Ziek voor marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Stephan18
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 30 november 2022, 18:11

Goedemorgen MTB'ers,

Zul je net zien, flink voorbereid voor mijn 1e marathon. ( de 100km van de Dutchmasters of MTB voor zondag de 19e). Maar dan krijg ik de griep. Vandaag koortsvrij na 3 dagen en voel dat ik aan het opknappen ben. Maar nu ben ik opzoek naar advies. Zou ik gewoon pas de 19e op de fiets stappen en kijken hoe het gaat. Of is het verstandig dat ik bijvoorbeeld donderdag nog ff een rondje maak om af te tasten hoe het ervoor staat.

Iemand advies of ervaring hiermee?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4145
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je nu koortsvrij bent, lijkt mij de 19e niet te vroeg

https://www.sportzorg.nl/sport-bewegen/ ... %20trainen.

Misschien een paar uurtjes op een hometrainer of de weg om te zien hoe je conditie er bij staat?
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Gewoon tot rust komen en herstellen tot de 19e en dan lekker gaan rijden. Je hebt je goed voorbereid geef je aan en ondanks de terugval die een griep teweeg brengt zal dat geen al te grote problemen moeten geven om die 100km lekker te fietsen.

Te snel na een griep nog even een rondje tussendoor fietsen voegt als training weinig meer toe en kan ook nadelig zijn omdat je te snel weer te veel doet.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Stephan18
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 30 november 2022, 18:11

Dennis17e schreef: vr 10 november 2023, 12:40 Gewoon tot rust komen en herstellen tot de 19e en dan lekker gaan rijden. Je hebt je goed voorbereid geef je aan en ondanks de terugval die een griep teweeg brengt zal dat geen al te grote problemen moeten geven om die 100km lekker te fietsen.

Te snel na een griep nog even een rondje tussendoor fietsen voegt als training weinig meer toe en kan ook nadelig zijn omdat je te snel weer te veel doet.
Ik ben inderdaad ook bang dat het rondje tussendoor ook weinig nut heeft en eerder weer het herstel in de wegzit. Ik denk dat ik gewoon wacht tot de 19e en dan vanzelf na 25km merk hoe het er voorstaat met de benen! :lol:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4145
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Je hoeft er geen training van te maken. Meer even aftasten hoe de vorm er bij staat, en op basis daarvan de beslissing nemen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2166
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Bij intensief sporten is de richtlijn volgens mij voor iedere dag koorts gehad, staat één week herstel. Niet dat je die week dan nodig hebt om te herstellen door niet te sporten, maar dat is dan de periode dat je weer op niveau kunt zijn gekomen.

Als het goed is heb je nu toch al je omvang gedraaid en zou je nu in een wat rustigere periode van je trainings omvang moeten zitten om fit aan de wedstrijd te beginnen.

Dus ik zou er zelf gewoon sch*t aan hebben en lekker op de fiets stappen en vooral heel rustig je rondjes gaan draaien. Niks intensiefs om te kunnen herstellen en hopelijk zelfs iets over te compenseren na je trainings omvang.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8088
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Denk je bij griep, of was het Corona, aan het effect daarvan op je hartspier.
Je zal niet de eerste zijn die te snel start en daarmee schade toe brengt aan de hartspier.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 952
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Jurriaan schreef: za 11 november 2023, 08:58 Denk je bij griep, of was het Corona, aan het effect daarvan op je hartspier.
Je zal niet de eerste zijn die te snel start en daarmee schade toe brengt aan de hartspier.
Dat is mijn oom overkomen toen hij te snel na griep ging fietsen.Gewoon tijdens een normaal rondje .Die kreeg toen tijdens het fietsen een een hartslag van rond de 190 en die wilde niet meer zakken. Uiteindelijk met spoed naar het ziekenhuis en is zelfs gedefibrilleerd om zijn hart een reset te geven zodat de hartslag weer normaal werd. Dit heeft schade aangericht aan het hart. En hij mocht van geluk spreken.

Dus ik zou zeker oppassen!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10424
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oppassen inderdaad, hier vind je wat handige vuistregels:
https://sport-en-beweegkliniek.nl/nieuw ... evaarlijk/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10424
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

… Ofwel:

“Sporten en griep: levensgevaarlijk
Doe de nek-check om te bepalen of je kunt sporten.

Trainen met griep/koorts onder de leden is gevaarlijk. Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier met als gevolg een ontsteking. Rust nemen dus en niet trainen! Ook nadat je je weer beter voelt, heeft je lichaam een aantal dagen rust nodig om te herstellen. De basisregel die je het beste kunt hanteren luidt dat je bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts heeft geduurd niet moet lopen. Had je vier dagen koorts, dan mag je pas na acht dagen weer beginnen met trainen.

De ‘nek-check’ om te bepalen of je kunt sporten
Anders dan griep, kun je met een verkoudheid (dus zonder koorts!) wel doortrainen. Er is een ezelsbruggetje, waarmee je kunt bepalen of je al dan niet kunt sporten: de ‘nek check’.
Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts), dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen wel op een lager pitje.
Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen e.d., dan is het advies om niet te sporten.

Twee gouden regels:
Regel 1: Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden.

Tip: Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuurverlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.

Regel 2: Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst.
Zonder temperatuursverhoging mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen.

Tip: Houdt een logboek bij om jouw reacties op trainingen en wedstrijden bij te houden en te leren kennen! Op www.sportzorg.nl is een voorbeeld van een logboek te vinden.

Wist je verder dat:
Het vroegere geloof dat koorts bij een verkoudheid of griep “eruit gezweet kan worden” onterecht is? Sporten met koorts wordt sterk afgeraden!

Dit artikel is van sportzorg.nl
Sportzorg.nl is een samenwerkingsverband tussen de Vereniging voor Sportgeneeskunde, de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid Milieu. Sportzorg.nl is een onafhankelijke website en de ontwikkeling van de site is mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport.
Volg Sportzorg.nl ook op Twitter: www.twitter.com/sportzorg en Facebook: www.facebook.com/sportzorg”.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stephan18
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 30 november 2022, 18:11

Dank voor alle reacties! Ik ga inderdaad niet met koorts of griep op de fiets stappen. Voor de marathon ben ik 8 dagen koortsvrij, (tenzij is nu weer ziek wordt). Ik ga gewoon zondag de 19e voor het eerst op de fiets stappen en kijken hoe het gaat. We beginnen gewoon rustig en ik merk na een uur wel of het gaat ofniet. Het was gelukkig geen corona, wel even gecheckt voor de zekerheid. En sowieso houd ik mijn hartslag goed in de gaten :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8088
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Sabai schreef: za 11 november 2023, 09:11 Dat is mijn oom overkomen toen hij te snel na griep ging fietsen.Gewoon tijdens een normaal rondje .Die kreeg toen tijdens het fietsen een een hartslag van rond de 190 en die wilde niet meer zakken. Uiteindelijk met spoed naar het ziekenhuis en is zelfs gedefibrilleerd om zijn hart een reset te geven zodat de hartslag weer normaal werd. Dit heeft schade aangericht aan het hart. En hij mocht van geluk spreken.

Dus ik zou zeker oppassen!
Wat als hij zijn hartslag niet had kunnen zien? Had ie het gevoeld en een link gelegd?



Ook een waardevolle tip uit het artikel van Aurelius'
Houdt een logboek bij.
Wat mij betreft zeker een goede aanvulling op het sporthorloge wat nu zo in zwang is met allerlei al dan niet medische functies. Een sporthorloge meet je gevoel niet.

Podcast, van de NOS wielerredactie, waarin ook gesproken wordt over het hart.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 952
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Normaal fietst hij op de weg met een gemiddelde hartslag van +- 140.Dus hij merkte na een half uur wel dat er iets mis was en ging bijna van zijn stokje.Gelukkig was hij met een fietsmaat.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2967
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Als je die afstand hooguit kan fietsen is dat nergens voor nodig.

Als je voor de knikkers mee wil doen is het wat anders, maar ik geloof niet dat dat je ambitie is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1871
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Peelrijder schreef: za 11 november 2023, 17:42 Als je die afstand hooguit kan fietsen is dat nergens voor nodig.

Als je voor de knikkers mee wil doen is het wat anders, maar ik geloof niet dat dat je ambitie is.
Midden moters of rode lantaarn dragers zijn net zoals toppers, mensen. De regels t.a.v. verantwoord sporten zijn gelijk. Of begrijp ik je niet goed. Iets meer uitleg mag dan wel.

Welk trainings niveau een biker ook heeft. Uberhaupt belasten tijdens griep of te hoog belasten in de herstel periode is niet slim.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie