Classificatie systeem routes NL (NTFU)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Snelle Buffer schreef: wo 27 december 2023, 09:40 Heerlijk dit :-D , straks buiten de verplichte persoonlijke vignetten, nu ook kleur vignetten :lol: voordat je ergens in NL mag fietsen , en dan de Style politie (Peel) patrouilleren op de route's :D, verkeerde outfit , helm, kleur fiets , te goedkope fiets , zomaar idee die ik ergens heb op gedaan :winkie:
Waarom moet mijn naam daar WEL in genoemd worden?! :~ :~

Dat topic staat niet voor niets in de lounge-bar :wink:
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Anoniem

schreef: wo 27 december 2023, 10:52
Snelle Buffer schreef: wo 27 december 2023, 09:40 Heerlijk dit :-D , straks buiten de verplichte persoonlijke vignetten, nu ook kleur vignetten :lol: voordat je ergens in NL mag fietsen , en dan de Style politie (Peel) patrouilleren op de route's :D, verkeerde outfit , helm, kleur fiets , te goedkope fiets , zomaar idee die ik ergens heb op gedaan :winkie:
Waarom moet mijn naam daar WEL in genoemd worden?! :~ :~

Dat topic staat niet voor niets in de lounge-bar :wink:
schreef: di 26 december 2023, 00:17 Ik zag net ergens een artikel voorbij komen over de ongeschreven regels van het wielrennen (sokhoogte, bandenlogo's opgelijnd met de ventielen en brilpootjes over de helmbandjes) maar zijn die ongeschreven regels er ook voor het mountainbiken?

Het valt me op dat veel van deze ongeschreven regels uit het wielrennen ook door de befaamde boswielrenners worden gehanteerd, maar zijn er ook voor de overige type rijders dit soort ongeschreven regels?

Alleen serieuze reacties!

- edit -

Hierbij bedoel ik dus ook de 'gebruiksregels' en niet alleen of je er wel gesoigneerd genoeg bijfietst.
:winkie: :-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

MacReal schreef: wo 27 december 2023, 09:44 Ergens zie ik het eerder gebeuren dat je examen moet doen om een blauwe trail te mogen rijden :roll:
Dat zou voor sommige mensen niet eens kwaad kunnen overigens.
Een landelijk digitaal vignet dat gekoppeld wordt aan een erkende clinic.

Het wordt steeds leuker......

Maar ik snap je punt heel goed, de zgn. 'Vorm van een zak aardappelen op een fiets' schort nog wel eens aan de technische capabelheid om hooguit een 'hobbel' op te komen.

Altijd leuk om bij LDD in de warmere vakantieperiodes gaan te staan kijken op de Roestelberg hoe daar menig voetbaltenue daar onbeholpen omkiept naar de zijkant in het mulle zand.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Heerlijk dit :-D , straks buiten de verplichte persoonlijke vignetten (snelle buffer), nu ook kleur vignetten (Hanjo) :lol: voordat je ergens in NL mag fietsen , en dan de Style politie (Peel) patrouilleren op de route's :D, verkeerde outfit , helm, kleur fiets , te goedkope fiets , zomaar idee die ik ergens heb op gedaan :winkie:
:bier:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Paar posts terug werd CdK bij BoZ genoemd. Heb even een fotootje gemaakt van het bord bij de toegang. Die classificatie kleuren en omschrijving worden daar al jaren zo gebruikt.

De route ligt hier en daar met een bijzondere en soms contra-intuïtieve flow. Ook zitten er op veel plaatsen wel 2-3 lijnen naast elkaar chicken 1, chicken 2 en feature, waarbij die feature flink wisselt in moeilijkheidsgraad. Maar voor een trail bike rijder waarschijnlijk een eitje.

De classificatie rood/zwart klopt voor NL begrippen hier wel denk ik. Leest iemand dit, of trekt men zich er iets van aan? Vraag het me af.

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Radon Render 9.0

De eerste keer dat ik hier reed hebben wij inderdaad eerst dat bord gelezen. En ‘t eerste rondje goed verkennen, incl features checken. Maar dit lijkt me vanzelfsprekend.
Giant on E-mtb
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Crapton schreef: vr 29 december 2023, 10:40 Paar posts terug werd CdK bij BoZ genoemd. Heb even een fotootje gemaakt van het bord bij de toegang. Die classificatie kleuren en omschrijving worden daar al jaren zo gebruikt.

De route ligt hier en daar met een bijzondere en soms contra-intuïtieve flow. Ook zitten er op veel plaatsen wel 2-3 lijnen naast elkaar chicken 1, chicken 2 en feature, waarbij die feature flink wisselt in moeilijkheidsgraad. Maar voor een trail bike rijder waarschijnlijk een eitje.

De classificatie rood/zwart klopt voor NL begrippen hier wel denk ik. Leest iemand dit, of trekt men zich er iets van aan? Vraag het me af.

