Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

FietsZe start crowdfundingsactie om verder te kunnen met mtb-route rond Vledder. 'Ons doel willen we bereiken. En daarbij houden we echt rekening met de natuur'
Fietsclub FietsZe uit Vledder wil graag door met de aanleg van een nieuwe mtb-route rondom Vledder. En ook de route voor mindervaliden moet er komen. Daarom start de vereniging een crowdfundingsactie om dit voor elkaar te krijgen. Doel is 65.000 euro. Dit geld is nodig om juridische hulp in te roepen.
De crowdfundingsactie start via de website fietsze.kentaa.nl.
Westerveld
„We moeten op zoek naar fondsen om ons doel te bereiken”, zegt voorzitter Pieter Bosma van FietsZe. ‘We verwachten dat we juridische hulp nodig hebben. En daar hebben we als vereniging niet voldoende geld voor.’
FietsZe uit Vledder heeft een plan gemaakt om twee nieuwe routes aan te leggen in de omgeving, een mountainbikeroute en een deel voor mindervaliden. Dit plan is omarmd door de gemeente Westerveld, de provincie Drenthe, de Maatschappij van Weldadigheid en Staatsbosbeheer. De club moest een aantal weken geleden echter stoppen met de aanleg van de twee routes vanwege bezwaren van Natuurbeschermingswacht Meppel en Natuuralert in Leiden. Het is deze actiegroepen gelukt om via de rechter een gedeeltelijke stop te forceren op de werkzaamheden. Er zijn in de procedure voor het verkrijgen van een vergunning fouten gevonden. Daarmee hebben ze hun gelijk gehaald bij de rechter.
Omleiding
Een poging om samen naar een alternatief te kijken, mislukte volgens FietsZe. Vorige week heeft de rechter bepaald dat de route over een afstand van negentien kilometer weer open mag. Wel moest er een omleiding worden gemaakt. ‘En dat is voor ons de eerste stap waar we ontzettend blij mee zijn. Deze overwinning hebben we maar binnen. We gaan nu vol voor de rest.’
Voorzitter Bosma van FietsZe verwacht dat ze juridische hulp nodig hebben. ‘En daar hebben we nu het budget niet voor. De procedures hebben ons als vereniging en leden duizenden euro’s gekost. Maar we willen ook niet opgeven.’ En daarom start FietsZe een crowdfundingsactie. ‘We hopen op financiële steun via de crowdfundingsactie zodat we verder kunnen.’
De crowdfundingsactie start via de website fietsze.kentaa.nl. Daar kan een bedrag op gedoneerd worden. ‘We houden strak in de gaten hoe het geld wordt ingezet. De fietsclub hoopt op een bedrag van zo’n 65.000 euro.
Bron: Dagblad van het Noorden
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Iemand nog rond geweest? Diever zal wel een zwembad zijn, maar is Appelscha wel te doen?
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Gisteren heb ik een rondje gedaan, ik had er twee willen doen, maar 1 was voor mij voldoende... :-{

Nog nooit heb ik zoveel tegenstrijdigheden op de route gezien(!). Het overgrote deel is prima te rijden, sommige delen is t mulle zand alweer zichtbaar. Best veel stormschade is er nog zichtbaar, hoofdzakelijk op het noordelijke en oostelijke deel van de route en de bosberg. De stormschade bestaat uit enkele omgevallen bomen (nog ca. 5st over het pad) en vooral heel veel losse takken, voornamelijk van de dennen, waardoor het pad soms moeilijk te zien is en het 'glad' is in de bochten door rollende takken.

Het meest bizarre is de hoeveelheid wateroverlast in het zuidelijke en westelijke deel van de route. De Vleder Aa is flink buiten z'n oevers getreden. Heel 1e deel heide, dus waar de Vledder Aa loopt, is ansich redelijk te doen. Dat wil zeggen, een paar hele diepe plassen en veel bypass sporen om de lange en/of diepe plassen.

Het stukje bos wat volgt is prima, klein beetje modderig, maar dat mag eigenlijk ge3n naam hebben.

Het 2e heidedeel tot het fietspad is eigenlijk niet te doen. Dit deel is veranderd in 1 groot 'meer', waarbij de plassen op de route ongeveer asdiep zijn en een paar honderd meter lang... het pad is ook niet meer te zien / volgen. Er zijn flinke sporen gereden in de iets hoger gelegen heide om überhaupt ergens te kunnen fietsen.

Het 3e heidedeel, na het fietspad, is iets beter. Wel flinke plassen op de laag gelegen delen, maar hier is omheen te fietsen door de hoger gelegen heide. Het pad ligt hier in een soort gootje en dat gootje staat tot de nok toe vol op de laag gelegen delen..

Lang verhaal kort, het beste kan je het 2e en 3e heidedeel even overslaan door vanaf het stukje bos na Vledder Aa even door te steken naar het fietspad. Vervolgend kan je na de parkeerplaats (aan Canada) de route weer opschieten en dan is t rondje ansich goed te doen.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Gisteren ook Appelscha, Bosberg ( en Vledder) gedaan en wat je beschrijft is exact wat het nu is :-q
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Vanmorgen de combi gereden. Het is goed te zien dat het harde werk van de onderhoudsploeg op beide routes zijn werk doet. Met name Diever heeft mij positief verrast. Daar is echt een berg werk verzet. Ondanks het droge weer van de afgelopen weken zijn er toch noch een paar natte plekken waarschijnlijk door de grondwaterstand. Laat je daar niet door tegenhouden, 90% van de routes is uitstekend. Complimenten voor de mensen die de route onderhouden :-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

In mei ben ik hier 2 dagen in de buurt...

Dan wil ik in Diever (Bosweg) starten en dan de twee Appelscha rondjes erbij lussen om daarna weer op Diever bij start uit te komen.

Ik rijd zonder navigatie, dus mijn vraag is of de zwarte verbindingsbordjes een beetje hun werk doen ?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

De verbindingsroute is perfect, kan niet missen. Veel plezier
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

wibas schreef: wo 6 april 2022, 07:36 De verbindingsroute is perfect, kan niet missen. Veel plezier
Top, dank :-q
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Als je op een fietspad zit dat met een bocht naar links het bos uit gaat en je links een uitkijkheuvel-/ toren ziet weet je dat je op weg bent naar de route van Appelscha
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Frieskuh
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 13:37

Gisteren over de routes van Diever en Havelte gefietst en kan niet anders zeggen dan dat de routes er goed bij liggen.
Helaas wel mijn zadeltasje verloren. :cry:

Het is een Ortlieb Micro Two tasje met rolsluiting die onder het zadel in een houder geklikt zit : https://www.mantel.com/ortlieb-micro-two-zadeltas.

Als iemand die gevonden heeft hoor ik dat graag!
It never gets easier, you only go faster...
Batak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 12:25

Vrijdag route Diever gefietst. Wat een leuke en afwisselende route is dit. Het lag er wel heel droog bij met veel los zand. Dat was niet erg, want de enige andere keer dat ik deze route gefietst heb was het een groot modderbad.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Enfin, hier gisteren de Diever en Appelscha routes gereden.

Wat een leuke tracks joh !

Eerlijk gezegd had ik van de grote route Appelscha iets minder verwacht gezien de omschrijving en reviews, maar ik heb mij er prima kunnen vermaken !

De Diever route was wel wat natter en ik zag dat er veel opknapwerk was gedaan, op plekken waar je anders ook normaal gesproken modder zou kunnen verwachten.

Ik kwam nog in een toertocht terecht :lol: en zelfs nog in een treintje, maar als dat incl toertocht, Drentse drukte is... dan is dat een rustige ochtend op de UHR routes :wink:
vwleusden
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 11 augustus 2009, 19:06
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Afgelopen week vanaf de camping alle routes gereden.

Rode route Appelscha, zeer leuke route!
Blauw is ook een mooie route, niet al te technisch.

Diever was afwisselend, nieuwe stukken erin en een paar mooie single tracks. Het overgrote deel van de route is eenvoudig.

Voor de jeugd zijn al deze routes zeer goed te rijden, de oudste vond rood een mooie verrassing na 3/4 blauw gereden te hebben.
2021 Canyon Lux CF
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Volgende keer Vledder / Doldersum ook uitproberen. Zeker ook een leuk rondje en goed te combineren met de overige routes van Appelscha / Diever.

Rood blijft wel het pareltje van het noorden inderdaad.
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Heb jij ook een gpx van Doldersum? Sta nog een week in Appelscha en deze heb ik nog niet gereden.
Plaats reactie