Voorbereiding Green divide

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik zou op een werkdag absoluut niet kunnen eten.....wat ik zou eten tijdens het fietsen en of andersom :roll:
Nooit gekund trouwens :( met welke sport dan ook uit het verleden :wink:

Dat je alles goed zou moeten trainen.... is één ding wat zeker is, maar vergeet niet dat rusten en opladen ook erg belangrijk zijn :-q
Stapelen......daar ben ik altijd al goed in geweest :D en eigenlijk nog steeds :roll: al moet ik daarmee heel erg oppassen anders wordt ik super snel te zwaar :-{ nog zwaarder :o
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.

Sram

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Haha ken het. Ik neem sws de evoc nog mee. Zit 2,5 liter in ook.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Fastcruiser schreef: do 6 februari 2025, 19:00 Ik neem aan dat die twee bidons onderweg wel eens worden bijgevuld (NL kent lekker veel tappunten) want op zo'n afstand raak je normaal wel wat liters kwijt.
Euh...

Zal ik voor de vorm maar ja zeggen?

Ik draai dat op 1,5 liter weg.

Net zoals koolhydraten stapelen is droog trainen ook achterhaald blijkbaar.

Tijdens mijn laatste 6 uurs wedstrijd heb ik vrijwel continue zone 3 gereden, dat heb ik met 3 kleine bidons gedaan, 3 of 4 gelletjes.
Wel gigantisch veel cafeïne (had ook enigszins een overdosis) erin geduwd met het drinken, maar die dosering is gewoon ontzettend moeilijk te bepalen.

Hier kan je de data vinden
https://strava.app.link/yOYffTY7LQb

Ik heb al vaker gehoord dat ik het 'niet goed' doe, alleen heeft iedereen die dat zei had nog nooit op een podium gestaan.

Dit soort dingen blijven uiterst persoonlijk, de beste voorbereiding is zoveel mogelijk proberen te simuleren, alles wat je de eerste keer minder goed doet, doe je de volgende keer anders en dan is er wel weer iets anders niet optimaal....
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Trouwens drinken lukt ook niet in de hoeveelheid in tegenstelling tot een werkdag :roll:
Dus eten is minimaal 4x meer op de fiets dan met werken ....
En drinken andersom :roll: op een werkdag drink ik makkelijk 1,5 liter weg ......en met een dag fietsen max 1 liter en dan ook nog in de zomer :o

Sram

Dan Empfield
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Peelrijder schreef: do 6 februari 2025, 22:36 Zal ik voor de vorm maar ja zeggen?

Och het hangt ook van het moment af. In de winter drink ik amper maar eind mei zou dat wel heel anders kunnen zijn. In Luxemburg bij 30 graden zat ik op 3,5 liter op zo'n 100 km - en dan amper pissen onderweg.

Nu vreet ik geen gelletjes maar alleen repen (en bananen). Daar zou ook een verschil in kunnen zitten :wink:
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Niet moeilijker maken dan het is. Gewoon af en toe een wat langere tocht maken ( en daarbij rustig rijden op vetverbranding) en zorg dat je onderweg regelmatig eet en drinkt. Je hoeft geen records te breken. Dus gewoon krentenbollen, gemberkoek of boterhammen met jam , enz. zijn goed genoeg. Als je met 35 a 40 km per uur gemiddeld zou willen rijden dan wordt het anders, maar met de snelheid die je van plan bent, kan je op een groot deel vetverbranding rijden. Dat moet je wel trainen, vandaar de wat langere trainingsritten. Drie uur is dan al een mooi begin en dat een beetje opvoeren qua duur.
Justmtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Misschien heb je hier nog wat aan, gaat over de voorbereiding van Rebound, das meen ik 320 km op een dag.

https://podcastluisteren.nl/ep/Beter-Worden-75-REBOUND

Krijg je trouwens geen koppijn dan Peelrijder? Ik heb echt knallende koppijn na afloop als ik lange tochten maak en te weinig drink. En dat zijn dan geen marathons maar hooguit 5 a 6 uur rustig peddelen.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik heb met fietsen nog nooit hoofdpijn gekregen :-q of het nu rustig of wat harder gaat :-q
Maar wel hier en daar andere pijn-tjes :-{ maarja dat stamt weer uit ooit eerdere blessures van vroeger :(

Sram

Dan Empfield
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Peelrijder schreef: do 6 februari 2025, 22:36
Fastcruiser schreef: do 6 februari 2025, 19:00 Ik neem aan dat die twee bidons onderweg wel eens worden bijgevuld (NL kent lekker veel tappunten) want op zo'n afstand raak je normaal wel wat liters kwijt.
Euh...

Zal ik voor de vorm maar ja zeggen?

Net zoals koolhydraten stapelen is droog trainen ook achterhaald blijkbaar.

Tijdens mijn laatste 6 uurs wedstrijd heb ik vrijwel continue zone 3 gereden, dat heb ik met 3 kleine bidons gedaan, 3 of 4 gelletjes.
Wel gigantisch veel cafeïne (had ook enigszins een overdosis) erin geduwd met het drinken, maar die dosering is gewoon ontzettend moeilijk te bepalen.

Hier kan je de data vinden
https://strava.app.link/yOYffTY7LQb

Ik heb al vaker gehoord dat ik het 'niet goed' doe, alleen heeft iedereen die dat zei had nog nooit op een podium gestaan.

Dit soort dingen blijven uiterst persoonlijk, de beste voorbereiding is zoveel mogelijk proberen te simuleren, alles wat je de eerste keer minder goed doet, doe je de volgende keer anders en dan is er wel weer iets anders niet optimaal....
Daar sla je de spijker op z'n kop denk ik.

Er zijn zeker richtlijnen als voorbereiding, maar, zoals jij zegt, veel van dit soort dingen is uiterst persoonlijk inderdaad. Dat kan ik beamen als iemand die in z'n jongere jaren een aantal keer het podium heeft gehaald :-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Justmtb schreef: vr 7 februari 2025, 10:22 Krijg je trouwens geen koppijn dan Peelrijder? Ik heb echt knallende koppijn na afloop als ik lange tochten maak en te weinig drink. En dat zijn dan geen marathons maar hooguit 5 a 6 uur rustig peddelen.
Eigenlijk niet, hooguit kramp in de kuiten maar dat is na bijna 5,5 uur lang rond de 300-350W trappen niet zo verwonderlijk.

Zoals ik al zei, droogtrainen schijnt achterhaald te zijn maar ik heb er gigantisch veel baat bij.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Peelrijder schreef: vr 7 februari 2025, 12:07
Justmtb schreef: vr 7 februari 2025, 10:22 Krijg je trouwens geen koppijn dan Peelrijder? Ik heb echt knallende koppijn na afloop als ik lange tochten maak en te weinig drink. En dat zijn dan geen marathons maar hooguit 5 a 6 uur rustig peddelen.
Eigenlijk niet, hooguit kramp in de kuiten maar dat is na bijna 5,5 uur lang rond de 300-350W trappen niet zo verwonderlijk.

Zoals ik al zei, droogtrainen schijnt achterhaald te zijn maar ik heb er gigantisch veel baat bij.
Wat versta jij eigenlijk onder droogtrainen ?

Ik was in de veronderstelling dat dat een term is voor gym rats die vet weg trainen om hun wasbordje te kunnen zien :-D

Maar begrijp ik het nu goed dat het ook een term is om veel uren te rijden icm relatief weinig drinken ?
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Nee dat bedoeld ie niet.....zeker geen wasbordje :D
Het punt van eten en drinken steeds iets verleggen :wink: ......maar dat geldt alleen voor in het begin, zo ben ik namelijk ook ooit begonnen :-q

Sram

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Stunning schreef: vr 7 februari 2025, 20:13 Maar begrijp ik het nu goed dat het ook een term is om veel uren te rijden icm relatief weinig drinken ?
Eigenlijk zegt Mario het al een beetje.

Het is er voor mij vooral om te doen geweest, te proberen om mijn lijf te leren zo efficiënt mogelijk om te gaan met vocht en koeling.

Als je gewenning krijgt dat je maar beperkt vocht beschikbaar hebt, dan blijven je prestaties gelijkwaardig of verbeteren zelfs omdat je ook minder inhoud in je maag en blaas hebt zitten.
Je kan simpelweg langer door zonder ergens voor te stoppen.
Bijkomend voordeel is dat je met extreme hitte minder snel oververhit.

Ik heb mijn lichaamstemperatuur zo ook bijna een graad naar beneden gekregen, ik meet nu doorgaans 35,8 graden (was tijdens corona grappig omdat iedereen dacht dat hun thermometer stuk was).
Nadeel is dat ik met enkele temperatuurscijfers in een ijspegel verander.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kan me herinneren dat Mario ongekend lang kon fietsen op 1 bidon.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Jep en nog :-q

Sram

Dan Empfield
Plaats reactie