Project Gravondale
Een paar maanden geleden heb ik voor weinig een Cannondale M400 uit november 1998 op de kop getikt. Het idee was om hiervan mijn nieuwe single speed te maken voor het NKSS ter vervanging van de Giant Sierra SSSS. De 2.3” Continental MountainKing en CrossKing banden van de Giant pasten helaas niet in het frame van de Cannondale. Omdat ik op de single speed absoluut geen smallere banden wilde hebben, moest ik dus op zoek naar een nieuw project voor de Cannondale. Dat project werd de Gravondale; een ATB/gravel/commuter.
Zo kwam de fiets binnen. Duidelijk lang stilgestaan en niet al te best onderhouden. Alles dat kon roesten of uitdrogen was geroest of uitgedroogd.
En dit is het (voorlopige) resultaat
Een lichte, snelle machine met een klassieke uitstraling. De Billy Bonker’s maken ‘m geschikt om zowel mee door licht terrein te scheuren als over de weg.
Natuurlijk mocht de ‘bierdon’ niet ontbreken …
De drivetrain is 1x8 geworden met een 34T kettingblad (edit: na een eerste rit besloten dat dit een 36T gaat worden) en een 11-34T cassette.
De cockpit is een stadsfietsstuur met een beetje rise en backsweep voor een relaxte rit.
De gripshit is vervangen door een SunRace friction shifter. De verstelbare stuurpen wordt nog vervangen door een vast exemplaar, maar die is nog niet binnen.
Vond nog een Cat Eye messing fietsbel in de onderdelenbak. Die past mooi in het plaatje.
De bruine grips met doodskoppen …
En het Brooks zadel (een Swift, dacht ik) maken het helemaal af.
Cravondale
- FreedomRanger
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: rijdt prima!
Laatst gewijzigd door FreedomRanger op do 27 juni 2024, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
- wamske
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Gaaf ding, is die qua maat een beetje OK? Zo ik mij herinner ben jij ook reasonably sized en mijn ervaring met de fietsen van weleer is dat ze nogal klein zijn..
- FreedomRanger
- Mountainbike Junk
Het is een 21” frame. Met mijn 1,85 gaat dat nog prima. Moet niet kleiner zijn. Dan wordt het een beetje krap.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
- FreedomRanger
- Mountainbike Junk
UPDATE - Project Gravondale
De verstelbare stuurpen was en lelijk en kraakte, wat bloed-irritant was. Deze dus vervangen door een vast exemplaar van 90mm. Ook maar meteen een chique glimmend kapje erop gezet.
Voor de ritjes over normale verharde en onverharde wegen hier rondom Arnhem bleek ook het 34T blad nog aan de lichte kant. Deze vervangen door een 36T exemplaar.
De verstelbare stuurpen was en lelijk en kraakte, wat bloed-irritant was. Deze dus vervangen door een vast exemplaar van 90mm. Ook maar meteen een chique glimmend kapje erop gezet.
Voor de ritjes over normale verharde en onverharde wegen hier rondom Arnhem bleek ook het 34T blad nog aan de lichte kant. Deze vervangen door een 36T exemplaar.
Laatst gewijzigd door FreedomRanger op do 27 juni 2024, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- FreedomRanger
- Mountainbike Junk
Nee, nu een kettingblad van 36T voor (in plaats van 34T). Achter een 11-34 cassette 8 speed. Soms overigens best wel steil hier rondom Arnhem. Pak op een rondje van 40 km al snel 500 hoogtemeters met lekkere kuitenbijters er tussen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Leuk projectje, deze fiets
Met zo'n friction shifter kan je ook 1x11 gebruiken.
Met 11-46 kom je zeker boven
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- FreedomRanger
- Mountainbike Junk
Thanks!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 28 juni 2024, 10:42 Leuk projectje, deze fiets
Die 8 versnellingen zijn wel voldoende. Ik rijd hier ook veel single speed met GearInch 52, dus bovenkomen is doorgaans geen enkel probleem.