Unpaved: Victor; met open blik op een onbekende fiets (review)

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik heb mijn eigen onderzoek op FA losgelaten en besloten dat er in mijn optiek meer na- dan voordelen aanzitten.

Als Nederland zijn we met nagenoeg elke ontwikkeling in mtb land niet per se gebaat, eerder andersom omdat we hier meer aan veldrijden+ doen.

De ontwikkelingen in de gravel staan dichter bij wat we in Nederland nodig hebben, met uitzondering van de eerste versie AXS, waar wel degelijk voordelen aanzitten.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Peelrijder schreef: vr 10 januari 2025, 21:45 Ik heb mijn eigen onderzoek op FA losgelaten en besloten dat er in mijn optiek meer na- dan voordelen aanzitten.

Als Nederland zijn we met nagenoeg elke ontwikkeling in mtb land niet per se gebaat, eerder andersom omdat we hier meer aan veldrijden+ doen.

De ontwikkelingen in de gravel staan dichter bij wat we in Nederland nodig hebben, met uitzondering van de eerste versie AXS, waar wel degelijk voordelen aanzitten.
Je laatste zin hier is in contradictie met de conclusie van je review van de Victor en een groot deel van je geschiedenis op dit forum. Want je bent het er nu schijnbaar mee eens dat een meer moderne geometry voor het gros van de mtbers in Nederland de ideale keuze is. En dat is toch een standpunt waar je je de afgelopen jaren met toch enige verbetenheid tegen hebt verzet.
Of zie ik dat verkeerd?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Dat zie je verkeerd.

De standaard trailbike is doorgaans niet zo goed handelbaar als de Victor, dat heeft me aangenaam verrast en mijn mening doen bijstellen dat het wel kan, maar niet met wat je in de winkel koopt.

Dat ik zeg dat het de ideale fiets is voor Nederland gaat op als je comfort en plezier zoekt, voor pure snelheid of de snelste zijn ben ik (nog) niet van overtuigd.
Ik noem deze fiets dan ook ideaal voor iedereen die meer recreatief dan prestatief/ competitief rijdt.

Dat de geometrie van de Victor in 2028 de standaard is volgens Lars, gaat naar mijn mening hand in hand (of zal dit moeten) met de aanpassingen en ontwikkelingen op de routes in Nederland omdat het rijplezier anders ook niet gegarandeerd gaat blijven.
Nijmegen is niet de standaard 26" route zoals we die op veel plekken nog kennen, waar je met de Victor misschien minder goed rondkan (let op! Minder goed, niet onmogelijk!).
Die uitnodiging heb ik aan Lars en Michiel gegeven om eens naar Helmond te komen om te zien hoe de fiets zich daar gedraagt.
Als je (bijna) exclusief Schoorl, UHR of RvN rijdt dan is de inzetbaarheid voor daar super, maar alles daarbuiten (toch zo'n 95% van de NL'se) routes dan wordt het een ander verhaal en ben je met 'oudere geometrie' of gravel misschien beter af.

De ontwikkelingen in de gravel, daar bedoel ik vooral mee: 13 speed cassettes, capabelere fietsen (flatbar gravelbikes (hoi Scott)) of zelfs geveerde vorken voor gravelbikes.
Veel van die zaken kan je ook op een 29" fiets toepassen, waarmee je op de relatief vlakke draaien-keren-op-een-postzegel-rondjes prima en misschien nog wel sneller mee rond kan komen dan met de 'optimale' fiets zoals Lars die bedoeld.

Hier rijdt een groot deel van de echte oldschool overwinterende boswielrenners met een wegcassette op de hardtail, wat ook voldoende is.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Okay, ik ben nog totaal niet overtuigd dat de Victor heel anders zou rijden dan mijn eigen fiets :lol: . En die weer niet wezenlijk anders als andere downcountry fietsen.
@Lars jij hebt vast wel eens op een Ripley af gereden, wijkt een Victor daar wezenlijk van af in jouw mening?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

I_do schreef: zo 12 januari 2025, 21:28 Okay, ik ben nog totaal niet overtuigd dat de Victor heel anders zou rijden dan mijn eigen fiets :lol: . En die weer niet wezenlijk anders als andere downcountry fietsen.
@Lars jij hebt vast wel eens op een Ripley af gereden, wijkt een Victor daar wezenlijk van af in jouw mening?
Draai het om en test de Victor en schrijf een review.
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

I_do schreef: zo 12 januari 2025, 21:28 Okay, ik ben nog totaal niet overtuigd dat de Victor heel anders zou rijden dan mijn eigen fiets :lol: . En die weer niet wezenlijk anders als andere downcountry fietsen.
U riep?

Ja, de Victor komt behoorlijk overeen. Wat geometrie betreft. Maar waar deze Victor erg sportief neergezet is wat zithouding betreft. Niet extreem, maar niet meteen de setup die je voor het buitenland zou kiezen. Waar de meeste Ripley's waarschijnlijk wel 'gemoedelijker' rondrijden. En dat zorgt meteen voor een heel andere beleving!

En nee, de Victor lijkt er absoluut niet op. Wat vering betreft. De Ripley is een fiets die zorgt dat je altijd en overal grip hebt: omhoog, in de bocht, omlaag en over een boomwortel heen. Perfect voor vertrouwen, perfect voor snelheid. De achterkant van de Victor absoluut minder actief. Het voelt (zoals geen enkele full suspension!) niet aan als een hardtail. Maar aan de andere kant voel je de vering ook niet echt werken. En een gedeelte van de tijd werkt de vering ook niet zoals je van vering zou moeten verwachten dat die werkt. Je moet de Victor rijden als een hardtail, dan haal je het maximale eruit. Het is vooral een snellere hardtail, niet per se een snelle fiets. Maar in combinatie met een moderne geometrie is het wel een fiets die je beloond als je erop zit te werken als op een hardtail.

Uiteindelijk ben ik op NL rondjes niet sneller of langzamer op een Ripley, deze Victor of een hardtail. Maar de beleving is heel anders, daar springt de Victor er wel uit. Ik vermaak me op de Victor. Maar mijn fiets zou meer de Ripley zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Edit: ik schreef de post hieronder vóórdat Lars zijn anwoord boven had gepost,
heb er niets aan veranderd, dit is zoals ik het opschreef.

Ik heb een Ripley LS gehad (geen AF) en die voelt toch wel echt anders.
En ik ben ook geen Lars maar ik zie wel 2 wat ik wezenlijke verschillen vind.

Eerste in de de concepten. De Ripley is voor mij echt een trail fully met 120-130mm vering die zich ook voor XC laat inzetten. Daar waar de Victor bedoeld is als stevige XC bike met minder dan 100mm veerweg achter om de scherpte van impacts te halen die zich ook op trails laat inzetten. Ze benaderen het doel van verschillende kanten, maar komen daarbij op geometrie-en uit die veel overeenkomsten hebben.

Het 2e verschil is toch in de geometrie, en dan niet in de hoeken, reach en ETT. Want beide bikes hebben in maat L 475mm reach, met een 130mm vork 65.5 graden stuurhoek en de zithoeken zijn 75,5 om 76gr. Beide hebben ook een bocht in de zitbuis boven het BB en de ETT is 9mm verschil. Je kunt er iets mee spelen, ik heb in mijn Victor al een 140mm gemonteerd dan is de ETT gelijk aan de Ibis.
Maar aan de achterkant vallen de keuzes wel anders uit. Ibis kiest voor de Ripley (als altijd eigenlijk) voor een korte liggende achtervork, 430mm chainstays. De Victor is langer met 445mm en dat geeft een andere balans voor/achter. Daarbij komt nog de bewust kleinere veerweg achter van de Victor, en dat versterkt mogelijk ook het verschil nog.

Mijn Victor heeft trouwens een hogere stack voor dezelfde nominale reach (fijn, zo hoef ik geen stapel spacers onder de stuurpen). Daarmee is de bike ook vooraan toch wat langer dan de Ripley (beide in maat L). Maar ik denk dat dit specifieke aspect voor de Titanium Victor ander is, die is namelijk op Michiel zijn voorkeuren gemaakt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Steeds meer vind ik een mtb met een wat langere achtervork en hoge stack(heb zelfs al stuur hoger dan zadel getest) het aangenaamst rijden. (zeker voor lange ritten). De fiets houdt veel beter zijn lijn (zeker bergop gaat hij niet aan de wandel) en de reach kan ook wat langer zonder druk op de handen te krijgen. Ook bergaf moet je veel minder bewegen, Gewoon centered blijven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Peelrijder schreef: za 11 januari 2025, 21:27 Dat zie je verkeerd.

De standaard trailbike is doorgaans niet zo goed handelbaar als de Victor, dat heeft me aangenaam verrast en mijn mening doen bijstellen dat het wel kan, maar niet met wat je in de winkel koopt.

Dat ik zeg dat het de ideale fiets is voor Nederland gaat op als je comfort en plezier zoekt, voor pure snelheid of de snelste zijn ben ik (nog) niet van overtuigd.
Ik noem deze fiets dan ook ideaal voor iedereen die meer recreatief dan prestatief/ competitief rijdt.

Dat de geometrie van de Victor in 2028 de standaard is volgens Lars, gaat naar mijn mening hand in hand (of zal dit moeten) met de aanpassingen en ontwikkelingen op de routes in Nederland omdat het rijplezier anders ook niet gegarandeerd gaat blijven.
Nijmegen is niet de standaard 26" route zoals we die op veel plekken nog kennen, waar je met de Victor misschien minder goed rondkan (let op! Minder goed, niet onmogelijk!).
Die uitnodiging heb ik aan Lars en Michiel gegeven om eens naar Helmond te komen om te zien hoe de fiets zich daar gedraagt.
Als je (bijna) exclusief Schoorl, UHR of RvN rijdt dan is de inzetbaarheid voor daar super, maar alles daarbuiten (toch zo'n 95% van de NL'se) routes dan wordt het een ander verhaal en ben je met 'oudere geometrie' of gravel misschien beter af.

De ontwikkelingen in de gravel, daar bedoel ik vooral mee: 13 speed cassettes, capabelere fietsen (flatbar gravelbikes (hoi Scott)) of zelfs geveerde vorken voor gravelbikes.
Veel van die zaken kan je ook op een 29" fiets toepassen, waarmee je op de relatief vlakke draaien-keren-op-een-postzegel-rondjes prima en misschien nog wel sneller mee rond kan komen dan met de 'optimale' fiets zoals Lars die bedoeld.

Hier rijdt een groot deel van de echte oldschool overwinterende boswielrenners met een wegcassette op de hardtail, wat ook voldoende is.
Het grappige is dat je de tegenstelling die ik ook constateer er dus nog niet uit krijgt: "Ja, de Victor doet eigenlijk alles gewoon goed, maar ik weet niet of ik dat goed vind...".

Het probleem is dat Peelrijder lijkt te verwachten dat de Victor meteen super had moeten rijden: overal 10% van de KOM af moest halen. Terwijl mijn insteek was dat hij eens ervaring op moest doen met een modernere geometrie.

Hij heeft gemerkt dat het helemaal niet zo slecht gaat. Heeft geen ervaring opgedaan op korte draai- en keer routes. Maar ook nog te weinig ervaring om 'automatisch' te sturen met de geometrie van de Victor. Dus misschien is het goed dat hij de Victor niet naar Dorst heeft meegenomen.

Ik weet dat een 'Victor-geometrie' op Dorst geen enkel probleem is. Sterker nog (let op Peelrijder!), waarschijnlijk gewoon sneller. Omdat je als rijder minder hard hoeft te werken, minder geconcentreerd hoeft te rijden. Maar daarvoor moet je wel gewend zijn aan (een totaal) andere geometrie. Dat kun je niet op 1 rit, dat kun je niet als je misschien maar 3x per jaar even op een andere fiets zit. (Vergis je niet: eerste indrukken zijn zeker belangrijk en Peelrijder heeft zeker gevoel voor materiaal en de verschillen. Alleen lijken de 'oude waardes' nog wat te sterk aanwezig :winkie: ).

Daarnaast ben ik er vrij zeker van dat Peelrijder aanpassingen heeft gedaan die de fiets trager maken. Maar die voor hem vertrouwder aanvoelen. Hier kruipt de wedstrijdrijder weer naar voren!

De vraag is hoeveel energie een langere achtervork kost? Hoeveel langzamer een 10 cm langere wielbasis door de bocht gaat? En als je dan beseft dat dit geen verschil kan maken, dat ook het gevoel op de fiets verandert.

De Victor is niet de snelste fiets die ik gereden heb. De Victor kan ook niet die snelste fiets zijn. Die Victor is ook niet bedoeld om de snelste fiets te zijn. De Victor is een heel snelle fiets en vanwege de huidige opzet met zithouding en onderdelen ook een extreem snelle fiets. Zeker sneller dan veel van de huidige wedstrijdfietsen.
Maar ook nog niet geoptimaliseerd voor Peelrijder. En andersom: Peelrijder is nog niet geoptimaliseerd voor zo een fiets.

Ik wil sowieso de fiets die ik in een vorig topic geschetst heb nog laten bouwen door Michiel (zoals ik al eerder meldde). Wat Peelrijder nu ook zegt: dat wordt (ook) de ideale allrounder voor Nederland. Dat is niet de Victor.

Maar goed, mijn mening is hooguit gebaseerd op een enorme berg ervaring. Het blijft mijn mening. Ik denk wel dat iedereen die wat ervaring betreft in de buurt komt er aardig hetzelfde over denkt. Maar ieder ander mag dus zijn mening aan het geheel toevoegen: er staan diverse fietsen bij ons klaar!

I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Lars en Heckler,

Bedankt voor het duiden waar dan wel de verschillen zitten vanuit jullie ervaring met de Victor en de fiets die ik goed ken :-q .

Dan snap ik met terugwerkende kracht peelrijder ook beter.

Mocht er een keer een Victor staan in xl houdt ik me zeer aanbevolen voor een rondje om het zelf te ervaren.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator

Zoals ik het lees kan ik beter Ripley blijven rijden :bier:

Niettemin mooie test van een gave fiets die echt wel z'n plekje in de bossen verdient!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Kapitein Iglo schreef: di 14 januari 2025, 12:55 Zoals ik het lees kan ik beter Ripley blijven rijden :bier:
Jij zou het kunnen zien als vervanger van je Pace, daar is de Victor voor bedoeld!

Kapitein Iglo
Moderator
Moderator

Lars TB schreef: zo 19 januari 2025, 14:06
Kapitein Iglo schreef: di 14 januari 2025, 12:55 Zoals ik het lees kan ik beter Ripley blijven rijden :bier:
Jij zou het kunnen zien als vervanger van je Pace, daar is de Victor voor bedoeld!
Dat zijn geluiden die ik niet wil horen want die kosten weer geld... :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: ma 13 januari 2025, 19:49Je moet de Victor rijden als een hardtail, dan haal je het maximale eruit.
Hoe moet dit geinterpreteerd worden...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Dat je er iets actiever op moet rijden dan op een gangbare fully denk ik.

Van een hardtail afkomend had ik op deze absoluut niet het 'fully-gevoel' wat ik bij gangbare fully's wel had, het zogenoemde 'bobbing' en het echt hard in een bocht moeten zetten om grip te hebben.
Plaats reactie