Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Klopt, altijd ik er meestal vanaf de andere kant in (achter bij het tankstation)
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik begin meestal bij de kant waar je met groepen kunt overnachten. Tegenwoordig kun je er zelfs overnachten in een paar soort van luxe boomhutten.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ter info:

De pad langs de sloot is onderdeel van de vaste route, voor zover ik weet is er geen omleiding aangegeven, maar wordt lopen geadviseerd.

Omrijden kan wel via de Hoogslabroekseweg.
In natuurgebied De Maashorst is afgelopen week een mountainbiker aangevallen door een roofvogel. De man raakte niet gewond. Omdat hij een helm droeg kon de vogel hem niet raken. Het gaat waarschijnlijk om een buizerd.

De vogel sloeg bij Uden toe op een onverhard pad langs de sloot tussen de Zedenweg en Karlingerweg. Het nest van een roofvogel zou daar vlakbij zitten. De vogel ziet vooral fietsers, hardlopers en andere bewegende bezoekers als een bedreiging voor het nest.

Waarschuwingsborden geplaatst
Na de aanval van de roofvogel zijn er waarschuwingsborden geplaatst bij het pad. Dat valt te lezen op de website van het natuurgebied, die redactioneel wordt onderhouden door de VVV Noordoost-Brabant.

“De kans dat je in De Maashorst wordt aangevallen door een roofvogel is erg klein, maar in het broedseizoen is de kans iets groter. Dan beschermen de roofvogels extra goed hun nest, dat ook wel horst wordt genoemd”, aldus de website.

Er wordt geadviseerd om de plek tijdelijk te vermijden. Mensen die wel in de buurt komen van de roofvogel, moeten rustig passeren. Dat houdt in dat fietsers moeten afstappen en hardlopers moeten wandelen. Verder luidt het advies om, voor zover mogelijk, niet alleen te lopen of fietsen.

Afbeelding
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Omrijden kan inderdaad via Hoogslabroeksweg (rechtsaf in plaats van linksaf als je van het zandpad de verharde weg oprijdt) en dan stuk verder op linksaf via Karlingerweg
OF
Via het fietspad dat naast de MTB-route ligt. En dan verderop de vaste route op de Karlingerweg weer oppikken.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Even update voor wie hier wil rijden: als je alleen de route kent en liever niet door 20cm water heen wilt rijden; blijf er dan nu weg. Fietspaden zijn zelfs afgezet. Bij de oude uitkijktoren staat bijvoorbeeld een stuk van 50 meter fietspad blank. De route loopt daar ook en ik schat dat je door 40 cm water moet daar. Even verderop richting Zeeland: t zelfde. Bij nabbegat is de smerdel (als je die niet kent dan woon je hier niet in de buurt helemaal overgelopen.

In en rond Herperduin ben ik sinds vorige week niet meer geweest. Daar was t nog erger. Hele lage middenstuk stond daar blank.
Ik ken t gebied op mijn duimpje, maar moet echt een route zoeken waar ik alleen de hoge stukken pak. Voor diegene die wil ik heb een route op de GPX. Die route is ongeveer 50 minuten lang en start in Zeeland.

Ik kan die route wel naar je sturen: stuur dan maar een PB.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij Zeeland denk ik aan de watersnood. Is kennelijk na 71 jaar afgezwakt en in Zeeland NB gearriveerd
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe ze een dorpje in N-Brabant Zeeland hebben kunnen noemen. In een straal van 100km geen zee te vinden :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 14 februari 2024, 00:49 Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe ze een dorpje in N-Brabant Zeeland hebben kunnen noemen. In een straal van 100km geen zee te vinden :~
FF ge-googled:

De naam Zeeland komt uit de Frankische tijd van 600-900 na Christus en stamt van het Oudhoogduits 'selilant' of het Latijn 'terra salica', wat 'vrij erfgoed' betekent. Vanuit die tijden is bekend dat er een aantal vrije ontginningsboerderijen, 'salae' genoemd, nabij een herenhoeve stonden.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 14 februari 2024, 00:49 Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe ze een dorpje in N-Brabant Zeeland hebben kunnen noemen. In een straal van 100km geen zee te vinden :~
Ik kon het nu niet meer laten om even te googlen waar die naam nu echt vandaan komt :winkie:
Volgens Wikipedia:
De naam Zeeland komt uit de Frankische tijd (600-900 na Chr.) en stamt van het Oudhoogduits "selilant" of het Latijn "terra salica", wat "land bij een zaalhof" betekent. Het betrof één of meerdere grotere zaalboerderijen ("salae"). In de loop van de geschiedenis werd de naam van de nederzetting op uiteenlopende wijzen geschreven: "Zelant", "Selant", "Seelandt", en "Op-Zeeland".
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

BikerBas2 schreef: di 13 februari 2024, 18:48 Even update voor wie hier wil rijden: als je alleen de route kent en liever niet door 20cm water heen wilt rijden; ......

Ik kan die route wel naar je sturen: stuur dan maar een PB.
Dat is de reden dat ik al weken niet in het bos ben geweest met de MTB. Wandelen met de honden is al een uitdaging om niet steeds vast te lopen op ondergelopen stukken, hoewel de hondjes het niet erg vinden want die zwemmen graag.

Maashorst is mijn thuisgebied en ken veel paadjes, maar ben toch benieuwd naar jouw route @BikerBas2
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Deefdeef
Je hebt PB. Mocht je nog meer routes willen van tot wel 100km door de Maashorst en Herperduin. Laat maar weten.
Bas
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik verwonder me meer over waar Festilent vandaan komt dan Zillent :-D
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Peelrijder schreef: wo 14 februari 2024, 21:27 Ik verwonder me meer over waar Festilent vandaan komt dan Zillent :-D
Dat is van de eerste Zillandse voetballer Festje van Lent…..
Geintje maken wij buitendurpse vaak wijs. .
Maar komt van Festilente wat haast je langzaam betekent. Tsja….
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

:D

Ik had video's in gezien van de Maashorst, net voorbij de boshut, daar was het al tot de assen in het water.

Wel zonde, kom vrij weinig in de Maashorst omdat het dezelfde eigenschappen heeft als St. Oedenrode, je kan er eigenlijk alleen bij droge vorst of hoog zomer fatsoenlijk rond.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Peelrijder schreef: wo 14 februari 2024, 22:29 :D

Ik had video's in gezien van de Maashorst, net voorbij de boshut, daar was het al tot de assen in het water.

Wel zonde, kom vrij weinig in de Maashorst omdat het dezelfde eigenschappen heeft als St. Oedenrode, je kan er eigenlijk alleen bij droge vorst of hoog zomer fatsoenlijk rond.
Nee hoor je kunt hier eigenlijk altijd goed rond. Ik heb nooit geweten waar de lage stukken zijn. Dit jaar voor t eerst in de ongeveer 30 jaar dat ik hier al rijd dat er echt water blijft staan.
Plaats reactie