Kan zijn dat ik het onderschat, maar ik onderschat die problemen dus.
En ik rijdt al wat jaartjes met die ventielen... (Op hoge en lage druk, op hoge en lage snelheid.)
Wat hedendaags XC is....
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ik herken die schrader problemen ook niet, zelfs niet op wat fietsjes zonder dopje
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als het op auto en motorfiets dicht blijft bij 200kmh, dan op mn fiets ook wel bij 20kmh
Maar wat ik al schreef, zonder dat we het wisten zijn we al 100 jaar aan het klooien met onze ventielen, hoog tijd voor iets nieuws
Maar wat ik al schreef, zonder dat we het wisten zijn we al 100 jaar aan het klooien met onze ventielen, hoog tijd voor iets nieuws
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8, cannondale mt 2000 tandem
Bochtenridder 1e klas
Bochtenridder 1e klas
Zondag waren we in Beringen (BE-mine) aan het fietsen. Hier is komend weekend het Belgisch kampioenschap MTB. Hierdoor was het zeer druk op de berg met allerlei XC fietsers die alvast aan het oefenen waren. Maar dit BK parcours gaat over alle rockgardens en de enduro 5 afdaling. Prachtig uitdagend natuurlijk, maar een hartslag 200 en in wedstrijdmodus lijkt me dit toch andere koek.
In Nederland hebben we zoiets natuurlijk niet, al komt Netersel wel een beetje in de buurt.
Maar als zelfs de amateur wedstrijden al goed uitdagend worden, dan verwacht ik van de echts profs ook wel een stuk meer.
In Nederland hebben we zoiets natuurlijk niet, al komt Netersel wel een beetje in de buurt.
Maar als zelfs de amateur wedstrijden al goed uitdagend worden, dan verwacht ik van de echts profs ook wel een stuk meer.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Preview van het Olympisch XCO parcours.
https://youtu.be/mEnBFq3_iO4?feature=shared
Ziet er leuk maar grotendeels wel tamelijk makkelijk uit met een paar lastige secties. Ik zeg blauwe route met een paar rode secties (niet zwart want er zijn chicken runs). Snap Het parcours schijnt na de spelen te blijven liggen. Ik rij er af ten toe praktisch langs richting vakantiehuis van familie dus als ik de kans heb wil ik het wel een keer rijden.
Zal je zien dat ze de moeilijke delen er dan wel uit hebben gehaald. Mijn ervaring met mtb-routes in Frankrijk is sowieso dat de meeste mensen op tamelijk lichte XC-fietsen rijden en liever moeilijk omhoog fietsen en makkelijk omlaag dan andersom. Meestal zijn het wandelpaden die gedeeld worden als mtb-routes en wandelaars schijnen niet blij te worden van jumps, drop-offs/step-ups en kombochten.
Ziet er leuk maar grotendeels wel tamelijk makkelijk uit met een paar lastige secties. Ik zeg blauwe route met een paar rode secties (niet zwart want er zijn chicken runs). Snap Het parcours schijnt na de spelen te blijven liggen. Ik rij er af ten toe praktisch langs richting vakantiehuis van familie dus als ik de kans heb wil ik het wel een keer rijden.
Zal je zien dat ze de moeilijke delen er dan wel uit hebben gehaald. Mijn ervaring met mtb-routes in Frankrijk is sowieso dat de meeste mensen op tamelijk lichte XC-fietsen rijden en liever moeilijk omhoog fietsen en makkelijk omlaag dan andersom. Meestal zijn het wandelpaden die gedeeld worden als mtb-routes en wandelaars schijnen niet blij te worden van jumps, drop-offs/step-ups en kombochten.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC Pro '24
Tsja… het parcours is wel heel erg ‘bedacht en aangelegd’. Wat ingestrooide keien als rockgarden, 1 verdwaalde wortel, heel veel gravel. Niet ‘t mooiste XC rondje, zeker niet heel technisch. De boompjes vlak langs ‘t parcours zijn soms nog de grootste uitdaging.
Wat een verschil met Crans Montana recent, het andere uiterste. Het had er iets meer tussenin en natuurlijker gemogen wat mij betreft.
Golfsurfen bij Tahiti, zeilen bij Marseille… en XCO MTB… op een veredelde vuilnisbelt dichtbij …
Wat een verschil met Crans Montana recent, het andere uiterste. Het had er iets meer tussenin en natuurlijker gemogen wat mij betreft.
Golfsurfen bij Tahiti, zeilen bij Marseille… en XCO MTB… op een veredelde vuilnisbelt dichtbij …
The 'Fun Zone' is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as necessary and as little as possible.
You only want as much as necessary and as little as possible.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Zal allicht regio gebonden zijn (Grand Est is niet echt regio Parijs) , maar da's niet bepaald het beeld dat ik van Fransen of MTB'en in Frankrijk heb...
... ahv fietsen met Fransen en/of in Frankrijk
Volgens mij is het voornaamste criteria voor de OS hoe makkelijk het in beeld te brengen is met veel volk aan de kant...
Voorgaande edities waren colgens mij eenzelfde verhaal.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Dit i van het test event 10 maanden geleden, benieuwd wat er allemaal verandert is. Weet dat er veel klachten waren over de hoeveelheid gravelOli4k schreef: ↑vr 26 juli 2024, 12:12 Preview van het Olympisch XCO parcours.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
@Cheeta Ik zeg niet dat er geen mtb-ers in Frankrijk zijn die hun prioriteiten wel op orde hebben. Alleen dat het me opvalt dat (in de regio's waar ik gefietst heb) je opvallend veel smalle bandjes ziet en de routes daar bij lijken te passen. Volgens mij komt dat ook doordat de plaatselijke mtb-clubs te klein zijn, waardoor ze nauwelijks onderhoud kunnen doen. Ze beperken zich daarom tot tochten rijden op landwegen en een enkel bospad of wandelpad, buiten het jachtseizoen en mits het droog genoeg is. Bij regen veranderen veel paden in beekjes dus dat beperkt waar en wanneer je kan fietsen. Ze hebben prachtige bosgebieden maar de mooiste stukken mag/kan je meestal niet in. Tamelijk bizar als je een land hebt met genoeg bergen en heuvels maar er alsnog geen gebruik van kan maken.
Maar ik heb natuurlijk maar een piepklein deel van Frankrijk gezien en in de gebieden waar je serieus mtb-toerisme hebt is het uiteraard anders. Op zich levert een cultuur van zo hard mogelijk omhoog fietsen waarschijnlijk wel prima xc-rijders op.
Maar ik heb natuurlijk maar een piepklein deel van Frankrijk gezien en in de gebieden waar je serieus mtb-toerisme hebt is het uiteraard anders. Op zich levert een cultuur van zo hard mogelijk omhoog fietsen waarschijnlijk wel prima xc-rijders op.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mijn ervaring is dan weer precies andersom.
Wat de Fransen XC noemen zou in NL gewoon als Trail, Enduro of zelfs DH worden bestempeld.
Ooit met Kermit en een handvol boswielrenners een Franse "Route Familiale" gereden, en toen stonden er een aantal boswielrenners achter een boom te kotsen, blijkbaar was hun stofwisseling nog niet ingesteld op Franse XC.
Later die week konden we 2 van die boswielrenners uit een rivier vissen, waarvan er eentje naar het ziekenhuis kon.
Wat de Fransen XC noemen zou in NL gewoon als Trail, Enduro of zelfs DH worden bestempeld.
Ooit met Kermit en een handvol boswielrenners een Franse "Route Familiale" gereden, en toen stonden er een aantal boswielrenners achter een boom te kotsen, blijkbaar was hun stofwisseling nog niet ingesteld op Franse XC.
Later die week konden we 2 van die boswielrenners uit een rivier vissen, waarvan er eentje naar het ziekenhuis kon.
Some days it's easy, some days it's a fight.
ik herken Frankrijk ook niet in die omschrijving van Oli4k ... het land waar je in op het platteland op de bospaden nog legaal quats en crossmoto's tegen komt. Je mag daar ook effectief allemaal fietsen tenzij het aangeduid staat dat het privé is, toegang beperkt is wegens jacht of bosbouw of er toegangsregels zijn. Dat laatste vind je natuurlijk vooral in natuurgebied en de berg gebieden. Frankrijk is wel een land van meerdere snelheden ... je hebt verstedelijkte gebieden, beschermde natuur maar ook gigantisch veel daar tussen. Heerlijk om gewoon te dwalen met de fiets en te kijken of dat pad effectief ergens uit komt.
UtagawaVTT staat ook rustig vol met routes waarbij men in de beschrijving vrolijk vermeld om het bordje 'privaat' te negeren.
Ook een land waarin honden nog effectief volledig los mogen lopen. Niet 'aangelijnd' tijdens een wandeling maar zelfs vrij op een open erf.
UtagawaVTT staat ook rustig vol met routes waarbij men in de beschrijving vrolijk vermeld om het bordje 'privaat' te negeren.
Ook een land waarin honden nog effectief volledig los mogen lopen. Niet 'aangelijnd' tijdens een wandeling maar zelfs vrij op een open erf.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Je ziet vooral dat rond de grote plaatsen veel meer trails zijn.
In een gebied op het platteland met veel bosbouw moet er maar net in het dorp wat jeugd zitten waar wat fanatiekelingen tussen zitten.
Wat je dus ook nog wel ziet, is dat het met een paar fanatiekelingen gegroeid is en als hun interesses veranderen weer vervallen raakt.
Voor de rest is een uitgepijlde mtb route eigenlijk altijd op gedeelde paden en wordt weinig onderhouden (familie routes dus)
Wat me wel verbaast is hoe ze met natura2000 gebied omgaan, dat is vaak weinig anders als een gewoon bos, regels zijn toch Europees.
In een gebied op het platteland met veel bosbouw moet er maar net in het dorp wat jeugd zitten waar wat fanatiekelingen tussen zitten.
Wat je dus ook nog wel ziet, is dat het met een paar fanatiekelingen gegroeid is en als hun interesses veranderen weer vervallen raakt.
Voor de rest is een uitgepijlde mtb route eigenlijk altijd op gedeelde paden en wordt weinig onderhouden (familie routes dus)
Wat me wel verbaast is hoe ze met natura2000 gebied omgaan, dat is vaak weinig anders als een gewoon bos, regels zijn toch Europees.
Zit met een blessure op de bank, dus post even wat meer onzin
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: vooral wipkippen
In FR is er in 20 jaar heel wat veranderd. In toeristische+dichter bevolkte gebieden is er veel verboden. Veel bossen(vooral in gebieden met minder bos)mag je enkel naast rijden en niet door. Nationale parken zijn altijd verboden geweest ook als je er op een 2 spoor gravé pad rijdt. Je mag er in principe zelfs al wandelend naast de fiets niet in. Werd mij in de jaren 80 al duidelijk gemaakt door een wel zeer beleefde ranger in parc du mercantour tijdens één van mijn eerste transalps. In de streken die leeglopen kan alles, maar daar is veel dichtgegroeid.
https://www.pinkbike.com/news/are-xc-bi ... esign.html
Interessante opinie, mist wel 1 aspect: de rijder.
Interessante opinie, mist wel 1 aspect: de rijder.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"