Gemiddelde levensduur ketting

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Slechte slijtagemeter
https://www.mantel.com/park-tool-cc-32- ... tage-meter

Goede slijtagemeter (Shimano)
https://www.bike24.nl/producten/11603

Bij het meten van de slijtage heb je ook te maken met de rollen van de ketting. Deze hebben speling, die speling is geen slijtage maar “slechte” ketting slijtagemeters tellen deze er wel bij op en de goede doen dat niet.

Meet je de slijtage met een meter die de rollen aan weerskanten naar buiten drukt dan kun je bij een nieuwe ketting al gelijk 0.25 tot 0.5 “slijtage” meten. Een meter die de rollen dezelfde kant op drukt zoals de Shimano dan begin je in principe met slijtage 0.

Hier wordt dat verder uitgelegd https://velo.outsideonline.com/road/roa ... ccurately/

Ik denk dat de winkels graag willen dat je met een slechte slijtage meter meet. Verkopen ze veel meer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
w0utje
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Mad Wally schreef: di 23 april 2024, 16:12 Slechte slijtagemeter
Op zich als deze gewoon een fractie langer is dan is het effect toch hetzelfde, snap dat ie dan de rol niet wegdrukt met die dubbele tang. Maar als deze een fractie langer is dan is het effect toch hetzelfde?
Niet nagemeten of ie echt iets langer is, zal de schuifmaat is pakken.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

:~

Die parktool aanwezig , maar na ruim 7000 km , ja de slijtage wordt meer , is een XT ketting , ja ,ook squirt gebruikt , ja twee kettingen met GX, ethirtheen en shimano .

Zou niet weten waarom het een slechte slijtage meter is die parktool , :~
Zou niet weten waarom squirt niet goed is ...

Ieder zijn ding ... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

w0utje schreef: di 23 april 2024, 16:47
Mad Wally schreef: di 23 april 2024, 16:12 Slechte slijtagemeter
Op zich als deze gewoon een fractie langer is dan is het effect toch hetzelfde, snap dat ie dan de rol niet wegdrukt met die dubbele tang. Maar als deze een fractie langer is dan is het effect toch hetzelfde?
Niet nagemeten of ie echt iets langer is, zal de schuifmaat is pakken.
Is die überhaupt langer, en zo ja hoeveel langer moet deze zijn om de speling van de rollen te compenseren, zijn alle ketttingen gelijk, zijn alle rollen gelijke diameter (antwoord: nee).

Een slijtage meter die de rollen aan weerszijde naar buiten drukt is dus per definitie onnauwkeurig. Pak maar eens een nieuwe ketting, kans is groot dat die al gelijk 0,25 aangeeft. Als je tot 0,75 wil betekent dit dat je al 1/3 van je totale slijtage hebt “opgemaakt” door onnauwkeurig te meten en dat als je 0,5 meet je in werkelijkheid nog maar op 0,25 zit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Ik heb alles meegemaakt met kettingen : van 250 km tot 15000. Wel niet op dezelfde soort fiets. De shimano slijtagemeter is goedkoop en werkt het meest juist. Wel meten zoals shimano het zegt. Ook zfc zondigt daar. Een ketting meten met een schuifmaat: dat gaat niet en dan nog hoe correct werkt die schuifmaat? Op 12 speed sram werkt shimano tool niet. Kettingen met +0.5 kun je weggooien of oprijden op een cassette die al 3 kettingen heeft gehad Dan zul je ook kettingbladen moeten wisselen.
Shimano deore cassettes hebben ook losse kroontjes. Leuk als je vooral rijdt op nr 2+3+4+5.
En ja 30+32 kettingbladen eten kettingen vlugger op. Maar in de bergen heb ik die 30 echt nodig, thuis gaat een 34 ook. Of nog beter zeker in de bergen bij langeklimmen dubbel en 26-36. Dan zit je merendeel tijd in midden cassette. Ook weer goed voor cassette, ketting en efficiëntie. Kort op en neer is 1*12/11 comfortabeler.
WouterB
All rounder
All rounder

Ik heb er het (standaard) 30 tands voorblad op zitten. Ga dat nu niet wisselen omwille van minder slijtage en ik heb op de lange klim op Spaarnwoude nog wel eens 30x51 als verzet nodig als de vorm niet top is :lol:
Misschien neem ik als het blad vervangen moet worden grotere, als de benen dat dan toelaten.

Waarom zouden kleine bladen de ketting sneller laten slijten? Omdat de arm korter is en er dus meer kracht op de ketting komt bij het voorblad?

Zal die Parktool meter eens nameten met een schuifmaat, maar ik zou juist verwachten dat je bij het meten alle speling uit de links wil trekken en dan compenseert voor de speling af-fabriek. Als je de spelingen er niet uit trekt dan hangt je meting steeds af van hoe de spelingen toevallig verdeeld zijn lijkt me.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

WouterB schreef: di 23 april 2024, 20:06 Zal die Parktool meter eens nameten met een schuifmaat, maar ik zou juist verwachten dat je bij het meten alle speling uit de links wil trekken en dan compenseert voor de speling af-fabriek. Als je de spelingen er niet uit trekt dan hangt je meting steeds af van hoe de spelingen toevallig verdeeld zijn lijkt me.
Nee, je wil de speling in dezelfde richting drukken zodat die elkaar opheffen en je netto dus de werkelijke slijtage meet. Als je de rollen uit elkaar duwt zoals je bij de eenvoudige slijtage meters doet dan meet je de slijtage + de speling op twee rollen.

Voor wie zich er wat meer in wil verdiepen http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Marke schreef: di 23 april 2024, 09:16
WouterB schreef: ma 22 april 2024, 16:42
Ik smeer met squirt lube wax na ongeveer elke 3e rit (+- om de 70-100 km) en spoel mijn fiets na bijna elke rit netjes af.
Dit dus: afspoelen = smeren

Dus of niet afspoelen of elke keer smeren
Just my 2 cents !
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

WouterB schreef: di 23 april 2024, 20:06 Zal die Parktool meter eens nameten met een schuifmaat, maar ik zou juist verwachten dat je bij het meten alle speling uit de links wil trekken en dan compenseert voor de speling af-fabriek. Als je de spelingen er niet uit trekt dan hangt je meting steeds af van hoe de spelingen toevallig verdeeld zijn lijkt me.
Je mag je niet beperken tot één meting. Ketting slijt vaak niet gelijkmatig. Doe er 3 en je kan gerust zijn.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mad Wally schreef: di 23 april 2024, 20:58 Nee, je wil de speling in dezelfde richting drukken zodat die elkaar opheffen en je netto dus de werkelijke slijtage meet. Als je de rollen uit elkaar duwt zoals je bij de eenvoudige slijtage meters doet dan meet je de slijtage + de speling op twee rollen.

Voor wie zich er wat meer in wil verdiepen http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Ik heb het artikel slechts diagonaal doorgescand dus niet alle details geabsorbeerd.

Maar als je altijd op dezelfde manier meet op de ketting dan geeft dat toch een prima indicatie van de slijtage, ofwel zijn er dan foute en goede tools? Hoe groot is de afwijking dan met een foute tool tov een goede?

Ik haal met een standaard ketting ca. 3000 km, versie met extra geharde pennen 4000-4500 km. Het schijnt dat je met XX1 Eagle kettingen zelfs 7000-10000 km kan halen. E.e.a. is pas nog aan de orde geweest. Misschien sticky topic maken "drive train wear" en praktijk ervaring verzamelen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Crapton schreef: wo 24 april 2024, 09:37
Mad Wally schreef: di 23 april 2024, 20:58 Nee, je wil de speling in dezelfde richting drukken zodat die elkaar opheffen en je netto dus de werkelijke slijtage meet. Als je de rollen uit elkaar duwt zoals je bij de eenvoudige slijtage meters doet dan meet je de slijtage + de speling op twee rollen.

Ik heb het artikel slechts diagonaal doorgescand dus niet alle details geabsorbeerd.

Maar als je altijd op dezelfde manier meet op de ketting dan geeft dat toch een prima indicatie van de slijtage, ofwel zijn er dan foute en goede tools? Hoe groot is de afwijking dan met een foute tool tov een goede?

Ik haal met een standaard ketting ca. 3000 km, versie met extra geharde pennen 4000-4500 km. Het schijnt dat je met XX1 Eagle kettingen zelfs 7000-10000 km kan halen. E.e.a. is pas nog aan de orde geweest. Misschien sticky topic maken "drive train wear" en praktijk ervaring verzamelen.
Waarom niet gewoon “investeren” in een goede slijtage meter? Kost je 15 euro. Wat kost het als je je dure kettingen voortijdig vervangt?
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bert l. schreef: di 23 april 2024, 15:16 Een ketting rekt niet op. Een ketting wordt langer, omdat er materiaal verdwijnt door slijtage uit het binnenste van de schakels en de busjes in de schakels.
En de ketting wordt slapper door slijtage.
Leg maar eens een nieuwe ketting rechtop op de grond van de mancave en een oude er rechtop naast. Rechtop = als in zoals ie op de fiets gemonteerd is. En probeer ze dan allebei in een cirkel te leggen door de uiteinden naar elkaar toe te bewegen. Een ketting die al 19.000 km heeft gedraaid vormt een veel kleinere cirkel dan een nieuwe ketting. Die laatste is nog helemaal stijf.
selfquote

Afbeelding

De buitenste ketting is nieuw. Vandaag omgelegd.
De binnenste ketting is oud en versleten (0.75).

Ter lering en ter vermaak. Maar zo snap je wel hoe het komt dat schakelen met een versleten ketting minder goed gaat: de ketting buigt mee.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.

link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Mr. Z
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+

Als je onthoud wat je eerste meting aangaf en dan bij 0.5% meer de boel vervangt gaat het goed, maar het verschil in kettingmeters kan al zo 0.5% zijn, dus een nieuwe ketting kan al op 0.5% zitten en bij een ander 0%.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mr. Z schreef: wo 24 april 2024, 19:38
Als je onthoud wat je eerste meting aangaf en dan bij 0.5% meer de boel vervangt gaat het goed, maar het verschil in kettingmeters kan al zo 0.5% zijn, dus een nieuwe ketting kan al op 0.5% zitten en bij een ander 0%.
Omdat jij blijkbaar daar ervaring mee hebt , welke kettingmeters zijn dan no go ? Want ik geloof niks in jouw " verkoop praatje" , een kettingmeter die bij een nieuwe ketting al een " slijtage" meet ?, :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Snelle Buffer schreef: wo 24 april 2024, 20:47 Omdat jij blijkbaar daar ervaring mee hebt , welke kettingmeters zijn dan no go ? Want ik geloof niks in jouw " verkoop praatje" , een kettingmeter die bij een nieuwe ketting al een " slijtage" meet ?, :lol:
Toch heeft hij gelijk. Meten is weten. Doe het eens zelf.
Plaats reactie