Ik gebruik ook een Garmin 830 of 1040. En altijd icm een Garmin snelheid sensor. Ook op m’n emtb. Uitgangspunt voor het gemak is dan even dat mn Garmin de juiste snelheid aangeeft. Op mn Kiox (ook Bosch performance line cx gen4) kan ik dan mbv de wielomtrek nog wel iets tweaken zodat de “weergegeven” snelheid iets meer overeenkomt met wat de Garmin als werkelijke snelheid aangeeft maar … de werkelijke snelheid waarmee mn emtb rijdt verandert daardoor niet. Alleen de op de Kiox display weergegeven snelheid.
Ik rij ook bewust nooit samen met andere emtb’ers. Dan kunnen er ook geen situaties ontstaan waarin ik denk dat de mijne langzamer loopt dan die van hun. Of dat ik in de verleiding kom om te gaan chippen.
Geen idee hoe het bij andere merken gaat, maar bij een Giant kan je de Garmin via ANT+ verbinden met de fiets. De Garmin krijgt dan toegang tot heel veel data vanuit de fiets, zoals bijvoorbeeld het vermogen wat jij trapt, accu informatie en de snelheid sensor. In de remschijf achter zit de magneet en de sensor in het frame die simpelweg een seintje geeft als het wiel 1x is rond gegaan. Als je de juiste omtrek hebt ingevuld, geeft dat in de basis de exacte snelheid weer. (even buiten beschouwing gelaten dat de omtrek tijdens je rit een klein beetje wisselt door compressie)
Giant gebruikt in z’n software die meting om te bepalen wanneer hij moet stoppen met ondersteuning. De FM kan die omtrek aanpassen om hem te finetunen. In de Garmin kan je ook de omtrek invullen. Resultaat kan dan zijn dat op de Giant app een andere snelheid staat dan de Garmin, omdat de ingevulde omtrek anders kan zijn. Dat verklaart het idee dat hij te vroeg stopt met ondersteunen. Wat ook zou kloppen als de software van de fiets een iets te kleine diameter heeft om mee te rekenen...
Als de FM exact dezelfde omtrek in de software invult als wat jij meet en in je Garmin zet, dan zou je fiets exact bij 25 kph moeten stoppen met ondersteuning, ze gebruiken ten slotte de zelfde sensor.
Laatst gewijzigd door KlaasNorg op do 12 oktober 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
Ga dit balletje inderdaad eens opgooien bij de FM. Heb geen idee of de Kiox dan een andere waarde aangeeft dan dat de motor daadwerkelijk levert. Weet ook niet of er in de Bosch CX instellingen zijn die alleen de FM kan veranderen. Was in de veronderstelling dat de waarde aangepast en aangegeven door de Kiox de enige was.
Het is ook afhankelijk van je teller. De wahoo was een drama in het begin. Die nam de waarde aan van de fiets, maar deed er vervolgens iets geks mee. Eigen omtrek kon je niet invullen. Gevolg was snelheden van soms wel 1000 kph. Best grappig om die segmenten in strava te zetten, maar zal je niet dank afgenomen worden. Ik heb hem toen omgeruild voor een Garmin en daar kan ik dus wel de omtrek invullen.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
Ik heb ook een Cube hybrid, een TM, en daarvoor had ik andere Cube hybrid stereos. Zelfde probleem, afwijking op de kiox van 5-8% met mijn garmin explore zelfs met goede bandenmaat zoals hiervoor genoemd. De oorzaak ook als hiervoor genoemd , satelliet en nauwkeurigheid versus wiebelen met het voorwiel etc (de lange hellingen niet te vergeten, de garmin meet alleen de sinus of zoiets )
Maar ik heb pragmatisch mijn kiox display van de cube 'gekalibreeerd' met de garmin, gewoon wat lange typische ritjes rijden (40-50 km) en kijken wat het verschil was, en dan de wielmaat kunstmatig verlagen met het afwikende percentage zodat het past. Ik weet dat het niet klopt, maar nu komen mijn garmin registratie en bosch flow app registratie altijd op het zelfde neer (+/- enkele 100 meter) . Dus als ik zonder garmin rijd zijn de geregistreerde ritlengtes vergelijkbaar.
Mijn vader rijd een Gazelle stadsfiets met een Bosch Performance Line motor (net onder de CX).
Als ik naast hem rij op mijn Radon met CX motor dan scheelt onze snelheid zo'n 3 km. Dus als ik tegen mijn max aanrijd 26 ongeveer dan zit hij “pas” op de 23 km/u. (Beide Purion displays)
Ik ben net naar de FM geweest om te vragen of dit idd met de wielomtrek te maken had.
Volgens de fietsenmaker klopte dit idd maar is deze wielomtrek niet meer door de fietsenmaker aan te passen en door de fabrikant van de fiets bepaalt.
Mijn fiets is oorspronkelijk met hoge dikke 2.6 banden uitgevoerd en nu 2.2. Dus dat zou het zeker kunnen verklaren.
Heb je een gen 2 of een latere.
Ik had een gen 2 met een purion, en kon zelf de wielomterk veranderen voor wat ik nog weet, of mijn fm heeft het toen gedaan, dat kan ook.
Maar weet zeker dat het te veranderen is.
Ik heb nu ook een gen 4, zij dan met de flow app, maar ik kan nu ook zelf de wielomtrek veranderen.
Maar mischien heb jij dan de vorige gen 4 versie.
Als ik 1 deze dagen bij mijn lbs kom zal ik het na vragen, 1 monteur die daar werkt , weet heel veel van alle gen versie`s.
Vandaag komt de NL klaas daarbinnen , dus het stadje is voledig niet berijkbaar , anders had ik het graag even voor je gevraagd.
Heb het zelfde meegemaakt met twee stadsfietsen waarbij er ongeveer 2 km snelheidsverschil in zat. De LBS kon de snelheidsafwijking op de teller aanpassen en de Bosch importeur kon via de software de snelheid iets opvoeren.