De zin en onzin van koelvinnen op remblokken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

In de voorbereiding op een weekje bergen rondom Champcella in juni, was ik bezig met wat reserve onderdelen aan te schaffen.
In de bergen zijn extra remblokken zeker geen overbodige luxe. Op mijn fiets zitten de 4-zuiger calipers van Shimano waar de N03A blokken inpassen. Dat zijn die met die rete-coole koelvinnen. Helaas betekend 'rete-cool' ook rete-duur. Samen met 200 en 180 mm schijven meer dan genoeg stopping-power.
De prijzen van die blokken lopen van zo'n € 23 voor resin tot wel € 30 voor de metals..... Zelfs op Ali kan ik de ' originals' niet echt goedkoper vinden.

Al google-end naar goedkopere versies van deze remblokken stuitte ik op dit artikel; De onzin van koelvinnen
https://www.kogel.cc/blogs/kbba/why-coo ... brake-pads

De argumenten die koelvinnen als onzin bestempelen kan ik wel volgen. Maar goed, één mening is geen mening..... en voor ik op het www deep down a rabbithole verstrikt raak, hoor ik graag jullie deskundige mening over de blokken met koelvinnen :wink:
M.a.w. kan ik volstaan met blokken zonder koelvinnen? Die zijn aanmerkelijk goedkoper.
Voor mij is wel duidelijk dat ik het in Nederland sowieso ga doen.
Franse Alpen is nog wel iets anders.

Er zijn behoorlijk veel opties als je zonder vinnen neemt. Nou weet ik dat een paar tientjes op het geheel (=de MTB-hobby) niet heel veel uitmaakt, maar het gaat me ook een beetje om de gedachte dat we (ik) me weer mee laat slepen in weer een, volgens de fabrikant, onmisbare gadget.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan prima zonder koelvinnen Erwin, ik leef nog :wink:
Ik zou eerder achter ook een 203 schijf monteren, volgens mij heeft dat veel meer (koeling)effect dan die koelvinnetjes.

Meestal monteer ik voor organic blokjes en achter metal vanwege de hogere temperatuurbelasting. Tot nu toe wel altijd origineel Shimano, ik heb nu een paar Trickstuff Power blokjes mee om eens te proberen. Daar lees je wel positieve verhalen over.
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
Dennisvdb
Pro Biker
Pro Biker

https://www.bike-discount.de/en/shimano ... ake-pads-1

Zijn goedkoper te vinden. Maar ik zou voor Trickstuff Power gaan, goede ervaringen mee in m’n DH en gewone fiets.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan gerust zonder koelvinnen.
Beter om zo groot mogelijke schijven te gebruiken, die geven meer warmte af aan de omgeving en remmen meteen wat harder (dus minder hard knijpen).
Metal blokjes mogen (moeten) gerust warm worden.

Helemaal onzin is het niet, die koelvinnen, er zullen best extreme situaties te bedenken zijn waar ze net een klein beetje verschil maken, maar in de praktijk kan je gerust zonder, ook in Champcella.

Ipv.een setje dure koelvinblokjes kan je beter 2 setjes conventionele (metal) blokjes kopen, heb je 2x zoveel plezier van.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Passen de D02s en D03s daar niet in? Scheelt de helft.
Zowel mijn Zee`s als mijn Saints kwamen met vinnen, die zijn €25-30,- voor een setje. Had als spares de D02s (metal) en zowel in de Alpen en bikeparks weinig verschil kunnen ontdekken.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik heb resin en metal gebruikt, werkt beide goed, maar metal is wat slijtvaster en kan niet verbranden/verglazen, dus ik geeft de voorkeur aan metal
Bij Shimano kom je dan uit bij de D02S.
Die past in alle Shimano 4-zuiger remmen, lekker makkelijk
Ik heb ook Ali "ceramic" blokjes gebruikt. Werkten ook goed, kosten bijna niets, maar slijten veel harder dan de originele D02S.
Dus in de praktijk bespaar je een paar euro, maar ben je vaker blokjes aan het wisselen.(Misschien zijn die Ali blokjes vriendelijker voor mn schijven?)

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zee en Saint...
1) Heb de koelvin blokken gehad maar kon voor recreatief gebruik geen significant verschil vaststellen.
2) Zonder koelvinnen hadden geen problemen met >0.1t inclusief 1000+ hoogtemeters zonder stoppen of de remmen te ontzien met originele metals.
Laatst gewijzigd door cheeta op vr 24 mei 2024, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Het belangrijkste argument mis ik nog.
De koelvinnen zien er cool uit!

Ik heb ter voorbereiding van mn Champie vakantie dus maar netjes 2 setjes mèt besteld.
Daarmee bevestig ik overigens niet dat ik het onverantwoord zou vinden zonder koelvinnen.
Qua veiligheid dan he, looks lijkt me duidelijk.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

In de lage landen geen nut. In hooggebergte wel bij hoog systeemgewicht en lange steile afdalingen. Net als dun koperblad monteren tussen blokje en zuiger.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik vraag mij altijd oprecht af of die koelvinnen überhaupt werken, het is echt een mini systeem namelijk. Volgens mij is het meer zo van baat het niet dan schaad het niet, dus leuk dat het erop zit. Maar goed, ik laat mij graag overtuigen hier, gezien mijn niet wetenschappelijke benadering :wink:

In ieder geval, op beide mountainbike en racefiets, beide met en zonder koelvinnen gereden, nooit verschillen kunnen constateren tijdens de betere afdalingen.
sik
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

je hebt een beetje extra massa en oppervlakte die warmte wegleidt die anders van de blokken naar je remklauw en olie zou gaan.
wanneer je remt duurt het wat langer voordat de boel oververhit raakt en vervolgens koelt het iets sneller af.

de extra massa en oppervlakte zijn op het eerste gezicht vergelijkbaar met het verschil tussen een 180 en 200mm schijf.

uiteindelijk is de belangrijkste factor je rij/rem stijl. als je met 200mm schijven regelmatig te warme remmen hebt, dan zijn koelvinnen een logische stap om langer door te kunnen rijden zonder je rijstijl aan te hoeven passen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Stunning schreef: do 23 mei 2024, 20:39 nooit verschillen kunnen constateren tijdens de betere afdalingen.
Dat is precies het punt, zo lang het goed gaat gaat het goed. Pas wanneer het mis gaat door fading of kokende remvloeistof denk je “had ik nu maar die blokken met vinnen genomen”, of misschien denk je dat op dat moment even niet :o
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor €12,- een 203mm schijf:
https://www.bike-discount.de/en/katana- ... disc-rotor
Da's minder dan de prijs van een setje metals met koelvinnen :)

Dat model schijfje is onder meerdere merknamen te vinden, niks mis mee. Ik heb ze hier thuis als LifeLine (was een merk van Wiggle) en Tektro.

Andere optie die de temperatuur-reserves weer net wat opschuift is dikkere schijven. Inmiddels van meerdere merken te vinden, ik heb al een hele tijd Formula's in gebruik op m'n Merida.

Die koelvinnen geven misschien weer net een klein beetje extra reserve. Of je dat nodig vind en er de meerprijs voor over hebt blijft een eigen inschatting. Bij de meeste rijders krijgt achter meer te verduren dan voor, dus je kunt ook nog voor één setje kiezen :wink:
DONEER JE OOK?

Doe nooit met rust en beleid wat ook met frustratie en emotie kan.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

sik schreef: do 23 mei 2024, 23:36 je hebt een beetje extra massa en oppervlakte die warmte wegleidt die anders van de blokken naar je remklauw en olie zou gaan.
wanneer je remt duurt het wat langer voordat de boel oververhit raakt en vervolgens koelt het iets sneller af.

de extra massa en oppervlakte zijn op het eerste gezicht vergelijkbaar met het verschil tussen een 180 en 200mm schijf.

uiteindelijk is de belangrijkste factor je rij/rem stijl. als je met 200mm schijven regelmatig te warme remmen hebt, dan zijn koelvinnen een logische stap om langer door te kunnen rijden zonder je rijstijl aan te hoeven passen.
Extra massa (waarschijnlijk bedoel je extra materiaal) koelt niet, extra materiaal neemt extra energie op.
Alleen extra oppervlak kan die energie ook sneller afstaan aan de lucht.

Lijkt muggenzifterij, maar ik lees het hier zo vaak.
Extra materiaal heeft meer tijd nodig om op te warmen, maar het wordt net zo warm.
En het koelt ook langzamer af : Suprised :

Daar heb je het al.
Andere optie die de temperatuur-reserves weer net wat opschuift is dikkere schijven.

ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Als je al remblokjes met koelvinnen koopt, koop dan de originele, waar alles aan elkaar is verlijmd of geklonken
Er zijn (goedkopere) merken waar de blokjes los zijn van de koelvin.
Dan kan je de blokjes apart vervangen.
Maar dan zijn je blokjes dunner, dan is je koelvin dunner en dan is er een warmteweerstand tussen blokje en koelvin, waardoor de warmte niet lekker naar de koelvin kan.

Verstandiger lijkt het me om metal of sintered blokjes te kopen.
Die zijn beter hitte bestendig op het punt waar het er op aankomt, namelijk op het contact vlak van blokje en schijf.
Organic en resin verglazen en gaan dampen, wat de wrijving (remkracht) plotseling flink verminderd

Plaats reactie