Ik kan begrijpen als deze vraag al snel beantwoord gaat worden met "dan kun je langzamerhand beter een nieuwe fiets kopen", maar er zijn verschillende redenen, waarom ik mijn huidige fiets wil voorzien van nieuwe onderdelen: emotionele redenen, kosten en ook gewoon omdat ik als techniekfreak het ook leuk vind om dingen zelf voor elkaar te krijgen.
Ik heb het in andere posts ook al eens beschreven, dus sommige weten het misschien al, maar mijn mountainbike is nu een keine 30 jaar oud. Hij beschikt over een aluminium frame en een goed onderhouden en nog altijd prima functionerende Marzzochi Bomber olie/veer voorvork.
Dus ja, het is een wat "oudere" fiets

Ik heb er echter emotionele waarde aan en ik vind hem gewoon nog altijd heerlijk fietsen.
Een jaar of 15 geleden, toen de fiets evengoed al wat ouder was, heb ik de complete groep, inclusief de wielen, vervangen door Shimano Deore XT componenten, toentertijd de op één na hoogste/duurste groep. Dat leverder me een geweldig fijn rijdende/schakelende/remmende fiets op en bespaarde me ook nog eens ongeveer 2 kg aan gewicht. Ook toen had ik kunnen denken, dat ik misschien beter een nieuwe kon kopen, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Voor een fractie van de kosten van een nieuwe mountainbike met dezelfde componenten, kon ik weer vele jaren genieten van mijn fijne fiets waar ik mooie herinneringen aan heb.
Ondertussen zijn we dus weer ongeveer 15 jaar en vele kilometers verder en zal ik wat groter onderhoud en onderdelen vervanging moeten gaan doen. Vooral de velgen zijn alarmerend, want die zijn in het midden een kleine millimeter uitgehold aan beide kanten, door de vele meters remmen! Zou me niet verbazen als de velgen het dus ineens een keer gaan begeven.
Ik ga dus op zoek naar een nieuw setje wielen en nee, ik ga daar niet de duurste in uitzoeken. Het moet wel een beetje in verhouding tot de fiets blijven.
Wel is dit een moment om ook eens na te denken over de remmen. De Deore XT V-brakes beginnen ook te slijten. Ik heb die meerdere malen compleet uit elkaar gehad en weer goed gangbaar gemaakt, maar de lagering en dergelijke is nu toch echt wel op.
Ik heb nu een paar opties, en zou daar eens wat meningen over horen. Probeer daarbij niet te snel in termen als een "nieuwe fiets" te praten, zie het dan eventueel maar als iemand die zijn oude autootje weer opknapt!

V-brakes
Het makkelijkste en waarschijnlijk goedkoopste, is het vervangen door nieuwe V-brakes. Die zijn nog wel te vinden en werken op zich natuurlijk prima!
Maar ik wil ook eens naar andere opties kijken.
Hydraulisch systeem, zoals Magura
Ik kan natuurlijk relatief makkelijk overstappen naar Magura remmen. De bediening is door de hydrauliek natuurlijk erg fijn. Die kunnen gewoon op de bestaande bevestigingspunten gemonteerd worden en met het plaatsen van nieuwe wielen kunnen ook de velgen er weer een tijdje tegen.
Schijfremmen
Nu ik toch de wielen ga vervangen, kan ik natuurlijk gelijk een set aanschaffen met remschijf bevestigingspunten. Op mijn andere (e-bike tour-)fiets heb ik ondertussen schijfremmen en behalve dat ik het vanuit tehnisch oogpunt mooi vind, vind ik het ook prettig remmen.
Deze optie is natuurlijk wat complexer. Op de voorvork ga ik natuurlijk wel uitkomen; daar zitten al nokken op voor schijfremmen, dus met de juiste adapter is dat mogelijk.
Achter wordt lastiger, omdat daar geen voorziening is voor schijfrembevestiging.
Ik weet dat er remadapters zijn die op het frame gemonteerd kunnen worden, waarbij je toch een optie krijgt om schijfremmen te monteren.
Zijn er hier mensen die dat wel eens toegepast hebben of me kunnen vertellen of dit een moglijkheid kan zijn, indien dit past?
Combinatie schijven voor, hydraulisch achter
Ik zou natuurlijk ook, net als in de auto industrie nogal eens wordt toegepast, een combinatie kunnen maken. Daarbij zou ik een schijfrem op het voorwiel kunnen monteren en een (Magura) hydraulische rem op het achterwiel.
Wat denken jullie van zo'n combinatie?
Dan een vraagje over Magura remmen: zijn de instapmodellen al de moeite waard (HS11) of moet je echt een stapje hoger?
Oh ja, nog even dit: ik ben een toeristische mountainbiker; rijdt geen wedstrijden maar fiets gewoon heerlijk door het bos, pak ook mountainbikeroutes, vind het fijn om ook eens in de Ardennen of Alpen wat meer hoogteverschillen te overwinnen, doe daarbij graag afdalingen, maar ben geen hardcore downhiller. Dus gewoon een toermountainbiker die af en toe eens een klein sprongetje maak of even de remmen helling af los laat.