De zin en onzin van koelvinnen op remblokken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Stunning schreef: vr 24 mei 2024, 13:37
Mad Wally schreef: vr 24 mei 2024, 09:32

Dat is precies het punt, zo lang het goed gaat gaat het goed. Pas wanneer het mis gaat door fading of kokende remvloeistof denk je “had ik nu maar die blokken met vinnen genomen”, of misschien denk je dat op dat moment even niet :o
Eens.

Maar als dat je gedachte proces is, is dit niet eens een vraagstuk. Dan is de geringe, vind ik, meerprijs het waard om met koelvinnen te kopen.
Ik vergeet nooit het moment dat mijn truvativ schijfrem niks deed op een moment dat ik wou dat hij maximaal werkte. Gelukkig lag ik met buik op zadel met rugzak op de rug en was naar achter afstappen, fiets laten gaan en op rugzak landen een noodoplossing die werkte. Schade aan de fiets viel goed mee. Sindsdien ben ik kieskeurig en eerder mierenneukerig als het om remmen in de bergen gaat. Daardoor nooit meer misgegaan zelfs niet met tandem. Maar ik ga hier in de lagen landen niet met overkill rondrijden. Grote lichte schijven verbuigen al als je er naar kijkt(shimano, sram enz). Een schijf die een gram per mm doorsnede weegt is stevig en gaat ook langer mee. Met metallic slijten schijven veel sneller.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

LongPete schreef: vr 24 mei 2024, 14:30
Stunning schreef: vr 24 mei 2024, 13:37

Eens.

Maar als dat je gedachte proces is, is dit niet eens een vraagstuk. Dan is de geringe, vind ik, meerprijs het waard om met koelvinnen te kopen.
Ik vergeet nooit het moment dat mijn truvativ schijfrem niks deed op een moment dat ik wou dat hij maximaal werkte. Gelukkig lag ik met buik op zadel met rugzak op de rug en was naar achter afstappen, fiets laten gaan en op rugzak landen een noodoplossing die werkte. Schade aan de fiets viel goed mee. Sindsdien ben ik kieskeurig en eerder mierenneukerig als het om remmen in de bergen gaat. Daardoor nooit meer misgegaan zelfs niet met tandem. Maar ik ga hier in de lagen landen niet met overkill rondrijden. Grote lichte schijven verbuigen al als je er naar kijkt(shimano, sram enz). Een schijf die een gram per mm doorsnede weegt is stevig en gaat ook langer mee. Met metallic slijten schijven veel sneller.
Ik heb het ook ooit een keer gehad met m’n Citroën BX in de bergen. Werd ik ook niet blij van maar is gelukkig goed afgelopen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je voor een paar euro extra een pak extra gemoedsrust koopt, dan moet je dat doen.
En dan hier geen vragen stellen en je in onzekerheid laten brengen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mad Wally schreef: vr 24 mei 2024, 16:54 Ik heb het ook ooit een keer gehad met m’n Citroën BX in de bergen. Werd ik ook niet blij van maar is gelukkig goed afgelopen.
Met een BX in de problemen komen :o
Toen nog één van de weinige auto's waarbij je op 3 verschillende manieren kon afremmen op de vooras .....voetrem + handrem + aandrijflijn :-q
Tenzij je achteruit de berg hebt afgereden :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mario070 schreef: za 25 mei 2024, 08:40
Mad Wally schreef: vr 24 mei 2024, 16:54 Ik heb het ook ooit een keer gehad met m’n Citroën BX in de bergen. Werd ik ook niet blij van maar is gelukkig goed afgelopen.
Toen nog één van de weinige auto's waarbij je op 3 verschillende manieren kon afremmen op de vooras .....voetrem + handrem + aandrijflijn :-q
Handrem op de voorwielen? Wist ik niet. Maar het is niet fijn als je remmen het niet doen bij een steile afdaling.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Extra materiaal kan extra koeling zijn. Maar het is zo,n kleine factor.
Zelfde als dat buitentemperatuur ook bijna geen effect heeft op schijfremmen, dat is maar zo klein.

Ik zou Galfer blokken kopen, redelijk geprijsd en Hope gebruikt ze ook al jaren. Ik doe snel 10k met een setje blokken.
Goed xc gebruik, maar dan nog, mijn shimano vrienden rijden ze in 2 a 3k op.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mad Wally schreef: za 25 mei 2024, 09:13
Mario070 schreef: za 25 mei 2024, 08:40

Handrem op de voorwielen? Wist ik niet. Maar het is niet fijn als je remmen het niet doen bij een steile afdaling.
Jep... handrem op beide voorwielen :-q
Dus voetrem blijven gebruiken voor zover het kan + de motor als rem gebruiken en dan nog de mechanische handrem :-q
Kom je weliswaar zwetende beneden aan :lol: :lol: :lol:
Maar wel helemaal tip top in orde :-q

Dan Empfield
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ok, maar is een modern 4-piston MTB remsysteem nu het performance equivalent van een Citroen BX remsysteem of dat van een Porsche 911 GT3 (non-PCCB)?

Herinnert iemand zich overigens Morgane Charre's 2012 Worlds fiets? Dat hebben we sindsdien volgens mij ook niet meer teruggezien...

Tja, Citroens... Beter even checken wat die handrem doet voor je een handbrake turn probeert in te zetten. :-{
Sommige vierwielaandrijvers overigens eveneens omdat je de hele aandrijflijn blokkeert...
Laatst gewijzigd door cheeta op za 25 mei 2024, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Landrover handrem op de tussenbak :-q 4 wielen dus :-q

Dan Empfield
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

cheeta schreef: za 25 mei 2024, 09:50 Ok, maar is een modern 4-piston MTB remsysteem nu het performance equivalent van een Citroen BX remsysteem of dat van een Porsche 911 GT3 (non-PCCB)?

Tja, Citroens... Beter even checken wat die handrem doet voor je een handbrake turn probeert in te zetten. :-{
Sommige vierwielaandrijvers overigens eveneens omdat je de hele aandrijflijn blokkeert...
PCCB remmen zijn nog minder dan de BX remmen :( een soort van porseleinen poppen remmen :lol: :lol: :lol:
Als daar maar het minste geringste tegenaan komt breken er stukken af en dan ben je helemaal gezocht :-{
En dan nog ook met zo'n niet doceerbare elektronische handrem :roll: ben je echt niet blij in zo'n BX afdaling zegmaar :D
Dus ik zeg "4-piston MTB remsysteem" = gelijk aan BX remmen :-q

Dan Empfield
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Cube-Elite schreef: za 25 mei 2024, 09:19 Extra materiaal kan extra koeling zijn. Maar het is zo,n kleine factor.
Nee, alleen als meer materiaal zich ook vertaalt in meer oppervlak.
Zelfde als dat buitentemperatuur ook bijna geen effect heeft op schijfremmen, dat is maar zo klein.
Weer nee.
De omgevingstemperatuur heeft rechtstreeks invloed op het temperatuurverschil tussen buitenlucht en schijf.
Een groter temperatuurverschil betekent dat er meer energie(warmte) van de schijf naar de buitenlucht gaat

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Zullen we stoppen over Citroëns en 4x4's ?

kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het eerste wat ik over drie weken ga doen is kijken naar de remmen van Erwin z'n fiets :tong :D
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 mei 2024, 14:24
Cube-Elite schreef: za 25 mei 2024, 09:19 Extra materiaal kan extra koeling zijn. Maar het is zo,n kleine factor.
Nee, alleen als meer materiaal zich ook vertaalt in meer oppervlak.
Weer nee.
De omgevingstemperatuur heeft rechtstreeks invloed op het temperatuurverschil tussen buitenlucht en schijf.
Een groter temperatuurverschil betekent dat er meer energie(warmte) van de schijf naar de buitenlucht gaat
1. Ja hèhè :-D maar dat kan ook niet anders.

2.dat klopt gewoon niet. Ja theoretisch heeft de buitentempratuur misschien 2 of 3% invloed.
In de praktijk ga je dat verschil niet merken. Stel waar we het hierover hebben het wordt warm, misschien te warm dan zit je rond de 600 a 700 graden. Wat denk je dat dan het verschil van 25 graden buitentemperatuur gaat zijn, letterlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ThaSingleTrackMastah schreef: za 25 mei 2024, 14:25 Zullen we stoppen over Citroëns en 4x4's ?
Er kwam ook nog een Porsche voorbij :D Maar die ging zeker te snel :D
Maar ik zie zeker wel een overeenkomst in de remmen :-q en betreft de koelvinnen op de remblokken, zijn ook ook de remschijven een soort van ventilator :-q alleen dat valt minder op....maar wel degelijk dat deze ook zichzelf ook koelen :-q

Dan Empfield
Plaats reactie