Vanmiddag proberen te monteren, maar zelfs met zeepsop ed is de band om de velg in de bead te krijgen een drama. De Eddy Current is al heel strak en door de insert is die niet meer te centreren.
enfin na 2 uur klooien en 3 gebroken tire levers eindelijk gelukt. Opgeblazen met compressor zonder sealant , netjes geplopt en symmetrisch, ik blij.
Leeg laten lopen, ~170 ml schwalbe sealant erin gedaan via het ventiel en opgeblazen tot 35-40 psi (zou hij moeten kunnen hebben). Er zaten een paar kleine lekjes in (zeepsoptest) langs spaaknippel (velgtape beschadigd met klooien?) en ventiel. Ik dacht, krijg ik wel dicht met de sealant, dus flink laten tollen en de band laten stuiteren op de plek van de lekjes. Allemaal zoals beschreven op Vittoria en GMBN.
Maar:
>> KNAL !!<<
ikzelf, mijn kleren, de fiets op de standaard, garagevloer en deel van mijn auto onder de latex

Het leek wel de grappige Youtube filmpjes, of de Mr Bean verfbom

Mijn theorie is dat de band niet helemaal goed in de bead zat, en door de insert zit er minder lucht in de band , dus drukverschillen lopen veel sneller op.
Met al het geklooi en schoonmaken heb ik er maar weer een binnenband in gedaan voorlopig.
Mijn vraag: heeft iemand gouden tips hoe je een strakke band met insert toch goed in de velg krijgt?