Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Giant-E schreef: za 26 november 2022, 22:14 Tip: Onderaan de Granny, nadat je de drop (of switchbacks) neemt, direct rechtsaf het fietspad terug nemen ipv de overbodige Emmatrail.
Tnx die tip kreeg ik al van iemand die via de switchsbacks naar beneden kwam en ik via de drops :winkie:

Ik had idd geen zin om nog een keer die Emmatrail te rijden.

@Noin ik bereid me normaliter goed voor en wist niet dat er recent zoveel veranderd was. Paar keer op de borden gekeken die bij sommige trails staan maar werd me niet duidelijk. Er staat bijvoorbeeld niet op waar je je bevindt. Zou wel handig zijn net als op knooppunt route borden.

Maar goed reden genoeg om binnenkort nog een keer te gaan. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Noin schreef: za 26 november 2022, 22:12
Rayb81 schreef: za 26 november 2022, 21:48 Het is een van de ingewikkeldste routes die ik ken.
Zeker nu er 1 richting moet worden aangehouden is er helemaal geen touw meer aan vast te knopen zonder dat je eerst de avond van te voren goed de kaart hebt moeten bestuderen en een route hebt uitgezet.

Ik rijd altijd een beetje een combinatie van oude en nieuwe route, dan kom je op de allermooiste plekken.

De noordelijke lus is misschien wat saai, maar zo eind van de middag is het een erg fijn stuk, wat een rust heb je daar :-q
Blijft een top gebied!
Opzich is er niets mis mee om even uit te zoeken waar je gaat rijden, sowiso is het nou toch ook weer niet zo ingewikkeld :S. Blijkbaar verwachten we tegenwoordig dat alles op hap-klare stukjes aangereikt wordt.
Natuurlijk, een vaste route moet eenvoudig te volgen zijn voor iedereen.
Tegenwoordig wordt alles voor iedereen besloten, niets hoef je meer zelf uit te zoeken.
Zo raakt de mens steeds verder achterop.
Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone, maar alsnog verdwalen we of laten we ons verrassen door het weer.
:-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nou dat laatste :(( :roll: :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Zou sowieso handig zijn als al die rare segmentnamen eens ergens duidelijk worden aangegeven….
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

daniel1975 schreef: zo 27 november 2022, 21:15 Zou sowieso handig zijn als al die rare segmentnamen eens ergens duidelijk worden aangegeven….
Zeker handig en ook al heel lang aanwezig, je moet er alleen wel even voor naar de website van de MTB route Veluwezoom:

https://umap.openstreetmap.fr/en/map/mt ... 666/6.0637

Als je met de muis over de rode lussen gaat zie je de namen verschijnen. En die namen zijn niet raar, maar linken aan het gebied waar deze segmenten liggen.

Shooting Mountain = Deze trail ligt op de Schietberg, voorheen ook de Niner Shooting Mountain genaamd vanwege een sponsering van Niner
Granny = Vanwege de steile klim en het gebruik van de granny (kleinst tandwiel voor) om boven te komen, maar ook vanwege de oma die in het witte huisje vlakbij de trail woont.
Teerose: hierdoor: https://nl.wikipedia.org/wiki/Teerose
Fortune Cookie: Gelukskoekje, deze trail is op een bijzondere manier/een geluk tot stand gekomen Uitleg is te lang en mijn vriendin wilt aandacht.
Oerrr: is een samenwerking tussen Natuurmonumenten en de MTB vereniging in Eerbeek om een kleine technische lus te maken voor de jongere generatie MTB'ers. NM heeft voor de kinderen een programma genaamd Oerrr en zo is deze lus genaamd.
Mayor Flower: Deze ligt langs de Burgemeester Bloemersweg

Niks raars aan, het is juist handig. Zeker op een route met zoveel kilometer en mogelijkheden :bier:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

hanjovdberg schreef: za 26 november 2022, 22:09 Op zich heb ik dus nog redelijk goed gereden alleen dus nog wat vragen over de;

- Oerrr trail met al die splitsingen inderdaad afkort stukjes/extra stukjes. Normaliter zouden we hier met extra rode bordjes werken, maar deze trail is al rood dus dat kan niet. hij is bebord confrm NTFU richtlijn
- en dus volgende keer halverweg de Mayflower (net voor die balkjes uphill) rechtsaf richting lusje Niner en Fortune trail. als je gewoon de bordjes volgt gaat het helemaal goed. Halverwege die MFT staat heel duidelijk een bordje naar rechts en niet rechtdoor. Het is alleen verwarrend als je na de afslag besluit om achterom te kijken, want dan zie je dezelfde kleur wel de oversteek maken. Niet achterom kijken, gewoon bordjes volgen
- en het deel Loenermark overslaan. Ja op een zonnige middag/avond in de zomer is dat prima maar het begon al te schemeren en dat is niet zo leuk ... 8)
- en de Granny trail het beste aan het einde van de route dus .. (ik had geparkeerd aan verbindingsroute blauw net voor Granny trail) persoonlijk vind ik ook dat er nu lastig een goed startpunt te kiezen is waar je makkelijk alle leuke stukken rijdt zonder teveel asfalt/verbinding te pakken. Als je wil afsluiten met Granny is Beekhuizen een logische startplek, maar dat betekent wel dat je de route begint met veel fietspad (tot aan de brandtoren ongeveer)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

daniel1975 schreef: zo 27 november 2022, 21:15 Zou sowieso handig zijn als al die rare segmentnamen eens ergens duidelijk worden aangegeven….
die vraag komt wel vaker voorbij, maar op andere routes heb je 'ST03-21' oid. Is ook niet heel duidelijk. En als ik jou vertel dat ik het heb over de singletrack na de Haverkist of het stuk tussen Signaal Imbosch en Het Asselt, weet je waarschijnlijk ook niet waar ik het over heb...groot gebied, moeilijk te duiden, dus gekke namen die zoals Mark aangeeft zoveel mogelijk verwijzen naar het dichtstbijzijnde herkenningspunt leek de beste optie. Heeft ook tijd nodig. Kijk naar Marmottenbak, Harry Slinger, etc. Ook gekke namen maar iedereen weet waar het is. Wij mogen helaas geen trail-sign met de naam plaatsen...was wel leuk geweest
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

hanjovdberg schreef: za 26 november 2022, 22:25 Paar keer op de borden gekeken die bij sommige trails staan maar werd me niet duidelijk. Er staat bijvoorbeeld niet op waar je je bevindt. Zou wel handig zijn net als op knooppunt route borden.
die borden staan altijd aan het begin (ik neem aan dat je die kleine rode kaartjes bedoelt?)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bram87 schreef: di 29 november 2022, 09:26
hanjovdberg schreef: za 26 november 2022, 22:25 Paar keer op de borden gekeken die bij sommige trails staan maar werd me niet duidelijk. Er staat bijvoorbeeld niet op waar je je bevindt. Zou wel handig zijn net als op knooppunt route borden.
die borden staan altijd aan het begin (ik neem aan dat je die kleine rode kaartjes bedoelt?)
Ja maar dus ook eentje halverwege de Mayflower met een overzichtskaart. En daarop stond niet vermeld waar ik mij bevond. Dat was een beetje verwarrend.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ah oke, ga ik eens checken. Misschien kunnen we een stickertje oid plaatsen
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bram87 schreef: di 29 november 2022, 09:17
hanjovdberg schreef: za 26 november 2022, 22:09 Op zich heb ik dus nog redelijk goed gereden alleen dus nog wat vragen over de;

- Oerrr trail met al die splitsingen inderdaad afkort stukjes/extra stukjes. Normaliter zouden we hier met extra rode bordjes werken, maar deze trail is al rood dus dat kan niet. hij is bebord confrm NTFU richtlijn
- en dus volgende keer halverweg de Mayflower (net voor die balkjes uphill) rechtsaf richting lusje Niner en Fortune trail. als je gewoon de bordjes volgt gaat het helemaal goed. Halverwege die MFT staat heel duidelijk een bordje naar rechts en niet rechtdoor. Het is alleen verwarrend als je na de afslag besluit om achterom te kijken, want dan zie je dezelfde kleur wel de oversteek maken. Niet achterom kijken, gewoon bordjes volgen
- en het deel Loenermark overslaan. Ja op een zonnige middag/avond in de zomer is dat prima maar het begon al te schemeren en dat is niet zo leuk ... 8)
- en de Granny trail het beste aan het einde van de route dus .. (ik had geparkeerd aan verbindingsroute blauw net voor Granny trail) persoonlijk vind ik ook dat er nu lastig een goed startpunt te kiezen is waar je makkelijk alle leuke stukken rijdt zonder teveel asfalt/verbinding te pakken. Als je wil afsluiten met Granny is Beekhuizen een logische startplek, maar dat betekent wel dat je de route begint met veel fietspad (tot aan de brandtoren ongeveer)
Klopt en ik volgde daar ook een ander die wel daarvandaan kwam maar ik dacht hij komt van een aanrijroute 8)

Verder tnx voor de reacties. Ga binnenkort nog een keertje. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wij racerts dit is geen officieel scrabblewoord :oops: zijn gewend om achterom te kijken :-{ en vooral na een bocht :D Het is maar een grapje, ik kijk niet achterom :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

@Hanjo: Als je volgende keer gaat is deze route wel een aanrader om de mooiere plekken te zien en rijden:

Auto parkeren op het einde van de Brandtorenweg. Pak vanaf hier de blauwe route op (naar het noordoosten). Op een gegeven moment kom je na een singletrack op een splitsing* waar de route rechtsaf gaat, maar er ook een pad rechtdoor gaat. Hier hou je rechts aan en dan weer rechts (dat is eigenlijk gewoon de route volgen). Nu zit je op de lus naar het paviljoen/Niner Shooting Mountain trail, uiteraard deze even meepakken :D!.

Vervolg de route verder en na een tijdje kom je bij de Fortune Cookie uit, die ligt aan je rechterhand en start met een soort van pump track in het bos. Persoonlijk vind ik deze niet zo, maar het stuk daarna het bos in is wel heel mooi en best lastig om met snelheid te rijden. Een aanrader!

Hierna volgen twee snelle afdalingen en drie pittige klimmen. Volgas de heuvel af maakt de klimmen erna makkelijker. Na de laatste klim ga je rechtsaf (nog steeds de blauwe bordjes volgen) en dan kom je uit waar je eerder de splitsing (zelfde splitsing* als eerst) en ga je rechtsaf. Dit is ook een tof stukje met een kleine jumpline aan de rechterhand na de trappenklim.

Verder de route vervolgen naar de Plaggenlus/Naturetrail, deze rij je 1.5x als je de Naturetrail mee wilt nemen. Is niet zo heel bijzonder, maar mocht je de kilometers willen maken dan kan het. Op een gegeven moment kom je langs Oerrr, deze heb je al eens gedaan dus nu lekker overslaan. Scheelt verdwalen :winkie: Heuvel af tot op het asfalt, linksaf en direct linkaf weer het bos in. Op een gegeven moment kom je na een aantal km weer terug op het asfalt (fietspad) en gaat de blauwe route rechtsaf (hele scherpe bijna 180graden bocht terug het bos in). Pak deze niet maar rijdt door over het fietspad en pak de eerstvolgende afslag linksaf de groene bordjes (gravelroute) op.

Blijf deze volgen en op een gegeven moment kom je weer uit bij de Fortune Cookie (nu aan je linkerhand). Blijf heel deze route volgen tot je weer bij de Niner Shooting Mountain bent. Deze kun je nu ook weer pakken. Verder is het een kwestie van de groene route verder blijven volgen en je komt weer bij de auto uit.

Enige wat je dan nog niet gedaan hebt is de Teerose en Granny, I saved the best for last :-D Even bijtanken bij de auto en dan de Teerose pakken, die sluit aan op de Granny. Deze kun je meerdere keren doen door na de jumpline of switchbacks/drop terug omhoog te pakken. Na de switchbacks kom je uit op een asfalt fietspad (vlakbij Woodz: https://www.buitenplaatsbeekhuizen.nl/restaurant-woodz). Je kunt nu de korte weg omhoog pakken door het fietspad rechtsaf omhoog te te rijden (vanaf nu is het is het asfalt terug naar de auto) of linksaf en dan rechtsaf weer het bos in voor de Emmatrail (staat op de kaart).

Hiermee heb je nog een stuk onverhard, maar ook hiervan is het eind asfalt naar de auto. Dit is wel een heel mooi stuk langs het Rozendaalse Veld.

Mocht je het willen, dan kan ik wel een GPX van maken :-q

Kaartje bij het verhaal: https://umap.openstreetmap.fr/en/map/mt ... 481/6.0438
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bedankt voor je uitgebreide informatie :-q

De genoemde trails zijn mij wel bekend van 1,5 jaar geleden. De Niner moet ik nu zeker eens gaan doen 8) :winkie:

De Fortune vind ik idd het 2e deel leuker. Vooral die wortelklim :kiss:

In de oude situatie kwam je volgens mij nadat je terug was gereden van de Granny veel makkelijker bij de Niner shooting trail. Tenminste dat herinner ik mij nog van toen. Maar dat was een rit van ruim 100km vanuit huis. Dus sommige herinneringen zijn wat wazig 8) :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

hanjovdberg schreef: di 29 november 2022, 12:50 Bedankt voor je uitgebreide informatie :-q

De genoemde trails zijn mij wel bekend van 1,5 jaar geleden. De Niner moet ik nu zeker eens gaan doen 8) :winkie:

De Fortune vind ik idd het 2e deel leuker. Vooral die wortelklim :kiss:

In de oude situatie kwam je volgens mij nadat je terug was gereden van de Granny veel makkelijker bij de Niner shooting trail. Tenminste dat herinner ik mij nog van toen. Maar dat was een rit van ruim 100km vanuit huis. Dus sommige herinneringen zijn wat wazig 8) :lol:
Ik heb de oude route nooit gereden (toen woonde ik nog in het westen en niet in Eerbeek), maar er staat me iets bij dat je inderdaad van de Granny onderlangs makkelijker naar de Niner kon rijden inderaad. Rayb81 zal dat wel weten denk, die weet de oude route nog uit zijn hoofd :-D

Als je de Niner nog niet gedaan hebt dan moet je die zeker doen! Ik pak af en toe wel eens de auto naar Rheden om enkel die trail een aantal keer te pakken, hij is echt heel tof.
Plaats reactie