Accu Range bosch performance line cx

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Dice Oldskool schreef: za 18 mei 2024, 18:29
paulus1981 schreef: za 18 mei 2024, 17:49

Overigens, dit houd ik niet 3 keer achter elkaar vol, dan moeten de klimmen echt langzamer :)
Maar op een emtb hoef je toch zelf niets te doen volgens de bwr's van het forum? :tong
Nee, gaat volledig vanzelf :roll:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

paulus1981 schreef: za 18 mei 2024, 17:49
Joepie de schreef: wo 15 mei 2024, 14:48

Paulus, deze prestatie steekt vermoedelijk wat uit boven het gemiddelde. Wil jij misschien wat statistieken delen van enkele ritten? Mag via pb en ik ga er vertrouwelijk mee om. Interressant zijn locatie, afstand, gemiddelde ondersteuning, hoogtemeters, rittijd, verbruik.
Vandaag een rondje van;

724hm
11.64km
12.6km/h
176watt gemiddeld (aldus app, is dat dan mijn vermogen of de ondersteuning?)
55 min
Locatie, Tignale IT; steile asfalt klim, zwarte afdaling (langzaam) nog steilere gravel klim, blauwe afdaling (sneller)
71% batterij over (29% van 750wh verbruikt)
Gemiddelde cadans 84 (lijkt enkel gebaseerd op wanneer ik trapte)

Overigens, dit houd ik niet 3 keer achter elkaar vol, dan moeten de klimmen echt langzamer :)
Top.
Forse klim, weinig vlakke kilometers. Ratio hm/km is 62. Nog iets hoger dan je eerdere rit van 2250hm in 40km. Een hogere ratio betekent meer hoogtewinst per gereden km. 724 hm in 11,64 km is 6,2%. Bij je eerdere rit is dit 5,6%.

Gemiddeld verbruik is 30Wh per km (vorige rit 0,32 Wh per hm). Geextrapoleerd zou je dan iets lager uitkomen op een volle batterij, maar toch altijd nog ~2100 hm.

De 176 W is de gemiddelde ondersteuning, vanwege het stingingspercentage lijkt erop dat je zelf best nog stevig meetrapt. Samen met je relatief lager gewicht draagt dit bij aan een relatief hoge actieradius. Zachte conclusie trouwens vooralsnog want n= laag.

Bosch logt de eigen ondersteuning niet zichtbaar maar op het scherm kan je wel tijdens het rijden zien wat je momentaan zelf trapt.
Ja, doei !
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 972
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik was gisteren in witten en het was een ritje van 31,3 km met 1195 hm. Ik had op het einde nog 57% over. Deze keer eigenlijk alleen eco en toer + en af en toe e-mtb op de echt steile stukken gereden. Cadans was gem. 68.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5652
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Joepie de schreef: zo 19 mei 2024, 10:11 Abracadabra...
Wat doe jij in het dagelijks leven? Interessant om te lezen hoe jij die gegevens ontleedt en er conclusies aan verbind.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2047
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Joepie de schreef: zo 19 mei 2024, 10:11

Top.
Forse klim, weinig vlakke kilometers. Ratio hm/km is 62. Nog iets hoger dan je eerdere rit van 2250hm in 40km. Een hogere ratio betekent meer hoogtewinst per gereden km. 724 hm in 11,64 km is 6,2%. Bij je eerdere rit is dit 5,6%.

Gemiddeld verbruik is 30Wh per km (vorige rit 0,32 Wh per hm). Geextrapoleerd zou je dan iets lager uitkomen op een volle batterij, maar toch altijd nog ~2100 hm.
Ergens kan ik het niet volgen, minder Wh per hoogtemeter maar geëxtrapoleerd minder?

