10% teller afwijking.
Hallo ik heb een Cube Hybrid type action team En deze wijkt erg veel af in vergelijking met een Garmin 840 waar mijn maten mee rijden we hebben verschillende keren naast elkaar gereden maar komen elke keer met een verschil uit van 10% wat ik dus harder rijd dan hun . Mijn wiel omtrek staat in de kiox ingesteld op 2341 dat is dus de wielomtrek zo is hij standaard afgeleverd de originele banden zitten er ook nog op dus Schwalbe bb en mm in 2.40 breedte is het dus zo dat mijn begrenzing ook Eerder ingrijpt ? Dus bij 23 km per uur ongeveer? Laatst toertocht Eersel gereden van 75 km en ik had op mijn teller 83 gereden km staan terwijl de rest 75 gereden had op zowel een Garmin als een wahoo. En mijn batterij was dus ook na 75 gereden km ters echt helemaal leeg op kiox teller dus 83 km dus een toertocht van 80 km rijden met een 750 watt batterij zit er dus niet in .
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Nukeproof Scout 290
Meet de omtrek van je band eens op.
Even de rolmaat uitgeschoven op straat en er 1 tot 3 omwentelingen langs op maken.
Wel terwijl je op je fiets zit, het wel of niet inveren van de band kan nogal wat cm's schelen.
Dat invoeren in mm's.
En rijden je maten ook met een wielsensor, of ben je nu 2 verschillende dingen met elkaar aan het vergelijken? GPS vs wielomtrek?
Even de rolmaat uitgeschoven op straat en er 1 tot 3 omwentelingen langs op maken.
Wel terwijl je op je fiets zit, het wel of niet inveren van de band kan nogal wat cm's schelen.
Dat invoeren in mm's.
En rijden je maten ook met een wielsensor, of ben je nu 2 verschillende dingen met elkaar aan het vergelijken? GPS vs wielomtrek?
Ik zal mijn wielomtrek is op meten. En ik denk inderdaad dat zij alleen met gps rijden zonder wielsensor dus ben ik inderdaad twee verschillende manieren aan het vergelijken, maar zou dit 10% verschil in afstand en snelheid zijn ?
Als het een heel bochtig parcours is, gaat een Garmin die uitsluitend met satellieten werkt, het parcours vaak een beetje afsnijden en komt korter uit dan iemand die met wielomtrek werkt. Maar ook dan is 10% een flinke afwijking.
- KlaasNorg
- Mtb fanaat
- Mijn mountainbike: Giant XtC 980 NRS, Fathom E+2, Trance XE+1Pro
Juiste wielomtrek invullen op de teller is het beste wat je kan doen.
Ik weet dat je bij Giant de wielomtrek ook in de software kan invullen van de fiets zelf. Dat is iets wat je LBS kan doen, anders zou het wel heel makkelijk worden je fiets op te voeren. Wellicht dat het ook zo werkt bij een Cube? Je zou verwachten dat hij af fabriek al goed staat ingesteld.
Ik weet dat je bij Giant de wielomtrek ook in de software kan invullen van de fiets zelf. Dat is iets wat je LBS kan doen, anders zou het wel heel makkelijk worden je fiets op te voeren. Wellicht dat het ook zo werkt bij een Cube? Je zou verwachten dat hij af fabriek al goed staat ingesteld.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
-
- Extreme Biker
- Mijn mountainbike: vooral wipkippen
Snelheid kan je enkel correct meten met wielsensor en juist ingestelde bandenomtrek gemeten met belasting.
Onder bvb bomen en in smalle straatjes/canyons is de gps altijd te laag en hij reageert ook met vertraging. Dat de snelheid fout is geen probleem.
Dat aantal kilometer fout is vind ik minder aangenaam. Heb geen fiets specifieke gps. Op garmin fiets gps'sen met snelheidssensor zou snelheid correct moeten zijn.
Onder bvb bomen en in smalle straatjes/canyons is de gps altijd te laag en hij reageert ook met vertraging. Dat de snelheid fout is geen probleem.
Dat aantal kilometer fout is vind ik minder aangenaam. Heb geen fiets specifieke gps. Op garmin fiets gps'sen met snelheidssensor zou snelheid correct moeten zijn.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een Garmin zonder wielsensor geeft te weinig aan. Daarom zijn er wielsensors uitgevonden.
Jouw teller geeft waarschijnlijk de juiste waarde aan
Wanneer je zelf meer input geeft gaat je accu langer mee.
Ook kan je banden monteren die lichter rollen.
Welke Schwalbes zitten er nu onder?
Meestal zijn dat banden voor in het buitenland, in NL heb je aan minder grove banden genoeg.
Minder rolweerstand = langere accuduur.
Jouw teller geeft waarschijnlijk de juiste waarde aan
Wanneer je zelf meer input geeft gaat je accu langer mee.
Ook kan je banden monteren die lichter rollen.
Welke Schwalbes zitten er nu onder?
Meestal zijn dat banden voor in het buitenland, in NL heb je aan minder grove banden genoeg.
Minder rolweerstand = langere accuduur.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Op een bochtige mtb route onder de bomen ervaar ik ook een verschil van 10%.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heb hetzelfde probleem met mijn Cube hybrid 160. Als ik naast een van mijn maten (Specialized) rij, geeft mijn kiox bijna 2 km meer aan.
Mijn ondersteuning valt dus ook eerder weg en op het vlakke / asfalt rij ik beduidend trager en moet ik zelf bijtrappen terwijl zij nog 'ondersteund' rijden. Heb al verschillende sites bezocht maar krijg geen eenduidig beeld van omtrek en invloed op de gem. snelheid. FM zei dat de fiets het prima deed en er geen problemen waren. Na software update geen verschil. Kan het te maken hebben met eerste generatie CX motoren?
Mijn ondersteuning valt dus ook eerder weg en op het vlakke / asfalt rij ik beduidend trager en moet ik zelf bijtrappen terwijl zij nog 'ondersteund' rijden. Heb al verschillende sites bezocht maar krijg geen eenduidig beeld van omtrek en invloed op de gem. snelheid. FM zei dat de fiets het prima deed en er geen problemen waren. Na software update geen verschil. Kan het te maken hebben met eerste generatie CX motoren?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Contacteer:
Nee, jouw wiel omtrek staat groter ingesteld dan die van hun. (misschien heb je er ook lichtere smallere kleinere banden op gezet)
Wellicht hebben ze hun fiets op 30kmh (USA) ingesteld.
Je eigen wiel omtrek meten en die vergelijken met die in je setup.
Je fietsenmaker zegt dat het goed is, controleer dat even
Wellicht hebben ze hun fiets op 30kmh (USA) ingesteld.
Je eigen wiel omtrek meten en die vergelijken met die in je setup.
Je fietsenmaker zegt dat het goed is, controleer dat even

pat72 schreef: ↑wo 11 oktober 2023, 11:53 Heb hetzelfde probleem met mijn Cube hybrid 160. Als ik naast een van mijn maten (Specialized) rij, geeft mijn kiox bijna 2 km meer aan.
Je kan bij LBS ,iets laten veranderen aan de wielomtrek , maar veel gaat dat niet uitmaken ...., been there done that , dus verwacht niet dat je dan wel ineens mee kan , zelfs met twee cube stereo hybrid's blijft het " probleem" bestaan . kwestie van op elkaar af stemmen van de maximale snelheid
Of optie twee , de restrictie weghalen van de maximale ondersteuning ...., dan kan je wel mee .
Met de afgelegde afstand zal het ook niet accuraat worden ,er zit nu eenmaal een foutmarge in , ook hier weer , been there done that , zelfs als ik met z.n twee bv met Strava (hoest) of K omoot rij en we tegelijkertijd een meeting starten en we samen rijden zit er na de rit verschil in , door het bos valt de gps weg en "snijdt wat aan de route" , ook de verschillende posities van de magneten maakt niet uit , beste wat voor mij werkte is met de fiets even 1 keer een omwenteling maken met het wiel en opmeten , zoals eerder aangedragen .
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Contacteer:
Een 26" wiel heeft ongeveer een 10% kleinere omtrek dan een 29" wiel