Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marx504
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 27 april 2011, 22:08
Mijn mountainbike: Vintage Cannondale, Singular Swift met optioneel een Rohloff en lefty; very vintage gazelle CXSS

Freekenstein schreef: wo 1 maart 2023, 15:37
marx504 schreef: di 28 februari 2023, 23:17 Eigenlijk ook niet veel te vertellen over de laatste 10 jaar. Toen een stalen SS aangeschaft, en die rij ik nog steeds. Saaaaaaai.
Allerlei jaloersmakende ritten mee gereden, de tweede plaatsen op NK's aan elkaar mee geregen.... inderdaad saai allemaal
Oja, zo klinkt het al veel beter!
One Life, live it
Gebruikersavatar
marx504
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 27 april 2011, 22:08
Mijn mountainbike: Vintage Cannondale, Singular Swift met optioneel een Rohloff en lefty; very vintage gazelle CXSS

wamske schreef: wo 1 maart 2023, 15:30

De Lefty zat er zondag nog op, toch? Voor de ruige trails van Schaarsbergen ;)
Ja, momenteel is het een mix van drie stijlen. Lefty en dropper, singlespeed naaf, en overal tape om frame te beschermen tijdens bikepacken. :-D
Gaat goedkomen eind april voor de ACT3 bikepacking tocht in de Ardennen. Dan wordt het rigid met versnellingen en wat tasjes aan t frame.
One Life, live it
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ook in de pre ride ging je er in redelijk stevig tempo mee rond. Moest aardig trappen om bij te blijven.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

CC-Rider schreef: zo 5 maart 2023, 18:34 Ook in de pre ride ging je er in redelijk stevig tempo mee rond. Moest aardig trappen om bij te blijven.
Ik was dus te laat voor die rit oa omdat ik nat ging op 2 aanames: 40 man krijg je echt niet om strak 11u op de fiets, fout. En 40 man single speedend over Schaarsbergen, dat wordt een wachtfestijn van formaat, fout.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik ben van plan een hardtail met steekas om te bouwen naar singlespeed.
Bij de achternaaf heb ik een HG-body en een XD-body.
Wil graag het bestaande Sram crankstel met narrow-wide tandwiel blijven gebruiken.
Welk singlespeed setje en welke kettingspanner raden jullie experts aan?
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

wamske schreef: ma 6 maart 2023, 08:17
CC-Rider schreef: zo 5 maart 2023, 18:34 Ook in de pre ride ging je er in redelijk stevig tempo mee rond. Moest aardig trappen om bij te blijven.
Ik was dus te laat voor die rit oa omdat ik nat ging op 2 aanames: 40 man krijg je echt niet om strak 11u op de fiets, fout. En 40 man single speedend over Schaarsbergen, dat wordt een wachtfestijn van formaat, fout.
Als newbie in de single speed wereld wist ik niet goed wat ik kon verwachten. Je tweede aanname over het wachtfestijn was ik ook wel een beetje bang voor. Ik heb gemeend - op die prachtige zonovergoten dag - een paar zaken te constateren:

Constatering 1: Single speeders houden van het goede leven.
Als er koffie met gebak beloofd wordt, dan moet je zorgen dat je er op tijd bij bent.

Constatering 2: Single speeders zijn een enthousiast volk.
Als er iemand roept: "We gaan!", dan staat iedereen ook te popelen om op te stappen.

Constatering 3: Single speeders zijn bedreven in het rijden van een constant tempo.
Of het nu vlak is, klimmen of afdalen, dat maakt allemaal geen bal uit (zeker niet als er braadworst en bier op je wachten bij aankomst).

Het liep als een geoliede machine. 8)
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Arjan76 schreef: ma 6 maart 2023, 09:52 Ik ben van plan een hardtail met steekas om te bouwen naar singlespeed.
Bij de achternaaf heb ik een HG-body en een XD-body.
Wil graag het bestaande Sram crankstel met narrow-wide tandwiel blijven gebruiken.
Welk singlespeed setje en welke kettingspanner raden jullie experts aan?
Ik gebruik deze meestal
https://www.justpedal.nl/nl/spacer-set/ ... r-kit.html

En op marktplaats word een spanner aangeboden
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ng-spanner

En qua tandwielen pak ik deze
https://www.justpedal.nl/nl/singlespeed ... ocket.html

En dat is allemaal met HG body
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

FreedomRanger schreef: ma 6 maart 2023, 10:37 Constatering 1: Single speeders houden van het goede leven.
Als er koffie met gebak beloofd wordt, dan moet je zorgen dat je er op tijd bij bent.
Er was voldoende ;)
FreedomRanger schreef: ma 6 maart 2023, 10:37 Constatering 2: Single speeders zijn een enthousiast volk.
Als er iemand roept: "We gaan!", dan staat iedereen ook te popelen om op te stappen.
Is niet altijd zo :P
FreedomRanger schreef: ma 6 maart 2023, 10:37 Constatering 3: Single speeders zijn bedreven in het rijden van een constant tempo.
Of het nu vlak is, klimmen of afdalen, dat maakt allemaal geen bal uit (zeker niet als er braadworst en bier op je wachten bij aankomst).
Alleen bier is al voldoende
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Wij gingen ook te laat weg. Bij de splitsing kwamen we bij de eerste groep. Er gingen niet heel veel mensen door naar Arnhem, maar ik had er dik 2 uur voor gereden. Dan wil ik ook een beetje waar voor mijn geld. De muur gedeeltelijk gelopen, maar de rest ging meer dan prima.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Oeps Boom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 10 februari 2013, 17:34

CC-Rider schreef: ma 6 maart 2023, 23:45 Wij gingen ook te laat weg. Bij de splitsing kwamen we bij de eerste groep. Er gingen niet heel veel mensen door naar Arnhem, maar ik had er dik 2 uur voor gereden. Dan wil ik ook een beetje waar voor mijn geld. De muur gedeeltelijk gelopen, maar de rest ging meer dan prima.
Was zelf ook door naar Arnhem. Die muur is ook echt een venijnig klimmetje. Wij hadden nog een stel wandelaars daarzo die doorhadden dat we op de Singlespeed waren dus we kregen nog wat leuke reacties daarzo. Was wel een heerlijk ritje.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Oeps Boom schreef: di 7 maart 2023, 18:28
CC-Rider schreef: ma 6 maart 2023, 23:45 Wij gingen ook te laat weg. Bij de splitsing kwamen we bij de eerste groep. Er gingen niet heel veel mensen door naar Arnhem, maar ik had er dik 2 uur voor gereden. Dan wil ik ook een beetje waar voor mijn geld. De muur gedeeltelijk gelopen, maar de rest ging meer dan prima.
Was zelf ook door naar Arnhem. Die muur is ook echt een venijnig klimmetje. Wij hadden nog een stel wandelaars daarzo die doorhadden dat we op de Singlespeed waren dus we kregen nog wat leuke reacties daarzo. Was wel een heerlijk ritje.
Welke verzet rijden jullie?

Ik rijd nu met 34/16 op 26", maar dat is (voor mij in ieder geval) een kansloze combi voor de Muur van Mariëndaal. :-{
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Oeps Boom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 10 februari 2013, 17:34

FreedomRanger schreef: di 7 maart 2023, 20:45
Oeps Boom schreef: di 7 maart 2023, 18:28

Was zelf ook door naar Arnhem. Die muur is ook echt een venijnig klimmetje. Wij hadden nog een stel wandelaars daarzo die doorhadden dat we op de Singlespeed waren dus we kregen nog wat leuke reacties daarzo. Was wel een heerlijk ritje.
Welke verzet rijden jullie?

Ik rijd nu met 34/16 op 26", maar dat is (voor mij in ieder geval) een kansloze combi voor de Muur van Mariëndaal. :-{
32/18 op een 27.5+. Is een verzet waar ik op de meeste parcoursen mee rond kom. Voor vlakke ritjes aan de lichte kant, maar je moet iets kiezen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

32/17 of 18 op de 29er. Tegenwoordig eigenlijk standaard 18, kom ik ook mee weg in het laag/middengebergte, rijdt wat soepeler in NL en ben te lui om de boel vaak aan te passen :D
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb 34x20 op de Karate Monkey, op 27,5+, maar reed 34x19 op de 29 inch Inbred, en daar wil ik weer naartoe op de KM
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

30x17 op 27,5x3.8 fatbike. Voor de muur had het misschien wel gekund, maar ik zat nog te hoog in de hartslag om vaart te maken.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie