Routes Rijk van Nijmegen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Fabrizio Barbazza schreef: do 5 januari 2023, 00:33 Ik ben erg benieuwd naar het stuk naast de Maldense Baan. Hopelijk slechts onderhoud en geen rigoreuze wijzigingen. Persoonlijk vind ik dit stuk leuker dan het befaamde Trauma Pad.
Ja, dat hoop ik ook: is zeker een van mijn favoriete stukken omlaag in Paars!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

JohanGTT schreef: do 5 januari 2023, 09:52Nu nog een beetje kombochten erin, dan wordt het helemaal feest.
Kombochten liggen er bij honderden op de UHR. Dat die nog weinig voorkwamen, elders, heeft een meerwaarde.
Die chicane’s zijn beter dan enkel ketting rechts en in een streep naar beneden.

Het meer rauwe karakter op Groesbeek mag alstublieft behouden blijven.
Doet de ontwerpers en bouwers van het eerste uur ook eer aan.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Fabrizio Barbazza
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 november 2022, 17:07
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.8

Hopelijk tijdens weekend weer open - ben benieuwd wat de werkzaamheden zijn (geweest)!
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Hier idem. En hoop dat het even wat droger blijft.
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

Fabrizio Barbazza schreef: do 5 januari 2023, 23:33 Hopelijk tijdens weekend weer open - ben benieuwd wat de werkzaamheden zijn (geweest)!
Onderhoud aan stuk gereden tracks en wat aanpassingen. Deze stukken blijven zeker tot na het weekend dicht om nog verder in te klinken. Jullie respect hiervoor wordt gewaardeerd.
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

Voor de liefhebbers van de blauwe route van Mook, deze is weer geheel open na de boswerkzaamheden
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Dat is (vooralsnog) zeker mooi. :-q Hieronder even de platte tekst.

Rechter: Mtb-route Nijmegen mag open blijven want VNC van Jaap Dirkmaat is geen dierenbeschermer
NIJMEGEN - Een opmerkelijke uitspraak van de rechter: de provincie Gelderland hoeft niet handhavend op te treden tegen de mountainbikeroute in Westermeerwijk, onderdeel van het MTB-routenetwerk Rijk van Nijmegen. Die route loopt door het leefgebied van het vliegend hert, een beschermde diersoort.

06-01-23, 12:56
De mtb-route door Heumensoord is gedeeltelijk verlegd vanwege de aanwezigheid van de zandhagedis. Het is een van de maatregelen die MTB Routenetwerk Rijk van Nijmegen heeft getroffen om rekening te houden met beschermde diersoorten.

De bezwaarmaker tegen deze route, de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC) van natuurbeschermer Jaap Dirkmaat, is volgens de rechter geen belanghebbende. Uit de statuten van deze vereniging blijkt namelijk niet dat de bescherming van diersoorten tot haar doelstellingen behoort. Daarom is hun bezwaar niet ontvankelijk verklaard.

Jaap Dirkmaat ageert met zijn VNC al geruime tijd tegen de aanleg van de nieuwe mountainbikeroutes door het Rijk van Nijmegen. Deze route bestaat sinds 2020 uit vier lussen in de gemeenten Nijmegen, Berg en Dal en Mook en Middelaar. Op en nabij deze paden leven de beschermde diersoorten zandhagedis, hazelworm en vliegend hert.

Daarom verzocht VNC de provincie Gelderland handhavend op te treden tegen deze route. Dat verzoek werd door de provincie ongegrond verklaard, waarna de vereniging beroep aantekende bij de rechtbank. Die heeft eerst bekeken of de provincie over het verzoek van VNC een besluit mocht nemen, en constateert dat dit niet mocht aangezien de vereniging niet belanghebbend is.

De provincie had het verzoek dus niet-ontvankelijk moeten verklaren, in plaats van niet-gegrond. In de praktijk komt dat op hetzelfde neer: de provincie hoeft niet handhavend op te treden en de mtb-route mag open blijven. Overigens is de provincie niet doof voor de kritiek van de natuurbeschermer: de stichting MTB-Routenetwerk Rijk van Nijmegen heeft van de provincie wel de opdracht gegeven maatregelen te treffen voor de drie beschermde diersoorten.

Traject Westermeerwijk

Dirkmaat liet eerder weten in eerste instantie zijn pijlen te richten op het traject door Westermeerwijk aan de rand van Nijmegen. Dat is het leefgebied van het vliegend hert. Daarna wilde hij de rest van de route juridisch aanpakken. Mountainbikers horen volgens hem niet thuis in deze natuurgebieden.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Toch aparte conclusie - dus de statuten moeten nu eerst worden aangepast en dan wordt er wel serieus naar gekeken? De VNC zal het hier heus niet bij laten zitten namelijk, wat ik nog wel kan begrijpen ook.

Ben uiteraard blij dat de route open blijft (voorlopig), maar een daadwerkelijke uitspraak kan veel duidelijkheid scheppen voor alle MTB routes in NL.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik denk dat de rechter niet meer meegaand zal zijn dat als een vereniging haar doel aanpast om maar bepaalde dingen te kunnen bewerkstelligen.

Dan lijkt het veranderen van het doel een gerichte actie op een bepaalde groep en een nieuwe stichting oprichten komt ook niet geloofwaardig over.

Neem je verlies Jaap :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Van Facebook:

Let op: komende week groot deel Traumapad en Maldensebaan afgesloten wegens groot onderhoud! Respecteer de afsluitingen alstublieft en volg de aangegeven omleidingen over het verharde pad. 14-1 Zullen de tracks weer open gaan!

De afgelopen dagen hebben een handvol vrijwilligers zich in het zweet gewerkt om groot onderhoud uit te voeren aan zowel het Traumapad als de afdaling Maldensebaan. Er zijn ook enkele wijzigingen in de track aangebracht voor betere waterafvoer, slijtagebestendigheid en uiteraard ook meer plezier.

De tracks liggen er verleidelijk mooi bij maar zijn nog NIET, je leest het goed NIET geschikt om nu te bereiden. De grond is op sommige plekken nog te zacht en een flinke regenbui zal de grond meer doen inklinken. Het voortijdig rijden zorgt voor schade en verkeerde rijlijnen en een langere afsluiting omdat er hersteld moet worden. Spreek dus ook zeker iedereen aan die zich niet houdt aan de afsluiting. Even geduld en dan kan er weer een flink seizoen genoten worden van onze prachtige tracks :)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

“Een opmerkelijke uitspraak van de rechter”

Deze eerste zin van de “onafhankelijke” Gelderlander. Hier laten ze zich wel weer kennen hoor.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Giant-E schreef: vr 6 januari 2023, 19:08 “Een opmerkelijke uitspraak van de rechter”

Deze eerste zin van de “onafhankelijke” Gelderlander. Hier laten ze zich wel weer kennen hoor.
Ik snap je punt over onafhankelijkheid, maar ik vind het eerlijk gezegd ook een wat vreemde constructie. Als Jaap een andere vereniging had gehad, mocht hij wel vragen om een handhavingsverzoek?
Dit klinkt als een gebed zonder eind.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2113
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Rare uitspraak van de rechter. Ik dacht dat Jaap Dirkmaat wél een belanghebbende is.
Plaats reactie