Kona Honzo ESD - roadgap Willingen afgevinkt

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kan ik op een hardtail hetzelfde als wat ik nu durf op een zwaar overbemeten fully met 160-170 mm? Daar ga ik de komende tijd achter komen.

Afbeelding

Dice kaartte het al aan in mijn Nukeproof-topic, maar na één ritje op een fully was ik verbaasd over hoe soepel dat reed, hoeveel grip je had en hoe makkelijk je kon poppen. Fast forward twee jaar: veel geleerd, veel gereden in binnen- en buitenland, veel kilometers op de Mega gezet, veel upgrades gedaan en vooral veel grenzen verlegd, maar...

... er mist iets. Ik had niet het gevoel dat ik verliefd was op de fiets toen ik ervan wegliep. Moet dat dan? Ik vind van wel. De lijnen van de stalen Sour miste ik wel, al reed de Mega uiteraard beter omdat hij alle foutjes wegfiltert.

Een nieuwe fiets stond al een tijdje op de wensenlijst, maar ik kreeg het niet over mijn hart om 2500 euro neer te leggen voor een Starling Murmur of 2k voor een Dawley T16—de enige opties (in mijn ogen) voor een vervangend frame. Daarbij moest er dan ook weer een andere demper komen, dus de kosten liepen snel op.

Tot deze video vorige week op Pinkbike kwam. Aangezien een stalen hardtail nog steeds in mijn hart zat. Na een reactie van mij kreeg ik direct een zwik medestanders, de werkzaamheden op kantoor schoven naar de achtergrond, en de servers van Google draaiden op volle toeren.

Eisen:
  • Staal
  • Hardtail
  • 140-160 mm veerweg
  • Sub-1000 euro
  • Liefst met een 31.6 mm zadelpen en interne bekabeling
Na flink wat heen en weer appen met een Deense vriend kwamen we samen uit op een Honzo ESD, Nordest Bardino, Commencal Meta HT en een Production Privee GT.

's Nachts om 02:00 stond ik op het punt om de Bardino te bestellen, aangezien die in de aanbieding voor 500 euro van de hand ging. Na er toch een paar uur over geslapen te hebben, lag de Kona me toch meer naar de smaak. Gelukkig stond er nog een nieuwe in Oostenrijk in mijn maat. Direct besteld en daarna op zoek gegaan naar onderdelen om hem op te bouwen.

De komende dagen druppelen de onderdelen binnen die nodig zijn voor de opbouw. Met een beetje geluk kan ik na het weekend rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Speclist:
Frame: Kona Honzo ESD
Vork: DVO Onyx SC D1 160mm + Vohrsprung Smashpot coil conversion
Wielset: XC - DT Swiss XM481 met Erase naven Enduro - Reverse Blackhole velgen met Octane One naven
Banden: Wolfpack Race & Speed 29x2.4 - Continental Krypotal - Argotal 29x2.4
Remset: Shigura MT7 Pro HC met XT mastercilinders
Remschijven:203mm/203mm Magura Storm HC
Derailleur: SRAM GX AXS + Eagle rocker paddle
Cassette: SRAM NX 12-speed 11-50
Cranks: Unite Enduro 165mm + 30 oval
Pedalen: Crankbrothers Mallet E LS
Stuur: Raceface Next R 35 760mm
Stuurpen: Renthal Apex 35 50mm stem
Dropper: OneOne Components 210mm + Wolftooth remote
Zadel: Nukeproof Enduro
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op zo 18 mei 2025, 20:38, 3 keer totaal gewijzigd.
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Is eigenwijs
Contacteer:

Heel erg gaaf! Aan een stalen hardtail is weinig rationeel, ik begrijp dat wel :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Kona Lisa

Less yappin', more brappin'!
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Sweet! Zweedse vork zou mooi staan :)
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

zonoskar schreef: ma 31 maart 2025, 17:58 Sweet! Zweedse vork zou mooi staan :)
Dit is wel het streven inderdaad. Even mijn oude demper en vork verkopen en dan komt er een RXF36 8)
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

MarkMeisner schreef: ma 31 maart 2025, 16:18.. er mist iets. Ik had niet het gevoel dat ik verliefd was op de fiets toen ik ervan wegliep. Moet dat dan? Ik vind van wel.
Tja, ieder z'n ding...
Afbeelding

MarkMeisner schreef: ma 31 maart 2025, 16:18Na een reactie van mij kreeg ik direct een zwik medestanders, de werkzaamheden op kantoor schoven naar de achtergrond, en de servers van Google draaiden op volle toeren.
Is dit een verkapte manier om degene die reageerden de schuld te geven of degene die niet gereageerd hebben dat een hardtail leuks is maar geen vervanging van een fully :lol:

Er is niets mis met een stalen hardtail, maar om Alpen of zelfs Ardennen - leuk voor een enkele keer - met een hardtail te rijden, wordt toch wel enigszins behelpen... Zelfs kun je er dezelfde trails op rijden de manier waarop gaat niet echt hetzelfde zijn.

Persoonlijk zou ik liever de demper en vork voor de Mega behouden (om die voor vakantie e.d. te kunnen opbouwen) en bij RCZ een goedkope 36 proberen te scoren dan een dure vork in een hardtail hangen. :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Welkom terug bij de club :bier:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

cheeta schreef: ma 31 maart 2025, 20:37 Bij RCZ een goedkope 36 proberen te scoren dan een dure vork in een hardtail hangen. :bier:
Ze komen weer af en toe voorbij, nog steeds niet goedkoop maar wel heel dikke kortingen. Volgens mij een paar weken geleden voor 500 euro.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Gaaf :-q

Tip van flip... gooi er 35mm velgen onder. Heb ik laatst ook gedaan bij mijn Kona hardtail (en gebouwd door Jan the Man, hierboven) en dat rijdt top met 2.6 banden eronder. Bijna net een fully :winkie:
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Dat is voor het buitenland wel iets waar ik naartoe wil ja, dat lees ik meer. 2.6 met insert achter op een bredere velg.

Zouden er zilveren 35mm velgen bestaan? 8)
cheeta schreef: ma 31 maart 2025, 20:37 Is dit een verkapte manier om degene die reageerden de schuld te geven of degene die niet gereageerd hebben dat een hardtail leuks is maar geen vervanging van een fully :lol:
Wie zwijgt stemt toe :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mooi wark,

Hardtail party!! Als hij af is maar een keer samen wat spelen bij Lunteren, neem ik de Vendetta mee :-q

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op di 1 april 2025, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: di 1 april 2025, 15:00 Hardtial party!! Als hij af is maar een keer samen wat spelen bij Lunteren, neem ik de vendetta mee :-q
Leuk bij mij in de voortuin :-q (neem ik de Ragley BigWig mee)

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Deal!

Afbeelding
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Dik ding! Erg benieuwd wat je er van b(r)ouwt.
Ik heb inmiddels een Pike in mijn Unit gezet, als alternatief voor de starre vork. TBH, ik was vergeten hoe leuk een hardtail is.
Er zit ook een angleset in; ik kom niet aan de ESD geo nummers, maar met 66degr HA ook niet gek 8)
(ja, idd, er reed voorheen dus met een 66degrHA star :winkie: )
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MarkMeisner schreef: di 1 april 2025, 12:21 Dat is voor het buitenland wel iets waar ik naartoe wil ja, dat lees ik meer. 2.6 met insert achter op een bredere velg.
2.8 als het past :-q
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Jan the Man schreef: di 1 april 2025, 15:15
Heckler40 schreef: di 1 april 2025, 15:00 Hardtial party!! Als hij af is maar een keer samen wat spelen bij Lunteren, neem ik de vendetta mee :-q
Leuk bij mij in de voortuin :-q (neem ik de Ragley BigWig mee)

Ciao
Jan
Als er daadwerkelijk een (LT)HT partijtje komt en alu ook getolereerd wordt, haak ik graag aan!
Plaats reactie