Omdat ik deze tocht ga rijden in 2 dagen zonder ooit iets dergelijks gedaan te hebben ben ik wel op onderzoek gegaan hoe ik dit nu het beste aan kan pakken zodat ik de kans zo groot mogelijk maak hem uit te rijden. Ik ben voorzien van een redelijke conditie en ik heb recentelijk een FTP test gedaan, 285 watt op 83 kilo geen topatleet uiteraard maar basis is redelijk.
Wat doe ik als voorbereiding:
- 3x trainen per week waarvan 2x duur en 1x blok training
- 3 x per week 10 min kettlebel training thuis vwb kracht
dan is mijn tijd ook wel beetje op.
Ik heb niet als doel een classificering te halen zeg maar ik wil de dagen mikken op 20 km/h gemiddeld. En het dus in 2 dagen uitrijden.
Mijn langste tocht tot nu toe is 125 km ( ronde van Nijmegen 850 HM ofzo ) en dat was allemaal asfalt.
Heeft iemand nog andere tips/ervaringen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn? Start van de tocht is 23/5/25 ik heb dus nog best even.
Voorbereiding Green divide
Heel veel gravel fietsen
Core training is ook de moeite waard aangezien het twee lange dagen in het zadel gaan worden. Met gemiddeld 20km/u wordt het om en nabij 15 uur in het zadel, dus dat is 7-8 uur pure fietstijd per dag.
Te doen, maar wel pittig als je nooit zoiets eerder hebt gedaan.
Hou er rekening mee dat je tempo de tweede dag waarschijnlijk veel lager zal liggen dan de eerste dag ivm terrein en vermoeidheid. Waar heb je je overnachting gepland?

Core training is ook de moeite waard aangezien het twee lange dagen in het zadel gaan worden. Met gemiddeld 20km/u wordt het om en nabij 15 uur in het zadel, dus dat is 7-8 uur pure fietstijd per dag.
Te doen, maar wel pittig als je nooit zoiets eerder hebt gedaan.
Hou er rekening mee dat je tempo de tweede dag waarschijnlijk veel lager zal liggen dan de eerste dag ivm terrein en vermoeidheid. Waar heb je je overnachting gepland?
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Nukeproof Scout 290
Zorgen dat je hele dikke vrienden met je zadel ben.
Gewoon uren maken met de fiets waarmee je de toch gaat maken.
Zorgen dat je je eet en drink momenten onder controle heb.
Gewoon uren maken met de fiets waarmee je de toch gaat maken.
Zorgen dat je je eet en drink momenten onder controle heb.
-
- Mountainbike Junk
ja ik heb de eatmyride app geinstalleerd
overnachting is halverwege camping Loense brug wel comortabel podje dus nachrustmoet goed zijn haha
zou het raadzaam zijn een 150k tochtje maken als oefening? lijkt me ondoenlijk om 350 te oefenen krijg ik ook ruzie thuis haha
overnachting is halverwege camping Loense brug wel comortabel podje dus nachrustmoet goed zijn haha
zou het raadzaam zijn een 150k tochtje maken als oefening? lijkt me ondoenlijk om 350 te oefenen krijg ik ook ruzie thuis haha
-
- Elite Mountainbiker
Als fanatiek langer-dan-4-uur-op-een-fiets-zitter (2e NK 24-uur MTB2023, 3e 6 uur van 't Zand 2024) ik je hier wel een paar tips in geven.
- Maak een voedingsplan, niet zomaar iets meenemen!
Kijk of je dingen pakt waar genoeg suikers, koolhydraten en vezels inzitten.
- Leer stapelen, dit zul je moeten oefenen (dit leg ik zo uit) om het effectief te doen.
- Honger training (ik kan het niet mooier noemen)
Gewoon je normale werkdag, maar doe alsof je op de fiets zit.
Neem het eten/ drinken mee wat je op de fiets zou eten naar je werk en neem iets als je het denkt nodig te hebben
Als je zittend werk hebt of minder inspanning meent te doen dan op de fiets, geen paniek! Het is nog niet klaar!
Na je werkdag ga je.......fietsen! Bij voorkeur minimaal 3 uur (korter kan ook als je niet meer tijd hebt) zelfde als je normale dag: niks anders als wat je op de fiets zou nemen.
Als je dit 2 dagen achter elkaar voor elkaar krijgt zit je al vrij aardig.
Je kan vóór je werk nog proberen een uurtje (of meer) gemiddelde inspanning te doen.
Stapelen: ik zou er nog op terugkomen.
Als je die 2 dagen na dag 1 al meent teveel honger te hebben of te weinig energie, dan is het zaaks om in de 2/3 dagen aanlopend naar je honger training koolhydraten te gaan stapelen.
Simpel gezegd: eten, eten, eten.
Hoe je het beste kan stapelen kan je makkelijk opzoeken maar daar moet je een weg in vinden voor jezelf.
Als ik voor mezelf spreek heb ik er niet zoveel moeite mee, ik spring bij wijze van op de fiets met 6 gelletjes, 4 reepjes een peperkoek, 2 bananen en 2 grote bidons en draai dan vlot 300km weg waarbij het goed kan zijn dat nog niet eens alles op gaat.
Verder is het minstens zo belangrijk dat je echt perfect op je fiets zit, een broek draagt met een hele goede zeem en vooral: moraal hebt!
Veel succes en mocht je echt specifieke vragen hebben stuur me gerust een PB.
- Maak een voedingsplan, niet zomaar iets meenemen!
Kijk of je dingen pakt waar genoeg suikers, koolhydraten en vezels inzitten.
- Leer stapelen, dit zul je moeten oefenen (dit leg ik zo uit) om het effectief te doen.
- Honger training (ik kan het niet mooier noemen)
Gewoon je normale werkdag, maar doe alsof je op de fiets zit.
Neem het eten/ drinken mee wat je op de fiets zou eten naar je werk en neem iets als je het denkt nodig te hebben
Als je zittend werk hebt of minder inspanning meent te doen dan op de fiets, geen paniek! Het is nog niet klaar!
Na je werkdag ga je.......fietsen! Bij voorkeur minimaal 3 uur (korter kan ook als je niet meer tijd hebt) zelfde als je normale dag: niks anders als wat je op de fiets zou nemen.
Als je dit 2 dagen achter elkaar voor elkaar krijgt zit je al vrij aardig.
Je kan vóór je werk nog proberen een uurtje (of meer) gemiddelde inspanning te doen.
Stapelen: ik zou er nog op terugkomen.
Als je die 2 dagen na dag 1 al meent teveel honger te hebben of te weinig energie, dan is het zaaks om in de 2/3 dagen aanlopend naar je honger training koolhydraten te gaan stapelen.
Simpel gezegd: eten, eten, eten.
Hoe je het beste kan stapelen kan je makkelijk opzoeken maar daar moet je een weg in vinden voor jezelf.
Als ik voor mezelf spreek heb ik er niet zoveel moeite mee, ik spring bij wijze van op de fiets met 6 gelletjes, 4 reepjes een peperkoek, 2 bananen en 2 grote bidons en draai dan vlot 300km weg waarbij het goed kan zijn dat nog niet eens alles op gaat.
Verder is het minstens zo belangrijk dat je echt perfect op je fiets zit, een broek draagt met een hele goede zeem en vooral: moraal hebt!
Veel succes en mocht je echt specifieke vragen hebben stuur me gerust een PB.
-
- Elite Mountainbiker
Als je het competitief benadert zit er vast veel in. Maar de recreatieve fietser die verspreid over twee dagen 300km wil wegrijden (in de tijd van het jaar dat het lang licht is!) kan het misschien iets rustiger aan doen 
Zorg dat je een tempo van 20km/u gemiddeld over gravel/singletrack/bosweg vol kan houden in zone 2 hartslag (dan kan je namelijk goed blijven eten en kan je lichaam nog iets met die calorieën).
Zorg dat je genoeg calorieën mee hebt en die er op tijd in stopt.
Ik zou wel overwegen die nachtstop iets verder in te plannen. De eerste helft tot Arnhem is echt een stuk vlotter te rijden dan de tweede helft naar Zwolle.

Zorg dat je een tempo van 20km/u gemiddeld over gravel/singletrack/bosweg vol kan houden in zone 2 hartslag (dan kan je namelijk goed blijven eten en kan je lichaam nog iets met die calorieën).
Zorg dat je genoeg calorieën mee hebt en die er op tijd in stopt.
Ik zou wel overwegen die nachtstop iets verder in te plannen. De eerste helft tot Arnhem is echt een stuk vlotter te rijden dan de tweede helft naar Zwolle.
-
- Elite Mountainbiker
-
- Mountainbike Junk
echt enorm bedankt heren. Deel van de voorpret is toch ook lezen over ervaringen van anderen en inzichten krijgen die je zelf niet hebt.
Qua zitten op de fiets heb ik gelukkig echt nergens klachten al moet gezegd worden dat max 5 uur achter elkaar was tot nu toe.
Gezien mijn non competitieve approach heb ik natuurlijk wel wat meer speelruimte als het om pauzes gaat idd.
Een uitgedacht voedingsplan ipv zomaar wat meenemen gaat idd wel gebeuren ook met name omdat de bevooraading op dag 2 stukken magerder is.
Qua zitten op de fiets heb ik gelukkig echt nergens klachten al moet gezegd worden dat max 5 uur achter elkaar was tot nu toe.
Gezien mijn non competitieve approach heb ik natuurlijk wel wat meer speelruimte als het om pauzes gaat idd.
Een uitgedacht voedingsplan ipv zomaar wat meenemen gaat idd wel gebeuren ook met name omdat de bevooraading op dag 2 stukken magerder is.
-
- Elite Mountainbiker
Als je ergens moet aanvullen en je kan een supermarkt vinden: Rijstdessert met vanilliesmaak.
Rijst is uitermate geschikt om je glycogeen aan te vullen en er zitten relatief veel koolhydraten in de vanilleversie.
Deze kan je heel goed gebruiken om te stapelen bijvoorbeeld.
De avond voor vertrek een grote pot leeg eten, dan heb je meteen een lekker voorraadje voor de dag in je lijf zitten.
Rijst is uitermate geschikt om je glycogeen aan te vullen en er zitten relatief veel koolhydraten in de vanilleversie.
Deze kan je heel goed gebruiken om te stapelen bijvoorbeeld.
De avond voor vertrek een grote pot leeg eten, dan heb je meteen een lekker voorraadje voor de dag in je lijf zitten.
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
Ik neem aan dat die twee bidons onderweg wel eens worden bijgevuld (NL kent lekker veel tappunten) want op zo'n afstand raak je normaal wel wat liters kwijt.Peelrijder schreef: ↑wo 5 februari 2025, 19:33 Als ik voor mezelf spreek heb ik er niet zoveel moeite mee, ik spring bij wijze van op de fiets met 6 gelletjes, 4 reepjes een peperkoek, 2 bananen en 2 grote bidons en draai dan vlot 300km weg waarbij het goed kan zijn dat nog niet eens alles op gaat.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
SQ Lab zadel zo te zien (ik ga er van uit dat je met de Cinelli gaat)? Die zouden zo'n dagafstand wel aankunnen - mits je genoeg eelt hebt gekweekt. Ik zou zeker dus ook eens een 150 km fietsen (met flink onverhard) alleen al om te kijken hoe je kont dat overleeft - want de dag daarop moet je nog ongeveer zo'n afstand rijden. Je ronde van 125 km had best wel hoogtemeters waardoor je veel dynamischer op de fiets zat (plus alleen maar asfalt). Lange vlakke stukken onverhard hebben een compleet andere impact op je gestel.Dressed4succes schreef: ↑wo 5 februari 2025, 13:13 Omdat ik deze tocht ga rijden in 2 dagen zonder ooit iets dergelijks gedaan te hebben ben ik wel op onderzoek gegaan hoe ik dit nu het beste aan kan pakken zodat ik de kans zo groot mogelijk maak hem uit te rijden.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Kijk, die tocht nabootsen in een training gaat 'm niet worden en wil je ook niet.
Je dient gewoon regelmatig te fietsen als training. Ook ritjes van een uur tellen mee. Dus fiets gewoon wanneer je tijd hebt of tijd kan maken. Natuurlijk een paar langere ritten als gewenning moet je ook incalculeren. Maar hoeft niet perse langer dan een kilometer of 100 te zijn en houd het tempo laag zodat je lichaam went aan vetverbranding.
Koolhydraten stapelen voor de rit is al lang achterhaald. Je lichaam kan sowieso maar een maximaal aantal gram aan koolhydraten opslaan. Dus bij teveel aan koolhydraten slaat dat alleen maar om in vet, dus extra lichaamsgewicht. Zorg gewoon dat je gevarieerd blijft eten en je vooral tijdens de rit voldoende en regelmatig blijft eten.
Persoonlijk gebruik ik bij dit soort langere ritten ook aardig wat cafeïne. Dat houdt je scherp en fris. Ieder uur neem ik 50mg cafeïne middels een in water oplosbare capsule en neem ik ook wat gelletjes met cafeïne mee voor aan het eind van de rit.
Je dient gewoon regelmatig te fietsen als training. Ook ritjes van een uur tellen mee. Dus fiets gewoon wanneer je tijd hebt of tijd kan maken. Natuurlijk een paar langere ritten als gewenning moet je ook incalculeren. Maar hoeft niet perse langer dan een kilometer of 100 te zijn en houd het tempo laag zodat je lichaam went aan vetverbranding.
Koolhydraten stapelen voor de rit is al lang achterhaald. Je lichaam kan sowieso maar een maximaal aantal gram aan koolhydraten opslaan. Dus bij teveel aan koolhydraten slaat dat alleen maar om in vet, dus extra lichaamsgewicht. Zorg gewoon dat je gevarieerd blijft eten en je vooral tijdens de rit voldoende en regelmatig blijft eten.
Persoonlijk gebruik ik bij dit soort langere ritten ook aardig wat cafeïne. Dat houdt je scherp en fris. Ieder uur neem ik 50mg cafeïne middels een in water oplosbare capsule en neem ik ook wat gelletjes met cafeïne mee voor aan het eind van de rit.