Mountainbiken in het Reichswald bij Nijmegen?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vanavond kennismaking vanaf camping bij Plasmolen gedaan. Gave stukjes zo rond de brandtoren en nabij de Holleweg. Morgen waarschijnlijk de lange route van 100+ km doen.

Dit is wat mij betreft het leukere mtben. Vooral de singletracks waar je onverwacht technische uitdagingen kunt aantreffen. Bij 1 stukje had ik toch wel behoefte aan m'n dropper die ik helaas niet meer gemonteerd had ... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag de 100km Reichswald gereden. Zo dat zijn wel wat hoogtemeters zeg .. :oops:

Maar lekker middagje gereden. Vooral rond Kleve waren de afdalingen maar ook de klimmen over typische hollwegen erg mooi. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Is daar een GPX van? Lijkt me een mooie rit in de buurt :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je bij Koban (1 page terug) onder z'n post op blokje om in Reichswald klikt kom je op z'n website en zijn er verschillende routes te downloaden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

hanjovdberg schreef: do 28 juli 2022, 22:54 Als je bij Koban (1 page terug) onder z'n post op blokje om in Reichswald klikt kom je op z'n website en zijn er verschillende routes te downloaden.
Gevonden, dank! 2000hm is meer dan zat :D
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het wordt een echte mtb route op deze manier. :-D
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Koban schreef: di 6 september 2022, 10:47 Beetje regen mag het bos wel hebben. Het is op sommige stukken wel erg stoffig/droog. Meeste leuke lusjes liggen er nog goed bij. Al slaat de corrosie op aantal steilere stukken goed toe. Maakt het weer wat uitdagender. :-q

Gelukkig heeft men niet zo lang geleden de bomen die er nog lagen in de buurt van de Diepen opgeruimd. Helaas één leuke afdaling is onderin nog afgesloten, maar is nog steeds te doen.(mag je over boom klimmen met fiets) Er is al aangegeven dat deze komende weken/maanden ook wel opgeruimd gaat worden. (kostbaar hout gaf men aan) ;-)

Bij de Diepen in de buurt.
Afbeelding

En aftakking van bovenstaande pad. Hier van de week paar goed onderuit zien gaan.
Afbeelding
Zijn die eerste twee foto's in de buurt van Restaurant de Diepen inderdaad ? Op de rand van het plateau waarbij je eigenlijk het Reichswald verlaat ?

Ik heb daar vorig als boswielrenner de TT Reichswald-Mookerheide gereden en dat stukje gaat voor MTB begrippen in Midden Nederland inderdaad gruwelijk steil omhoog en omlaag :-D Was toen juist lekker modderig glibberen. Zodat ik op eieren naar beneden moest en niet genoeg vaart had om die steile klim te doen (ik geef het toe, ik moest lopen daar :-{ ).
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

IrjanLuttenberg schreef: di 26 juli 2022, 20:28
Vulpes schreef: ma 18 juli 2022, 18:41 Gisteren ben ik met mijn vereniging ook afgereisd naar het Reichswald. Onder leiding ven een gids/instructeur hebben we vijftig kilometer gereden over leuke heuvels, wilde singletrack en door braamstruiken. Het hoogtepunt waren de handvol technische stukken die echt een stuk uitdagender zijn dan op de UHR. Daarnaast is het fantastisch om te zien hoe een top wedstrijdrijder de lastige lijnen pakt. Echt een heerlijke dag!
Thanks voor je bericht, fijn om te horen dat de dag zo goed bevallen is Vulpes! Ik vond het mooi om jullie het Reichswald te laten zien en tips te geven over hoe om te gaan met de technische stukken. Enorm enthousiaste groep hebben jullie bij CS030 :-q
Deze zou jou wel bekend voor moeten komen Irjan. ☺
Toen jij met de vliegersopleiding begon heb ik deze via Maikel van Bassa overgenomen.
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&t=108899
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Koban schreef: di 6 september 2022, 15:51
Stunning schreef: di 6 september 2022, 15:18

Zijn die eerste twee foto's in de buurt van Restaurant de Diepen inderdaad ? Op de rand van het plateau waarbij je eigenlijk het Reichswald verlaat ?

Ik heb daar vorig als boswielrenner de TT Reichswald-Mookerheide gereden en dat stukje gaat voor MTB begrippen in Midden Nederland inderdaad gruwelijk steil omhoog en omlaag :-D Was toen juist lekker modderig glibberen. Zodat ik op eieren naar beneden moest en niet genoeg vaart had om die steile klim te doen (ik geef het toe, ik moest lopen daar :-{ ).
Dat is daar wel in de buurt, maar er lopen daar verschillende lijnen. En zover ik weer ging de TT niet over dit stuk heen. Vorig jaar ieder geval niemand van de TT daar naar beneden zien gaan. Ze draaide allemaal iets ervoor af. Kreeg namelijk nog keer de opmerking dat ik verkeerd reed. :wink:


Vorige week tijdens het lunch break rondje GoPro eens mee genomen...
https://www.youtube.com/watch?v=QcRSwpCCyGA
Geweldig !

Leukere paden dan de TT inderdaad :-q
dalecooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 oktober 2011, 19:55
Mijn mountainbike: Carbon,carbon,carbon

Leuke routes allemaal! Nu woon ilzelf in Nieuw Bergen dus redelijk dichtbij, maar zijn deze routes ook zonder navigatie te rijden? Ik bedoel het zijn geen "'officiele" paden dus bordjes zullen er niet staan! Leuk om inderdaad een keer te rijden maar als ik continu moet stoppen en moet kijken waar ik heen moet is de lol er snel vanaf! Hoe staan de Duitsers hier tegenover, dat er eigenlijk illegaal wordt rondgereden?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Het is nog vrij rond rijden met respect voor natuur, wandelaars, ruiters etc..

Houdt er rekening mee dat de leuke lusjes zonder gpx lastig te vinden zijn. Als je de weg er nog niet zo goed kent. Daarnaast worden aantal lusjes bewust niet gedeeld :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Reichswald heeft heel veel lange rechte paden.
Je kan het gerust zelf verkennen, maar zonder navigatie rij je de leuke stukken die anderen ontdekt hebben makkelijk voorbij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Koban schreef: ma 12 september 2022, 21:10 Het is nog vrij rond rijden met respect voor natuur, wandelaars, ruiters etc..

Houdt er rekening mee dat de leuke lusjes zonder gpx lastig te vinden zijn. Als je de weg er nog niet zo goed kent. Daarnaast worden aantal lusjes bewust niet gedeeld :wink:
Hoe sta je erin om een keer een rondje te gidsen?

Ik kom regelmatig in Nijmegen, maar sla het Reichswald meestal uit angst over omdat ik er niet graag alleen rijd voor het geval er iets zou gebeuren.

Misschien dat er meer mensen zijn die hier wel voor open staan, mocht jij dit ook leuk vinden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie