Remmen ombouwen op "oudere" mountainbike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bnwgraaf
All rounder
All rounder

Een woord vooraf:
Ik kan begrijpen als deze vraag al snel beantwoord gaat worden met "dan kun je langzamerhand beter een nieuwe fiets kopen", maar er zijn verschillende redenen, waarom ik mijn huidige fiets wil voorzien van nieuwe onderdelen: emotionele redenen, kosten en ook gewoon omdat ik als techniekfreak het ook leuk vind om dingen zelf voor elkaar te krijgen.

Ik heb het in andere posts ook al eens beschreven, dus sommige weten het misschien al, maar mijn mountainbike is nu een keine 30 jaar oud. Hij beschikt over een aluminium frame en een goed onderhouden en nog altijd prima functionerende Marzzochi Bomber olie/veer voorvork.
Dus ja, het is een wat "oudere" fiets :D
Ik heb er echter emotionele waarde aan en ik vind hem gewoon nog altijd heerlijk fietsen.

Een jaar of 15 geleden, toen de fiets evengoed al wat ouder was, heb ik de complete groep, inclusief de wielen, vervangen door Shimano Deore XT componenten, toentertijd de op één na hoogste/duurste groep. Dat leverder me een geweldig fijn rijdende/schakelende/remmende fiets op en bespaarde me ook nog eens ongeveer 2 kg aan gewicht. Ook toen had ik kunnen denken, dat ik misschien beter een nieuwe kon kopen, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Voor een fractie van de kosten van een nieuwe mountainbike met dezelfde componenten, kon ik weer vele jaren genieten van mijn fijne fiets waar ik mooie herinneringen aan heb.

Ondertussen zijn we dus weer ongeveer 15 jaar en vele kilometers verder en zal ik wat groter onderhoud en onderdelen vervanging moeten gaan doen. Vooral de velgen zijn alarmerend, want die zijn in het midden een kleine millimeter uitgehold aan beide kanten, door de vele meters remmen! Zou me niet verbazen als de velgen het dus ineens een keer gaan begeven.

Ik ga dus op zoek naar een nieuw setje wielen en nee, ik ga daar niet de duurste in uitzoeken. Het moet wel een beetje in verhouding tot de fiets blijven.
Wel is dit een moment om ook eens na te denken over de remmen. De Deore XT V-brakes beginnen ook te slijten. Ik heb die meerdere malen compleet uit elkaar gehad en weer goed gangbaar gemaakt, maar de lagering en dergelijke is nu toch echt wel op.

Ik heb nu een paar opties, en zou daar eens wat meningen over horen. Probeer daarbij niet te snel in termen als een "nieuwe fiets" te praten, zie het dan eventueel maar als iemand die zijn oude autootje weer opknapt! :-D

V-brakes
Het makkelijkste en waarschijnlijk goedkoopste, is het vervangen door nieuwe V-brakes. Die zijn nog wel te vinden en werken op zich natuurlijk prima!
Maar ik wil ook eens naar andere opties kijken.

Hydraulisch systeem, zoals Magura
Ik kan natuurlijk relatief makkelijk overstappen naar Magura remmen. De bediening is door de hydrauliek natuurlijk erg fijn. Die kunnen gewoon op de bestaande bevestigingspunten gemonteerd worden en met het plaatsen van nieuwe wielen kunnen ook de velgen er weer een tijdje tegen.

Schijfremmen
Nu ik toch de wielen ga vervangen, kan ik natuurlijk gelijk een set aanschaffen met remschijf bevestigingspunten. Op mijn andere (e-bike tour-)fiets heb ik ondertussen schijfremmen en behalve dat ik het vanuit tehnisch oogpunt mooi vind, vind ik het ook prettig remmen.
Deze optie is natuurlijk wat complexer. Op de voorvork ga ik natuurlijk wel uitkomen; daar zitten al nokken op voor schijfremmen, dus met de juiste adapter is dat mogelijk.
Achter wordt lastiger, omdat daar geen voorziening is voor schijfrembevestiging.
Ik weet dat er remadapters zijn die op het frame gemonteerd kunnen worden, waarbij je toch een optie krijgt om schijfremmen te monteren.

Zijn er hier mensen die dat wel eens toegepast hebben of me kunnen vertellen of dit een moglijkheid kan zijn, indien dit past?

Combinatie schijven voor, hydraulisch achter
Ik zou natuurlijk ook, net als in de auto industrie nogal eens wordt toegepast, een combinatie kunnen maken. Daarbij zou ik een schijfrem op het voorwiel kunnen monteren en een (Magura) hydraulische rem op het achterwiel.

Wat denken jullie van zo'n combinatie?

Dan een vraagje over Magura remmen: zijn de instapmodellen al de moeite waard (HS11) of moet je echt een stapje hoger?

Oh ja, nog even dit: ik ben een toeristische mountainbiker; rijdt geen wedstrijden maar fiets gewoon heerlijk door het bos, pak ook mountainbikeroutes, vind het fijn om ook eens in de Ardennen of Alpen wat meer hoogteverschillen te overwinnen, doe daarbij graag afdalingen, maar ben geen hardcore downhiller. Dus gewoon een toermountainbiker die af en toe eens een klein sprongetje maak of even de remmen helling af los laat.
George
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik heb nooit zelf met schijfrem adapters gereden maar zou het niet aanraden, het is en blijft een noodgreep op een frame dat niet gebouwd is voor schijfremmen. Er zijn/waren varianten met een verbinding naar de remnokken, dat zou qua constructie waarschijnlijk de beste keuze zijn maar of zoiets nog te krijgen is? Daarnaast is het lelijk en vrij zwaar, zie voorbeeld: https://www.bikeradar.com/reviews/brake ... kit-review

Als het een stalen frame zou zijn zou je er nokken (en verstevigingen) op kunnen laten lassen (of solderen) maar bij een alu frame zou ik daar niet aan beginnen.

Magura's hebben/hadden voor- en tegenstanders. Sommigen vinden/vonden ze fantastisch, anderen niet. Ik behoor tot de laatste groep ;) Naar mijn mening combineer je de nadelen van hydraulische remmen met die van V-brakes (zwaar, gedoe met hydroliek, slijtage van velgen) en heb de voordelen niet (eenvoudig, betrouwbaar en licht).

Ik heb ook nog steeds een fiets met V-brakes, die zijn inmiddels 20 jaar oud en functioneren nog perfect (Avid SD7, imho beter dan Shimano). Lang verhaal kort, ik zou het bij V-brakes houden. Je kunt ook nog een V-brake achter combineren met een schijfrem voor, evt, een mechanische. Op zich werkt zo'n combinatie overigens prima, ook met hydro magura's, dit was niet ongebruikelijk vroegah.
bnwgraaf
All rounder
All rounder

Dank je voor je reactie. Schijfremmen achter op een frame dat daar niet voor gebouwd is, is voor mij ook niet mijn eerste keuze.
Ik denk na over een hydraulisch systeem, omdat ik het bedieningsgevoel daarvan prettig vind.

Dat gezegd hebbende, weet ik uit ervaring ook wel dat een goed setje V-brakes voor uitstekende remprestaties zorgt en een ongecompliceerde opbouw heeft.
Het feit dat die van mij ondertussen moeizaam en zwaar gaan komt zoals gezegd doordat ondertussen de lagering "op".
Daarbij zou ik bij vervanging gelijk weer eens een nieuw setje binnen-/buiten kabels monteren. Ik weet uit ervaring dat dat ook nogal eens een verschil kan maken.
bnwgraaf
All rounder
All rounder

Heeft iemand ook nog tips voor wielsetjes met een nette prijs, maar wel capabel voor de door mij genoemde toepassing?

Zijn dit soort setjes bijvoorbeeld bruikbaar?

https://www.rosebikes.nl/mavic-crossrid ... ct_shape=1

Laatst gewijzigd door bnwgraaf op zo 2 februari 2025, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben inmiddels ook geen fan meer van Magura hydraulische velgremmen. Relatief veel onderhoud en de nadelen van velgremmen.

Mijn keuze zou uitgaan naar een combi van hydraulische schijf vóór en v-brake achter.

Mechanisch bediende schijfremmen ben ik geen fan van, wederom een slecht compromis.

Als je geen haast hebt kun je een goede voorrem kopen voor weinig bij RCZ met de kortingen uit de e-mails.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bnwgraaf schreef: zo 2 februari 2025, 14:33 Daarbij zou ik bij vervanging gelijk weer eens een nieuw setje binnen-/buiten kabels monteren. Ik weet uit ervaring dat dat ook nogal eens een verschil kan maken.
Een goede hendel met Jagwire kabelset met gepolijst binnenkabel loopt praktisch wrijvingsloos. Ik heb deze op de trekking fiets zitten en is een genot om mee te remmen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
bnwgraaf
All rounder
All rounder

Dank jullie tot dusver! Nuttige tips.

De combi schijf voor - velg achter vind ik wel interessant.
Ik neem aan dat ik dan waarschijnlijk wel twee verschillende remhendels ga krijgen? Voelt dan wellicht even vreemd aan....
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tenzij je voor een mechanische schijfrem monteert zul je twee verschillende remhendels krijgen. Een magura hydraulische velgrem heeft ook een andere hendel dan een magura schijfrem.

Als je voor naar een schijfrem gaat zou ik een Shimano uit de instapklasse nemen, 420 of zo (da's een klauw met vier zuigertjes). Betrouwbaar, betaalbaar en goed.
Formaat van de remschijf doet veel, 180mm is wat mij betreft de minimale maat voor een schijf op een mountainbike.

Ik heb wel goede ervaringen met een magura velgrem, de HS22 (bestaat niet meer, was eigenlijk een HS11 met alu remhendel ipv kunststof). Maar een goede v-brake is ook prima, maak je eigen keuze zou ik zeggen.

Voordeeltje van een velgrem voor: je hebt een symmetrisch gespaakt wiel, wat net ietsje sterker is/kan zijn. Maar of dat de mindere remwerking van een velgrem tov een goede schijf compenseert...

Het is echter wel zo dat als je een complete wielset koopt je voor en achter een schijf- dan wel velgremnaaf krijgt. Waar je die schijfoptie achter niet gebruikt.
Laat je een setje bouwen kun je vrij onderdelen combineren.
Een extra voordeel van een schijfrem is dat je een bredere velg kunt gebruiken dan bij een velgrem. Je bent immers niet gebonden aan de breedtebeperking die de velgrem oplegt.

Anyway, wat je ook kiest, het blijft een oude fiets met enkele beperkingen die dat ontwerp met zich meebrengt...
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
bnwgraaf
All rounder
All rounder

kermit schreef: zo 2 februari 2025, 15:12 Tenzij je voor een mechanische schijfrem monteert zul je twee verschillende remhendels krijgen. Een magura hydraulische velgrem heeft ook een andere hendel dan een magura schijfrem.

Als je voor naar een schijfrem gaat zou ik een Shimano uit de instapklasse nemen, 420 of zo (da's een klauw met vier zuigertjes). Betrouwbaar, betaalbaar en goed.
Formaat van de remschijf doet veel, 180mm is wat mij betreft de minimale maat voor een schijf op een mountainbike.

Ik heb wel goede ervaringen met een magura velgrem, de HS22 (bestaat niet meer, was eigenlijk een HS11 met alu remhendel ipv kunststof). Maar een goede v-brake is ook prima, maak je eigen keuze zou ik zeggen.

Voordeeltje van een velgrem voor: je hebt een symmetrisch gespaakt wiel, wat net ietsje sterker is/kan zijn. Maar of dat de mindere remwerking van een velgrem tov een goede schijf compenseert...

Het is echter wel zo dat als je een complete wielset koopt je voor en achter een schijf- dan wel velgremnaaf krijgt. Waar je die schijfoptie achter niet gebruikt.
Laat je een setje bouwen kun je vrij onderdelen combineren.
Een extra voordeel van een schijfrem is dat je een bredere velg kunt gebruiken dan bij een velgrem. Je bent immers niet gebonden aan de breedtebeperking die de velgrem oplegt.

Anyway, wat je ook kiest, het blijft een oude fiets met enkele beperkingen die dat ontwerp met zich meebrengt...
Is dit de betreffende rem waar je het over hebt?
https://www.bike-discount.de/en/shimano ... rake-front

Ik las er wel een goede review over:
https://www.velozine.nl/reviews/test-sh ... ijfremmen/

Ik zie ook nog andere specifieke setjes voor voor staan, daar zijn de goedkopere volgens mij dan wel 2-piston varianten.
https://www.bike-discount.de/en/bike/bi ... &n=48&s=16

Zitten daar ook aanraders bij, of kan beter die MT420 aan de voorkant monteren?
bnwgraaf
All rounder
All rounder

En zou dit een goede set zijn voor de manier waarop ik de fiets gebruik? Ik zou dan dus een schijfrem voor kunnen doen en een V-brake achter (of nog altijd kunnen kiezen voor 2x V-brake):

Voor:
https://www.bike-discount.de/en/shimano ... nt-wheel-1

Achter:
https://www.bike-discount.de/en/shimano ... ar-wheel-1

Of wellicht zoiets, voor een iets hogere prijs:

Voor:
https://www.rosebikes.nl/mavic-crossrid ... t_shape=42

Achter:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Ik zou het gewoon bij V-brakes houden, dan kun je ook een velgrem wielset gebruiken ipv combi velg-disc brake. Als je er 30jr voldoende mee hebt kunnen remmen, kun je er met een nieuwe rem en wielset wel weer 15jr mee vooruit (?)

Ik zou eerder eens richting 1x11 of 1x12 moderne schakelgroep denken ? Die past vlgs mij wel op een ouder frame en levert echt wel wat voordelen op,
bnwgraaf
All rounder
All rounder

MonkeyRider schreef: zo 2 februari 2025, 19:08 Ik zou het gewoon bij V-brakes houden, dan kun je ook een velgrem wielset gebruiken ipv combi velg-disc brake. Als je er 30jr voldoende mee hebt kunnen remmen, kun je er met een nieuwe rem en wielset wel weer 15jr mee vooruit (?)

Ik zou eerder eens richting 1x11 of 1x12 moderne schakelgroep denken ? Die past vlgs mij wel op een ouder frame en levert echt wel wat voordelen op,
Ja een setje V-brakes gaat zeker voldoende zijn. Mooi nieuw setje goede kabels erbij....

Dat is natuurlijk wel het makkelijkst. V-brakes lijkt er wat minder keuze, dus dat is ook weer lekker makkelijk! :tong
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

MonkeyRider schreef: zo 2 februari 2025, 19:08 Ik zou het gewoon bij V-brakes houden, dan kun je ook een velgrem wielset gebruiken ipv combi velg-disc brake. Als je er 30jr voldoende mee hebt kunnen remmen, kun je er met een nieuwe rem en wielset wel weer 15jr mee vooruit (?)
Daar is ook wat voor te zeggen. Elke keuze heeft zo z'n eigen (kleine) voor- en nadelen. Jij mag kiezen welke je het zwaarst vindt wegen :wink:

Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb wel goede ervaringen, jarenlang met Magura HS33 gereden. Vrijwel probleemloos, alleen na X jaren een keer de olie vervangen. En natuurlijk de remblokjes. Wel een stevige brug er overheen zetten om frame flex te verminderen. Voordeel HS33 is de quick release, zodat je onderweg een wiel kan wisselen zonder de band af te laten.

Ik zou ook kiezen voor een alu velg met ceramic coating. Met de juiste remblokken gaat dat redelijk lang mee.

Mocht je voor een schijfrem willen dan zijn Shigura remmen, een combi van Shimano hendels en Magura schijfremmen misschien een mogelijkheid. Ik weet alleen niet hoe het slagvolume van die HS33 is tov een schijfrem, ik vermoed dat er meer olie wordt verplaatst dus dan remt het niet krachtig genoeg.

Punt is dat je hendels en remcaliper kan combineren, en daarmee soms prima resultaten krijgt. Dus ik bedoel misschien dat een HS33 hendel werkt met een of andere (Magura of Shimano) disk brake. Er zijn lang geleden al wat mensen geweest die er mee gerotzooid hebben, sommigen zeggen het werkt niet, bij anderen zou het wel gewerkt hebben.

https://www.trials-forum.co.uk/topic/55 ... isc-brake/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Werken zal het wel, maar optimaal werken is iets anders :wink:

Beetje net als met het combineren van v-brake hendels met cantilever remmen of andersom. Het remt, maar de ene combi voelt supersponzig aan en de andere is amper doseerbaar. Op z'n minst moet de hydraulische overbrengingsverhouding waar de hendel en caliper voor ontworpen zijn ongeveer gelijk zijn.
Ik zou die weg iig niet kiezen, een HS hendel aan een schijfrem knopen.

Of je kiest voor de eenvoud van een volledig velgremsysteem, zij het v-brakes of magura's. Of je kiest voor een schijf en achter een velgrem, het voordeel is dat je dan voor een (wat) betere rem krijgt.

Ik weet niet hoe sterk je behoefte in de huidige setup aan een betere (voor)rem is... :wink:

Overigens, velgen gaan zeker kapot als gevolg van remslijtage. Ooit naast iemand gefietst waarbij met een grote knal ineens de remflank over eenderde van de omtrek van de velg los scheurde :o
Gevolg, vlijmscherpe rand en in dezelfde knal een klapband. Fijn als dat in een Alpenafdaling gebeurt.
Not.

Ten Years After
Plaats reactie