Vertrutten onze routes?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Deze moet uit mijn systeem dus ik gooi het eens in de groep. Vertrutten de Nederlandse MTB routes? Wat bedoel ik? De rollator drop te Schoorl, zelfde School waar de Nok tegenwoordig eerder iets weg heeft van een boothelling, elk worteltje dikker dan een centimeter dat weg gehaald word. Onlangs is hier een de polder het Wierholt geopend. Leuk lusje, maar in de originele plannen zaten drops, rockgarden, en zelfs een wallride. Maar nee. Laatst was ik op Texel. Wat men tegenwoordig de Den Burg route noemt (originele rondje) heeft een paar leuke updates gehad wat de route wel leuker heeft gemaakt. Maar helaas zijn mijn favoriete punten uitgevlakt. (kleine heling naar beneden met dikke wortels, welke je ook kon droppen als je gang genoeg had) Vandaag lees ik dit: Minder uitdaging? Dat bevestigt toch wel het gevoel dat ik de laatste tijd heb. Na de ontwikkeling naar de zogenoemde "2.0" routes. (jeuk term) Wat een stuk leuker is dan de "old school" routes. (ook jeuk) En een kleine snuffel aan "2.1" Zijn wij blijkbaar op het punt aangekomen dat de trails aangepast gaan worden aan de corona fietser. Ja, wij hebben routes als Netersel en Mook Bikepark gelukkig wel. Maar als op routes die al meer 10 jaar bestaan zaken opeens verwijderd worden vind ik het kwalijk worden. Nu heb ik heus niet de illusie dat ik de meest technisch vaardige mountainbiker van de straat ben. Maar ik ben wel van mening dat je voor iedereen leuk moet laten. Nu wordt het aangepast aan de beginner die 0 vaardigheden heeft. Echter gaat het zo ook niet beter worden. En de ervaren jongens en meisje worden zo gegijzeld door de beginner. Het is nu veel te mooi weer om mijn frustratie nog verder te spuien. (ga fietsen, op het Wierholt :tong ) Maar ben toch wel even benieuwd naar jullie visie. Olympische spelen 2032 overal plankjes voor de Nederlandse deelnemers? :bier:
◼︎ Go round the outside.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Echt meer iets voor de Lounge... en om antwoord op je vraag te geven:

Mweh.

:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Zal je weinig gaan verbazen dat hier 85% van de aanwezigen het helemaal met jou eens gaat zijn.
Probleem is enerzijds de vertrutteling/verrubbertegeling van de maatschappij, en anderzijds de eigenwijsheid van veel mensen. "oh, dat bord geldt vast niet voor mij".
In plaats van dat mensen maar gewoon op hun bek laten gaan en het dan leren gaan we alles aan de voorkant dicht proberen te timmeren.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zo te horen lijkt het vooral een Noord Hollands probleem te zijn. Snap ik ook, daar zitten de grootste zeikerds is mijn ervaring. :wink: Verder zou de kop zo bij de AD op de voorpagina kunnen qua clickbait.

Maar nee, overall ben ik het volkomen met je oneens. Qua hoeveelheid kilometers ligt er tegenwoordig 10x meer leuke singletrack en was het in de 1.0 dagen toch vooral hele lange rechte boswegen tussen een paar leuke "technische" stukken en eigenlijk prima te rijden op een gravelbike. Routes die én als rondje de moeite zijn én die technische features bevatten, zo even snel uit het hoofd
Bergschenhoek
Zoetermeer
Vlaardingen
Oostvoorne
Rheden

Verder zijn de Nijmeegse routes maar ook Amerongen weliswaar te fietsen voor de gemiddelde biker (maar vaak al met moeite is mijn observatie) maar op tempo vragen die toch best wat technische vaardigheid. Wat mij betreft een mooi compromis. Overigens is de originele flowtrail (die uit de Alpen) ooit juist ook op die manier bedacht. Des te harder je gaat des moeilijker het word, maar ook te rijden voor minder begaafde rijders.

Overigens is er jaar of 10 geleden (of langer?) een soortgelijke drop als uit jouw link op B'hoek ook weggehaald wegens te frequent ambulancebezoek. En kijk eens hoe het er daar nu bij ligt. En een skillpark, en her en der op de trail uitdagende lijnen en recentlijk een nieuwe lus met daarin 3 drops.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Grotendeels wel mee eens. Niet poetsen aan bestaande natuurlijke TTF's.

Van mij hoeven nieuwe kunstmatige TTF's niet perse, en als ze er wel zijn dan uit de flowline. Op een van de vaste lussen waar ik vaak rijd is de missie van de trailcrew zoveel mogelijk bultjes en andere zooi in een goedlopende flow te rommelen. Op het irritante af, en er is uiteraard geen inspraak, ook al betaal je voor vignet jou wordt niets gevraagd en kritische mening hebben is zeer ongewenst.

Ik ben dus meer voor de natuurlijke features, wil je meer dat kan maar NL is matige plek daarvoor. 2.0 of 2.1 routes niet mijn ding. Appelscha of Gasselte zijn meer mijn smaak, gebruik de natuurlijke features met af en toe een TTF.

Ern ander voorbeeld: hier ligt op een oude vuilnisbelt een taaie lus. Van allerlei TTF's rockgardens enz, maar te zien aan de overwoekering wordt er niet veel gebruik van gemaakt. Dus hoeveel mensen willen dat en mag/moet dTTF wens dominant zijn?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Schoorl is het beste voorbeeld!

Begin jaren '90 veel gereden. Zonder parcours. Zat eigenlijk niets uitdagends in, afgezien van de trap in het dorp. En toen was daar de route!


Einde discussie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Denk dat de centrale vraag hier is wat is mountainbiken precies en wat verwacht men er van? Voor mij is dat op kleine natuurlijke (voornamelijk single tracks) weggetjes rijden die niet bedoelt zijn voor de fiets maar waar men met enige techniekbeheersing toch mooi kan rijden...en laat dat nu net niet bestaan in het overvolle Nederland. Er wordt geprobeerd leuke routes (en die zijn er gelukkig) te maken maar het blijft eigenlijk niets meer dan bosfietsen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SenV2312 op ma 12 juni 2023, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: vr 9 juni 2023, 14:34 Grotendeels wel mee eens. Niet poetsen aan bestaande natuurlijke TTF's.

Van mij hoeven nieuwe kunstmatige TTF's niet perse, en als ze er wel zijn dan uit de flowline. Op een van de vaste lussen waar ik vaak rijd is de missie van de trailcrew zoveel mogelijk bultjes en andere zooi in een goedlopende flow te rommelen. Op het irritante af, en er is uiteraard geen inspraak, ook al betaal je voor vignet jou wordt niets gevraagd en kritische mening hebben is zeer ongewenst.

Ik ben dus meer voor de natuurlijke features, wil je meer dat kan maar NL is matige plek daarvoor. 2.0 of 2.1 routes niet mijn ding. Appelscha of Gasselte zijn meer mijn smaak, gebruik de natuurlijke features met af en toe een TTF.

Ern ander voorbeeld: hier ligt op een oude vuilnisbelt een taaie lus. Van allerlei TTF's rockgardens enz, maar te zien aan de overwoekering wordt er niet veel gebruik van gemaakt. Dus hoeveel mensen willen dat en mag/moet dTTF wens dominant zijn?
In Nederland zijn nagenoeg geen natuurlijke TFF's in tegenstelling tot andere landen waar ze meer natuurlijke hoogteverschillen en rotsen hebben. Ik ben juist enorm blij dat dat ook in Nederland wordt aangelegd en zoek vaak juist die routes op.

Verder ga ik er vanuit dat de TFF's op de beste plek komen te liggen, in de flow als je snelheid nodig hebt, buiten de flow voor een natuurlijke hindernis etc. In, of buiten de flow is natuurlijk geen doel op zich maar is een beetje geven en nemen.

Als je invloed wil hebben op het bouwen van trails moet je je aanmelden bij de trail crew :kiss:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Lars TB schreef: vr 9 juni 2023, 15:11 Schoorl is het beste voorbeeld!

Begin jaren '90 veel gereden. Zonder parcours. Zat eigenlijk niets uitdagends in, afgezien van de trap in het dorp. En toen was daar de route!


Einde discussie.
Einde discussie op dit forum? :bier: :lol:

Terreineigenaren en de mensen die routes onderhouden doen hun best om zo min mogelijk ambulances te laten komen, zou ik geen vertrutting willen noemen maar aanpassen aan de grote groep.

Technical Trail Features moeten dan ook duidelijk zijn en kunnen vaak niet in de hoofdroute (wat ik ook jammer vind).
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

SenV2312 schreef: vr 9 juni 2023, 15:20 Denk dat de centrale vraag hier is wat is mountainbiken precies en wat verwacht men er van? Voor mij is dat op kleine natuurlijke (voornamelijk single tracks) weggetjes rijden die niet bedoelt zijn voor de fiets maar waar men met enige techniekbeheersing toch mooi kan rijden...en laat dat nu net niet bestaan in het overvolle Nederland. Er wordt geprobeerd leuke routes (en die zijn er gelukkig) te maken maar het blijft eigenlijk niets meer dan bosfietsen.
Afbeelding
Dit dus. :bier:
Lars TB schreef: vr 9 juni 2023, 15:11 Einde discussie.
8)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

SenV2312 schreef: vr 9 juni 2023, 15:20 Denk dat de centrale vraag hier is wat is mountainbiken precies en wat verwacht men er van? Voor mij is dat op kleine natuurlijke (voornamelijk single tracks) weggetjes rijden die niet bedoelt zijn voor de fiets maar waar men met enige techniekbeheersing toch mooi kan rijden...en laat dat nu net niet bestaan in het overvolle Nederland.
Medio jaren '90 kwam ik vanuit Rotterdam vrijwel wekelijks bij Nijmegen fietsen omdat er daar eigenlijk lag wat jij benoemt: natuurlijke paadjes/singletracks/door locals gevormde trails waar het spannend over fietsen was, met als bekendste voorbeeld wellicht het Traumapad, maar er was een ronde te maken van 50km om alle mooie stukken aan elkaar te lussen. En het mooie is dat bij de huidige "2.0" routes aldaar men een groot deel van die paden heeft opgenomen in een netwerk van leuke singletracks, en her er der nog wat moois erbij gelegd. (Afdaling naast wat ooit de Dubbele Looie Piep klim was bijvoorbeeld)
Ik ben een paar jaar geleden, voordat de nieuwe trails bij Nijmegen werden aangelegd, maar nadat Amerongen en de UHR al 2.0 waren, nog eens mijn oude ronde wezen fietsen en wat me toen vooral opviel was de enorme hoeveelheid saaie verbindingspaden. Ik zie tot dusver dus vooral nog een verbetering. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

In zuid-oost Drenthe:

Gieten - Gasselte was vroeger een route waar je vier keer de bocht om ging en dat had je een rondje van 25 km in een uur gefietst, bijna alleen rechte paden. Tegenwoordig is het een rondje wat zelfs Crapton de moeite waard vindt. :-D

Sleen had al wat eerder uitdagende bultjes, kwamen houten schansen bij voor de drops, een tijdje een north shore. Recent is er een wallride bij gekomen, zijn ze bezig met een technisch lusje en verderop zijn een aantal stukken opgevuld met zand zodat het minder stuiter stukken zijn. Dus technisch komt er steeds wat uitdaging bij en andere delen verdwijnen de ergste hobbelstukken.

Noordbargerbos is een route waar totaal geen flow in zit. Het lijkt wel een beetje op een toertocht als je daar fietst, paadjes waar bijna nooit iemand lijkt te fietsen gecombineerd met brede paden waar dagelijks hordes paarden overheen lijken te lopen. Dit soort routes lijken niet heel populair. 10 jaar geleden bestond deze route nog niet.

De rietplas bij Emmen heb ik laatst weer ‘s gefietst. Hier zijn allemaal TTF’s bijgekomen. Sommige gemakkelijk te doen, anderen waren wat te grote drops voor mijn beperkte skills en ik zit op een fiets zonder vering.

Ik zie de afgelopen 10 jaar het aantal TTF alleen maar toenemen, de routes worden er ook niet gemakkelijker op.
Ik fiets tegenwoordig heel veel buiten de routes, als ik dan weer op een route als Gieten ben dan valt op hoe hard de mtb paden zijn (nu misschien iets muller) vergeleken met vergelijkbare paadjes buiten de route. Zo’n route wordt dan echt een racebaan, met de nodige bochten en korte klimmetjes om het leuk te maken.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk dat wij een jaar of 15 achter lopen op Denemarken.
Dat zou een heel gunstig scenario zijn.

Ik zie weldegelijk (landelijk) vooruitgang.
De uitdagingen die in een vaste route zitten hoeven wat mij betreft ook niet "gevaarlijk" te zijn. Als je er je skills maar kunt oefenen. Een drop die te roken is en een tafel om te springen zijn voor mij prima.

Tsja en Noord Holland..... Surivada verwoordt het nog netjes.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vertrutten…. vertrutten…
Ik denk dat de meeste nieuwe routes een aanwinst zijn, want ze trekken vanwege de veiligheid een groot publiek, goed voor de breedtesport, én tegelijk de regulatie ervan.
Maar het mooiste ligt toch vaak ‘naast’ de vaste routes. Daar vind je de onvoorspelbare trails, niet bedacht, met natuurlijke obstakels, waar je zelf moet opletten en anticiperen, de lijnen moet zoeken, je technisch ‘echt’ wordt uitgedaagd, het pure vrije rijden.
Maar goed, in overbevolkt Nl niet overal te vinden en gewenst, begrijpelijk.
In de Alpen vind ik dat ook het leukst… niet die aangelegde bochten en bulten en steeds maar die liften… doe mij maar zo puur natuur mogelijk, meesteren wat je tegenkomt, op en af, snel moeten reageren, lijnen zien, de vaart erin houdend, heerlijk!
Maar ook niks mis met af en toe flowen, óók een leuke afwisseling. Maar liever niet steeds dezelfde rondjes… steeds alle kanten op kunnen in de vrije natuur, dát vind ik toch ‘t leukst.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Mad Wally schreef: vr 9 juni 2023, 15:23
Als je invloed wil hebben op het bouwen van trails moet je je aanmelden bij de trail crew :kiss:
Dé standaard dooddoener om iedere discussie plat te slaan. Ja mensen, het heeft 10 posts geduurd, maar hij is er weer!
Gesloten