijl de hele winter de XC RC perfect is.

Nu heeft dat uiteraard met de bosgrond te maken. In limburg moet je het niet proberen natuurlijk.
Interessant, ik zat net naar de XC RC in 2.4 te kijken. Jouw eerdere reviews daar ook al over gelezen, top reviews btw :-q . Een kennis van mij rijd nu met de XC RC (2.4) V&A hij is daar erg content mee veel meer als met de 2.2 waar hij eerst mee reed tevens, bevalt hem deze 2.4 hem stukken beter qua grip (bochten) en rolweerstand dan de Rekon Race (2.35). Zelf ben ik niet zo'n begenadigd rijder als hij is een wedstrijdrijder zelf meer een vrij fanatieke recreant. Vraag me af of de XC RC (2.4) misschien dan ook wel wat voor mij is ? Rij hoofdzakelijk rond Eindhoven,bos/heide grond waar het in de zomer behoorlijk mul kan zijn Ook al naar de M (2.4) zitten te kijken maar die weegt in de Prowall versie nogal behoorlijk wat.
Ik ken precies zo iemand, zou sterk zijn als we het over dezelfde hebben.

Hij had wegens leveringsproblemen een setje rekons gemonteerd, maar nu weer het pirellis onderweg.

Zelfde omgeving, maar ik snap niet hoe hij die fiets op de paadjes houdt met die sloffen erop :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Peelrijder schreef: za 20 mei 2023, 22:03
Vision schreef: za 20 mei 2023, 16:51

Interessant, ik zat net naar de XC RC in 2.4 te kijken. Jouw eerdere reviews daar ook al over gelezen, top reviews btw :-q . Een kennis van mij rijd nu met de XC RC (2.4) V&A hij is daar erg content mee veel meer als met de 2.2 waar hij eerst mee reed tevens, bevalt hem deze 2.4 hem stukken beter qua grip (bochten) en rolweerstand dan de Rekon Race (2.35). Zelf ben ik niet zo'n begenadigd rijder als hij is een wedstrijdrijder zelf meer een vrij fanatieke recreant. Vraag me af of de XC RC (2.4) misschien dan ook wel wat voor mij is ? Rij hoofdzakelijk rond Eindhoven,bos/heide grond waar het in de zomer behoorlijk mul kan zijn Ook al naar de M (2.4) zitten te kijken maar die weegt in de Prowall versie nogal behoorlijk wat.
Ik ken precies zo iemand, zou sterk zijn als we het over dezelfde hebben.

Hij had wegens leveringsproblemen een setje rekons gemonteerd, maar nu weer het pirellis onderweg.

Zelfde omgeving, maar ik snap niet hoe hij die fiets op de paadjes houdt met die sloffen erop :lol:
Dat is idd wel sterk, want denk ook dat wij dezelfde persoon voor hebben, zijn vaste route is meestal in Best rijd een Oiz. Vraag mij sws af hoe hij zijn fiets met dat soort gemiddelde's op de paadjes kan houden  :lol:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vision schreef: za 20 mei 2023, 22:15 Dat is idd wel sterk, want denk ook dat wij dezelfde persoon voor hebben, zijn vaste route is meestal in Best rijd een Oiz. Vraag mij sws af hoe hij zijn fiets met dat soort gemiddelde's op de paadjes kan houden  :lol:
Vraag m maar wie er 3 seconden sneller was op best rood :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie