Winterberg (Sauerland) leuk voor XC?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Xplorar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Ulft

kzat eraan te denken om te gaan MTB-en in Winterberg....maar kun je daar wel leuk MTB-en (dan heb ik het niet over de Bike Arena) en heb je daar leuke routes en bijv een jeugdherberg ofzo? . Wel gewoon MTB-en met een Hardtail
There's MORE to Xplore
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
psd
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: xlm

Hoi

Je kan zeker leuk xc biken in Winterberg. Ben er net geweest 3 weken terug. Wel veel brede sotter paden. Omgeving is geweldig. Hebben zelf 6 touren gedaan in 4 dagen.

Kijk eens op de bikearena. Heb zelf met en gps gefietst wat erg makkelijk is hoef je niet steeds op de bordjes te letten. Leuke tour om aan de omgeving te wennen en ook de hoogte meters is tour 17 27 km en 841 hoogte meters. In het begin een hele mooie afdaling en na de helft veel asphalt.
Tour 16 is veel bos en weinig asphalt.
Als je klaar ben is cafe Kramer een aanrader hebben ze heerlijke taartjes. Zit midden in het dorp op het plein. Veel fiets plezier en zeker een taartje gaan eten.

Piet
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Xplorar schreef:(dan heb ik het niet over de Bike Arena)
Waarom niet de Bike Arena? Of je moet daar heb bikepark mee bedoelen. Voor zover ik weet is de Bike Arena het geheel aan vaste XC routes daar, en die zijn zeker aan te raden.
Eat, sleep, ride, repeat
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: BergjeOp, BergjeAf

Gisteren Winterberg Bikepark bezocht.
Aan de overkant van het Bikepark staan borden met routes.
Met Tamarinde Tour 14 gedaan, 27 km met ong. 480 hm.
Doordat wij afweken van de route zijn wij op de Kahler Asten terechtgekomen 841m!.
De eerste helft was een makkie, de 2e helft werd het serieus klimmen en werd het uiteindelijk ook lopen.
Vanaf de Kahler Asten hebben we ons omlaag laten vallen, helaas deed de snelheidsmeter het niet meer,
maar iig boven de 60km/u naar beneden.
Praktisch alleen bos, alleen bij het plaatsje Westfeld een stuk asfalt.
Wil er zelf nog een dag heen in de laatste week van oktober.
De routes zijn "mittelschwer", en niet technisch.
Dus alleen conditioneel.
Wie een keer mee wil en op de route A15, Arnhem zit kan zich aanmelden bia PB.
Bedankt voor het lezen, hou het leuk en Let's Ride!
Tamarinde
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Paid Attention..

Er zijn ook routes voor gevorderden, die zullen vast iets meer techniek eisen ;) Wij deden een licht tot middelzware route 8) Op de site van bike Arena kun je precies welke route hoe zwaar is.
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ook de route voor gevorderden zijn niet bijzonder technisch te noemen.
Ook leuk om te doen: biken (toegestaan) over de Rothaarsteig. Dat is een zeer goed gemarkeerde lange afstandswandeling (Brilon / Dillenburg)die over de hoogste toppen van het Sauerland / Rothaargebirge loopt.

De markering voor de hoofdroute is: Afbeelding

Aanvoerroutes:
Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker

Bij de plaatselijke VVV zou een routekaart voor mtb-routes verkrijgbaar moeten zijn.
Toen ik hier in de zomer naar vroeg was deze kaart niet beschikbaar.
Vandaar dat wij met behulp van de wandelkaart de route hebben gereden.
En de rode routes zijn zwaar genoeg voor de beginnende mtb'er.
Maar het is echt een schitterende belevenis om daar te fietsen als je alleen maar het vlakke Nederland gewend bent. Toppie :-q
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger 3
Contacteer:

Het is een mooie omgeving. Maar als je enigzins technische routes wil rijden dan moet je alleen de zwarte routes rijden. Zelfs die zijn technisch meestal niet uitdagend, zoals je vaker ziet in Duitsland. Beter is om in combinatie met een wandelkaart routes uit te zetten. Bijvoorbeeld via een fietsroute omhoog en wandelroute omlaag.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker

We hebben een stukje zwarte route gelopen!
Rijdend was echt niet mogelijk tegen de Kahler Asten op.
Zelfs lopend was het een "kriem".
Maar technisch...nee, in vergelijking met Dorst e.d. in Nederland.
Dat idee van fietsroute omhoog en wandelroute omlaag zal ik eens bekijken als ik een routekaart heb met bike-routes.
Enne ik ben maar beginner he 8) :tong
Rossifumi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Cube Ams Pro 2005

Ik rij er ook regelmatig, kan route 2 zeer aan bevelen :)
Xplorar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Ulft

bedankt voor alle reacties...nu weet ik al weer meer
There's MORE to Xplore
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Je kunt het beste een boekje met alle routes kopen bij de VVV (10 euro dacht ik). Je zult zo nu en dan een bordje missen en dan komen die kaartjes toch van pas (hoewel ze soms nog onduidelijk zijn). Je kunt met het boekje ook eenvoudig je routes uitzoeken (afstand en hm). Route 2 is inderdaad een aanrader, in het begin ontbreken er alleen aardig wat routepijltjes...
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

floepert99 schreef:Je kunt het beste een boekje met alle routes kopen bij de VVV (10 euro dacht ik). Je zult zo nu en dan een bordje missen en dan komen die kaartjes toch van pas (hoewel ze soms nog onduidelijk zijn). Je kunt met het boekje ook eenvoudig je routes uitzoeken (afstand en hm). Route 2 is inderdaad een aanrader, in het begin ontbreken er alleen aardig wat routepijltjes...
Voor € 20,- koop je bij Rose een boekje met alle benodigde informatie zoals startpunten, hoogteprofielen, routebeschrijfing en geplatificeerde kaarten van alle routes in het sauerland. Ik ben net terug uit Winterberg en z'n boekje werk heel erg goed. je kiest een route uit, haalt de informatie uit het mapje en neemt het mee tijden de tocht.

Uiteraard kin je het boekje ook op andere plaatsen verkrijgen (oa bij Bike arena) maar als ik vanuit Veenendaal naar Winterberg ga kom ik practisch lang Rose en stap ik er meestal wel even naar binnen.

gr Rob
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Gekko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon

Tja, in Winterberg was ik nog niet.
Wel in Willingen.
Ik moet Enrico gelijk geven: ook de 'zwarte' routes zijn niet echt zwaar of moeilijk.
Verder kun je wel heerlijk touren maar soms met wat teveel asfalt.
De freeride-afdaling in Willingen is wel leuk en voor (bijna) iedereen goed te doen.
Maar ik zal er niet zo snel weer heen gaan. De Ardennen zijn dan nog leuker.
Liever een uur door de zeik fietsen dan een uur over fietsen zeiken...
Plaats reactie