Overigens is het moe worden en minder meetrappen een niet te onderschatten factor, de eerste 20% fiets ik makkelijk 580hm daarna wordt het echt minder.
Laatst gewijzigd door paulus1981 op ma 20 mei 2024, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 30457
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De metertjes gaan niet altijd 1:1 met de accuduur.
De 1e helft gaat meestel langer mee dan de 2e helft.
Er zit geen slim dingetje is dat binnenin de cellen kan kijken.
De accuspanning wordt gemeten en dat wordt gebruikt als maat. Maar de ontlaad karakteristiek is geen rechte lijn en ook niet voor iedere accu hetzelfde.
Meestal is het begin van de grafiek vrij vlak, vandaar dat je metertje lange tijd op vol of ¾ blijft staan.
Met een beetje geluk komen alleen vol en leeg overeen met het metertje.
Leeg is ook een relatief begrip.
Het BMS schakelt de accu uit als de cellen echt leeg dreigen te raken.
Maar de controller vd motor schakelt vaak al iets eerder uit. Shimano schakelde bij een aantal modellen zelfs de motor uit bij 10%. De rest wilden ze achter de hand houden voor de verlichting, ook als die er niet op zit...

Ook als gedurende de dag de hellingen steiler worden, of de benen worden moe, dan zorgt dat dat de 2e helft van je accu korter meegaat dan de 1e helft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2047
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Zin opbouw aangepast, las anders dan ik het bedoelde 👍
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 30457
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet het echt over de hele dag bekijken.
2x de helft is niet hetzelfde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2589
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57

En dan gaan we weer op de bandenkeuze , totaal gewicht , conditie accu , ed, ik snap de theoretische benadering ook niet ,maar er zullen vast wel wat lui die er ongetwijfeld heerlijk van slapen :tong
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op ma 20 mei 2024, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 30457
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, je moet alles gelijk houden, anders kan je de ene dag niet met de andere vergelijken.
Maar klimmen kost het meeste energie, dus de hoogtemeters zijn het belangrijkste in de vergelijking
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2047
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 mei 2024, 14:13 Je moet het echt over de hele dag bekijken.
2x de helft is niet hetzelfde.
Das toch precies wat ik zeg… alleen schat ik het effect van moe worden wat zwaarder in dan alles wat je er bij haalt. Ik rijd ook wel eens weg met een half volle accu en merk dan hetzelfde (kortere ritten is meestal vanwege tijd beperking dus dan trap ik met veel support en eigen inspanning zo hard mogelijk omhoog).
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Dice Oldskool schreef: ma 20 mei 2024, 10:25
Joepie de schreef: zo 19 mei 2024, 10:11 Abracadabra...
Wat doe jij in het dagelijks leven? Interessant om te lezen hoe jij die gegevens ontleedt en er conclusies aan verbind.
Een deel van mijn werkzaam leven wordt gevuld met data-analyse. Ook kom ik in aanraking met (zware) elektrische mobiliteit. Ik heb er inderdaad lol in om te onderzoeken wat hier de wetmatigheden en variabelen zijn en of het mogelijk is om de kaders daarbij in te schatten. Mijn conclusies zijn hier boterzacht, voor een goede analyse heb je veel data nodig. Het liefst zoveel dat je zelf geen verbanden kunt zien. Dan kan je met een statistische methode die verbanden aantonen met een grote betrouwbaarheid en zonder invloeden (bias) van de onderzoeker.
paulus1981 schreef: ma 20 mei 2024, 13:04 Ergens kan ik het niet volgen, minder Wh per hoogtemeter maar geëxtrapoleerd minder?

Overigens is het moe worden en minder meetrappen een niet te onderschatten factor, de eerste 20% fiets ik makkelijk 580hm daarna wordt het echt minder.
Paulus, goed gezien. Volledig geëxtrapoleerd zou je op ~ 2400 hm uitkomen. Ik had wat reserves ingecalculeerd (~15%) vanwege onzekerheden (bijna hele accu vs minder dan een kwart, de kans dat de eigen trapintensiteit of de route niet gelijk blijft). Strikt genomen was dat geen extrapolatie. Ook zie ik nog een tikfoutje (30Wh/km --> 0.30 Wh/hm).

Voor de eenvoud reken ik met een gemiddeld verbruik en een lineaire schaal. Zolang het om het verbruik van een hele accu gaat komt dit redelijk uit. Bij het verbruik van een deel van de accu kan dit anders zijn. Wat TSTM al zegt, de spanning van een accu neemt af naarmate hij leger wordt. Ook zijn er variabelen die niet met de accu of de motor van doen hebben, zoals variatie in je eigen ondersteuning (in de tijd). Ook is het de vraag hoe nauwkeurig Bosch zelf meet en registreert. Ik vermoed dat je dan snel met differentiaalvergelijkingen moet werken. Zo'n nerd ben ik dan ook weer niet :winkie:. Hetzelfde geldt voor discussie over banden etc.
Sabai schreef: ma 20 mei 2024, 08:34 Ik was gisteren in witten en het was een ritje van 31,3 km met 1195 hm. Ik had op het einde nog 57% over. Deze keer eigenlijk alleen eco en toer + en af en toe e-mtb op de echt steile stukken gereden. Cadans was gem. 68.
0,27 Wh per hm, wat minder is dan in Bouillon (0,4 Wh per hm) terwijl het aandeel hm hoger is bij deze tweede rit (ratio Bouillon was 30, hier 38). Je schreef in Bouillon voornamelijk tour+ te hebben gereden en hier in Witten voornamelijk eco en deels tourplus+. De mate van gevraagde ondersteuning speelt dus een rol (wa waarschijnlijk t niemand verbaast). Verhoudingsgewijs heb je zelf meer meegetrapt.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 30457
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

paulus1981 schreef: ma 20 mei 2024, 18:24
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 mei 2024, 14:13 Je moet het echt over de hele dag bekijken.
2x de helft is niet hetzelfde.
Das toch precies wat ik zeg… alleen schat ik het effect van moe worden wat zwaarder in dan alles wat je er bij haalt. Ik rijd ook wel eens weg met een half volle accu en merk dan hetzelfde (kortere ritten is meestal vanwege tijd beperking dus dan trap ik met veel support en eigen inspanning zo hard mogelijk omhoog).


Ja, ik zeg toch ook niet dat je ongelijk hebt, ik geef gewoon nog wat oorzaken waardoor de meeste metertjes niet helemaal 1:1 lopen met de energievoorraad.
Als je met de 1e helft 50km en 1000hm hebt gereden, dan lukt dat met de 2e helft waarschijnlijk niet nog eens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7562
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Joepie de schreef: ma 20 mei 2024, 22:32Voor de eenvoud reken ik met een gemiddeld verbruik en een lineaire schaal. Zolang het om het verbruik van een hele accu gaat komt dit redelijk uit. Bij het verbruik van een deel van de accu kan dit anders zijn. Wat TSTM al zegt, de spanning van een accu neemt af naarmate hij leger wordt. Ook zijn er variabelen die niet met de accu of de motor van doen hebben, zoals variatie in je eigen ondersteuning (in de tijd). Ook is het de vraag hoe nauwkeurig Bosch zelf meet en registreert. Ik vermoed dat je dan snel met differentiaalvergelijkingen moet werken. Zo'n nerd ben ik dan ook weer niet :winkie:. Hetzelfde geldt voor discussie over banden etc.
Sowieso zijn er een hoop factoren die je tijdens een rit niet in kaart kunt brengen, route waar je normaal hardpack hebt kan na drie dagne regne een modderpoel zijn wat toch echt meer energie kost om door heen te komen. Of je het met -10 doet of met +20, etc...

Als je veel data hebt (~ big data) om over te middelen kun je normaal wel een distributie maken om in te schatten hoe relevant dat alles te samen nu precies is en eventueel proberen aan de hand van de historische data te bepalen waar iemand zich normaal op die distributie bevindt. Dat gaat geen exact antwoord opleveren op 10m nauwkeurig maar zou voldoende kunnen zijn voor een stoplicht-achtig judgement.

Enige wat me interessant lijkt om sowieso in rekening te brengen is om op gewicht te normaliseren (weet niet of je dat al deed); iets met mgh in het bijzonder...


Verzamelt Bosch nog geen big data inclusief GPS?! Dan kun je in principe ook condities in rekening brengen aan de hand van mensen die het gisteren etc.. gereden hebben (tenminste op populaire plaatsen waar ebikes in het dozijn rijden). Als je dat nog eens met weerscondities weet te correleren kun je misschien zelfs wat voorspellingen doen :bier:
(die GDPR stemt een significante groep toch wel mee in als je een redelijke voorspelling kunt doen aan de hand van de gekozen route, condities, etc... wat advies geven welke mode te kiezen zodat je zeker weer terugkomt etc...)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

cheeta schreef: ma 20 mei 2024, 23:06
Joepie de schreef: ma 20 mei 2024, 22:32Voor de eenvoud reken ik met een gemiddeld verbruik en een lineaire schaal. Zolang het om het verbruik van een hele accu gaat komt dit redelijk uit. Bij het verbruik van een deel van de accu kan dit anders zijn. Wat TSTM al zegt, de spanning van een accu neemt af naarmate hij leger wordt. Ook zijn er variabelen die niet met de accu of de motor van doen hebben, zoals variatie in je eigen ondersteuning (in de tijd). Ook is het de vraag hoe nauwkeurig Bosch zelf meet en registreert. Ik vermoed dat je dan snel met differentiaalvergelijkingen moet werken. Zo'n nerd ben ik dan ook weer niet :winkie:. Hetzelfde geldt voor discussie over banden etc.
Sowieso zijn er een hoop factoren die je tijdens een rit niet in kaart kunt brengen, route waar je normaal hardpack hebt kan na drie dagne regne een modderpoel zijn wat toch echt meer energie kost om door heen te komen. Of je het met -10 doet of met +20, etc...

Als je veel data hebt (~ big data) om over te middelen kun je normaal wel een distributie maken om in te schatten hoe relevant dat alles te samen nu precies is en eventueel proberen aan de hand van de historische data te bepalen waar iemand zich normaal op die distributie bevindt. Dat gaat geen exact antwoord opleveren op 10m nauwkeurig maar zou voldoende kunnen zijn voor een stoplicht-achtig judgement.
Precies.
Enige wat me interessant lijkt om sowieso in rekening te brengen is om op gewicht te normaliseren (weet niet of je dat al deed); iets met mgh in het bijzonder...
In principe wel maar de hoeveelheid gegevens daarover is niet zo groot vooralsnog. Mijn hypothese is dat hier wel een lineaire relatie is. Dit omdat de verliezen in de aandrijflijn klein zijn en er nu eenmaal een eenvoudige formule is voor het berekenen van de benodigde energie voor het omhoog brengen van een massa (W=m*g*h.).
Verzamelt Bosch nog geen big data inclusief GPS?! Dan kun je in principe ook condities in rekening brengen aan de hand van mensen die het gisteren etc.. gereden hebben (tenminste op populaire plaatsen waar ebikes in het dozijn rijden). Als je dat nog eens met weerscondities weet te correleren kun je misschien zelfs wat voorspellingen doen :bier:
(die GDPR stemt een significante groep toch wel mee in als je een redelijke voorspelling kunt doen aan de hand van de gekozen route, condities, etc... wat advies geven welke mode te kiezen zodat je zeker weer terugkomt etc...)
Vast wel. Is het niet zelfstandig dan wel door de aan de Bosch Kiox te koppelen Google, Komoot of Strava.
Handig ook als wandelaardata geïntegreerd worden in de matrix. Zal ooit ook nog wel eens een meldknop komen a-la-Flitsmeister waar fietsers boze boomers kunnen melden en boze boomers een cijfer kunnen geven voor hun irritatielevel op een route. Als je 's ochtends wakker wordt en zin hebt in dagje wandelaars irriteren dan vraag je aan Google waar het leuk fietsen is :winkie: .
Ja, doei !
Plaats reactie