Beste downcountry fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Hallo allen!

Ik ben fan van xc maar ik hou ook erg van mezelf uit te dagen op de technische afdalingen, dus een beetje meer veerweg is wekom. Ik kom dan automatisch uit op een diencountry bike. Een xc met 120 mm veerweg. Zonder een hele discussie te willen ontketenen over wat xc en downcountry is zou ik graag wat tips willen over welke fiets hiervoor het meest geschikt is, gebaseerd op ervaringen.

Mijn oog is vooralsnog al wat gericht op de Oiz maar ik laat me graag informeren en wellicht overtuigen.

Ik ben benieuwd!

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Victor!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

(Bij deze ben je geselecteerd er eentje te mogen kopen!)

Suravida heeft vast een plaatje.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar op zich zou je een iets meer trail gerichte versie van een DC moeten hebben voor wat jij zoekt. Dat kun je zoeken in de geometrie, maar ook in de afstelling van het veersysteem.

De Oiz is een tikje stugger afgesteld, zoals een xc-bike. En spreekt dus iets minder aan wat vering betreft. De geometrie is dan weer helemaal trail.
Die geometrie maakt het grotere verschil, maar soms is het wel de vering die je door een technische passage heen helpt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Wil je een hardtail of een fully?
Als je een hardtail wil, zou je eens kunnen kijken naar een Canyon Grand Canyon.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

"De beste" bestaat niet.
Maar een Kona Hei Hei lijkt mij wel een prima fiets.
"This species has amused itself to death"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Omdat de beste niet bestaat zou ik de mooiste kopen. Dat wordt dan tevens de beste want het is, zonder n+1, de enige downcountry mtb in je schuur/ garage/ kelderbox.

Mooi?
Afbeelding
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

YT Izzo? Daar zijn heel veel mensen heel enthousiast over. En veel waar voor je geld.

https://www.yt-industries.com/products/bikes/izzo/
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Transition Spur
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Tja, slechte fietsen maken ze niet meer tegenwoordig, alleen soms nog minder goede. De meeste merken hebben zich nu ook allemaal geconfirmeerd aan de moderne geometrie, zeker als de desbetreffende type fietsen zoals DC >120mm veerweg hebben (meer zou ik persoonlijk niet willen hebben voor DC, minder ook niet overigens).

Uiteindelijk komt het dan neer op de voorkeur voor een merk. Eventueel aangevuld met banale voorkeuren voor Sram of Shimano, Rockshox of Fox etc. En vergeet niet de 'prijs/prestatie verhouding tov je budget (alleen de Oiz al, heb je er in een hele brede prijsvoering hahaha).

Lekkere dooddoener toch, dit antwoord :wink:

Orbea zou zeker op mijn lijstje staan. Net zoals Cannondale, Scott, Canyon en BMC. En tegenwoordig heb ik er een goedkopere Kona bij en voor het geld is die fiets echt top. Dus ik zou ook naar een Kona Hei Hei kijken.
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

jpandriesse schreef: do 8 juni 2023, 21:34 Wil je een hardtail of een fully?
Als je een hardtail wil, zou je eens kunnen kijken naar een Canyon Grand Canyon.
Het moet sowieso een fully worden ivm het feit dat ik rugpatiënt ben. Kan niet meer zonder helaas.

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Ik zie een aantal interessante alternatieven die ik zelf nooit had kunnen bedenken. Ik ga ze allemaal even bekijken.

Bedankt voor de adviezen!

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Mr. Orange schreef: vr 9 juni 2023, 08:30
jpandriesse schreef: do 8 juni 2023, 21:34 Wil je een hardtail of een fully?
Als je een hardtail wil, zou je eens kunnen kijken naar een Canyon Grand Canyon.
Het moet sowieso een fully worden ivm het feit dat ik rugpatiënt ben. Kan niet meer zonder helaas.

Jeroen
Dan zou je bij Canyon eens kunnen kijken naar de LUX, de LUX trail of een Neuron. De LUX is echt een xc fiets (100mm voorvork), de LUX trail is een xc fiets met een beetje extra (120mm voorvork), de Neuron gaat wel al echt meer richting trail.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: do 8 juni 2023, 20:46 (Bij deze ben je geselecteerd er eentje te mogen kopen!)

Suravida heeft vast een plaatje.
Excuus, was druk met fietsen, maar bij deze een plaatje van mijn fiets (en de candy orange van Knakker29). Heb net een stapel RVS 3d prints besteld voor de volgende generatie UNpaved Victors die ik deze zomer wil gaan bouwen. Mocht je mijn Victor, een Oiz en een Heihei eens willen proefrijden en je bent niet heel veel langer dan 1.80m dan zou ik vooral eens in Wijchen langskomen. :-q

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Jurriaan schreef: do 8 juni 2023, 22:41 Omdat de beste niet bestaat zou ik de mooiste kopen. Dat wordt dan tevens de beste want het is, zonder n+1, de enige downcountry mtb in je schuur/ garage/ kelderbox.

Mooi?
Afbeelding
Soowwwww!! Die schiet bij mij met stip de top 5 binnen van fraaie XC fietsen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie