Crown race gescheurd (?) Nukeproof Scout

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De vorkconus zal dan erg los om de vork zitten, als hij zo moeilijk in het lager valt? Ik vermoed echt dat de vorkconus sowieso niet goed is (verbogen), en misschien ook wel niet bij dit lager/headset hoort.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Hij zit niet eens een beetje 'vast' om de vork. Hij hangt daar gewoon los overheen. Die seal waar xRemcox het over heeft heb ik overigens ook, maar die vult dat gat niet. En daarbij centreert het lager zich ook niet op de crown race, dus dat zal tijdens het rijden wellicht verspringen wat dan voor speling zorgt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kortom: dit is er eentje voor de dealert. Die mag óf een nieuwe crownrace leveren (als hij die heeft), óf een hele nieuwe headset waar een passende bij zit... in het eerste geval is het een kwestie van meegeven aan jou en dan kun je 'm zelf monteren.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Lijkt me een goed plan, ik hoopte dat ik het kon voorkomen maar er zit niks anders op. Morgen kan ik er langs, ik zal hier een update geven.

Mocht iemand in de tussentijd nog tips hebben, laat het gerust weten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar itt wat de kapitein zegt mag de platte kant nooit op het lager komen.
De crownrace en het lager moeten elkaar raken op de conische rand, anders is er geen kiemkracht tussen de crownrace en vorkbuis. En is het niet mogelijk het spul spellingsvrij af te stellen.
Maar (zoals bij Remco) wordt de vrije ruimte meestal afgesloten door een rubber seal.

Maar jouw crownrace is krom en staat te ver open. Dat helpt niet bij het monteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Ik ga straks langs de LBS, ik wilde zondag eerst gaan kijken of de ik de starnut niet uit de vork aan het trekken was bij aandraaien maar daar was ik mee gestopt toen ik die crown race zag. Vanmorgen toch nog even gekeken hoe dat nu echt zat om het plaatje compleet te krijgen. Ik heb net boven de starnut met een marker een streepje gezet en vervolgens de topcap goed vastgedraaid, het streepje was daarna verdwenen en de starnut was omhoog gekomen. Dat zal ook niet helpen neem ik aan...

Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken allemaal.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 juni 2023, 23:08 Maar itt wat de kapitein zegt mag de platte kant nooit op het lager komen.
De crownrace en het lager moeten elkaar raken op de conische rand, anders is er geen kiemkracht tussen de crownrace en vorkbuis. En is het niet mogelijk het spul spellingsvrij af te stellen.
Maar (zoals bij Remco) wordt de vrije ruimte meestal afgesloten door een rubber seal.

Maar jouw crownrace is krom en staat te ver open. Dat helpt niet bij het monteren.
I stand natuurlijk corrected - te snel getypt hier.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maakt niet uit.
Maar zo'n grote kier is niet goed.
Tenzij er een rubber seal tussen hoort moet die ruimte veel kleiner zijn (maar niet nul).
De kier tussen de twee uiteinden van de crownrace moet ook kleiner zijn.
En de uiteinden moeten recht tegenover elkaar.
Geen idee wat hier gebeurd is, maar zo is het niet goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Ik ben bij de LBS geweest en heb een nieuwe crown race gekregen. Deze ligt erin zoals die van xRemcox, de mijne was dus wel echt goed verbogen. Voor wat betreft de starnut heb ik een tooltje meegekregen om deze er zelf weer wat dieper in te slaan. Dat zou genoeg moeten zijn om alles weer goed op zijn plek te krijgen en de vork zonder speling te monteren.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kijk, zo hoort dat. Monteren en gaan! Hoorde de spleet er dus wel in, ook?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mark1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: za 26 mei 2007, 19:02
Contacteer:

Ja! Hij was alleen dusdanig vervormd dat het gewoon niet lekker in elkaar lag. Intussen heb ik alles zonder speling gemonteerd en hoop ik dat ik er nu vanaf ben 💪
Plaats reactie