Afbeelding
Vooral dat "niet geschikt voor kinderen jonger dan 12" wordt in huize Yo-Eddy vrolijk genegeerd ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker

Wij Nederlanders schatten onszelf nogal snel in als experts :D
Los daarvan, ik denk dat bijna niemand dit leest.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
carlo1972
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

nomad030 schreef: vr 29 december 2023, 12:27 Wij Nederlanders schatten onszelf nogal snel in als experts :D
Ik ben in iedergeval nog nooit gestopt om deze borden te lezen.Alles gaat in een oogwenk. :D
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

nomad030 schreef: vr 29 december 2023, 12:27 Wij Nederlanders schatten onszelf nogal snel in als experts :D
https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/mo ... evaarlijk/

Ik heb hier best wel om moeten lachen.
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Radon Render 9.0

Peelrijder schreef: vr 29 december 2023, 13:55

Allereerst erg treurig voor de ongelukkige bikers, maar je moet wel zelf eerst de risico’s inschatten, en dus beginnen met een verkenningsrondje. Dat rustig 1-voor-1 op de features vertrouwen opbouwen. Hoe kan je de gemeente dan aansprakelijk stellen?
CdK is vergelijkbaar met Bergschenhoek of Zoetermeer. Waar hordes bikers wekelijks fietsen, zonder noemenswaardige ongelukken. Het kan dus wel. Of zijn “wij” hier in ZH soms meer gewend aan dit type route dan de doorsnee Brabander?
Giant on E-mtb
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Giant-E schreef: vr 29 december 2023, 14:22
Peelrijder schreef: vr 29 december 2023, 13:55

Allereerst erg treurig voor de ongelukkige bikers, maar je moet wel zelf eerst de risico’s inschatten, en dus beginnen met een verkenningsrondje. Dat rustig 1-voor-1 op de features vertrouwen opbouwen. Hoe kan je de gemeente dan aansprakelijk stellen?
CdK is vergelijkbaar met Bergschenhoek of Zoetermeer. Waar hordes bikers wekelijks fietsen, zonder noemenswaardige ongelukken. Het kan dus wel. Of zijn “wij” hier in ZH soms meer gewend aan dit type route dan de doorsnee Brabander?
Ik kom er regelmatig. Je moet er aan wennen en leren rijden, dan is ie wel leuk. Niet zomaar een 2.0 wieber trailtje, maar als je de rock gardens overslaat en niet te hard ligt zit staat te knallen is ie echt wel goed te doen en niks extreems.

Zover ik heb "gehoord" over die Kalmthoutse biker reed die zonder helm een tafel af van zeg 60 cm hoog. Die was niet rolbaar, dat is ie nu wel. Ga je daar te langzaam dan een hele vette OTB. De andere ongelukken weet ik minder van maar als je hard naar beneden gaat en maakt een fout tja dan ga je flink op je bek. Dat is in Limland, Ardennen en Alpen ook zo. Je moet wel een beetje kunnen sturen.

Mbt NTFU classificatie staat dit er dus al een paar jaar en m.i. een goede waarschuwing. De vraag is als mensen het niet willen lezen en ongeluk krijgen is dat dan hun probleem of niet?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Giant-E schreef: vr 29 december 2023, 14:22 Of zijn “wij” hier in ZH soms meer gewend aan dit type route dan de doorsnee Brabander?
Ja en Nee

Netersel ligt ook in Brabant :wink:

Maar gemiddeld genomen rijdt de doorsnee Brabander niet heel veel spannenders dan iets á la LDD omdat het er gewoon niet is.

Hier in de regio wordt er door veel mensen nog regelmatig uitgeweken naar RvN en zijn er tig trainingsrondjes van de veldrijders te vinden waar je wel iets meer skills nodig hebt dan een rondje LDD.
Dat is vooral hier in de regio wat ik weet, ik verwacht niet dat er meer naar het westen (van Brabant) even veel mensen zijn die regelmatig in RvN komen (of juist wel), daar heb je juist weer BoZ, Halsteren en CdK.

Het is in mijn beleving wel zo (heb ik al eerder gezegd) dat omdat in Zuid-Holland alles aangelegd is, alles ook meteen meer 'trail' georiënteerd is aangelegd.
Daar is niks mis mee want waarschijnlijk zijn de initiatiefnemers om dat aan te leggen en onderhouden zelf ook meer 'trail' georiënteerd en is het (veelal) uit eigenbelang aangelegd om de periodieke bikepark-trips en fietsvakanties iets meer 'getraind' aan te gaan dan alleen maar over de vlakke polderbaantjes, Brabantse knikkerbanen en gladgestreken UHR te rijden.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Trail? Is dat niet gewoon om skills te kunnen oefenen die je op een hedendaags XCO parcours nodig hebt...?

2) Zijn Brabo's niet in het voordeel omdat ze dichter bij de Ardennen zitten dan Zuid-Holland? :bier:

3) Als je probleemloos zonder noemenswaardige voorbereiding/oefening een rood lusje (equivalent van stoeprand op ~ stoeprand af) of zelfs rode route (kombochtje hier, te rollen tafeltje daar) kunt afleggen, ga je je dan niet snel als 'gevorderde' zien?

4) Als er borden staan wil ik er nog wel eens ter kennisgeving een spreekwoordelijk blik op werpen, maar veel veranderen doet niet... In de eerste plaats is 'wat te verwachten' al huiswerk, als verkennen niet echt realistisch is dan is het tempo aanpassen aan wat je kan overzien en managen, afstappen waar nodig, ... daarmee gaan trails zonder bordjes/waarschuwingen in hooggebergte goed dan zal zwart volgens de "pannenkoekenindex" ook wel loslopen...
:bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

1) Eens!

2) Dat zou je wel denken, maar volgens mij zijn er naar verhouding minder Brabanders dan Zuid-Hollanders die met enige regelmaat in het buitenland gaan fietsen.
(Misschien minder noodzaak omdat we al veel hebben en een heel groot deel :roll: :-{ :-{ wielrenner :-{ :roll: is en dus liever een colletje gaat rijden in Frankrijk dan de Ardennen ingaat met de mountainbike?

3) Ja, maar dat is heel Nederlands om aan chronische zelfoverschatting te lijden.

4) Eens!
De 'wat te verwachten' (en dan een factor 10 afschalen) op de pannenkoekenindex doe ik meestal wel, maar dat is meer lijfsbehoud omdat ik zelf nog wel eens te neiging hebt iets te hard te rijden.
Plaats reactie