Remmen ombouwen op "oudere" mountainbike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bnwgraaf
All rounder
All rounder

kermit schreef: zo 2 februari 2025, 21:07 Werken zal het wel, maar optimaal werken is iets anders :wink:

Beetje net als met het combineren van v-brake hendels met cantilever remmen of andersom. Het remt, maar de ene combi voelt supersponzig aan en de andere is amper doseerbaar. Op z'n minst moet de hydraulische overbrengingsverhouding waar de hendel en caliper voor ontworpen zijn ongeveer gelijk zijn.
Ik zou die weg iig niet kiezen, een HS hendel aan een schijfrem knopen.

Of je kiest voor de eenvoud van een volledig velgremsysteem, zij het v-brakes of magura's. Of je kiest voor een schijf en achter een velgrem, het voordeel is dat je dan voor een (wat) betere rem krijgt.

Ik weet niet hoe sterk je behoefte in de huidige setup aan een betere (voor)rem is... :wink:

Overigens, velgen gaan zeker kapot als gevolg van remslijtage. Ooit naast iemand gefietst waarbij met een grote knal ineens de remflank over eenderde van de omtrek van de velg los scheurde :o
Gevolg, vlijmscherpe rand en in dezelfde knal een klapband. Fijn als dat in een Alpenafdaling gebeurt.
Not.
Ik denk ook dat ik niet perse meer remkracht nodig ga hebben.
Vanuit techniek vind ik een schijfrem wel mooi, maar echt nodig is het niet op deze fiets.
Ik weet ook dat een nieuwe set V-brakes en kabels echt een wereld van verschil gaan maken.
Hydraulisch (Magura) twijfel ik nog een beetje over, maar ik begin naar een complete set V-brakes te neigen.

Bruikbare tips allemaal, tnx!

Kan iemand me ook nog op weg helpen met de keuze van een set wielen?
Want zoals @kermit al illustreerde: ik zit er niet op te wachten dat ik ineens door de velgrand heen knijp en mijn huidige velgen beginnen toch echt flink dunner te worden! :o
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Op een 30 jaar oude Marzocchi passen waarschijnlijk geen moderne schijfremmen. Tenzij je een adapter laat maken. Maar dat is een andere passing dan de huidige IS standaard... .

Gewoon 2x HS33.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bnwgraaf
All rounder
All rounder

Lars TB schreef: zo 2 februari 2025, 22:51 Op een 30 jaar oude Marzocchi passen waarschijnlijk geen moderne schijfremmen. Tenzij je een adapter laat maken. Maar dat is een andere passing dan de huidige IS standaard... .

Gewoon 2x HS33.
Dat is een goede! Ik was al aan het rondkijken maar zag zo snel geen passende adapter!
Afbeelding
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat de wielen betreft, een snelle Google actie laat zien dat de keus in 26" velgremsets zeer karig is. Die crossrides zie je hier en daar, rond de €250 en met een 17mm "brede" velg.
Hier heb je een set met XT naven en DT velgen van 19mm voor iets minder :
https://www.taylor-wheels.de/nl/26-bicy ... s-black-cl
Geen idee hoe goed zij bouwen.

Misschien kun je hier of op MP nog een nette (weinig) gebruikte set vinden?
De mogelijkheden hangen natuurlijk ook van je budget af.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ga het toch zeggen
Koop Een Andere Fiets!

Als je een sentimentele band hebt met deze, hang m aan de muur. Spotje er op, ziet er vaak heel goed uit.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BB-LF
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Die adapters zijn er nog steeds:
https://www.chasertech.com/disc-brake.html

Maar er zijn ook reviews die melden dat de bestaande remnok grote kans heeft om te breken.

Uiteindelijk rij ik een 1995 stalen hardtail met TRP Spyke als voorrem en XT v-brake achter met wielen van Ernie. Gaat perfect en ik weet niet beter;-). Onlangs in de heuvels rondom Madrid gereden met hydraulische schijven. Met mijn <70 kg merk ik het verschil niet echt.
bnwgraaf
All rounder
All rounder

kermit schreef: zo 2 februari 2025, 22:57 Wat de wielen betreft, een snelle Google actie laat zien dat de keus in 26" velgremsets zeer karig is. Die crossrides zie je hier en daar, rond de €250 en met een 17mm "brede" velg.
Hier heb je een set met XT naven en DT velgen van 19mm voor iets minder :
https://www.taylor-wheels.de/nl/26-bicy ... s-black-cl
Geen idee hoe goed zij bouwen.

De mogelijkheden hangen natuurlijk ook van je budget af.
Die Crossrides had ik ook gezien, evenals een andere set bij Bike-Discount, maar die heeft iets mindere naven (FH en HB-QC400) dan de set die jij hier aangeeft met Deore naven?

Ziet er op het eerste gezicht goed uit.
bnwgraaf
All rounder
All rounder

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 2 februari 2025, 23:32 Ik ga het toch zeggen
Koop Een Andere Fiets!

Als je een sentimentele band hebt met deze, hang m aan de muur. Spotje er op, ziet er vaak heel goed uit.
Bedankt voor de tip! Zo heb ik van mijn eerste MTB (uit eind jaren 80) heel lang nog de Manitou vork met 40 mm elastomeer veerweg in mijn schuurtje aan de muur gehad!
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

kermit schreef: zo 2 februari 2025, 22:57 Wat de wielen betreft, een snelle Google actie laat zien dat de keus in 26" velgremsets zeer karig is. \
Ik heb in dat genre nog een erg weinig gebruikt setje (200km?) uit ca 2003-2006 liggen dat ik nog steeds op MP moet zetten, Zwarte XT M760 naven
@TS: Laat maar weten als ik ze tevoorschijn moet halen voor verdere specs / foto's
bnwgraaf
All rounder
All rounder

BB-LF schreef: zo 2 februari 2025, 23:34 Die adapters zijn er nog steeds:
https://www.chasertech.com/disc-brake.html

Maar er zijn ook reviews die melden dat de bestaande remnok grote kans heeft om te breken.

Uiteindelijk rij ik een 1995 stalen hardtail met TRP Spyke als voorrem en XT v-brake achter met wielen van Ernie. Gaat perfect en ik weet niet beter;-). Onlangs in de heuvels rondom Madrid gereden met hydraulische schijven. Met mijn <70 kg merk ik het verschil niet echt.
Ja ik ga het denk ik niet meer proberen.
Grappig, jouw fiets of ongeveer uit dezelfde periode als de mijne!
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar het verschil amper merken tussen v-brakes en schijfremmen?

Dan heb je bizar goede v-brakes en dramatisch slechte schijfremmen vergeleken.
Of geen gevoel voor remmen, dat kan natuurlijk ook :wink:

@ts, ik zou openkaart even uitvragen over zijn wielsetje. XT naven en amper gebruikt klinkt goed. Even nieuw vet erin en weer goed voor vele km's.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor de tip! Zo heb ik van mijn eerste MTB (uit eind jaren 80) heel lang nog de Manitou vork met 40 mm elastomeer veerweg in mijn schuurtje aan de muur gehad!
In de huiskamer natuurlijk ;)
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | El-Cheap Gravel | Meybo Holeshot 24" | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: ma 3 februari 2025, 09:06 Maar het verschil amper merken tussen v-brakes en schijfremmen?

Dan heb je bizar goede v-brakes en dramatisch slechte schijfremmen vergeleken.
Of geen gevoel voor remmen, dat kan natuurlijk ook :wink:

@ts, ik zou openkaart even uitvragen over zijn wielsetje. XT naven en amper gebruikt klinkt goed. Even nieuw vet erin en weer goed voor vele km's.
Met keramische gecoate velgen en een paar hoogwaardige v-brakes kan je echt veel bite hebben. Ik heb daar een tijd mee gereden en mest altijd waarschuwen als iemand anders een stukje op mijn fiets wilde rijden, anders lagen ze bij aanraken van de rem meteen OTB. Ander nadeel was dat ik bij nat weer 25 km met mijn remblokken deed. Daarom had ik van die cartridge remblokken, dan hoefde de rest van de groep niet zo lang te wachten.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Oli4k schreef: ma 3 februari 2025, 11:12 Met keramische gecoate velgen en een paar hoogwaardige v-brakes kan je echt veel bite hebben. Ik heb daar een tijd mee gereden en mest altijd waarschuwen als iemand anders een stukje op mijn fiets wilde rijden, anders lagen ze bij aanraken van de rem meteen OTB. Ander nadeel was dat ik bij nat weer 25 km met mijn remblokken deed. Daarom had ik van die cartridge remblokken, dan hoefde de rest van de groep niet zo lang te wachten.
Precies dit. Ik had vroegah Mavic X517 Ceramic 26" velgen icm Magura HS33, en dat was zeker in mud condities prettig krachitg remmend en best onderhouds arm. Ik had absoluut geen last van snelle slijtage remblokken, maar je moet wel het juiste type rubber er in zetten (meerdere soorten). Nadeel ervan was dat de velgen erg gevoelig waren voor spaakspanning tav scheurvorming. En ze waren best duur.

Maar die maken ze al lang niet meer. Misschien via eBay nog iets te vinden NOS en tegen hoge prijzen.

Gewone 26" alu velgen zijn wel nog verkrijgbaar. En als V-brakes altijd goed hebben gewerkt dan gewoon lekker terugzetten. Als je zo lang doet met je spullen zal je niet veel km's maken, en 1x per 2-3-4 jaar een setje nieuwe velgen is ook niet zo'n drama.

Anders het advies van Kermit volgen: koop een nieuwe/2e hands modernere 29" fiets. Mits niet te zwaar en met goede lichte banden rijdt dat echt een stuk beter. Bij 2e hands is overgaan naar 1x11 of 1x12 helemaal niet nodig voor NL trailtjes gebruik, zeker als je gewend bent aan 3x8 oid. Zet er een side-swing voorderailleur op en het schakelt voor ineens perfect.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
BB-LF
Mtb fanaat
Mtb fanaat

kermit schreef: ma 3 februari 2025, 09:06 Maar het verschil amper merken tussen v-brakes en schijfremmen?
Dat schreef ik niet... Spyke is een mechanische schijfrem overigens.

Dit Afbeelding vs de Spyke V-brake combi remt echt niet harder. Hoef minder hard te knijpen.

En je velgen worden niet opgegeten.Voor mij het voordeel van schijfremmen.
Plaats reactie