Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Forekaster 2.35, gewoon nog verkrijgbaar via de Duitse webshops.

Hele goede betrouwbare band. De Ardent Race is het net niet, dan kan je net zo goed de Ikons blijven rijden. Of de gewone Ardent pakken. Maar de Forekaster doet het beter onder natte omstandigheden dan de gewone Ardent.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Stunning schreef: ma 26 december 2022, 21:16 Forekaster 2.35, gewoon nog verkrijgbaar via de Duitse webshops.

Hele goede betrouwbare band. De Ardent Race is het net niet, dan kan je net zo goed de Ikons blijven rijden. Of de gewone Ardent pakken. Maar de Forekaster doet het beter onder natte omstandigheden dan de gewone Ardent.
Thanks beiden :-q De Ardent (2.25) had ik destijds op jouw advies gekocht V&A, fijne/voorspelbare band "voor" natte weersomstandigheden met imo behoorlijk veel grip. Wel aardig wat rolweerstand, maar goed dit liever als (te) weinig grip. Is de, Forekaster wat rolweerstand betreft hiermee te vergelijken?

Noot: was vergeten te melden dat ik niet echt een, modder of behoorlijke natte weersomstandigheden rijder ben, vermijd dit liever. Echter je ontkomt er (nu) natuurlijk niet aan.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Vision schreef: ma 26 december 2022, 22:00
Stunning schreef: ma 26 december 2022, 21:16 Forekaster 2.35, gewoon nog verkrijgbaar via de Duitse webshops.

Hele goede betrouwbare band. De Ardent Race is het net niet, dan kan je net zo goed de Ikons blijven rijden. Of de gewone Ardent pakken. Maar de Forekaster doet het beter onder natte omstandigheden dan de gewone Ardent.
Thanks beiden :-q De Ardent (2.25) had ik destijds op jouw advies gekocht V&A, fijne/voorspelbare band "voor" natte weersomstandigheden met imo behoorlijk veel grip. Wel aardig wat rolweerstand, maar goed dit liever als (te) weinig grip. Is de, Forekaster wat rolweerstand betreft hiermee te vergelijken?

Noot: was vergeten te melden dat ik niet echt een, modder of behoorlijke natte weersomstandigheden rijder ben, vermijd dit liever. Echter je ontkomt er (nu) natuurlijk niet aan.
Got it :-q

Ardent = nat
Forekaster = nat én modderig

Het antwoord heb je voor je zelf al gegeven... dan kan je gewoon prima met de Ardent blijven doorrijden.

Echter, de Forekaster biedt wel iets meer reserves in vergelijk met de Ardent, zelfs in alleen nattigheid.

Nu komt het, de Ardent is een hele vlot lopende band voor het type profiel. Echter, ik heb ooit marathons gereden met een Forekaster voorop... wat dus wel aangeeft hoe ik ook over de rolweerstand van de Forekaster denk :wink:
(hint: loopt een fractie zwaarder dan de Ardent, maar ook de Forekaster is voor z'n profiel nog prima vlot te noemen)
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Stunning schreef: di 27 december 2022, 00:44 Got it :-q

Ardent = nat
Forekaster = nat én modderig

Het antwoord heb je voor je zelf al gegeven... dan kan je gewoon prima met de Ardent blijven doorrijden.

Echter, de Forekaster biedt wel iets meer reserves in vergelijk met de Ardent, zelfs in alleen nattigheid.

Nu komt het, de Ardent is een hele vlot lopende band voor het type profiel. Echter, ik heb ooit marathons gereden met een Forekaster voorop... wat dus wel aangeeft hoe ik ook over de rolweerstand van de Forekaster denk :wink:
(hint: loopt een fractie zwaarder dan de Ardent, maar ook de Forekaster is voor z'n profiel nog prima vlot te noemen)
Thanks again  :-q  Dan gaat het voor nu denk ik een, Forekaster (2.35) worden omdat ik de Ardent's met mijn vorige mtb heb verkocht..Zou nu natuurlijk ook een, Ardent (2.25) kunnen gaan bestellen maar denk dat die misschien niet zo goed gaan vallen of passen ivm 30mm (intern) velgen nu.

Daarnaast zijn de Ikon's 2.35, vind dat persoonlijk geen zicht als de voorband (wat) smaller is als de achterband. Eerlijk gezegd, ben ik ook wel nieuwsgierig geworden naar de Forekaster mede omdat deze wat meer reserves biedt. Wat voor mij wel, wenselijk is. :wink:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Vision schreef: di 27 december 2022, 20:36 Got it :-q

Ardent = nat
Forekaster = nat én modderig

Het antwoord heb je voor je zelf al gegeven... dan kan je gewoon prima met de Ardent blijven doorrijden.

Echter, de Forekaster biedt wel iets meer reserves in vergelijk met de Ardent, zelfs in alleen nattigheid.

Nu komt het, de Ardent is een hele vlot lopende band voor het type profiel. Echter, ik heb ooit marathons gereden met een Forekaster voorop... wat dus wel aangeeft hoe ik ook over de rolweerstand van de Forekaster denk :wink:
(hint: loopt een fractie zwaarder dan de Ardent, maar ook de Forekaster is voor z'n profiel nog prima vlot te noemen)
Thanks again  :-q  Dan gaat het voor nu denk ik een, Forekaster (2.35) worden omdat ik de Ardent's met mijn vorige mtb heb verkocht..Zou nu natuurlijk ook een, Ardent (2.25) kunnen gaan bestellen maar denk dat die misschien niet zo goed gaan vallen of passen ivm 30mm (intern) velgen nu.

Daarnaast zijn de Ikon's 2.35, vind dat persoonlijk geen zicht als de voorband (wat) smaller is als de achterband. Eerlijk gezegd, ben ik ook wel nieuwsgierig geworden naar de Forekaster mede omdat deze wat meer reserves biedt. Wat voor mij wel, wenselijk is. :wink:
[/quote]

Zelf heb ik 27mm velgen, daar ligt nu een Ardent 2.4 op en achter een Ikon 2.35.

Met een Forekaster 2.35 voorop, kan je nog steeds een Ardent 2.25 achter kiezen, of een Rekon 2.25. Die rolt sneller dan de Ardent. Of een 2.25 Aspen als je echt voor snel gaat. De Aspen kan ook wel wat nattigheid hebben (beter dan de Rekon), zeker een kanshebber als je bijv veel de UHR routes of vergelijkbaar rijdt.

Btw. Een Forekaster 2.6 is ook nog een optie op 30mm velgen, met de Ikon 2.35 achterop.

Succes met de keuzes :-q
BartKraai
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 28 maart 2014, 21:14
Mijn mountainbike: Fuel top
Contacteer:

Dag mede banden puristen,

Ben op zoek naar een allround set waarmee ik los kan op de heuvelrug maar ook een marathon zou kunnen rijden in wat technischere omstandigheden.

Heb nu de Bontrager xr4 2.4 team issue v&a die met mijn fiets mee geleverd werden. Deze hebben heel erg veel grip maar komen niet echt lekker op snelheid. Hiervoor altijd gefietst met dubbel Rekon Race, daar altijd blij mee geweest (echt modderige omstandigheden mijd ik, stukje trailbehoud) Nu daarom nogmaals setje Rekon Race 2.4 Wt gekocht. Maar nu mis ik de grip die ik met de xr4's heb.
Nu wil ik er een band tussenin kopen die ik kan gebruiken voor de heuvelrug en marathons in het buitenland. Nu zat ik te kijken naar een setje Xr3 2.4 team issue, deze lijken aardig te zijn wat ik zoek, maar zie ool mogelijk nog net iets snellere optie de vittoria Barzo TNT g+ 2.35.

Ik heb de luxe van 2 wielset dus regelmatig wisselen is geen probleem, idee is om er 1 set voor de bergen (xr4's) en een meer allround/xc set waar ik zomers de rekon race op doe en in de herst/Winter en wat meer grippy setje. Eventueel nog wat mix & match met verschillende voor en achterbanden.

Wat denken jullie van Barzo vs bontrager xr3? Qua rolweerstand en qua grip?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Kwa profiel is een xr 3 nagenoeg gelijk aan een rekon race. Karkas kan verschillend zijn.

Ik rij met de xr 3 2,4/29 als achterband voorop een xr 4. Is dat geen optie: de xr 4 voorop.

Het grip probleem zal deels gewenning zijn aan minder profiel en andere stuur techniek en gewichts verplaatsing zijn. Kijk het aan je went eraan.
Wellicht is je vering anders instellen nog een optie.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

BartKraai schreef: wo 28 december 2022, 21:08
Wat denken jullie van Barzo vs bontrager xr3? Qua rolweerstand en qua grip?
Persoonlijk vind ik Barzo een wat meer natte omstandigheden band. Goede allrounder vind ik zelf de Mezcal. Zelf meerdere marathons in het buitenland gereden.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik rij in de winter Mezcal / Barzo A/V en Zomers Terreno / Mezcal.
Prima combi als je het aan mij vraagt.

Barzo als voorband is ook in de zomer prima te doen... maar als het droog is maakt grip en noppen enz toch allemaal niks meer uit.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Assegai is aanbevolen voor velgen met een binnendiameter vanaf 30mm. Als je de Assegaai dus op een 25mm velg steekt staat de band boller? Is dat een nadeel bij deze band?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

maakt niet zoveel uit. veel smaller zou ik ze niet monteren
Bird Aeris 9 blurple
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik overweeg op mijn trailbike (150/160) een ander bandensetje aan te schaffen dan wat er nu opligt, zijnde Minion DHF/ DHRII. Ik zoek iets dat net iets beter bolt in de tussenstukken. Helaas zijn we niet gezegend met bergen op fietsafstand, dus ik moet soms wel wat tussenstukken gewoon trappen. Iemand die op een redelijk stevige trailbike (randje Enduro) een lichter bandensetje hebben op liggen dan Minions of is dat gewoon not done :o :D .
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En waar fiets je dan oha, als je eenmaal bent aangekomen op je plaats/fietsgebied van bestemming?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

aurelius schreef: ma 2 januari 2023, 19:28 En waar fiets je dan oha, als je eenmaal bent aangekomen op je plaats/fietsgebied van bestemming?
De terrils van Beringen en Genk bijvoorbeeld. Maar ook de heuvels op de grens tussen Vlaams en Waals Brabant.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik kom niet vaak in Beringen maar voor de lijntjes aan de achterkant (geredeneerd vanaf winkels/klimhal/zwembad etc...) zou ik tenminste in mijn herinnering niet echt op profiel (grip) besparen.

De grens van Vlaams & Waals-Brabant is Sint-Joris-Weert ~ Nethen of waar moet ik aan denken? >90% daar kun je volgens mij wel met een beetje aggresief XC profiel rijden. Hardtail die ik daar meestal gebruikt heeft wel een DHF voor maar Rekon achter om wat makkelijker te bollen; enige probleem qua grip zijn de modderpoelen op laag gelegen delen (vlak), maar dat is dan maar even behelpen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie