Het gaat erom dat de minst geoefenden gewaarschuwd worden door dit soort (prima!) borden en classificaties.
Geoefende rijders die ook het buitenland gewend zijn, 'echt MTB-en gewend zijn in echt MTB gebied' (in echte bergen dus), zullen alles in Nl al snel tammetjes vinden, technisch gezien (wat niet wil zeggen dat het niet leuk is!).
Het is maar net wat je gewend bent en hoe geoefend je daardoor bent geraakt. (Een paar fietsmaten van me en ikzelf vinden een zwarte route in Nl pas echt zwart als we 'm op onze gravelbike moeten doen, wij gebruiken dezelfde classificaties dus weer op een andere manier, waar is het zeer uitdagend gravelen? Qua MTB-en zal het allemaal wel).
Maar waar het dus vooral om gaat: de niet-geoefenden die nog maar weinig gewend zijn moeten gewaarschuwd worden voor routes die eventueel voorbij hun kunnen liggen, zelfoverschatting en ongelukken liggen altijd op de loer. Voor hen zijn die borden bedoeld.
Classificatie systeem routes NL (NTFU)
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
yup ..... maar hij leest ze wel

https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC Pro '24
In ‘t buitenland zou ik ze ook zeker lezen
…

The 'Fun Zone' is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as necessary and as little as possible.
You only want as much as necessary and as little as possible.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
https://www.nporadio2.nl/nieuws/podcast ... elparadijsPeelrijder schreef: ↑vr 29 december 2023, 13:55 Zelfs ervaren mountainbikers noemen de baan ‘op het randje’.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Wanneer het "verkocht wordt" als 'door het classificatiesysteem wordt elk type mountainbiker serieus genomen en kan iedereen in de (nabije) toekomst zijn eigen niveau kiezen' dan kun je toch niet stellen dat het alleen is om de minst geoefenden te waarschuwen met classificatie?
Ik heb alleen mijn twijfels bij hoe serieus ieder type mountainbiker als een lusje met een drop van 15-20cm (ergo: stoeprand!) die volledig te rijden is zonder van het zadel af te komen (heb het geprobeerd, met een hardtail):
a) als rood wordt betiteld,
b) van extra waarschuwingsbordjes worden voorzien.
Als je waarschuwingsbordjes gaat plaatsen voor iets wat a) gewoon te rollen is en b) gezien de classificatie verwacht kan worden, wat is dan op een gegeven moment nog effect van een waarschuwingsbordje wanneer er wel een keer een drop van 49cm ligt die niet te rollen is (en dat bordje echt verdient)? Plus als dit al rood is dan wordt zwart wel een gigantische categorie als iedereen in de nabije toekomst zijn eigen niveau kan kiezen...
Niet mijn video maar ik snap het gevoel en dit gaat dus precies over het "serieus nemen van elk type mountainbiker" en "het kiezen van eigen niveau": https://www.youtube.com/watch?v=ZPW8ID5AwaU
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
Hij legt het prima uit, maar we zullen het er mee moeten doen met wat we nu hebbencheeta schreef: ↑ma 1 januari 2024, 20:19 Niet mijn video maar ik snap het gevoel en dit gaat dus precies over het "serieus nemen van elk type mountainbiker" en "het kiezen van eigen niveau": https://www.youtube.com/watch?v=ZPW8ID5AwaU
Dit is ook de reden dat ik liever maar Nijmegen ga, omdat daar in mijn beleving net iets meer skills nodig heb en er iets meer wordt gevraagd van je conditie.
Kwintelooijen is mijn favoriete rondje van de UHR, omdat je daar meer moet werken en ook daadwerkelijk iets moet kunnen om er vlot rond te kunnen.
Aan de andere kant moet hij niet mekkeren over te weinig alternatieven dan moet je lekker elke week in de Ardennen, Winterberg of het Pfalzerwald gaan fietsen.
Dit is wat we hebben, ben blij dat we iets hebben.
Misschien dat er iets meer ruimte komt voor een extra lijntjes door het classificatie systeem, maar als het daar ((te)vaak) misgaat is het zo afgelopen met die extra lijntjes of erger (gehele sluiting).
Ik ben van plan meer in het zuiden te gaan fietsen dit jaar om mijn skills wat beter te maken en omdat daar gewoon meer uitdaging is.
Wat hij zegt over Milheeze (niet Milsheeze boerepummel!) dat een tiener daar een van de populairste rondjes heeft gemaakt van Nederland en dat dat wel aangeeft wat het niveau in Nederland is, steekt een beetje.
Als je Patrick Jansen een veer in zijn reet steekt over wat hij doet in Amerongen, maar dat Daan van Kampen (Milheeze) dat net zo goed (of misschien nog wel beter) kan, geeft wat mij betreft aan dat het allemaal niet zo moeilijk is of dat Daan gewoon talent heeft.
Als je iets wilt op je eigen niveau moet je op een gegeven moment uit gaan wijken buiten de vaste routes van Nederland.
-
- Elite Mountainbiker
Dat is dus wat voornamelijk de jeugd ook steeds meer doet, waarschuw er al jaren voor dat een bepaalde groep wordt "vergeten"Peelrijder schreef: ↑ma 1 januari 2024, 21:19 Als je iets wilt op je eigen niveau moet je op een gegeven moment uit gaan wijken buiten de vaste routes van Nederland.
De NTFU zou eens moeten beginnen met een basis van zaken wat je op elke MTB route kunt verwachten, heb nu het idee dat ze een fietspad als basis hebben genomen?
Bordjes bij stoeprand drops etc zouden volkomen overbodig moeten zijn
-
- Elite Mountainbiker
Misschien is dit juist wel het begin van iets moois.
Ik heb het geluk nog gehad dat er hier in het dorp 2 crossbaantjes, een skatepark en gigantisch veel bos ligt.
Daar komt bij dat ik een van de laatste generaties ben die niet achter schermen zijn opgegroeid, wij waren altijd buiten.
Maar ik merk dat een steeds groter wordende groep van de jeugd rond de 12 tot 18 jaar ook steeds meer behoefte heeft aan deze dingen, terwijl die dingen toen ik rond die leeftijd was juist allemaal zijn verdwenen omdat er gebouwd moest worden of omdat er een 'natuurbeheergebied' (lees gras met gravelpaadje tussen bebouwing) moest worden gemaakt.
Die groep is nu bij ons in de bossen mini-bikeparks aan het bouwen met een paar leuke lijntjes en tot nu toe wordt ze de ruimte ook gegeven, laten we hopen dat het zo blijft.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de jeugd zijn eigen weg hier wel weer in vind en dat de vaste routes hier niet per se op aangepast of toegevoegd hoeven te worden.
Soms is het beter dingen gescheiden te laten zodat ze ook het idee hebben een eigen plek te hebben.
Ik heb het geluk nog gehad dat er hier in het dorp 2 crossbaantjes, een skatepark en gigantisch veel bos ligt.
Daar komt bij dat ik een van de laatste generaties ben die niet achter schermen zijn opgegroeid, wij waren altijd buiten.
Maar ik merk dat een steeds groter wordende groep van de jeugd rond de 12 tot 18 jaar ook steeds meer behoefte heeft aan deze dingen, terwijl die dingen toen ik rond die leeftijd was juist allemaal zijn verdwenen omdat er gebouwd moest worden of omdat er een 'natuurbeheergebied' (lees gras met gravelpaadje tussen bebouwing) moest worden gemaakt.
Die groep is nu bij ons in de bossen mini-bikeparks aan het bouwen met een paar leuke lijntjes en tot nu toe wordt ze de ruimte ook gegeven, laten we hopen dat het zo blijft.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de jeugd zijn eigen weg hier wel weer in vind en dat de vaste routes hier niet per se op aangepast of toegevoegd hoeven te worden.
Soms is het beter dingen gescheiden te laten zodat ze ook het idee hebben een eigen plek te hebben.
Nope. Verplichte vaste route’s zijn steeds meer het enige legale dat over blijft. Paden met meer uitdaging zijn inmiddels verboden terrein of de gedoogconstructies zijn met COVID-drukte of gidsende MKBers “enduro stuwwal, nu €35!” de nek om gedraaid. De jeugd kan graven en bouwen wat ze willen: het wordt gewoon gesloopt of dichtgegooid. Nadien wordt gehandhaafd. Ergo: wie ietsje meer uitdaging wil mag oprotten naar het buitenland (ipv gewoon een bestaand leuk pad in een willekeurig bos rijden) of vraagt om gezeik met wildrijden.
Wij met z’n allen (fietsers, beheerders en de rest) moeten naar meer variatie in het aanbod toe, maar ook acceptatie dat biken niet hetzelfde is als fietsen in het bos, maar meer eisen stelt aan kennis, kunde en anticiperend vermogen. Ene Patrick J heeft lang geleden benoemd dat dit een erg lang proces wordt, en zie waar we nu staan.
Wij met z’n allen (fietsers, beheerders en de rest) moeten naar meer variatie in het aanbod toe, maar ook acceptatie dat biken niet hetzelfde is als fietsen in het bos, maar meer eisen stelt aan kennis, kunde en anticiperend vermogen. Ene Patrick J heeft lang geleden benoemd dat dit een erg lang proces wordt, en zie waar we nu staan.
"Idiocracy" was a documentary...
-
- Elite Mountainbiker
En welke geleerde van NTFU bepalen de niveau's van de gebruikers / MTB'er ?, en welke ervaring hebben hun of zijn het bureaucraten ?
En waaraan wordt dit gemeten ?, of is er onderzoek naar gedaan?, en wat voor ervaring hebben hun ? , na welke maatstaven wordt dit systeem geïntroduceerd ?
En waaraan wordt dit gemeten ?, of is er onderzoek naar gedaan?, en wat voor ervaring hebben hun ? , na welke maatstaven wordt dit systeem geïntroduceerd ?
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Is eigenwijs
- Contacteer:
Klik de link in de startpost even aan.Snelle Buffer schreef: ↑di 2 januari 2024, 18:24 En welke geleerde van NTFU bepalen de niveau's van de gebruikers / MTB'er ?, en welke ervaring hebben hun of zijn het bureaucraten ?
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Is eigenwijs
- Contacteer:
Zeker niet allemaal! Hij ontwerpt en bouwt naar de wens van de opdrachtgever. Dat kunnen ook (houten) technische elementen zijn.Peelrijder schreef: ↑di 2 januari 2024, 18:18 De routes die ene P. Jansen mee ontwerp en bouwt zijn fietspaden door het bos![]()
Geeft dus ook aan dat dit vaak het hoogst haalbare is, en dat weet Patrick zelf heel goed. Wie dan ook bestempelt die ene schuine wortel als gevaarlijk (dus laag leemzand erover!) omdat ze weten dat op een gegeven moment weer iemand er op wegglijdt, valt en z’n baas of verzekeraar komt janken om centjes. Exit route want “wat gaat u doen om dit te voorkomen?”.Peelrijder schreef: ↑di 2 januari 2024, 18:18 De routes die ene P. Jansen mee ontwerp en bouwt zijn fietspaden door het bos![]()
In het kader van wat mountainbiken in de rest van de wereld is, is dat natuurlijk ronduit absurd, maar het is hier de realiteit. Alleen in NL verwachten we dat alles te fietsen is alsof je op je Gazelle de stad doorkruist.
"Idiocracy" was a documentary...
-
- Elite Mountainbiker
Want daar zijn de verzekeringsmaatschappijen anders en is er een ander rechtssysteem qua aansprakelijkheid?Peelrijder schreef: ↑ma 1 januari 2024, 21:19 Aan de andere kant moet hij niet mekkeren over te weinig alternatieven dan moet je lekker elke week in de Ardennen, Winterberg of het Pfalzerwald gaan fietsen.
De mogelijkheden zij er gewoon in NL maar worden niet benut
Verder heeft de jeugd (en velen van ons "ouderen") helemaal niet de tijd en de middelen om elke week uren onderweg te zijn