Voor het schakelgedeelte heb ik de voorkeur voor Sram boven Shimano onderdelen. En dat is voornamelijk te danken aan de draaischakelaars van Sram. Ik vind het prettiger en sneller schakelen en bovendien zijn ze lichter als de Shimano shifters. Een ander voordeel is dat de linker shifter net zoveel klikjes heeft als de rechter shifter. Daardoor kun je de voorderailleur mooi trimmen, zodat de kooi nooit tegen de ketting aan loopt.
Omdat ik de fiets toch een beetje een persoonlijk tintje wou geven heb ik niet de standaard X.O shifters gemonteerd. In het verleden maakte Sram namelijk een paar mooie witte 9.0SL shifters. Het binnenwerk en de werking van deze shifters is identiek aan dat van de X.O shifters, maar ik vond de witte kleur net wat beter bij de fiets passen.
Deze shifters worden momenteel niet meer geproduceerd en zijn daarom vooral nieuw moeilijk te verkrijgen. Destijds werden de shifters nog in twee varianten gemaakt. Een halfpipe versie (=langer handvat) en een short versie (=evenlang als de huidige versie). Na enig zoekwerk kon ik slechts de halfpipe versie vinden. Deze heb ik gekocht, maar aangezien ik liever de korte versie had, moesten ze wel wat worden aangepast. Het binnenwerk heb ik aangepast zodat er een X.O handvat op past. Voor de rest heb ik de klem waarmee hij op het stuur wordt geklemd zwart laten adoniseren (origineel is grijs) en de bout vervangen door een aluminium exemplaar.
De shifters zijn door de aanpassingen ook weer een paar gram lichter geworden als de X.O shifters.
Vanzelfsprekend heb ik ook een X.O achterderailleur gebruikt. Maar omdat dit ook maar zo gewoon is heb ik ook hier weer een persoonlijk tintje aan gegeven. Na de derailleur volledig uit elkaar te hebben gehaald heb ik de delen wat bewerkt met een Dremel. Ik ben niet echt radicaal te werk gegaan, omdat dit ten kosten zou gaan van de sterkte van de derailleur. Ik heb enkel sommige overgangen wat vloeiender gemaakt en de openingen soms wat groter. Bovendien was de derailleur niet 100% nieuw en heb ik enkele krassen in de derailleur weg gehaald.
De onderdelen heb ik vervolgens zwart laten adoniseren. Op de scharnierpunten zitten er kunststofbusjes in de metalen delen. Omdat deze bij de demontage waren beschadigd heb ik zelf een paar nieuwe teflon busjes moeten maken.
De binnenplaat van de derailleurkooi is al van carbon. Ik heb de buiten plaat, die normaal van aluminium is vervangen door carbon exemplaar. Afgelopen seizoen heb ik deze ook al gebruikt en heb hier nooit enig probleem mee gehad.
Tenslotte heb ik de standaard derailleurwieltjes vervangen door carbon exemplaren. Ze wegen slechts een derde van het gewicht van de standaard wieltjes en zolang de omstandigheden niet extreem slecht zijn valt de slijtage reuze mee.
Het eindresultaat is een achterderailleur waarmee niet het halve peloton rond rijdt. En bovendien zo’n 35 gram lichter is al een standaard exemplaar.
Eindresultaat:
De standaard Sram voorderailleur is behoorlijk lomp en zwaar. Doordat het Beone frame een bottempull voorderailleur vereist, kon ik deze gemakkelijk vervangen door een Sram Red voorderailleur. Dit schakelt naar mijn mening net zo goed, maar is wel een stuk lichter.
Sram Red voorderailleur:
Ik monteer de derailleur voorlopig met een aluminium klemband aan het frame, omdat ik zeker weet dat deze goed is.
Aluminium klemband:
Als alternatief heb ik nog 2 verschillende carbon exemplaren liggen. Wellicht dat ik deze in de toekomst ook ga gebruiken, maar dan ga ik ze eerste even goed testen. Ik heb namelijk de indruk dat deze klemmen niet zo stijf zijn als de aluminium klemband en dat dit de schakel prestaties niet ten goede zal komen.
BTP Carbon klemband: