Ik denk ook dat ik niet perse meer remkracht nodig ga hebben.kermit schreef: ↑zo 2 februari 2025, 21:07 Werken zal het wel, maar optimaal werken is iets anders![]()
Beetje net als met het combineren van v-brake hendels met cantilever remmen of andersom. Het remt, maar de ene combi voelt supersponzig aan en de andere is amper doseerbaar. Op z'n minst moet de hydraulische overbrengingsverhouding waar de hendel en caliper voor ontworpen zijn ongeveer gelijk zijn.
Ik zou die weg iig niet kiezen, een HS hendel aan een schijfrem knopen.
Of je kiest voor de eenvoud van een volledig velgremsysteem, zij het v-brakes of magura's. Of je kiest voor een schijf en achter een velgrem, het voordeel is dat je dan voor een (wat) betere rem krijgt.
Ik weet niet hoe sterk je behoefte in de huidige setup aan een betere (voor)rem is...![]()
Overigens, velgen gaan zeker kapot als gevolg van remslijtage. Ooit naast iemand gefietst waarbij met een grote knal ineens de remflank over eenderde van de omtrek van de velg los scheurde![]()
Gevolg, vlijmscherpe rand en in dezelfde knal een klapband. Fijn als dat in een Alpenafdaling gebeurt.
Not.
Vanuit techniek vind ik een schijfrem wel mooi, maar echt nodig is het niet op deze fiets.
Ik weet ook dat een nieuwe set V-brakes en kabels echt een wereld van verschil gaan maken.
Hydraulisch (Magura) twijfel ik nog een beetje over, maar ik begin naar een complete set V-brakes te neigen.
Bruikbare tips allemaal, tnx!
Kan iemand me ook nog op weg helpen met de keuze van een set wielen?
Want zoals @kermit al illustreerde: ik zit er niet op te wachten dat ik ineens door de velgrand heen knijp en mijn huidige velgen beginnen toch echt flink dunner te worden!