Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Heerlijke week achter de rug in Zuid-Limburg. Voor mij de 1e keer hier (met mtb), maar hier ligt wel wat moois zeg. Geen easy knikkerbaantjes zeg maar. Verrassend mooie, zware, en soms technische trails bezaaid met keien, geulen, en wortels waar ik zeker wat vaker zal terugkeren. :-q

1e rit was de Valkenburg Cauberg route, 2e rit Gulpen, 3e Vijlen/Epen en als afsluiter, en voor mij de mooiste rit, ‘t gedeelte BBC tussen Schin op Geul en Bemelen. Op en af de steilste hellingen van ‘t Geuldal dus.
Valkenburg was redelijk te doen, Gulpen al wat zwaarder, Vijlen/Epen het betere mountainbikewerk, en die BBC noordlus was soms erg zwaar, maar supergaaf. Terug over het plateau om bij te komen, voor de laatste (ook BBC) offroad beklimming van de Keutenberg.

Een dikke aanrader dus voor elke mtb-er die op zoek is naar mooie en uitdagende XC+/Trail routes. Genoeg moois hier om je een week (of langer) te vermaken. Ik was wel blij met m’n wekelijkse Bergschenhoek trainingsrondjes. Zonder die basis heb je hier niet veel te zoeken.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik had je kunnen tegenkomen. 2 ritjes rond Epen-Vijlen gedaan. Sommige stukjes route maar ook veel erbuiten. O.a. 3LP en Voerstreek en het Ellzetter en Vijlenerbos hebben heel veel mooie rustige leuke paadjes. Zeker wat dieper het bos in kom je niemand tegen.

Overigens reed ik donderdag nog stukje van de groene route tegengesteld (op een breed gedeeld pad .. :winkie: ) en daar kwam ik een groep van zeker 10-12 personen tegen van moeder tot 12 jarigen. En die gingen dus de Epen-Vijlen route doen. Wel op een Ebike maar dat is toch niet aan te raden?? :roll:

Ik heb ze gewaarschuwd en succes gewenst. Maar ook van zo'n verhuurder snap ik niet dat ze niet gebruik maken van de kleurcodes die bij de MTB routes horen. Mechelen is dan een veel betere optie.

En de basis Veluwe/UHR is blijkbaar ook voldoende. Maar ik kom dan ook regelmatig in het Limburgse land :kiss: vooral de vlaaien kan ik niet missen :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Wij willen volgende week met 4 man naar Zuid Limburg. Iemand nog tips over een beschikbaar huisje van di tm do/vrij?
Ja we zijn laat ik weet het. :-q
Karren maar!!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Wij zaten toen een week in Topparken Residence Valkenburg (park ligt in Schin op Geul). Uitstekende uitvalbasis. Keurige chalets, en betaalbaar.

Maar je kan ook zoeken op booking.com oid. Zal vast nog wel wat vrij zijn.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4712
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wij gaan meestal naar Mechelerhof in Mechelen.
Hebben ook faciliteiten voor fietsen (afsluitbare berging en afspuit mogelijkheid). Direct aan de route Mechelen en snel (1,5km) naar Vijlen/Epen route en daardoor eigenlijk overal. Ook een keer bij het IJsvogeltje gezeten (Gulpen).

Je kunt je echter afvragen hoe de routes er met al die regen bij zullen liggen. Voordeel is dat je weinig aan kapot kunt rijden want er zijn niet veel singletracks die aangelegd en onderhouden worden.

