Dice kaartte het al aan in mijn Nukeproof-topic, maar na één ritje op een fully was ik verbaasd over hoe soepel dat reed, hoeveel grip je had en hoe makkelijk je kon poppen. Fast forward twee jaar: veel geleerd, veel gereden in binnen- en buitenland, veel kilometers op de Mega gezet, veel upgrades gedaan en vooral veel grenzen verlegd, maar...
... er mist iets. Ik had niet het gevoel dat ik verliefd was op de fiets toen ik ervan wegliep. Moet dat dan? Ik vind van wel. De lijnen van de stalen Sour miste ik wel, al reed de Mega uiteraard beter omdat hij alle foutjes wegfiltert.
Een nieuwe fiets stond al een tijdje op de wensenlijst, maar ik kreeg het niet over mijn hart om 2500 euro neer te leggen voor een Starling Murmur of 2k voor een Dawley T16—de enige opties (in mijn ogen) voor een vervangend frame. Daarbij moest er dan ook weer een andere demper komen, dus de kosten liepen snel op.
Tot deze video vorige week op Pinkbike kwam. Aangezien een stalen hardtail nog steeds in mijn hart zat. Na een reactie van mij kreeg ik direct een zwik medestanders, de werkzaamheden op kantoor schoven naar de achtergrond, en de servers van Google draaiden op volle toeren.
Eisen:
- Staal
- Hardtail
- 140-160 mm veerweg
- Sub-1000 euro
- Liefst met een 31.6 mm zadelpen en interne bekabeling
's Nachts om 02:00 stond ik op het punt om de Bardino te bestellen, aangezien die in de aanbieding voor 500 euro van de hand ging. Na er toch een paar uur over geslapen te hebben, lag de Kona me toch meer naar de smaak. Gelukkig stond er nog een nieuwe in Oostenrijk in mijn maat. Direct besteld en daarna op zoek gegaan naar onderdelen om hem op te bouwen.
De komende dagen druppelen de onderdelen binnen die nodig zijn voor de opbouw. Met een beetje geluk kan ik na het weekend rijden.

Speclist:
Frame: Kona Honzo ESD
Vork: DVO Onyx SC D1 160mm + Vohrsprung Smashpot coil conversion
Wielset: XC - DT Swiss XM481 met Erase naven Enduro - Reverse Blackhole velgen met Octane One naven
Banden: Wolfpack Race & Speed 29x2.4 - Continental Krypotal - Argotal 29x2.4
Remset: Shigura MT7 Pro HC met XT mastercilinders
Remschijven:203mm/203mm Magura Storm HC
Derailleur: SRAM GX AXS + Eagle rocker paddle
Cassette: SRAM NX 12-speed 11-50
Cranks: Unite Enduro 165mm + 30 oval
Pedalen: Crankbrothers Mallet E LS
Stuur: Raceface Next R 35 760mm
Stuurpen: Renthal Apex 35 50mm stem
Dropper: OneOne Components 210mm + Wolftooth remote
Zadel: Nukeproof Enduro