rho schreef: ↑vr 24 maart 2023, 14:38
Stunning schreef: ↑do 23 maart 2023, 20:03
Toen ik vorig jaar banden aan het testen was had ik wel het idee dat de Schwalbe banden iets sneller rollen dan die van Maxxis. Daarentegen vond ik de Schwalbe banden wel een iets instabieler karkas hebben. Ik reed Schwalbe dan ook meestal zo'n 0,2 bar hoger dan Maxxis.
Dat ligt er helemaal aan welke rubber compounds je vergelijkt en welke types karkas. Had je een Maxxis Dual compound of een 3C Maxxspeed, Maxxterra of Maxxgrip? En je Schwalbe kan een speed, Speedgrip, soft of super soft geweest zijn.
Algemeen genomen heeft een Schwalbe net een steviger karkas dan een Maxxis, als je vergelijkbare types bekijkt.
Een Superground is een tikkeltje steviger dan een EXO, een Supertrail is ietsje steviger dan een EXO+ en een Supergravity is ietsje steviger dan een DD. En dan heb je nog de performance uitvoering van Schwalbe. Die zou eventueel ietsje lichter kunnen uitgevoerd zijn dan de EXO, maar dat weet ik niet echt. Er is nog een Superrace die wat lichter is uitgevoerd dan de Superground en een Superdownhill die nog steviger is dan een Supergravity.
Dat zijn wel factoren die meetellen in het vergelijk.
Het is mijn ervaring, op basis van zo'n beetje alle Maxxis XC/Trail banden die ik heb getest en daarnaast een aantal Schwalbe XC/Trail banden. Als je mij nu blind op een fiets zou zetten met eender een Maxxis of Schwalbe band, dan zou ik denk ik binnen 25 meter in het terrein al kunnen roepen welk merk het van de twee het is. Overigens is het mijn ervaring, die van jou kan anders zijn. Er vanuit gaande dat je deze merken ook zo uitgebreid hebt getest.
Maar goed, om je vraag te beantwoorden. De compounds die ik van Maxxis heb gereden zijn Dual en MaxxSpeed, op basis van 120tpi en 60tpi karkassen. Schwalbe is allemaal 67tpi en ik heb Super Race en de Super Ground karkassen gereden met Addix Speed en Addix SpeedGrip.
Er zit overigens een discutabel begrip tussen stevig en instabiel. Je karkas kan wel heel stevig zijn (ik ga er even gemakshalve van uit dat je robuust- en lekbestendigheid bedoeld ?), maar daardoor kan de opbouw van het karkas zelf, op basis van hoe het is geweven wel instabiel zijn.
Een paar jaar geleden is Schwalbe de route van 'souplesse' opgegaan om met racefiets banden zoals de Vittoria Corsa (op basis van een katoenen karkas) te concurreren. De Corsa rijdt heel soepel en verfijnt door het katoenen karkas. Schwalbe heeft dat getracht te immiteren op basis van een 'souplesse' karkas:
https://www.schwalbe.com/nl/pressereade ... be-pro-one
Nu rijd ik standaard de Corsa op mijn racefiets en heb ik voor de grap ook een keer de Schwalbe Pro One geprobeerd. Je wiebelt alle kanten op en de band is heel gevoelig voor de juiste druk. Ik vermoed dat hun 'souplesse' karkas ook op de MTB banden van Schwalbe zijn toegepast.
Terug naar de MTB banden. Zelfs de 120tpi banden van Maxxis voelen nog stabieler aan dan de 67tpi banden van Schwalbe en moest ik dus de Schwalbe banden op een hogere druk rijden dan die van Maxxis, 120tpi banden die dus een fijner weefsel hebben een veel soepeler rijden dan de Schwalbe 67 tpi hebben. Maar Maxxis is dan wel stabieler dan Schwalbe.
Dan heb ik verder nog niet eens over de kwaliteit. Ik heb twee Schwalbe banden kunnen retourneren omdat het Snakeskin weefsel van het Super Ground karkas gewoon zichbaar was door het rubber. De afwerking / kwaliteitscontrole van Schwalbe is echt matig. Daarnaast zijn ze overprijst en vallen ze inmiddels voor mij in de categorie 'B-merk'. Leuk voor de schoolfiets van mijn dochter, maar niet voor serieuze toepassingen op de MTB of racefiets.