Hey!
Sinds een week heb ik een mountainbike en ik wilde aan jullie (de experts) iets vragen m.b.t. het onderhoud van de bike.
Van de dealer heb ik een busje "Cyclon" (spray)smeerolie gekregen om de vork, cassette, ketting etc. mee te onderhouden. Maar aangezien dit busje, met een inhoud van slechts 150 mL, nogal prijzig is (€5,99) in verhouding met WD40 (500mL voor €3,99) wilde ik vragen of ik net zo goed WD40 als smeermiddel voor de voorvork, ketting etc. kan gebruiken?
Groetjes Rob.
Onderhoud met WD40
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
- Contacteer:
Ketting moet je kettingolie voor gebruiken, voorvork door de fabrikant voorgeschrreven smeermiddel of vet zonder lithium, naven en zadelpen gewoon vet (met/zonder lithium) en de rest maakt iha niet heel veel uit, alleen trekt WD40 volgens mij erg veel zand aan, en dan is het dus een no-go.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur
Wd40 is meer een middel om dingen los te maken, het is te dun om bv een ketting te smeren.
Echte fietsolie zoals bv cyclon zijn wat dikker zodat ze goed blijven zitten, en ze trekken ook middel rotzooi aan. je hoeft helemaal niet zoveel te gebruiken, als je hem veel te veel insmeerd gaat er alleen maar meer zand aan de ketting zitten.
Echte fietsolie zoals bv cyclon zijn wat dikker zodat ze goed blijven zitten, en ze trekken ook middel rotzooi aan. je hoeft helemaal niet zoveel te gebruiken, als je hem veel te veel insmeerd gaat er alleen maar meer zand aan de ketting zitten.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
- Contacteer:
Agreed.
Daarom heb je daarvoor ook een soort vet, zoals bevobbeld dat cyclon. Ik heb wel eens geprobeerd een ketting te smeren met teflonspray maar het enige resultaat daarvan is dat de vloer heel erg smerig werd.
Daarom heb je daarvoor ook een soort vet, zoals bevobbeld dat cyclon. Ik heb wel eens geprobeerd een ketting te smeren met teflonspray maar het enige resultaat daarvan is dat de vloer heel erg smerig werd.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
Dus dat is geen goed idee?geforce guy schreef:Agreed.
Ik wilde namelijk voor de winter (dan is het me te koud in te gaan fietsen

-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Grand Canyon Al 8.0 | Fox terralogic | full XT | DT Swiss X 1700 | Formula RX
- Contacteer:
Ik gebruik WD40 juist om de ketting schoon te maken. Zoals eerder al gezegd maakt het vuil los. Hierna de ketting weer goed droog maken en vervolgens smeren met een goed smeermiddel.
Ik gebruik WD40 om mijn schijven te laten blinken
(NOT)
Gebruik goed smeermiddel dan gaat alles veel langer mee en heb je er meer plezier van, je ketting blijft langer schoon met geod smeermiddel. €6 voor een busje smeermiddel is echt niet veel, zeker niet als je ziet hoe lang je er mee kunt doen.

Gebruik goed smeermiddel dan gaat alles veel langer mee en heb je er meer plezier van, je ketting blijft langer schoon met geod smeermiddel. €6 voor een busje smeermiddel is echt niet veel, zeker niet als je ziet hoe lang je er mee kunt doen.
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
- Contacteer:
Ik heb eens bij WD-40 op de site gekeken.
Hierop staat het volgende:
- WD-40 is the ultimate multi-purpose problem solver. WD-40 cleans/degreases, penetrates to loosen up stuck parts, prevents corrosion and is a light lubricant.
Dus het ontvet en smeert tegelijkertijd. Hmmm....
Dat het ontvet klopt en daar gebruik ik het ook voor zoals ze zelf zeggen:
- WD-40 is safe and effective to use on all types of sporting goods. Use WD-40 on your bike to clean, degrease and lubricate your chain, derailleur, gears, cogs, and moving parts. It will help remove stickers.
Toch gebruik ik het zelf niet als smeermiddel, wel als vuil- en vetverwijderaar. Ik vind het gewoon te weinig smeren.
De formule van WD-40 is echter geheim en daardoor zul je nooit weten wat erin zit.
Hierop staat het volgende:
- WD-40 is the ultimate multi-purpose problem solver. WD-40 cleans/degreases, penetrates to loosen up stuck parts, prevents corrosion and is a light lubricant.
Dus het ontvet en smeert tegelijkertijd. Hmmm....
Dat het ontvet klopt en daar gebruik ik het ook voor zoals ze zelf zeggen:
- WD-40 is safe and effective to use on all types of sporting goods. Use WD-40 on your bike to clean, degrease and lubricate your chain, derailleur, gears, cogs, and moving parts. It will help remove stickers.
Toch gebruik ik het zelf niet als smeermiddel, wel als vuil- en vetverwijderaar. Ik vind het gewoon te weinig smeren.
De formule van WD-40 is echter geheim en daardoor zul je nooit weten wat erin zit.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Je kunt het ook kruipolie noemen. Wanneer ijzer vastzit dan spuit je het ertussen en het weekt zich los. Het werkt als een soort cola. De lichte smering is puur voor dat moment, niet voor duurzame smering.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Voor ketting/casette Dry Lub gerbuiken bij droog weer en bij nat weer Wet Lub (bijv van Finish Line Cross Country) ca. 7-8 euro per 120ml flesje. Dit spul werkt als smeermiddel maar ook als beschremmiddel tegen vocht en modder/zand. Het is voor de levensduur van ketting en andere draainde delen essentieel dat je een goed smeermiddel gebruikt. Ongeschikte smeermiddelen zoald WD40 trekken vuil, zoals zand aan en vernaderen daardoor in vloeibaar schuurmiddel. Investeerd dus en het wat duurdere smeermiddel zoals eerder is gezegd, het verlengd de levensduur van dure onderdelen en verdient zichzelf op de lange termijn dus terug
-
- Mtb fanaat
Misschien een gekke vraag: zal motorolie ook geschikt zijn om ketting te smeren?
Ik smeer mijn ketting namelijk altijd met WD40 /soort geliijke daarvan, idd het is erg dus en gaat zo weg.
Ik smeer mijn ketting namelijk altijd met WD40 /soort geliijke daarvan, idd het is erg dus en gaat zo weg.