Zoveel mooi spul wat je onderweg tegenkomt:
Splinternieuwe gravelfietsen, mountainbikes en racefietsen, het lijkt allemaal wel steeds mooier te worden.
Meermaals diverse websites van fietsfabrikanten bezocht en verlekkerd wezen kijken naar de mooie bikes van tegenwoordig.
Zelf rijd ik op:
- Specialized Diverge (alu) uit 2016
- Specialized Crave MTB 29er uit 2014 (nieuw gekocht in 2017)
- Specialized Camber MTB 26er uit 2011
Ik heb er destijds voor gekozen om mijn fietsen op te waarderen in tegenstelling tot nieuwe fietsen aan te schaffen.
Dit laatste is mij een aantal keer niet goed bevallen en ik heb dan ook nu de insteek van "ik heb nu 3 fietsen die lekker zitten en rijden".
Uiteraard kijk je met een schuin oog naar nieuwe modellen, maar dan vind ik het weer zonde om mijn huidige fiets weg te doen.
Tevens kost het ook wat inspanningen om de huidige fiets te verkopen; inruilen zal niet gaan lukken denk ik met deze oude fietsen.
Hoe doen jullie dit?
Kopen jullie om de paar jaar iets nieuws of rijden er nog meer mensen op fietsen van een aantal jaar oud?
En vinden jullie het ook zonde om een fiets weg te doen die je hebt opgewaardeerd met bijv. andere wielen, voorvork, groep etc?
Ben ik de enige die op oude hokken rijdt?
-
- Elite Mountainbiker
Ik rij een fiets 'economisch' op en dan koop ik een nieuwe.
Mijn eerste was een 26" alu empella, na een half jaar liep ik tegen de beperkingen van het materiaal aan (26", LX groep van voor de oorlog, enz).
Daarna een splinternieuwe Merida Big Nine XT gekocht in 2018, die heb ik na het stukrijden van de orginele wielset (na 2 jaar) laten voorzien van een handgespaakt setje DT-swiss.
Dit is nu mijn winterfiets/ daily driver.
Reeds 17.000km mee gemaakt.
Na 4 jaar die gereden te hebben en met de wetenschap dat ik op competitief niveau mee kon en wou komen, heb ik (vorig jaar) een Specialized Epic Expert HT gekocht, ding kost een rib uit mijn lijf, is geupgrade met een andere ratchet en carbon cranks, de X01 cassette en ketting is na het verslijten (9000km na +/- 10 maanden) vervangen voor een XX1, daar is inmiddels ook weer 2000/ 3000km mee gemaakt.
(12.000 inmiddels totaal)
Zelfde verhaal ongeveer voor de racefiets.
1e was een 2e hands gazelle, die was ik ook na een half jaar beu, in 2018 een nieuwe alu Merida Scultura 300 gekocht en die heb ik nog steeds (deze week na 15.000km de aandrijving vervangen van Tiagra naar 105).
Ik probeer een jaar of 4/5 met een fiets te doen voor ik een nieuwe koop, de oude schuift dan door en als de cirkel rond is gaat er wel 1 naar de kinderen of in de verkoop, maar zover is het nog niet.
Mijn eerste was een 26" alu empella, na een half jaar liep ik tegen de beperkingen van het materiaal aan (26", LX groep van voor de oorlog, enz).
Daarna een splinternieuwe Merida Big Nine XT gekocht in 2018, die heb ik na het stukrijden van de orginele wielset (na 2 jaar) laten voorzien van een handgespaakt setje DT-swiss.
Dit is nu mijn winterfiets/ daily driver.
Reeds 17.000km mee gemaakt.
Na 4 jaar die gereden te hebben en met de wetenschap dat ik op competitief niveau mee kon en wou komen, heb ik (vorig jaar) een Specialized Epic Expert HT gekocht, ding kost een rib uit mijn lijf, is geupgrade met een andere ratchet en carbon cranks, de X01 cassette en ketting is na het verslijten (9000km na +/- 10 maanden) vervangen voor een XX1, daar is inmiddels ook weer 2000/ 3000km mee gemaakt.
(12.000 inmiddels totaal)
Zelfde verhaal ongeveer voor de racefiets.
1e was een 2e hands gazelle, die was ik ook na een half jaar beu, in 2018 een nieuwe alu Merida Scultura 300 gekocht en die heb ik nog steeds (deze week na 15.000km de aandrijving vervangen van Tiagra naar 105).
Ik probeer een jaar of 4/5 met een fiets te doen voor ik een nieuwe koop, de oude schuift dan door en als de cirkel rond is gaat er wel 1 naar de kinderen of in de verkoop, maar zover is het nog niet.
Fiets!
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Mooi werk!
Maar wanneer is een fiets economisch op?
Alles is te vervangen en is goedkoper dan een nieuwe fiets.
Uiteraard kan een moderne fiets lekkerder rijden / zitten, maar dat is helaas ook niet altijd waar.
Tenzij het frame breekt is een fiets nog niet op imo.
Uiteraard kan een moderne fiets lekkerder rijden / zitten, maar dat is helaas ook niet altijd waar.
-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: meta tr29 2021
dit is nu iets waar ik zelf ook mee zit
de eerste nieuwe fiets die beviel niet, die was gauw weg
heb nu sinds 2021 de metaTR, ik kijk graag naar wat nieuws en met een half oog naar een e-bike.
keerzijde is dat aan de meta werkelijk niks meer orgineel is (op de de frame en de link na) zoveel geinvesteerd dat ik eigenlijk deze bike gewoon moet oprijden.
op slechte dagen dagen denk ik weleens, breekt dat frame nu eens,dan is er een goede reden om wat nieuws te halen
de eerste nieuwe fiets die beviel niet, die was gauw weg
heb nu sinds 2021 de metaTR, ik kijk graag naar wat nieuws en met een half oog naar een e-bike.
keerzijde is dat aan de meta werkelijk niks meer orgineel is (op de de frame en de link na) zoveel geinvesteerd dat ik eigenlijk deze bike gewoon moet oprijden.
op slechte dagen dagen denk ik weleens, breekt dat frame nu eens,dan is er een goede reden om wat nieuws te halen

-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7
Zelf heb ik tot vorig jaar op mijn Yeti ARC 26" hardtail uit 2009 gereden. Hoewel deze nog niet op is, integendeel: heb de originele RS SID Race nog volledig laten servicen en er een nieuwe XT m770 9sp cassette en ketting opgelegd, heb ik uiteindelijk een nieuwe fiets gekocht omdat ik last kreeg van mijn rug. Hiervoor nam het plezier in mountainbiken af en dat vond ik zonde.
Nu rijd ik een Canyon Lux World Cup CF7 en die bevalt de komende jaren prima, verwacht ik
. De Yeti hou ik natuurlijk gewoon!
Nu rijd ik een Canyon Lux World Cup CF7 en die bevalt de komende jaren prima, verwacht ik

-
- Elite Mountainbiker
Voor mij na 4-5 jaar (en dus 4-5 aandrijflijnen, 2 grote service eurten aan de vering)Rayb81 schreef: ↑zo 16 juli 2023, 02:53 Mooi werk!
Dan wordt het een winterfiets, dus ergens tussen de 8 en 10 jaar is een fiets echt compleet op voor mij.
Fiets!
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
De insteek van mij is om lang met een bike te doen. Frame schade is dan de reden van uitval. N+ 1 maakt dat de laatste bike (Trek Fuel EX) het meest gereden wordt doordat deze vanwege de geometrie echt fijner rijdt. Bedoeling is dus dat ik tzt op een zogenaamd" oude" bike rijdt.
Maar zo af en toe op een oudje mtb-en met 26 "wielen is leuk. Waar uit ik kan kiezen tussen : Cannondale furio 2008 en Santa cruz Blur xc 2.
De Dahon Jack Vouwfiets , uit 2008 Afgemonteerd met oude onderdelen, 3*8, oude Sid 28 mm vork en voor een 160 mm Xt 4 pots schijfrem achter Avid velgrem. Gebruik ik voor de combinatie treinreizen en een stuk fietsen al dan niet op onverharde paden mtb routes.
Maar zo af en toe op een oudje mtb-en met 26 "wielen is leuk. Waar uit ik kan kiezen tussen : Cannondale furio 2008 en Santa cruz Blur xc 2.
De Dahon Jack Vouwfiets , uit 2008 Afgemonteerd met oude onderdelen, 3*8, oude Sid 28 mm vork en voor een 160 mm Xt 4 pots schijfrem achter Avid velgrem. Gebruik ik voor de combinatie treinreizen en een stuk fietsen al dan niet op onverharde paden mtb routes.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Vervanging heeft naast slijtage van het oude spul ook mogelijk te maken met beschikbare design upgrades. Of met niet goed passen of functioneren.
Voorbeelden in mijn geval:
- Boost met steekassen voor en achter ipv QR
- Betere voorvork zoals de SID 35 mm met TorqueCaps
Vanaf 2013 met 29 HT carbon frame gereden transitie vanaf 26 FS. Dat was met QR achter. Daar eerst die SID ingezet en voorwiel om laten bouwen naar Boost. Vond na enige tijd licht gebrek aan stijfheid achter plus het verschil Boost-QR aanleiding om een nieuw frame te zoeken + ombouw achterwiel. Oud frame en vork los verkocht voor tamelijk weinig. Non-Boost QR naven heb ik nog, krijg je niet verkocht want nieuwe naven kosten geen drol.
Een 2.0 Chiner 29HT zelfbouwertje dus, geen moment spijt van gehad. Gezien (gebrek aan) technische ontwikkelingen verwacht ik deze nog lange tijd te rijden. 3x9 spul is nog goed te verkrijgen.
Daarnaast heb ik nog een 27.5FS uit 2015, dat is ondertussen wel een oud hok wel met steekassen maar non-Boost en ook 3x9. Setup voor licht alpine toertochten dus met droppert. Is nog lang niet versleten dus die blijft ook.
Mijn insteek is dus: zo lang het goed functioneert en er zijn geen significante echte value-added innovaties dan blijft het. Oud niet courant spul verkopen is altijd verlies nemen, anderzijds heb je wel (veel) plezier van je nieuwe spullen.
Voorbeelden in mijn geval:
- Boost met steekassen voor en achter ipv QR
- Betere voorvork zoals de SID 35 mm met TorqueCaps
Vanaf 2013 met 29 HT carbon frame gereden transitie vanaf 26 FS. Dat was met QR achter. Daar eerst die SID ingezet en voorwiel om laten bouwen naar Boost. Vond na enige tijd licht gebrek aan stijfheid achter plus het verschil Boost-QR aanleiding om een nieuw frame te zoeken + ombouw achterwiel. Oud frame en vork los verkocht voor tamelijk weinig. Non-Boost QR naven heb ik nog, krijg je niet verkocht want nieuwe naven kosten geen drol.
Een 2.0 Chiner 29HT zelfbouwertje dus, geen moment spijt van gehad. Gezien (gebrek aan) technische ontwikkelingen verwacht ik deze nog lange tijd te rijden. 3x9 spul is nog goed te verkrijgen.
Daarnaast heb ik nog een 27.5FS uit 2015, dat is ondertussen wel een oud hok wel met steekassen maar non-Boost en ook 3x9. Setup voor licht alpine toertochten dus met droppert. Is nog lang niet versleten dus die blijft ook.
Mijn insteek is dus: zo lang het goed functioneert en er zijn geen significante echte value-added innovaties dan blijft het. Oud niet courant spul verkopen is altijd verlies nemen, anderzijds heb je wel (veel) plezier van je nieuwe spullen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Zelf hou ik meestal de originele onderdelen naast de upgrades. Bij verkoop bouw ik de fiets weer terug naar origineel. De upgrades gebruik ik voor een volgend project of verkoop ik los. Dat scheelt al aardig.
Verder kost het allemaal sowieso een hoop geld, en elk jaar word alles weer honderden euro's duurder.
Ik koop om deze rede ook zelden meer een nieuwe fiets.
Verder kost het allemaal sowieso een hoop geld, en elk jaar word alles weer honderden euro's duurder.
Ik koop om deze rede ook zelden meer een nieuwe fiets.
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Wat is oud? De vernieuwingen van QR naar steekas en of velgremmen naar schijfremmen heb ik inmiddels wel gepasseerd. Alle mtbs zijn uitwisselbaar qua wielsets en daarmee wel handig.
Maar momenteel heb ik:
- Trek Stache 7 2016
- Specialized Diverge Sport 2019 (tevens ww fiets)
- Niner Jet 9 Rdo (frame 2019) maar '22 gekocht en nieuw opgebouwd
- Olympia F1X is as we speak verkocht (2019)
Er zijn 2 frames in opbouw maar die worden in principe verkocht.
Ik vind iets nieuws opbouwen gewoon leuk en vaak verkoop ik mijn fietsen met heel weinig verlies of zelfs winst dus rijd ik regelmatig op iets nieuws of overjarig.
Maar momenteel heb ik:
- Trek Stache 7 2016
- Specialized Diverge Sport 2019 (tevens ww fiets)
- Niner Jet 9 Rdo (frame 2019) maar '22 gekocht en nieuw opgebouwd
- Olympia F1X is as we speak verkocht (2019)
Er zijn 2 frames in opbouw maar die worden in principe verkocht.
Ik vind iets nieuws opbouwen gewoon leuk en vaak verkoop ik mijn fietsen met heel weinig verlies of zelfs winst dus rijd ik regelmatig op iets nieuws of overjarig.
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Gravelbike en MTB is wel verschillend, ook qua mechanische belasting en gebruik. Ik weet niet wat de huidige standaard is bij gravelbikes, maar vermoed dat steekas vs QR niet zoveel voordeel gaat geven.
Ik merk het wel, maar het is een combinatie van Boost, steekas en frame. De fiets stuurt messcherp, komt ook door SID en carbonnen wielen.
Of het nieuwe frame echt stijver is kan ik niet feitelijk bepalen, zou je moeten gaan meten. In het oude frame raakte de band het frame wel eens (zelden, maar goed).
Haastige spoed is best goed...
-
- Moderator
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Absoluut niet, al helemaal niet op een (gravel)racer. Als dat de enige reden zou zijn voor een andere fiets, niet doen. En veel naven zijn middels andere endcaps om te bouwen van 135 QR naar 142 x 12mm steekas (bij gravelbikes is boost geen standaard). Dus je zou zelfs een knap wielsetje kunnen aanschaffen dat in de toekomst mee kan naar een frame met steekasbevestiging.
En hoe lang doe je met een fiets... tsja. Technisch gezien kun je er enorm lang mee rijden. Een frame dat heel blijft hoef je niet te vervangen, en onderdelen kunnen altijd vernieuwd indien versleten of kapot.
De fiets waar ik het langst mee gedaan heb is mijn stalen Grandis racer. Van 1999 tot de verkoop in 2020. En als ik geen problemen met de zithouding op een racefiets gekregen had zou ik hem nog steeds gereden hebben. Prachtige fiets en de enige wezenlijke vernieuwing bij racefietsen (schijfremmen) zou voor mij niet belangrijk zijn.
Ook de Morewood die ik in 2007 kocht heeft vrij lang dienst gedaan, in 2015 heb ik die verkocht. Omdat de -noodgedwongen- overstap naar een 29er hardtail boven verwachting goed beviel moest ook de 26er fully eraan geloven...
Maar soms heb ik ook fietsen heel snel vervangen. De Banshee Phantom die ik in 2017 kocht "moest" er een jaar later alweer uit. Niet omdat-ie niet beviel, integendeel, erg fijne fiets. Maar omdat ik een jaar later toch de knoop doorhakte om een e-mtb te kopen.
Had ik dat ten tijde van de aanschaf van die Banshee al in het hoofd gehad zou ik de Phantom niet meer gekocht hebben maar was ik door blijven rijden op de fiets die ik toen had.
In principe wil ik graag lang met een fiets doen, maar er spelen soms zoveel factoren een rol dat dat niet altijd gebeurt. Mijn twee oudste fietsen zijn momenteel vijf jaar oud, de nieuwste is bijna twee jaar.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- FreedomRanger
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Orbea Laufey H-LTD, Giant Sierra SSSS
Vorig jaar mijn Stumpjumper 2008 vervangen door een nieuwe Orbea Laufey. Daarnaast rijd ik nog (single speed) op een Giant Sierra van begin 90's.
Dat 'hok' is dus 30 jaar oud.
Dat 'hok' is dus 30 jaar oud.

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.