Float vs. Talas of toch iets anders?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Titel nodigt uit om een reactie te plaatsen met de zoekfunctie, maar ik ben eigenlijk meer op zoek naar wat specifieke (gebruikers)ervaringen.

Ik ben stevig aan het dubben of ik een Turner 5,5 Spot aan wil schaffen daar het gebruiksdoel van mijn Epic toch niet altijd strookt met mijn rijstijl. Zit er daarom aan te denken om hem te verkopen en een ht en een wat ruigere fully voor het gooi en smijtwerk aan te schaffen en op te bouwen, de Turner dus. Ben er sowieso nog niet uit of dit dan de nieuwe 5 Spot met DW link moet worden of het oude frame (wat wellicht straks goedkoper te krijgen is). Maar goed daar is dan "Bikeadvies" weer voor.

Mijn gebruiksprofiel voor de FS, ruige terrein in Nederland (a la Lage Vuursche, Limburg), Ardennen en Alpen ritten.

Mijn vraag:
Daar mijn huidige Fox erg goed bevalt en ik ze er erg mooi uit vindt zien geniet dit ook mijn voorkeur. Dan heb ik de volgende keuzes denk ik:

Foxxen
  • 32 mm Float
  • 32 mm Talas
  • 36 mm Float
  • 36 mm Talas.
R, dan wel RLC ben ik nog niet uit. Het verschil tussen de Float en de Talas is dan de instelbare veerweg van de Talas (bij zowel 32 als 36 mm), maar hoe erg gebruik je dit in de praktijk? Ook in Lage Vuursche moet het praktisch blijven, is dan de 36mm Float met 160 mm niet wat te heftig? De veerweg van de Talas is dan makkelijk terug te schroeven. En dan is ook nog de vraag, steekas of niet? Kosten spelen niet de hoofdrol, er is uiteraard een grens... :D (speelt wel een rol, maar prijsverschil moet wel behoorlijk zijn wil dit doorslaggevend zijn).

Daarnaast ik weeg 72 kg, heb ik dan 36 mm nodig of is 32 mm meer dan voldoende. Het verschil in gewicht is namelijk nogal wat...

Andere opties zijn ook welkom, maar wel vorken die technisch gezien gelijkwaardig zijn (Pike/Revelation?).

Alvast bedankt voor de reacties. :-q
Work... the eight hours between bicycle rides.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Ik heb met de Talas geen ervaring. Ik heb in mijn Switch een Marzo 66rc ETA (met de laatste wordt de veerweg verkort van 180 naar ongeveer 110). Tijdens ritten als de PPdS gebruik ik die regelmatig. In mijn vorige XC'er had ik een Reba U-Turn. Daarvan gebruikte ik de instelbare veerweg heel weinig (te omslachtig om tijdens het rijden te verstellen).

Mijn conclusie: Mits makkelijk te bedienen tijdens het rijden is een verstelbare veerweg zeker bij Enduro achtige ritten heel bruikbaar.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Bedoel je de ETA of ATA, kan in de 66 serie namelijk geen ETA vinden.
Work... the eight hours between bicycle rides.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

2007 serie. ETA heeft maar twee standen: volledige veerweg of korte veerweg. De ATA heeft een traploos instelbare veerweg (zoals de RS U-turn).
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ja ik heb hem gevonden. Maar 180 mm vind ik wel heel veel veerweg eerlijk gezegd...
Work... the eight hours between bicycle rides.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

180 is zeker teveel voor de 5-spot. Het ging mij er meer om om aan te geven dat ik verstelbare veerweg bij enduro tochten wel prettig vind.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16618
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik gebruik de veerwegverstelling alleen op langere klims, mede omdat het nogal wat werk is. Ik heb de "oude" talas die nog iets van 13 omwentelingen nodig heeft om van 130 naar 90mm te gaan. De nieuwere types werken met slechts drie standen en lijken me praktischer.

Met 72kg zou je aan een qr-vork genoeg moeten hebben, maar waarom niet het beste van twee werelden? De nieuwe 32-ers krijgen meen ik ook een steekas (de nieuwe 15mm standaard).

Mijn keuze zou iig een talas zijn: de nieuwe 32mm/15mm steekas versie. Vooropgesteld dat je budget toereikend is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

De verstelbare veerweg spreekt me wel aan voor de langere klimmen, mist het praktisch is.

Budget moet wel lukken, Epic verkopen en nog een maandje sparen :). Als ik die 32 Talas 15mm steekas versie zou aaschaffen, dat is dan niet te combineren met een CK wielset, of wel? Ben niet echt bekend met steekas, maar CK maakt 20 mm naven, geen 15 mm...
Work... the eight hours between bicycle rides.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16618
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben dan weer niet zo goed bekend met King naven, maar als ze gebruik maken van een adapter om van qr naar (20mm) steekas te gaan (zoals Hope) zal het niet lang duren voor er ook adapters naar 15mm steekas komen. Het is een nieuwe standaard dus ik kan me voorstellen dat nog niet alle navenfabrikanten er iets voor hebben.

Maar werkt King niet met een adapter zou ik gerust een normale qr-vork durven nemen. Tenzij je echt heftige dingen van plan bent, veel bikeparkbezoek of zo.

Veerwegverstelling zoals de nieuwere talassen hebben (3 standen) zijn aardig praktisch. Een of twee klikjes heb je zo gedaan onder het rijden.
Het oude systeem (of U-turn) is omslachtiger, wel ideaal als je de vork perfect op de geometrie van een bepaald frame wilt afstellen, maar als louter klimhulp is het gewoon teveel gedoe om de knop 13 keer rond te draaien voor elk klimmetje.

Het ideaalste systeem is denk ik de IT-verstelling (infinite travel) op het stuur van sommige Manitou's. (Knopje indrukken en de vork al rijdend induwen/omhoog trekken om de veerweg aan te passen).
Maar ja, Manitou heeft toch een minder goede naam opgebouwd de afgelopen jaren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

kermit schreef:Ik ben dan weer niet zo goed bekend met King naven, maar als ze gebruik maken van een adapter om van qr naar (20mm) steekas te gaan (zoals Hope) zal het niet lang duren voor er ook adapters naar 15mm steekas komen. Het is een nieuwe standaard dus ik kan me voorstellen dat nog niet alle navenfabrikanten er iets voor hebben.

Maar werkt King niet met een adapter zou ik gerust een normale qr-vork durven nemen. Tenzij je echt heftige dingen van plan bent, veel bikeparkbezoek of zo.

Veerwegverstelling zoals de nieuwere talassen hebben (3 standen) zijn aardig praktisch. Een of twee klikjes heb je zo gedaan onder het rijden.
Het oude systeem (of U-turn) is omslachtiger, wel ideaal als je de vork perfect op de geometrie van een bepaald frame wilt afstellen, maar als louter klimhulp is het gewoon teveel gedoe om de knop 13 keer rond te draaien voor elk klimmetje.

Het ideaalste systeem is denk ik de IT-verstelling (infinite travel) op het stuur van sommige Manitou's. (Knopje indrukken en de vork al rijdend induwen/omhoog trekken om de veerweg aan te passen).
Maar ja, Manitou heeft toch een minder goede naam opgebouwd de afgelopen jaren...
Daar ik niet zo bekend ben met steekas weet ik niet of CK hier een oplossing voor heeft. Maar volgens mij is het qr of 12/20 mm steekas. 15 mm is bij mijn weten niet mogelijk?

Nou fanatiek bikeparken/freeriding zit zeker niet in de planning. Maar neem aan dat dit met qr ook geen probleem vormt om dit eens te doen? Hoofddoel is puur ruiger XC/all mountain.

Manitou liever niet. Bij voorkeur een Fox, maar eventueel een RS of een Zocchi overweeg ik nog.
Work... the eight hours between bicycle rides.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16618
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

15mm is/wordt een nieuwe standaardmaat, zeg maar tussen de qr en 20mm steekassen in qua gebruiksdoel. Een aantal nieuwe Fox-en komen met die as te koop. (Ik meen dat Fox en Shimano samenwerken hierin).
Voor de naafmerken die nu met adapters werken om te wisselen tussen qr en 20mm as is het een koud kunstje om ook adapters voor de 15mm steekas op de markt te brengen.

Maar wat je zegt, voor jouw gebruiksdoel kun je ook gewoon met een qr vork uit de voeten. Ik heb sinds 1,5 jaar een all-mountain (Morewood Shova ST, ong. 140mm veerweg) die ik gewoon op de lokale xc-rondjes gebruik. En af en toe een keer zuid-limburg, ardennen, alpenweekje. Met talas 32 dus. Gaat perfect!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Vergeet de pike ook niet he :wink:

36mm is in ieder geval overkill waarvoor jij het wil gaan gebruiken. Dat is een vork voor freeriders, geen all mountainaars :D
Zou gewoon voor een 32mm gaan, en als het eventjes kan de talas. Zeker een voordeel bij die vork dat hij instelbaar is. Bij lange klimmen is dit zeker wel zo handig.
Rijd zelf dan met de pike 454 op de enduro, en het scheelt aanzienlijk of hij nu op 140mm staat of op 95mm met lock tijdens een klim, je vliegt omhoog. Heb zelf dan wel de u-turn versie, de coil dus, en moet zeggen hij bevalt super. Het voordeel van rockshox vorkjes is ook dat ze super eenvoudig in elkaar zitten, je kan het onderhoud gewoon lekker zelf doen, bij de coil dan. Air versie helaas geen ervaring mee.

Iig succes ermee :-q
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Demo8pro rider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4402
Lid geworden op: di 8 februari 2005, 21:29
Mijn mountainbike: een paar Transitions
Contacteer:

Een 36 zou ik zeker niet doen voor in een 5 Spot, is echt te veel. Een 32 past daar veel beter in.

Dan de keuze tussen de Float en de Talas. Persoonlijk ging in voor de Talas, de 3 staps veerweg verstelling bedien je gewoon onder het rijden, en werkt erg makkelijk. Hier in nederland zul je het niet snel gebruiken, maar zodra je in de bergen zit, juist wel weer.


Een Pike is opzich ook een goede keuse, maar de u-turn bediening is in mijn ogen niet de meest prettige om snel je veerweg aan te passen.


Dan het Chris King verhaal, ze hebben naven genoeg, maar nog niet voor de nieuwe 15mm assen. CK kennende kan dat ook nog wel even gaan duren, ze zijn niet erg snel in het volgen van nieuwe standaards helaas.
"There`s no such thing as failure, only results and feedback. Feedback will help you learn, correct and improve, because failure is your very own, guaranteed ego crusher"


* A couple of Transitions
* Something new is in the make
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Wat demo ook al aangeeft over de pike, het schiet inderdaad niet op om je veerweg aan te passen tijdens het rijden.
Ik weet ook niet of het goed is voor de vork om het tijdens het rijden omlaag en of omhoog te "draaien" . Doe dit zelf nooit, verstel hem altijd onbelast, waardoor je dus genoodzaakt bent om stil te gaan staan. Heb helaas geen ervaringen met het talas syteem.

Marzocchi met ETA misschien, weet wel niet welke modellen dan in aanmerking komen ivm de hoeveelheid veerweg, maar misschien ook nog een optie. Of ze betrouwbaar zijn durf ik ook niet te zeggen.
Ik zou ook gewoon voor de 32 talas gaan, lijkt me een verstandige keuze.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 11 maart 2004, 22:28
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

Zat zelf ook te twijfelen tssen een Tallas of een Float bij het opbouwen van mijn 5 Spot. Uiteindelkijk voor de Float RLC gekozen en deze van 140 mm naar 130 laten zetten. Bevalt prima. Zeker de mogelijkheid om de Compressie aan te passen.

De Talas mis ik niet. Met de relatief korte klimmen en afdalingen in de Ardennen heb ik geen zin om telkens te stoppen om de vork bij te stellen. In de Alpen wellicht wel, maar daar kom ik (helaas) niet zo vaak

36 mm lijkt mij zwaar overdreven. De 32 mm is stijf zat.
This can’t go on, I must inform the law!
Plaats reactie