Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Heb woensdag een rondje gereden. Schoorl ligt er met dit weer echt fantastisch bij.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Bij hoge uitzondering op zondagmiddag wat rondjes gedaan en met verbazing staan kijken (en luisteren) naar een grote groep huurfietsers op e-bikes. Medelijden met die fietsen want die hadden het hoorbaar heel zwaar. En medelijden met het parcours. Ik vind het leuk dat mensen op een toegankelijke manier kennis kunnen maken met de sport maar jeetje, hier word je niet vrolijk van. Slippend, stuiterend dwars door en over alles heen. Express van de route af rijden om voor de lol/aandacht ergens vanaf te rijden. Steeds midden op het parcours stoppen om op de rest van de groep te wachten. Ik hoop oprecht dat mensen een leuke dag hadden (volgens mij hadden ze wel lol) maar van mij mag net het iets meer in de geest van het mountainbiken/harmonie met de natuur/minder f-ing a-relaxt*. Stukje eftelingmentaliteit dat als je het mij vraagt niet echt past in een natuurgebied.

/einde rant (en het is geen rant tegen e-bikes, voor de duidelijkheid)

*) doorhalen wat niet van toepassing is
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ach ja, dat zal zo blijven. Ergens kun je het ze niet eens kwalijk nemen ook. Ze hebben vaak geen benul hoe of wat.
Het is nou niet zo dat je net als op de snelweg eerst een half jaar moet lessen voordat je "los" mag.
Maar irritant is het wel als ervaren MTBer dit te aanschouwen.

Ik heb zaterdag rond 12:00 een rondje gedaan. Bij de start zat een engels sprekend iemand zich hardop te verbazen over mijn RS1 voorvork. :lol:
Ik rij sinds 2 jaar niet meer voor snelle tijden en lang niet meer zo vaak als voorheen. Toch had ik het rondje in 37 minuten gereden. De basis conditie blijft blijkbaar best lang hangen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

chrisscross schreef: ma 24 april 2023, 12:09 Ach ja, dat zal zo blijven. Ergens kun je het ze niet eens kwalijk nemen ook. Ze hebben vaak geen benul hoe of wat.
Het is nou niet zo dat je net als op de snelweg eerst een half jaar moet lessen voordat je "los" mag.
Maar irritant is het wel als ervaren MTBer dit te aanschouwen.
Ik neem het zo'n groep niet direct kwalijk. Wat je zegt, ze hebben geen idee. Wat dat betreft ligt de verantwoordelijkheid om hen dat idee mee te geven misschien meer bij de verhuurder. Al zal hun invloed op wat mensen doen en laten ook niet oneindig zijn. Als het kan en zin heeft probeer ik mensen er op een positieve manier op te wijzen wat de bedoeling is maar bij deze groep wist ik niet waar te beginnen dus heb het maar gelaten. Ik heb ze een paar minuten voorsprong gegeven en ben lekker met m'n eigen rondje verder gegaan.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3896
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik was gisteren met mijn neefje op de VAM berg. (Lijnen verkennen voor 3 nations) Daar heb helemaal geen last van. Veels te zwaar en moeilijk voor dat soort types. :winkie: Dus meer dike rockgardens op de routes. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1332
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: ma 24 april 2023, 12:56 Ik was gisteren met mijn neefje op de VAM berg. (Lijnen verkennen voor 3 nations) Daar heb helemaal geen last van. Veels te zwaar en moeilijk voor dat soort types. :winkie: Dus meer dike rockgardens op de routes. :bier:
In Wijster zitten ook geen 6 mountainbike verhuurders vrees ik;-)

Ik vraag mij af of de verhuurders weten hoe het gedrag van hun klanten is en hoe/of er instructie richting de klanten is over het gedrag op de route en in de (kwetsbare) natuur? Vanuit MTB-Noordwest hebben we, op verzoek van één van de verhuurders, vorig jaar de '11 MTB geboden van Schoorl' gemaakt. Deze zijn via de verhuurders en de socials gedeeld, maar kennelijk nog niet bij iedereen bekend.
Afbeelding

Wat betreft (de verhuur van) E-bikes....dat is echt de doodsteek voor de sport, het draagvlak onder overige recreanten en beheerders, de natuur en uiteindelijk schieten de verhuurders zich er zelf mee in de voet. Bijna alle verhuurders verhuren e-MTB's. Een heel groot deel van de klachten over MTB's komen van asociaal gedrag op E-MTB's....kennelijk trekt het een bepaald publiek aan. Waarbij ik overigens niet alle e-mountainbikers over 1 kam wil scheren.

dussssssssss©
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 789
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Dat lijstje met geboden was wel grappig idd, vooral omdat het niet allemaal geboden waren
Meerder malen met Floor besproken dat een sticker op elke huurfiets bovenbuis met wat uitleg mbt MTB etiquette geen kwaad kan.

MTB etiquette tbv gebruik Schoorlse MTB route(s)

1) Fiets alleen op de aangegeven route
2) Stop niet op de route, houdt de route altijd vrij
3) Stap af als je niet durft/kunt, houdt de route altijd vrij
4) Laat geen afval achter op de route
5) Je bent te gast in ons bos. Wees er aub zuinig op.

:winkie:

Van het weekend tijdje bij de Kneet gestaan, opmerkelijk te zien wat er zoal voorbij komt, je vraagt je aan de hand van de gezichtsuitdrukkingen toch wel regelmatig af of die mensen het wel leuk allemaal vinden :winkie:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ironhorse Erik schreef: ma 24 april 2023, 13:41 Dat lijstje met geboden was wel grappig idd, vooral omdat het niet allemaal geboden waren
Meerder malen met Floor besproken dat een sticker op elke huurfiets bovenbuis met wat uitleg mbt MTB etiquette geen kwaad kan.

MTB etiquette tbv gebruik Schoorlse MTB route(s)

1) Fiets alleen op de aangegeven route
2) Stop niet op de route, houdt de route altijd vrij
3) Stap af als je niet durft/kunt, houdt de route altijd vrij
4) Laat geen afval achter op de route
5) Je bent te gast in ons bos. Wees er aub zuinig op.

:winkie:
Dit is helemaal geen slecht idee. Moet prima in een compacte maar goed leesbare sticker te realiseren zijn. Met of zonder die smilie?
Ironhorse Erik schreef: ma 24 april 2023, 13:41 Van het weekend tijdje bij de Kneet gestaan, opmerkelijk te zien wat er zoal voorbij komt, je vraagt je aan de hand van de gezichtsuitdrukkingen toch wel regelmatig af of die mensen het wel leuk allemaal vinden :winkie:
Ik krijg soms een opmerking dat ik lachend de berg op fiets maar dat is mijn grimas als ik diep ga.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1332
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Ironhorse Erik schreef: ma 24 april 2023, 13:41
Meerder malen met Floor besproken dat een sticker op elke huurfiets bovenbuis met wat uitleg mbt MTB etiquette geen kwaad kan.
En, Floor is gelijk in actie gekomen en heeft stickers besteld?

Dussssssss©
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized S-works epic 2022, Specialized Epic beach 2021, Canyon spaectral 29 CFR 2023

Het blijft altijd lastig met huurfietsers, aan de ene kant is het mooi dat mensen hierdoor kunnen proeven aan een fantastische sport/hobby, aan de andere kant vind ik Schoorl niet echt de ideale plek om mensen zonder ervaring op los te laten, er zijn natuurlijk veel technischere plekken te vinden in nederland, maar neem nou een afdaling van de nok, waar eigenlijk geen escape mogelijk is is misschien voor een absolute beginner net iets te hoog gegrepen.

Wat betreft e-mtb’s, als het aan mij lag zouden die alleen op dokters recept gereden mogen worden in nederland!
It’s ok if you don’t like mountain-biking, it’s kind of a smart people sport anyway
Michel MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 30 januari 2022, 21:41

Mensen met huurfietsen en of ebikes zijn wat mij betreft van harte welkom! . . Lekker genieten van de natuur en een leuke dag beleven ! Prima voor de inkomsten van de regio, als je in Schoorl woont dan ben je ondertussen wel gewend aan al die toeristen. En dan staan ze een keer stil, nou ja dat gebeurd, dan wacht je even of ga je met je geschoren benen al schuimbekkend je strava tijd lekker doordeweeks verbeteren.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1332
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Michel MTB schreef: di 25 april 2023, 08:05 Mensen met huurfietsen en of ebikes zijn wat mij betreft van harte welkom! . . Lekker genieten van de natuur en een leuke dag beleven ! Prima voor de inkomsten van de regio, als je in Schoorl woont dan ben je ondertussen wel gewend aan al die toeristen. En dan staan ze een keer stil, nou ja dat gebeurd, dan wacht je even of ga je met je geschoren benen al schuimbekkend je strava tijd lekker doordeweeks verbeteren.
Iedereen is van harte welkom ongeacht de fiets, maar personen die zich misdragen(al dan niet bewust) en daarmee de sport een slecht imago geven en de natuur beschadigen kunnen we missen als kiespijn. Ik ben vaak in het bos en de zaken die Oli4k beschrijft zijn schering en inslag;
-bewust buiten de route rijden op wandelpad(huurders en locals)
-bewust nieuwe sporen maken omdat je dat steile duin op een ebike wel omhoog kunt stampen(locals en huurders)
-driftend door bochten en daarmee de (kwetsbare)toplaag slopen(meestal locals)
-over de wandelpaden fietsen omdat de accu leeg is en de route dan toch wel zwaar is....(huurders)
-keihard schreeuwend, al dan niet met muziek via een speaker, over de route fietsen met grote groepen(vaak huurders)
-groep Bergense kakkers op E-bikes die schijt aan dronken naadje hebben en overal fietsen waar het niet mag.(locals)
En zo kan ik nog wel ff doorgaan met het noemen van situaties die de sport niet helpen.

Vergeet niet dat er in de regio Schoorl denk zo'n 300-350 huur MTB's zijn. Als die op een zondag 2 keer verhuurd worden en 10% zich misdraagt...you do the math.
De locals probeert MTB-Noordwest op te voeden. En tot op zekere hoogte de huurders ook(via de verhuurders), maar sommige verhuurders zouden hier meer actief in moeten zijn...ook uit eigen belang op de lange duur. Ik krijg nu vaak het idee dat ze door een zater-/zondagdaghulp een fiets onder de reet krijgen en zoek het maar uit. Met de aantallen die we op Schoorl zien gaat dit op den duur(en kennelijk nu al) voor problemen en irritaties zorgen en wie weet wat nog meer....

en over Stravahijgers kan ik desgewenst ook een epistel schrijven als je wilt.... :bier:

dusssssss©
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 789
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Michel MTB schreef: di 25 april 2023, 08:05 Mensen met huurfietsen en of ebikes zijn wat mij betreft van harte welkom! . . Lekker genieten van de natuur en een leuke dag beleven ! Prima voor de inkomsten van de regio, als je in Schoorl woont dan ben je ondertussen wel gewend aan al die toeristen. En dan staan ze een keer stil, nou ja dat gebeurd, dan wacht je even of ga je met je geschoren benen al schuimbekkend je strava tijd lekker doordeweeks verbeteren.
Nou, op de meeste plekken maakt het niet zo heel veel uit maar er zijn een aantal afdalingen waar je ze liever niet als passief obstakel tegenkomt.

Verder eens hoor, vrijheid blijheid, en die yoga broeken op de huurfiets blijven een stuk beter om naar te kijken dan kamelentenen boven een set geschoren beentjes.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ironhorse Erik schreef: di 25 april 2023, 09:42 Verder eens hoor, vrijheid blijheid, en die yoga broeken op de huurfiets blijven een stuk beter om naar te kijken dan kamelentenen boven een set geschoren beentjes.
:lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Het is gewoon teveel denk ik. De huurfietsers zijn zeker goed en leuk voor de sport. Het zijn er echter stomweg teveel, en die Emtb's maken het alleen maar erger in de verhuur. Waarom zou je netjes fietsen als je motortje je er toch doorheen sleurt.

Mijn inziens zijn die dingen bij de doorsnee huurder sowieso in de verkeerde handen en moeten die mensen lekker een normale mtb huren.

Toch vraag ik me qua verhuur niet af of die markt niet een keer verzadigd is. Als enkel in het hoogseizoen iedereen op die dingen gaat rijden, staan ze de rest van de tijd toch stof te happen?
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie