Radon Jealous XC lichtgewicht < 7 kg

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Nieuw seizoen, dus tijd voor een nieuwe fiets :roll: .

Normaal had ik altijd wel een reden om iets nieuws te bouwen (oude fiets is te...), maar bij mijn Salsa Deadwood Sus kan ik werkelijk niets bedenken. Het ding is precies wat ik nodig heb: een veelzijdige alleskunner die nergens in teleurstelt. Het heeft daarom wat langer geduurd om tot het besluit te komen, maar de kogel is inmiddels door de kerk: hij gaat de deur uit. Tenminste, zodra de vervanger af is.

Plan voor de nieuwe fiets is een lichtgewicht XC fiets. Inzetbereik: Jan van Arkel wintercompetitie, de weg, bosparcoursen. Lichtgewicht betekent meestal duur. Ik wil daarom proberen via Marktplaats, Kleinanzeigen, etc. leuke soms gedateerde spulletjes bij elkaar te sprokkelen. En soms probeer ik een gokje te wagen met onderdelen die niet voor elkaar gemaakt zijn :lol:

Dit is wat ik tot nu toe binnen heb:

Radon Jealous frame
Lauf Trail Racer voorvork
Aangepaste XTR 980 achtderailleur (schijnt te werken met 11 speed cassette icm 11 speed shifter)
3T Bailout cassette
XTR 12 speed ketting
SQ Lab 311 stuur
Ritchey Comp stuurpen
Smud carbon zadel
Tune bidonhouders
Continental Race King Protection banden
Wielset met Carbon-Ti naven en Stans Notubes Crest Mk3 velgen
Race Face Next SL crankset
C-bear trapas lagers
Xpedo M-Force 8 Ti pedalen

Nog een paar dingetjes en dan ben ik rond:

Remschijven, worden waarschijnlijk Ashima's
Zadelpen, hopelijk komt er een dezer dagen een Darimo exemplaar voorbij
Shifter, 11 of 12 speed XTR
Handvatten, Extralite of KCNC
Remmen, Formula R1R maar liever nog een set Brake Force One

Ik hoop ergens rond de 8 kg uit te komen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fatbiker op ma 5 februari 2024, 12:58, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Altijd leuk zo'n weight wheeny project. Helaas zie je dat veel te weinig tussen al het enduro geweld.

Die Lauf heeft ke altijd aanhesproken maar wat me weerhoud is de levensduur van de “bladveren”. Ik lees te vaak dat die uiteindelijk gaan delamiseren.

Ik ga hem volgens :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ha, leuk met Lauf! Heb jij die nieuwe in Boost op Marktplaats laatst gekocht? (-:

Benieuwd naar het resultaat.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Fourteen schreef: do 8 juni 2023, 09:47 Ha, leuk met Lauf! Heb jij die nieuwe in Boost op Marktplaats laatst gekocht? (-:

Benieuwd naar het resultaat.
Ik heb hem inderdaad recent op Marktplaats gekocht. Niet nieuw overigens, maar hij ziet er nog netjes uit. Ik had een tijdje zoekopdrachten uitstaan op allerlei plekken, maar ik kon eigenlijk alleen maar de non-boost uitvoering vinden met te korte stuurbuizen. Deze voldeed aan alle eisen en was nog redelijk betaalbaar ook.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

maverick76 schreef: do 8 juni 2023, 08:55 Altijd leuk zo'n weight wheeny project. Helaas zie je dat veel te weinig tussen al het enduro geweld.

Die Lauf heeft ke altijd aanhesproken maar wat me weerhoud is de levensduur van de “bladveren”. Ik lees te vaak dat die uiteindelijk gaan delamiseren.

Ik ga hem volgens :-q
Met de Lauf in mijn hoofd ben ik aan dit project begonnen. In het verleden heb ik er al wel eens mee gereden op een gravel fiets, maar nog nooit op de MTB. Recent kwam ik hem tegen op een ultra weightweenie project (https://www.mbr.co.uk/news/bike_news/li ... ike-373960) en toen is het balletje gaan rollen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

OMG wat een verhaal. Dat is weight wheeny at it's finest!

Ik hou er van!

Heb je die Trek DH bike van Christiaan hier wel eens gezien?

Een volledige DH fiets van 12 kg oid.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

maverick76 schreef: do 8 juni 2023, 10:26 OMG wat een verhaal. Dat is weight wheeny at it's finest!

Ik hou er van!

Heb je die Trek DH bike van Christiaan hier wel eens gezien?

Een volledige DH fiets van 12 kg oid.
Fantastisch toch?! Ik word daar heel erg vrolijk van.

Die DH fiets ken ik zeker. Heel gaaf ding.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Show your stuff! :bier: :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De jaren '90 zijn weer helemaal terug! Gefreesde cranks en weightweenien! We hadden ooit Robin van B die de onbetwiste koning van de WW was. Ik kan me vooral een paar Let's Rides herinneren waar hij niet bergop kwam wegens de ultralichte extreem compacte racecassette, of de Clavicula cranks die braken bij het minste of geringste.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Ik zal dit weekend wat plaatjes schieten. Voor nu alvast een foto van de achterderailleur (uit de advertentie van de verkoper). Hij zou 154 gram moeten wegen.

Afbeelding

Afbeelding

En zo zag hij er ooit uit:

Afbeelding
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Rond de 8 wordt wel een uitdaging met die spullen.
Maar proberen kan altijd, verander het in 8.5 tot 9

Super leuk project ik heb hier ook een build topic staan waar licht een onderdeel was.
Maak alvast een lijstje met gewichten en wat je nog zoekt.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Toch maar eens een overzichtje gemaakt met geschatte gewichten. Het zal vast allemaal gaan tegenvallen, maar dit is waar het ongeveer op moet gaan lijken (vergeet ik nog iets?):

Frame Radon Jealous CF 1200 (nagewogen)
Voorvork Lauf TR Boost 969 (nagewogen)
Expander en topcap 41
Headset 50
Crankset Race Face Next 430
Trapas lagers 65 nagewogen
Derailleur 150 nagewogen
Shifter 100
Ketting: XTR 9100: 240
Cassette; 3T Bailout 260 nagewogen
Remschijven Ashima Ai 160mm: 135
Derailleurkabel 50
Remmen: Formula R1R: 350
Stuur: 200
Stuurpen Extralite Hyperstem: 80
Stuur grips 20
Zadel Smud carbon: 70 nagewogen
Zadelpen 80
Zadelpenklem Radon: 15 nagewogen
Pedalen 215 nagewogen
Banden 361 + 371 nagewogen
Sealant 100
Wielen + tape 1310 nagewogen
Ventielen Peaty's 14
Assen 50 + 42
Bidonhouders Tune: 25 nagewogen
7175
Laatst gewijzigd door Fatbiker op wo 5 juli 2023, 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Dat zijn geschatte gewichen neem ik aan? Staan een aantal gewichten tussen die me erg laag lijken, zijn er Ritchey Comp onderdelen die minder dan 100gr. wegen?

Ik ben ook bezig met een lichtgewicht fiets, maar dan met een stalen frame. Weegt in theorie exact 10kg, en 10,02kg aan de weegschaal. Heb geen einddoel qua gewicht, maar ben benieuwd hoe dicht ik bij de 9kg. kan komen. Ik ben nu bezig de 2x10 groep te halveren, dat gaat een 1x5 groep worden :D

Ik heb die R1 Racing remmen, en heb daar nieuwe seals en zuigers voor besteld ivm. ‘ze doen raar’. Bezint eer ge daar aan begint! :bier:
Het is hier geen ponykamp!
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Die R1 Racing zijn ook wel echt een twijfelgeval. Ik herinner me nog vaag dat ik er over heb gelezen dat ze snel aanliepen, maar heel veel meer kan ik er nu niet over vinden. Ze zijn gelukkig niet heel duur te vinden, dus misschien een gokje waard.

De gewichten zijn geschat. Heb er nu bij gezet wat ik heb gewogen. Gewicht van de Ritchey klopt inderdaad. Ik liep al wat vooruit op de zaken, want ik heb een Newmen of de Intend Grace op het oog.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Leuk leuk!

Ik heb een paar jaar terug wel eens een Niner RDO gereden van rond de 8 kg.

Dat is toch wel lekker de bult op hoor. Alleen mijn polsen konden geen vrienden worden met de Niner vork dus weer van de hand gedaan.

Die derrie is wel heel tof gedaan. Ik zou nog wel even die zwarte verf er af halen, lichter is beter. 😁
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie