Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

En dat terwijl er op het bordje van de Mountainbike Buitencode gesproken wordt over MTB. :~
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een gefrustreerde MTB'er die helemaal klaar is met die old skool atbers .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik weet niet waarom deze tekst op het bord is aangebracht, maar ik moet wel toegeven dat toen de pumptrack in het landschap was aangebracht dat ik in eerste instantie ook zoiets had van "wtf?!".

Persoonlijk vind ik nog steeds dat zo een track als deze niet echt in het landschap thuis hoort, het springt wel erg in het oog.
Het is een leuke feature, maar met de oude rammelende afdaling was ook niets mis.

Aan de andere kant is de Veluwezoom ook niet echt het gebied waar je voor je rust hoeft te komen tenzij je de spaarzame plekjes weet te vinden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Rayb81 schreef: zo 11 februari 2024, 19:22 Wel apart, ATB, waar vind je die term nog tegenwoordig.
https://vittorio.cc/index.php?id=7

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Rayb81 schreef: zo 11 februari 2024, 22:33 Ik weet niet waarom deze tekst op het bord is aangebracht, maar ik moet wel toegeven dat toen de pumptrack in het landschap was aangebracht dat ik in eerste instantie ook zoiets had van "wtf?!".

Persoonlijk vind ik nog steeds dat zo een track als deze niet echt in het landschap thuis hoort, het springt wel erg in het oog.
Het is een leuke feature, maar met de oude rammelende afdaling was ook niets mis.

Aan de andere kant is de Veluwezoom ook niet echt het gebied waar je voor je rust hoeft te komen tenzij je de spaarzame plekjes weet te vinden.

Het is een groot gebied, alleen rond het posbank paviljoen is het op mooie dagen in het weekend druk. Zodra je op andere dagen komt of meer dan 1 km van de paviljoen parkeerplaats in het bos, is het super rustig.
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Gezien de omvang van de MTB-routes in de Veluwezoom en de vele mogelijkheden voor alternatieve routes leek het mij leuk om een paar routes uit te stippelen. Soms heb je gewoon geen zin om 50-70 km te rijden; je wilt gewoon een ontspannen rit maken met je partner en/of kinderen, of je hebt nog een uurtje over vanaf Landal Coldenhove en wilt nog snel een leuke rit maken.

Hieronder vind je een aantal routes met de afstand en een bij benadering van de verwachte hoogtemeters. Het verschilt nogal waar ik de route maak; alleen voor die met 1000 hoogtemeters heb ik persoonlijk de route gereden. Volgens Garmin en Strava kom ik op ruim 1050 hoogtemeters uit.

Note:
Soms ontkom je niet aan een stuk(je) asfalt, dus niet boos worden omdat je over asfalt rijdt :)
Alles wat hier staat is legaal en officieel te rijden. Sommige routes kunnen net wat fijner bij stukjes afsnijden of tegen de richting in rijden, maar dat ga ik niet promoten.
Alle routes starten vanaf een gratis en vrij toegankelijke parkeerplaats. Sommige klein, sommige groot, sommige druk (in het weekend) en sommige uitgestorven.

Officiële complete route: klik Bron: MTB Veluwezoom

Plaatje bij de locaties:
Afbeelding

De routes:

Afbeelding
Shooting Mountain, Mayor Flower & Fortune Cookie
Parkeer gratis de auto in Rheden en je rijdt met zo'n 20km drie hele mooie stukken van de route. De Shooting Mountain en Fortune Cookie zijn naar eigen wens net zo vaak te lappen als je wilt. Dit geldt ook voor de Mayor Flower, maar dan pak je wat meer asfalt mee.
20km - 240hm
Download

Afbeelding
Kort lusje vanaf Landal Coldenhove
Om 16:00 ingecheckt en er is nog een uurtje licht over? Pak dan deze lus om je biertje van die avond te verdienen. De route heeft nog twee extra opties:
Op een gegeven moment gaat de route rechts het asfalt over, maar je kunt ook linksaf de rode bordjes aanhouden (Nature Trail). Dit is een rondje (Plaggentrail) en brengt je weer terug naar dit punt.
optie twee is bijna op het eind de rode Oerrr meepakken. Een kleine lus gemaakt voor en door de kids van de locale MTB-vereniging Last Gear i.s.m. Natuurmonumenten. Erg leuk om korte bochtjes te leren.
15km - 80hm
Download

Afbeelding
Enkel de Granny trail, het lager gelegen deel.
Parkeer de auto en na 20 seconden sta je onderaan de switchbacks van de Granny. Lekker lappen, spelen, leren en/of afstellen. Wat je wilt. Gear kun je eventuele in de auto laten, je bent er zo weer.
2km - 45hm
Download

Afbeelding
Enkel de Shooting Mountain trail
Vanaf Rheden trap je de heuvel op en drop je zo de SM in. Deze kun je naar eigen gerief lappen en als afsluiter krijg je nog een lange snelle downhill trip terug naar de auto.
7km - 110hm
Download

Afbeelding
Van alles wat
Mijn favoriete korte testrondje vanaf huis. Wortels, een leuke drop, paar jumps, kombochten, natuur, bospaden, singletracks en een klein stukje asfalt met schitterend uitzicht.
20km - 150hm
Download

Afbeelding
1000hm op de Veluwezoom
Vanaf Eerbeek een lus van 70km voor 1000 hoogtemeters. Zelf gereden en ik kwam op 68km en 1076 hoogtemeters uit. Een mooi trainingsritje voor het klimmen.
70km - 1000hm
Download

Afbeelding
Alle rode lussen
Alle rode lussen gelinkt in één rondje. Je start bovenaan bij de Teerose/Granny. Heb je na een complete rit nog fut, dan kun je de eerste lus met de Teerose en Granny nog eens pakken :-q
45km - 400hm
Download

Ik zal later dit bericht nog wat aanvullen met routes met meer sightseeing en de Loenermark erin verwerkt. Ook zal ik even in een kaartje aangeven waar wat ligt. Dat oriënteert wat makkelijker :-q
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op ma 19 februari 2024, 20:28, 5 keer totaal gewijzigd.
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Die mag wel in de startpost denk
Zit met een blessure op de bank, dus post even wat meer onzin :bier:
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Top!

Gelijk de lange route en de alle rode lusjes in m’n Garmin gezet!
Bijtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Specialized Epic

mooie heldere uitleg! :-q
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

tiewrap schreef: ma 19 februari 2024, 17:07 Die mag wel in de startpost denk
Is geen gek idee :bier:
paulus1981 schreef: ma 19 februari 2024, 19:46 Top!

Gelijk de lange route en de alle rode lusjes in m’n Garmin gezet!
Mooi! Have fun :-q
Bijtje schreef: ma 19 februari 2024, 19:54 mooie heldere uitleg! :-q
Nu nog helderder. Ik heb er een afbeelding van de locaties bij gezet.
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Absoluut. Ik ken ‘t gebied goed, maar zie nu toch nog wat alternatieve paadjes.

Leuk gedaan, Mark. :-q
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Giant-E schreef: ma 19 februari 2024, 20:55
Absoluut. Ik ken ‘t gebied goed, maar zie nu toch nog wat alternatieve paadjes.

Leuk gedaan, Mark. :-q
Dank! Ik heb de link naar het bericht in mijn sig gezet zodat het makkelijker terug te vinden is en ben nu nog wat relaxte routes aan het maken met minder spannende stukken van het noorderdeel.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ken het gebied niet maar wel een goede reden om nu eens te gaan verkennen. Top Mark! :-q
Laatst gewijzigd door Mathijs_7 op ma 19 februari 2024, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mathijs_7 schreef: ma 19 februari 2024, 21:28 Ken het gebied niet maar wel een goede reden om nu eens te gaan verkenne. Top Mark! :-q
Ik geef anders wel een seintje als wij weer eens gaan.
Het is altijd lastig zoeken voor een eerste keer daar.

(Hou wel rekening met meerdere keren lussen rood)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik zie er een 5 van Rheden aankomen :winkie:
Plaats reactie