Crown race gescheurd (?) Nukeproof Scout

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Een aantal weken geleden heb ik mijn Scout opgehaald en tot nu toe heb ik veel kleine dingetjes aan de hand gehad. Maar nu is het volgende aan de hand, ik heb vandaag voor de tweede keer ineens best wat speling op mijn balhoofd. Dit gebeurd (lijkt) vrij plotseling, ik trek het geheel dan weer wat strakker en dan is het probleem verholpen. Vanavond heb ik thuis eens wat verder gekeken en had het idee dat de crown race gescheurd was. Deze lag ook los bovenop de kroon van de vork. Zie foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Nu vond ik online ook crown races met een opening, is dat deze ook. Hij lijkt namelijk wel gescheurd? En hoe strak moet deze om de vorkbuis zitten? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Mark1988 op di 6 juni 2023, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Notting on de hand zo te zien.
Enkel even schrikken, de boel heeft waarschijnlijk af fabriek toch nog wat nagezet. Kraken zou ik niet accepteren als de fiets nieuw is, ofwel retour LBS maar weer. :-?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zat er niet meer vet tussen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Dit was alles qua vet. Ik dacht als dat ding gescheurd is dan verklaard dat in elk geval waarom er steeds speling op het balhoofd komt. Dat hij zo krom is maakt ook niet uit?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is ie echt krom, of bedoel je dat ie niet helemaal vlak aanligt?
Je kan m met je vingers gewoon plat op de vork drukken, als alles goed is.

En er moet meer vet tussen.
Het vet is deel van de afdichting.
Dit gecombineerd met het dopje wat je verloren bent en de opmerking dat alle dopjes er uit vallen en de kraak, doet me vermoeden dat je een luie fietsenmaker hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat ie zo opkrult heb ik nog nooit gezien, blijft ie wel zitten als je m vastdrukt?
Het kan wel verklaren waarom je speling ervaart. Ik zet mijn lagers altijd vast door het stuur vast te trekken met de topcap, in jouw geval moet je dan ook nog de crownrace platdrukken.
Lekker fietsen!
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Ik heb het toch nog even losgemaakt. Ik weet niet in hoeverre deze ring zonder 'spanning' in het lager moet vallen, maar de ring is niet mooi rond. Hij past dus ook niet in het lager, wellicht op het moment dat ik hem inderdaad heel strak vastdraai dat hij dan met geluk goed springt. Maar ik vermoed dat dat 'goed springen' tijdens het rijden gebeurd?

Om terug te komen op het vet. Ik zal niet zeggen dat ik de lagers er helemaal droog uitgetrokken heb, maar ingevet zou ik het niet willen noemen.
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Heb toch even alles losgemaakt. Dit is het complete balhoofd, daar mag dus wel wat meer vet tussen:

Afbeelding
Afbeelding

Hier ook nog een video van de crown race die volgens mij niet goed in het lager past?

https://www.youtube.com/shorts/DIynHl7Eqm0
Hij heeft hem als YouTube Short toegevoegd maar volgens mij is het prima te zien.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is conisch
De crownrace en de binnenkant van het lager.
Dat centreert zichzelf en kan echt spellingsvrij worden afgesteld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Ja, maar mij lijkt dat deze er relatief makkelijk in zou moeten 'vallen'? De crown race lijkt niet volledig rond, hij lijkt ook qua breedte verbogen is:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals op de bovenste foto, das niet OK.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Bovenste foto lijkt het of linker zijde aan opening kant iets omhoog staat. Als je die wat terugbuigt (beleid gewenst) zodat de cr op een vlak voorwerp plat ligt zal het weer goed moeten zijn. (Lijkt nu wat op een veerring)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Op de bovenste foto zie ik een soort randje op de omtrek van de hele ring. Is dat vet, of is dat beschadiging?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Dat is een beschadiging.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat is wel raar. Begin me af te vragen of de boel wel goed was gemonteerd - de vorkconus (crown race) zou gewoon vlak tegen het onderste lager moeten liggen, zonder een soort puntbelasting (in ringvorm). Waar komt die beschadiging dan vandaan? Hoort die crown race wel bij de headset?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie