Bottom bracket schroefdraad beschadigd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kemper45
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 januari 2021, 12:21

Hallo allemaal.

Sinds 1,5 jaar een canyon neuron AL. Heerlijke fiets, echter sinds een aantal maanden hoor ik een getik tijdens het fietsen. Eerst dacht ik dat het de interne kabels waren. Uiteindelijk op het idee gekomen om de bottombracket eens los te halen en te inspecteren/ schoonmaken. De linker zijde ging echter enorm moeilijk los. Toen ik hem eruit los had zag hij er zo uit. De bottom bracket zelf enorm beschadigd en de schroefdraad in het frame gelukkig iets minder.

Twee vragen:
- Wat kan ik nu het beste doen? nieuwe BB en het schroefdraad van het frame laten tappen?
- Hoe kon dit gebeuren? Het is een best nieuwe fiets en ik heb nooit aan de BB gezeten.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Afbeelding

Afbeelding
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Het lijkt wel of je schroefdraad in je frame niet ver genoeg getapt is.

Maar idd even langs de fietsenmaker om je schroefdraad netjes te maken. En een nieuwe erin.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik zou het met Canyon opnemen. Is een garantie kwestie. Draad is met montage gewoon verrot gedraaid. En die draad in je frame krijg je nooit meer 100%.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Sabai schreef: zo 4 juni 2023, 08:46 En die draad in je frame krijg je nooit meer 100%.
Waarom niet volgens jou?
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 09:06
Sabai schreef: zo 4 juni 2023, 08:46 En die draad in je frame krijg je nooit meer 100%.
Waarom niet volgens jou?
Omdat je beschadigd draad niet kan bijsnijden :wink:

Je kunt het hooguit een klein beetje oplappen maar echt mooi draad zal het niet meer worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 09:06
Sabai schreef: zo 4 juni 2023, 08:46 En die draad in je frame krijg je nooit meer 100%.
Waarom niet volgens jou?
Waarom volgens jou wel?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

SensaBike schreef: zo 4 juni 2023, 08:40 Het lijkt wel of je schroefdraad in je frame niet ver genoeg getapt is.

Maar idd even langs de fietsenmaker om je schroefdraad netjes te maken. En een nieuwe erin.
+1

die windingen in de bracketpot zien er nog goed uit. Dus verder door laten tappen. Wel bij Canyon NL, om geen gedoe te krijgen met garantie.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 juni 2023, 10:11
Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 09:06

Waarom niet volgens jou?
Waarom volgens jou wel?

Omdat beschadigd draad met de juiste tap en vooral ook door een juist persoon gewoon gangbaar gemaakt kan worden. Te makkelijk om op basis van 2 foto’s conclusies te trekken. Maar dat gebeurt hier op het forum wel meer :bier:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik werk dagelijks met aluminium. En zoals ik al schreef het word nooit meer 100%. Je kan het wel bijsnijden en gangbaar maken. Maar omdat het aluminium is en dat is een zacht metaal is de kans groot dat het weer gaat vreten. Dus waarom moeilijk doen als je garantie hebt.
Laatst gewijzigd door Sabai op zo 4 juni 2023, 17:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sabai schreef: zo 4 juni 2023, 08:46 En die draad in je frame krijg je nooit meer 100%.
Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 09:06 Waarom niet volgens jou?
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 juni 2023, 10:11 Waarom volgens jou wel?
Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 11:52 Omdat beschadigd draad met de juiste tap en vooral ook door een juist persoon gewoon gangbaar gemaakt kan worden. Te makkelijk om op basis van 2 foto’s conclusies te trekken. Maar dat gebeurt hier op het forum wel meer :bier:
Hier op het forum wordt ook heel veel geroepen zonder het te onderbouwen.
Gewoon wat roepen kan iedereen, je mag best een beetje je best doen om ons te overtuigen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 juni 2023, 17:29
Sabai schreef: zo 4 juni 2023, 08:46 En die draad in je frame krijg je nooit meer 100%.
Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 09:06 Waarom niet volgens jou?
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 juni 2023, 10:11 Waarom volgens jou wel?
Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 11:52 Omdat beschadigd draad met de juiste tap en vooral ook door een juist persoon gewoon gangbaar gemaakt kan worden. Te makkelijk om op basis van 2 foto’s conclusies te trekken. Maar dat gebeurt hier op het forum wel meer :bier:
Hier op het forum wordt ook heel veel geroepen zonder het te onderbouwen.
Gewoon wat roepen kan iedereen, je mag best een beetje je best doen om ons te overtuigen.
Omdat ik een vraag stel, moet ik iemand overtuigen? Ok, zal er rekening mee houden. :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij is het vooral zo dat idd het schroefdraad niet ver genoeg getapt is. Dat is te zien aan hoe de cup eruit komt. Helemaal kaal. Als je die dan eruit draait zul je het schroefdraad van de BB wel iets beschadigen maar misschien zijn dit alleen maar wat restjes van de cup.

Grote kans dus dat je bij voorzichtig opnieuw tappen en verder tappen weer een heel strak schroefdraad krijgt.

Maar zoals al gezegd zou ik dit allemaal via Canyon laten verlopen. Als jij er in die 1.5 jaar niets aan gedaan hebt is dit van montage af verkeerd gegaan. Ergens zou het dan zelfs zo kunnen zijn dat dit bij alle modellen van deze fiets zo zou zijn ... 8) :o

dat zou voor Canyon wel een strop kunnen zijn. Het lijkt mij dat het tappen van BB machinaal gebeurt en dus zou zomaar de instelling van de tap niet ver genoeg ingesteld kunnen zijn. Als dit dan bij alle maandagochtend modellen gebeurd is kan het hier om een behoorlijk groot aantal gaan :-{
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

hanjovdberg schreef: zo 4 juni 2023, 19:02 Volgens mij is het vooral zo dat idd het schroefdraad niet ver genoeg getapt is. Dat is te zien aan hoe de cup eruit komt. Helemaal kaal. Als je die dan eruit draait zul je het schroefdraad van de BB wel iets beschadigen maar misschien zijn dit alleen maar wat restjes van de cup.

Grote kans dus dat je bij voorzichtig opnieuw tappen en verder tappen weer een heel strak schroefdraad krijgt.

Maar zoals al gezegd zou ik dit allemaal via Canyon laten verlopen. Als jij er in die 1.5 jaar niets aan gedaan hebt is dit van montage af verkeerd gegaan. Ergens zou het dan zelfs zo kunnen zijn dat dit bij alle modellen van deze fiets zo zou zijn ... 8) :o

dat zou voor Canyon wel een strop kunnen zijn. Het lijkt mij dat het tappen van BB machinaal gebeurt en dus zou zomaar de instelling van de tap niet ver genoeg ingesteld kunnen zijn. Als dit dan bij alle maandagochtend modellen gebeurd is kan het hier om een behoorlijk groot aantal gaan :-{
Dat lijkt me niet gezien het aantal gangen dat getapt is in de bb 11 stuks. De lager unit heeft er ook 11. Meestal met 1/2 ringen gemonteerd dat past net. Bij te kort tappen in het frame had de trapas er niet in gedraaid kunnen worden.

3 oplossingen
garantie
Draad opschonen met bb tap en gaan...
Desnoods de draad van het trapas lager inkorten.

OT: ik had een vraag maar die ga ik niet meer stellen. risico op gepingpong/ terugspelen van de bal voldoen aan een format...enzo is me iets te groot. Beetje triest voor TS om zo met de mores op het forum kennis te maken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lijkt me toch dat die laatste 5 gangen er niet zitten zoals ze horen. Ik durf nogmaals samen met Sensabike te betwijfelen of er wel genoeg gangen getapt zijn. Na 1x eruit draaien lijkt het mij nogal sterk dat de laatste 5-8 gangen van de lagercup helemaal weg zijn. Maar goed ik kan het niet met eigen oog checken.

Sowieso gaan voor garantie :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 18:06 Omdat ik een vraag stel, moet ik iemand overtuigen? Ok, zal er rekening mee houden. :-q

Het was meer de toon en de context.
Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 09:06
Sabai schreef: zo 4 juni 2023, 08:46 En die draad in je frame krijg je nooit meer 100%.
Waarom niet volgens jou?
Het kwam op mij over alsof je wist hoe het zat maar dat we dat lekker zelf mochten uitzoeken.
Bonanza schreef: zo 4 juni 2023, 11:52
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 4 juni 2023, 10:11 Waarom volgens jou wel?
Omdat beschadigd draad met de juiste tap en vooral ook door een juist persoon gewoon gangbaar gemaakt kan worden. Te makkelijk om op basis van 2 foto’s conclusies te trekken. Maar dat gebeurt hier op het forum wel meer :bier:
Een indruk die m.i. ook nog versterkt wordt door het antwoord wat je, na geprikkeld te zijn, even later wel geeft.

Steeds vaker wordt er zo kort door de bocht gereageerd en ik ben daar een beetje klaar mee.
Er wordt een antwoord of stelling geponeerd en de rest mag een stapel bewijzen aandragen om het te ontkrachten.
Lukt dat niet, dan heeft de poster gelijk :~ lekker makkelijk.
Vandaar mijn wedervraag.

Maar jij had een oprechte vraag, alleen ging het scheef door de manier zoals ik het las.
Dat is het risico van korte zinnen.
Meteen het uitgebreide antwoord had deze ellende voorkomen :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie