Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Die drop is inderdaad niet zo hoog (30-40 cm denk ik), tenzij je met gestrekte armen daar rijdt, dan maak je wel een kans op een otb. De laatste keer dat ik er reed, lag ie ook een beetje schuil onder wat gas en gebladerte. Daarom blijf je daar dus laag op je fiets.
Zo zitten er nog een paar in. Als je ze technisch niet goed rijdt, kunnen ze een beetje “link” zijn.
Ik ben er deze zomer nog niet geweest, wel in het voorjaar. Toen vond ik de route behoorlijk verbeterd.
mountainbiken: It's ok to be crap
IrjanLuttenberg
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 juli 2022, 20:22

Afgelopen zondag is mijn maat zwaar ten val gekomen op de MTB route van Appelscha. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis maar maakt het relatief goed, waarschijnlijk gaat hij volledig herstellen. Voor ons beiden enorm schrikken, ikzelf reed erachter en heb eerste hulp moeten verlenen.

Vanuit ons beiden enorm dank voor alle bikers en hulpdiensten die meegeholpen hebben om hem uiteindelijk levend in het ziekenhuis te krijgen. Graag kom ik in contact met de personen die direct bij ons betrokken zijn geweest. Dit mag via PB of als reactie op dit bericht.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

IrjanLuttenberg schreef: ma 24 oktober 2022, 23:25 Afgelopen zondag is mijn maat zwaar ten val gekomen op de MTB route van Appelscha. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis maar maakt het relatief goed, waarschijnlijk gaat hij volledig herstellen.
Goed te horen dat het beter gaat. Altijd akelig om hard op je plaat te gaan (ik heb er enige ervaring mee helaas).

Vandaag de route Doldersum Vledder gereden. Erg mooi rondje. De vlonder overgeslagen. Ik ben geen natuurfreak maar kan wel beetje begrijpen waarom er enige discussie gevoerd wordt. Natuurtoets is een noodzaak voor zo'n bouwsel. Sowieso zie ik dat hier op veel plaatsen matten worden gebruikt, mag bij ons (Brabantse Wal) niet nada niks.

De route is wel volledig uitgepijld en is/lijkt open, maar GPX kan ik maar met moeite vinden. Wat is nou de bedoeling? Het is een prachtige aanvulling op de andere lussen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Sowieso bijzonder dat die vlonder nu opeens wel gereden mag worden. Hier heeft maanden lang een hek voor gestaan vanwege de uitspraak van de rechter.
Ik kan ook weinig terugvinden over de huidige stand van zaken mbt de route..
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

grunnfred schreef: ma 24 oktober 2022, 18:57 Ik heb nooit op een gravelfiets gereden, dus ik weet niet of je op de rode lekker kunt rijden met deze fiets.
De drop of beter gezegd dropje volgt net na het heen en weer over het eerste heuveltje daar waar je de blauwe route oppakt vanaf buitencentrum.
Ik heb zowel rood als blauw wel met een gravelbike gereden, techniek is hetzelfde alleen het hotst en botst wat meer zonder demping :D
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

jensss schreef: wo 26 oktober 2022, 18:19 Sowieso bijzonder dat die vlonder nu opeens wel gereden mag worden. Hier heeft maanden lang een hek voor gestaan vanwege de uitspraak van de rechter.
Ik kan ook weinig terugvinden over de huidige stand van zaken mbt de route..
Er staat ook een hek, vlonder is NIET open. Ik heb de vlonder overgeslagen schreef ik.

Begrijp ondertussen via ander kanaal dat terwijl de route onder discussie is promotie op laag pitje staat. Beslissing van de trailcrew. OK kan ik begrijpen meer rijders en aandacht creërt mogelijk negatieve publieke opinie. Volgens mij zijn ze er met die vlonder nog lang niet uit. Maar de rest van de route mag wel, iig geen hek en uitgepijld.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Oh excuus verkeerd gelezen. Werd denk ik in de war gebracht omdat ik onlangs van een vriend begreep dat er een ander hek nu stond waar niet bij staat dat de toegang verboden is.

Snap de keuze wel om weinig aandacht te schenken aan het feit dat er een te rijden rondje ligt. Is echter in totaal wel door mensen een bedrag van 20k gedoneerd (hoe meer hoe beter!) om het juridische proces te steunen. Dan zou ik ergens toch wel wat meer communicatie verwachten over de status hiervan.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

IrjanLuttenberg schreef: ma 24 oktober 2022, 23:25 Afgelopen zondag is mijn maat zwaar ten val gekomen op de MTB route van Appelscha. Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis maar maakt het relatief goed, waarschijnlijk gaat hij volledig herstellen. Voor ons beiden enorm schrikken, ikzelf reed erachter en heb eerste hulp moeten verlenen.

Vanuit ons beiden enorm dank voor alle bikers en hulpdiensten die meegeholpen hebben om hem uiteindelijk levend in het ziekenhuis te krijgen. Graag kom ik in contact met de personen die direct bij ons betrokken zijn geweest. Dit mag via PB of als reactie op dit bericht.
Sterkte toegewenst. Het blijft een risico sport, ook gewoon hier in NL. Een vriend van me (ex-wedstrijd rijder, tig kilometers gemaakt op allerlei wilde trails) is een aantal jaar geleden op zijn 'thuis' route in de buurt van Utrecht gevallen en is daardoor vanaf zijn middel naar beneden verlamd geraakt. Dat was ongelooflijk schrikken. Diep respect voor hoe hij zijn leven daarna weer opgepakt heeft.
Ik rijd sindsdien altijd wel met dat gebeuren in mijn achterhoofd rond, maar er blijft altijd de kans op ongelukken.

Wanneer ik dan vertel dat ik regelmatig NL MTB routes rijdt op de gravelbike, klinkt dat wel een beetje tegenstrijdig. Maar ik denk wel dat ik op de gravelbike nog meer gefocust ben op het technisch goed rijden en veel actiever met mijn lichaam ben om schokken en evt wegglijders op-/af te vangen.

Heb voor dit weekend wel al besloten de MTB mee te nemen naar Fryslan ;-)
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Berry1000RR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 13:19
Mijn mountainbike: Cube Attention Pro ‘18

Gisteren blauw en rood gereden. Onderweg kwam ik dit tegen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Gewoon iemand die z'n kameel uitlaat.... :winkie: :winkie:
mountainbiken: It's ok to be crap
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Die komt van de kamelenmarkt in Appelscha natuurlijk, https://www.kamelenmarkt.nl/. :-D
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Berry1000RR schreef: ma 12 december 2022, 10:44 Gisteren blauw en rood gereden. Onderweg kwam ik dit tegen:

Afbeelding
Die ben ik vorig jaar ook al eens tegen gekomen op het zandpad vanaf bezoekerscentrum naar begin blauwe route, Liep inderdaad iemand voor met een touw in de hand waar de kameel aan vast zat... :D
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Later deze week + weekend weer bij mijn schoonouders op bezoek. Hoe staat het met de routes? Het zal wel een bende zijn, niet?
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb in oktober alle routes daar diverse keren gereden. Mijn indruk is dat deze routes uitstekend bestand zijn tegen wat regen. Als het 24 uur droog is geweest denk ik niet dat je je zorgen moet maken.

Maar het is een illusie om te denken dat je fiets kraakschoon terugkomt, er zijn altijd wel een paar natte plekjes. Als je die voorzichtig neemt dan valt het heel erg mee.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Appelscha rood was vandaag 99% droog, blauw vrijwel ook 99% droog (heb niet heel blauw gereden vandaag). Zelfs Diever viel mij mee, singletracks lagen droog erbij. Bredere verbindingsstukken tussen de singletracks wel af en toe modder / plasjes. Vledder, de leuke kant van de route, lag er 95% droog bij.

Probleem is dat er vanaf vannacht een bak regen elke dag tot en met het weekend gaat vallen. Dus dan zal zelfs Appelscha erg nat en modderig gaan zijn helaas.
Plaats reactie