Het lijkt volgende week wel beter weer te worden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als het nat is, is de route met singletracks over het zilverzand van de Brunssummerheide goed te doen. Een rode route van 19 km vind je buiten Zuid Limburg niet in Nederland (wel korte stukjes die je aan elkaar kan lussen). Als je niet van modder houdt, dan is Luxemburg de volgende. Daartussenin ligt Limburgse löss en vette Ardeense klei. Dus toch maar modderbanden er opzetten en de plattegrond van het huisje uitzoeken op kortste route van voordeur naar douche (waar je dan met fietskleding en al onder kan gaan staan). (of hopen op miraculeuze droogte).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dennis75 schreef: do 22 december 2022, 14:24 Wij willen volgende week met 4 man naar Zuid Limburg. Iemand nog tips over een beschikbaar huisje van di tm do/vrij?
Ja we zijn laat ik weet het. :-q
Hier nog plek van di - do/vrij:
https://www.beaujean-vacances.com/last- ... 59_5.91207

Wel ff letten op de locatie, waar precies wil je zitten?
Kerkrade (stadsere omgeving) is heel anders dan bv Heuvelland (... heuvelland, inderdaad).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

We willen idd de heuvels rondom Maastricht en Valkenburg trotseren. Helaas nog geen appartement of huisje kunnen vinden in de regio 🙄
Karren maar!!
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Willem Altes schreef: vr 23 december 2022, 00:07 Als het nat is, is de route met singletracks over het zilverzand van de Brunssummerheide goed te doen. Een rode route van 19 km vind je buiten Zuid Limburg niet in Nederland (wel korte stukjes die je aan elkaar kan lussen). Als je niet van modder houdt, dan is Luxemburg de volgende. Daartussenin ligt Limburgse löss en vette Ardeense klei. Dus toch maar modderbanden er opzetten en de plattegrond van het huisje uitzoeken op kortste route van voordeur naar douche (waar je dan met fietskleding en al onder kan gaan staan). (of hopen op miraculeuze droogte).
Mn Maxxis Race moeten het maar doen :lol:
Karren maar!!
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Wat een schitterende omgeving om te fietsen! De Roompot Schin op Geul was onze uitvalbasis, prima vertoeven. Ik fiets zeg maar circa een half jaar met betrekkelijk weinig, lees geen hoogtemeters in de benen. Het was pittig maar het afzien waard.
Karren maar!!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Welke routes heb je gereden? Ik weet dat de Valkenburg Cauberg route achter ‘t Roompotpark langsgaat.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

We hebben de volgende routes gereden:

1 HoeveGrKom1-50 / 53,7 km en 637 hoogtemeters
2 De 2 Molens / 58,7 km en 697 hoogtemeters
3 Gravelrit Valkenburg / 62,6 km en 680 hoogtemeters

Km & Hm volgens HH Karoo 2
Karren maar!!
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

In Mei ga ik met mijn ouders en broer een week naar Vaals op vakantie. Ik zie dat de route Vijlen zo ongeveer om de hoek ligt maar ik denk niet dat ik meer als 1 of 2 dagen de kans ga hebben om een rondje op de mountainbike te doen. Is het het waard om de MTB mee te zeulen voor deze route? Is deze te doen op een hardtail? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee zou moeten houden? (Meen iets te herinneren van vervelende doornen in die regio en dat tubeless rijden toch wel benodigd is daar bijvoorbeeld?)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Afhankelijk van wat je smaak is.
Ik vind ‘t Limburgs mooiste, met een beetje Ardennenfeeling. Marathonkarakter. Verwacht geen aangelegde 2.0 flowbaantjes in Limburg!
Hoeveel km en hm wil je rijden per keer, 50km 1000hm per dag?

Ik zou dan de vasts Vijlenroute met de vaste Gulpenroute combineren.
En bv de ‘Oude Voerstreekroute’ doen tegen de grens aan in Blg, daar vind je de gpx van elders hier op ‘t forum. Die is qua ondergrond wat technischer, meer steen… én meidoorn inderdaad :wink: . Daar zijn lekbestendige banden, reserve banden, plakset, nog beter tubeless een pré.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Met mijn huidige conditie is 25 a 30 km met de hoogtemeters er bij denk ik ongeveer wat ik zou kunnen rijden en dan de volgende dag nog "gezellig" kan zijn :oops: . Combineren van routes zit er dan nog niet echt in.
Plaats reactie